To personer med dykkersyge ved Falsterbo.
Fra : Bock

Dato : 03-04-05 16:45

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-04-05 17:29

> http://forsvaret.dk/SOK/Søredning/SAR+055-05.htm

Bare det havde været mig! Så havde man da trods alt været ude og dykke i det
dejlige vejr.....

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : prien

Dato : 03-04-05 17:44

Til Manley
Det var dog det tåbeligste og mest upassende svar på et trist indlæg!
Hvis jeg var dig ville jeg sidde med en usandsynligt dårlig smag i munden!

Såfremt man ikke har noget begavet at bidrage med, bør man tie!

Fra : Thomas Larsen

Dato : 03-04-05 20:06

Fuldstændig enig! Hvis jeg havde spildt så åbenlys en chance for at komme i
vandet havde jeg heller ikke skiltet med det...
/Thomas

Fra : LC

Dato : 04-04-05 15:59

Är det någon som vet om det var Svenska eller Danska dykare ?

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 04-04-05 21:39

Hej

De to dykkere var (er stadig fra Rødovre Sportsdykker Klub. Kort
fortalt gik turen med kutteren Fanen til Vapper. Her fik den ene
problemer med regulatoren og skiftede til octopusen og har i den
forbindelse glemt at blæse regulatoren fri for vand først. Vedkommende
er derefter besvimet og makkeren måtte foretage en fri opstigning fra 16
meter, de havde været nede på 23 meter og dykket havde på det tidspunkt
varet 6 min. De blev hentet i gummibåd og der blev først givet kunstigt
åndedræt hvilket fik gang i vejrtrækningen og siden ilt. I løbet af kort
tid kom dykkeren til bevistheden. Begge dykkere blev hentet i helikopter
og ført til Rigshospitalet. Her blev makkeren erklæret fri for symptomer
mens den værst tilrette måtte 5 timer i tryktank for nogen mindre
symptomer på trykfaldssyge. Vedkommende skulle være udskrevet i løbet af
i dag og ser ud til at være sluppet med 'skrækken' og et dykkeforbud på
foreløbigt 4 uger.

Vejret var der ingen der kunne klage over i går, men der var altså et
eller andet med det vand. Vi havde 3 hold i vandet og på alle hold var
der problemer med freeflow, hvor af det sidste var tæt på at blive
fatalt. Alle 3 sæt der havde været problemer med har været til service
inden for det sidste år, det ene kom sågar lige fra service. Ved det dyk
der gik rigtig galt havde regulatoren været brugt i overfladen.

Der har fra tid til anden været diskuteret nødvendigheden af forskellige
sikkerhedstiltag her i gruppen, men os der var med i går fortryder i
hvert fald ikke vores træning med livredning og førstehjælp, at vi havde
slæbt en OxyBox med og at vi havde en standby gummibåd på slæb.

mvh
Nikolaj Bech
Rødovre Sportsdykker Klub (http://dykkerklub.dk)

Fra : Allan Norsk

Dato : 05-04-05 07:55

"Nikolaj Bech" <news@fjernesnikb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det sidste år, det ene kom sågar lige fra service. Ved det dyk der gik
> rigtig galt havde regulatoren været brugt i overfladen.

Var alle problemsættene fyldt fra samme kompressor?

Det lyder lidt som om I har problemer med for meget fugt i luften/gassen.

Mvh. Allan

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 05-04-05 10:32

Tja, det er nok værd at tjekke kompressoren en ekstra gang, tak for rådet.

Jeg var en af dem der blev ramt af freeflow (dog uden at komme i
problemer) og jeg brugte ikke regulatoren i overfladen, og jeg har
dykket med det sæt i koldere vand uden problemer.

mvh
Nikolaj

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 12:38

Kompressoren blev serviceret i maj 2004 og der blev der også taget en
luftanalyse hvor alle tal lå langt under grænsen. Filterskift er overholdt
siden da.
Vi var 10 personer ude at dykke om lørdagen uden problemmer med flasker
fyldt fra samme kompressor.
Der har været dykkere ude gennem hele vinteren og der er nogle få gange at
en har været ramt af Freeflow, det har dog været de samme personer de gange
det er sket. De har efterfølgende fået lavet eftersyn, men det hindrede ikke
en af automaterne i at fryse igen i søndags.

Men selvfølgelig skal der et eftersyn til for at være sikker på at det ikke
er kompressoren der er årsag.

Mvh.
Rødovre Sportsdykker Klub

Ken Bordig

Fra : Bo Christensen

Dato : 11-04-05 22:10

Problemet opstår, såvidt jeg kender til det, hvis der kommer ferskvand
(åndingskondens) på ventildelene. Ferskvand har højere frysepunkt end
saltvand. Fryser ventilen under et dyk så er med at skifte til octopussen og
søge at skylle det frosne 2. trin med saltvand.
Istigningsprocedueren er at sørge for at ventilens første aktion er en
indånding under vand. Dvs. læg dig i overfladen og tag regulatoren i munden
og bøj hovedet forover og træk vejret ind. Virker regulatoren så fortsæt
nedstigningen.
Pust aldrig i regulatoren i overfladen. Kondensen sætter sig øjeblikkeligt.

Såfremt det var fugt i kompressorluften så ville fugten inden i flasken være
kondenseret inden i flasken. Dette når jeg frem til da flaskerne har været
udenfor i et stykke tid inden dykket. (normalt ved båd dyk) evt. kondensvand
i flasken er gennem flaske ventilens design, sikret mod at komme op i 1.
trinnet. Yderliger er kondens ved 200 bar er tør luft ved 8-12 bar (trykket
i slangen til 2. trinnet)

Det er mine små triks til dykning i koldt vejr og vand. Som det er opsamlet
gennem dykning i 6 år i nordgrønland.
For en sikkerheds skyld, så dyk aldrig med en ikke frostsikret regulator om
vinteren. Det går godt mange gange, men det skal jo kun gå galt een gang. Og
husk at problemet bliver "værre" i ferskvand.

MVH
Bo Christensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-04-05 17:06

"Bo Christensen" <bogit@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i flasken er gennem flaske ventilens design, sikret mod at komme op i 1.
> trinnet. Yderliger er kondens ved 200 bar er tør luft ved 8-12 bar

Der sker en lille afkøling når flasker kommer fra det varme klubhus og
udenfor, igen når flasken kommer fra overflade og ned under vandet, der
kommer måske lidt kondens. Den store afkøling sker i 1. trinet når gassen
går fra det høje tryk til det lave tryk (henover højtrykssædet). Ved den
afkøling kan der dannes kondens og det kan så blive et problem hvis der er
for meget fugt i kompressoren.

Hvis der dannes is på kronen eller højtrykssædet vil mellemtrykket stige og
automaten vil på et eller andet tidspunkt begynde at sive og det kan så
måske udvikle sig til et freeflow.

Hvis du tænker på at kondens ikke kan komme igennem de rør der er i ventilen
så er disse jo ikke vandtætte som de er skruet i, de er kun løst skruet i og
hvis flasken vender nedaf vil der efter al sandsynlighed komme vand ind i 1.
trinet. Der er også flere flaske ventiler der har en lille udluftningshul i
gevindet så hvis man skulle finde på at skrue den ud med tryk på bliver det
ikke til et projektil uden man bemærker det først. Hvis vandet vandre gennem
gevindet kan det også komme ind gennem dette hul.

Det er bare min logiske deduktion ud fra hvad jeg ved om grejet :)

mvh
Jonas

Fra : Bo Christensen

Dato : 13-04-05 12:48

Hej Jonas

Jeg er forsåvidt enig med dig, dog er der det problem ved hændelsen at det
ser ud som om at de beskriver freeflowet som kun opstående fra een af deres
andet trin, det primære. Det tyder på at det er udåndinger i overfladen,
eller ingen eller mangelfuld frostsikring af andentrinnet.

Is på højtrykssædet eller kronen vil i hovedparten af tilfældene være et
eskalerende problem da der vil være en større og større afkølingsfaktor
grundet den stigende luftmængde der frigøres til lavere tryk. Og den
problemskabende luftfugtighed er forholdsvis konstant da luften kommer fra
samme flaske. Problemet vil senere i forløbet aftage eftersom trykket i
flasken falder.

Flaskeventilens rør så betyder det ikke så meget om de er pakket eller
skruet "løst" i. Det basere jeg på at modstanden i mellem gevindet vil være
så stor at det kun kan være forsvindende små mængder vand der kan komme den
vej. Luften (gas) går lettere gennem røret end kondensvandet(vædske) går
mellem gevindflader.

De flaskeventiler med det lille udluftningshul, er en sikkerhedsordning der
kun eksponeres ved at flaskeventilen skrues ud. Jeg håber inderligt at der
ikke er nogen der dykker med en halvt udskruet flaskeventil, det er en
ulykke der bare venter på at ske.
Når flaskeventilen er skruet helt i, og lukket, så tætner o-ringen mellem
ventil og flaske, så trykket (luften/kondensvandet) ikke kan forlade
flasken.

Inden det hele bliver teknik så vil jeg gerne udtrykke min glæde over at der
ikke var nogen der ved hændelsen fik varige men.

Hilsen

Bo Christensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-04-05 14:28

> [...]
> inden for det sidste år, det ene kom sågar lige fra service. Ved det dyk
> der gik rigtig galt havde regulatoren været brugt i overfladen.

Hvad var det for nogle automater?

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 05-04-05 14:56

Min egen er vist en ScubaPro Matrix og jeg skal blankt erkende at jeg
ikke kender dens status med hensyn til frostsikring. Den har dog ikke
svigtet mig tidligere, selv i koldere vand.

Jeg ved ikke hvilke automater de andre benyttede.

mvh
Nikolaj

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-04-05 21:46

> Min egen er vist en ScubaPro Matrix og jeg skal blankt erkende at jeg
> ikke kender dens status med hensyn til frostsikring. Den har dog ikke
> svigtet mig tidligere, selv i koldere vand.

Næh, jeg aner ikke om det har noget med det at gøre. Men jeg så her den
anden dag at en kammerat havde en slange beskytter på nede ved 2. trinet.
det var en original apeks dims. Problemet var bare at den dækkede for varme
udveksleren og derved sandsynligvis isolerede den, og så er den jo ikke til
megen nytte. Han døjede også noget med freeflow, vandet var omkring 2
grader.

mvh
Jonas

Fra : Tz

Dato : 05-04-05 20:50

Håber at begge dykkere har det godt, og snart kommer i vandet igen.

Med venlig hilsen
Thomas
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 06-04-05 11:43

De to dykkere er som nævnt tidligere sluppet uden fysiske mén, den ene
dog med et 4 ugers dykkeforbud. De er selvfølgelig begge stadig meget
berørt af episoden, men har via deres medlemsskab af DSF fået hjælp fra
Falcks krisehjælp, så det kommer de forhåbenligt også over.

mvh
Nikolaj

PS: Hvis nogen skulle føle behov for at diskutere DSF medlemsskab,
forsikring osv. kan de så ikke starte en ny tråd til dette?