Eddike
Fra : Kristine Gazel

Dato : 04-04-05 15:29

Hejsa
Jeg går og gør klar, hvilket indbefatter at vaske babytøjet.
Da jeg synes, at vores bomuldsting generelt bliver meget hårde efter at vi
ikke længere bruger tørretumbler, spekulerer jeg over hvordan jeg kan holde
tøjet og andre tekstilting til babyen blødt og lækkert. Jeg bryder mig ikke
om at bruge skyllemiddel, da jeg har forstået at det ikke absorberes af
bomuld men lægger sig i et lag udenpå.

Min mor siger at en slat eddike (alm. lagereddike) i skyllemiddelskuffen gør
tøjet blødt.

Hvad er jeres erfaringer/kommentarer til det med eddiken?

Mvh Kristine.

--
Kristine Gazel - http://kristine.gazel.dk/
Bibliotekar DB; Cand. Scient. Bibl.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 04-04-05 15:42

Kristine Gazel wrote:
> [...]
> tøjet blødt.
>
> Hvad er jeres erfaringer/kommentarer til det med eddiken?

Det har din mor da ret i.
Det der gør tøjet stift er jo kalk, så eddike er helt fint og desuden
billigere end skyllemiddel.
Jeg har ikke brugt skyllemiddel i 15 år (og heller ikke eddike), men det
synes jeg heller ikke er nødvendigt, når man har tørretumbler.

Marianne Feddersen

Fra : Carina

Dato : 04-04-05 20:24

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> wrote in message
> Hejsa
> Jeg går og gør klar, hvilket indbefatter at vaske babytøjet.

Ja, det har jeg også været i gang med.

> [...]
> mig ikke om at bruge skyllemiddel, da jeg har forstået at det ikke
> absorberes af bomuld men lægger sig i et lag udenpå.

Ja, og kan åbenbart også virke allergifremkaldende.

> Min mor siger at en slat eddike (alm. lagereddike) i skyllemiddelskuffen
> gør tøjet blødt.

Hun har helt ret. Alt mit babytøj, sengetøj til baby og andre ting er blevet
vasket med klar husholdningseddike fremfor skyllemiddel. Desuden har det den
fordel at det hjælper med at holde vaskemaskinen fri for kalk.

> Hvad er jeres erfaringer/kommentarer til det med eddiken?

Dem har du ovenfor :)

VH
Carina

Fra : Mette

Dato : 04-04-05 20:26

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Kommer tøjet ikke til at lugte af eddike?

Fra : Heidi Jensen

Dato : 04-04-05 20:31

"Mette" <m@dk> skrev i en meddelelse

> "Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kommer tøjet ikke til at lugte af eddike?

Overhovedet ikke! - eddike er også med til at bevare farven på tøjet bedre,
og dermed give det en længere levetid!

Heidi

Fra : Jacob Ask

Dato : 08-04-05 16:25

Mette wrote:
> "Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kommer tøjet ikke til at lugte af eddike?

I givet fald kan man vel bare bruge lidt citronsyre (kan så hut jeg
vidsker købes på pulverform i matas.

/ask

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 05-04-05 08:01

Hej

Du kan også bruge et profukt som f.eks. "Minus Kalk" i pulverform.
Det afkalker vaskevandet og fjerne kalk både fra tøjet men også fra
vaskemaskinen.

mvh

Fra : David T. Metz

Dato : 05-04-05 17:13

"Morten L.Pedersen" <mlp@melped.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Du kan også bruge et profukt som f.eks. "Minus Kalk" i pulverform.
> Det afkalker vaskevandet og fjerne kalk både fra tøjet men også fra
> vaskemaskinen.

Teknisk set binder det kalken, så den ikke sætter sig i maskinen eller i
tøjet.

Jeg er selv begyndt at bruge det for nyligt - økonomien er rimelig da man så
skal dosere mindre vaskepulver, men man slipper næppe helt for kalk da
kalkbinderen kun virker under hovedvasken. Man tilsætter jo ikke kalkbinder
til skyllevandet.

David

Fra : Morten L.Pedersen

Dato : 07-04-05 11:00

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> wrote in message

> [...]

> skal dosere mindre vaskepulver, men man slipper næppe helt for kalk da
> kalkbinderen kun virker under hovedvasken. Man tilsætter jo ikke

Nej du tilsætter ikke kalkbinder til skyllevandet, men skyllevandet er også
koldt. Og kalken udfældes især, når vandet opvarmes.

Morten

Fra : David T. Metz

Dato : 11-04-05 20:43

Morten L.Pedersen wrote:

> Nej du tilsætter ikke kalkbinder til skyllevandet, men skyllevandet er også
> koldt. Og kalken udfældes især, når vandet opvarmes.

Godt argument. Heraf kan vi slutte at eddike i skyllevandet hjælper
minimalt på problemet om overhovedet.

David

Fra : Brian k

Dato : 12-04-05 02:00

David T. Metz wrote:

> Godt argument. Heraf kan vi slutte at eddike i skyllevandet hjælper
> minimalt på problemet om overhovedet.

Ironi er godt

Tror nærmere at vi kan "slutte" at eddiken får den kalk som har sat sig i
tøjet mens det blev vasket i VARMT vand -til at slippe tøjet igen -imens det
bliver skyllet i koldt vand sammen med Eddike.

/brian