Klubber med teknisk dykning
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-03-05 18:42

Hej,

Er der nogle klubber i københavns området der roder med trimix fyldninger,
dykning med stage/deko flasker osv. ?

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-03-05 08:25

> Er der nogle klubber i københavns området der roder med trimix fyldninger,
> dykning med stage/deko flasker osv. ?

Vent et par år så bliver grænserne for teknisk dykning nok flyttet så der
bliver dykket teknisk dykning i alle klubber. Det vil sige at alle dyk over
18 meter bliver betegnet som tekniske.

Du skal nok finde en kreds af tekniske dykkere at dykke teknisk med. I
klubberne er tekniske dykkere bare til besvær, de fylder og vejer, er lang
tid om alting og så går det hele ud på at træne til et eller andet....

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 31-03-05 11:02

......ja hvad er det nu de træner til ? er det ikke tit noget med at komme i
TV ( betyder ikke tisse ventil )

Allan J. ( Classic Diver )

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-03-05 13:26

> Allan J. ( Classic Diver )

Hvor kan man få det Speciality? Det lyder spændende, får man et flot
klistermærke?

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : anders erbs

Dato : 31-03-05 18:17

DEEP AIR OR NO AIR

mvh Pus

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-04-05 08:24

Hold da op, sprut uglernes klub har vist haft møde hva ??

> DEEP AIR OR NO AIR

> "Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

----------

Men, tror at der er en lille smule sandhed i den betragtning som Henrik M.
først havde. Tekniske dykkere er besværlige at have med at gøre for klubber.
De vil ændre på verdensopfattelsen, de vil være bedre, de vil være i god
dykkerform -de vil en hel masse der pirker til den slumrende samvittighed på
nogle at de gamle der engang dykkede på den "rigtige" måde.
Så derfor er det mest individuelle personer der gør detteher, klubber som
begreb kan være så grusomt langt tid om at ændre kurs, at de der vil fremad
simpelthen bare gør det ude for det miljø.

Dermed ikke sagt at det altid er gældende sådan, Kbh's Dykkerklub har f.eks
nogle fornuftige mennesker. Men tror ikke at du finder en _klub_ der er
orienteret mod den tekniske dykning.
Hvis det er support faciliteterne du mangler, med kompressore, gasanlæg, rib
både, større og mindre skibe, sidescannere og alt den slags der fjerner os
fra stenalderen. Ja, så er det typisk noget som vi som individuelle personer
render rundt og køber.

Ja, samlet set er det mange kroner som de tekniske dykkere bruger, der kunne
være skåret ned til 1/3 hvis man var lidt mere samlet. Men prøv at få
samling på en flok individualister, det lykkedes kun i små grupper. Der
findes jo fupmagere, seriøse folk, kedelige folk, sprællemænd, singler,
familie mennesker, dovne og arbejdsnarkomaner.

Men hvis man gerne vil være involveret, så er aktivitet den bedste
indgangsvinkel der findes. Der er nok der render rundt og snakker.

JZC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-04-05 16:07

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
fremad
> simpelthen bare gør det ude for det miljø.

Nu var det ikke en klub af tekniske dykkere jeg ledte efter, men mere om
der var nogle klubber der allerede havde support faciliteterne til teknisk
dykning, som f.eks. helium og boostere osv. Der er stor forskel på at være i
en klub hvor man kun laver stranddyk til en hvor man dykker dybe vrag. Så
kan det selvfølgelig godt være at største delen dykker på dyb luft som
anders der, men det må man jo så tage med.

Du har ret i at man kunne spare nogle penge ved at samle sig ét sted hvor
man så har det rigtig dyre grej, som f.eks. en bank med helium, He
analysatorer, booster pumper osv. men dem der dykker teknisk er ret spredte.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-04-05 18:21

Prøv at kaste en føler ud til Kbh Dykkerklub, SVJV er det er mest
koncentreret om nitrox men Helium siver vel også snart igennem der

Selve dykningen foregår med stor fordel ved http://www.ovdk.se/ når man er
sjællands baseret.

JZC

Fra : ahp

Dato : 02-04-05 12:24

On Fri, 1 Apr 2005 17:07:06 +0200, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@gmail.com> wrote:

> [...]
>man så har det rigtig dyre grej, som f.eks. en bank med helium, He
>analysatorer, booster pumper osv. men dem der dykker teknisk er ret spredte.

Når din klub i forvejen dekanterer oxygen, så skal der kun nogle få
hundrede kroner til for også at fylde Helium. En simpel adapter.
Nogle kompressorer kan iøvrigt fungere fint som boosterpumpe for He
eller Trimix.
Mht. analysering af gas, så ville det da være rart at kunne
kontrollere blandingen med en He-analysator. Men til priser fra 7.000
og opefter går det rigtig fint uden.

En stor omkostning ligger i at have He stående fast i klubben. Det
kræver et stort forbrug hvis det skal kunne forsvares. Og det er mit
indtryk at klubberne ofte kun har nogle ganske få dykkere (1-2) der
bruger det, og at brugen er yderst sporadisk (oftest i forbindelse med
nogle få årlige specialture hvor dybden er lidt større).

Nogle stykker fra KDC startede op på Trimixdykningen sidste år, men om
det er kommet rigtigt igang ved jeg ikke. Du kan jo prøve at kontakte
dem http://www.kbhdyk.dk/
Måske kan du overtale dem til at koble et par He-flasker til
continuous mixeren

Mvh Anders, der burde dykke i det gode vejr, frem for at arbejde....
http://ovdk.se
http://vskdyk.dk

Fra : Lasse

Dato : 02-04-05 17:24

Halloej,

> Nogle stykker fra KDC startede op på Trimixdykningen sidste år, men om
> det er kommet rigtigt igang ved jeg ikke. Du kan jo prøve at kontakte
> dem http://www.kbhdyk.dk/

Jeg er en af dem, og har ikke faaet dykket meget He dykning siden da.
Jeg koebte en YBOD, og så er man jo bekendt "i karantæne" et stykke
tid når det kommer til dybere dykning.
Vi er en gruppe på omkring 5 dykkere (inkluderer formanden) der aktivt
udfører vragdykning. Om det præcist er teknisk dykning eller ej er vel
en subjektiv bedømning. Langt det meste dykning foregår i 30 til 45
meter området og på nitrox. Enkelte i klubben dykker da også dybere
end dette, med det er ret sjældent.

> Måske kan du overtale dem til at koble et par He-flasker til
> continuous mixeren

Det kan man da nok godt få lov til. Man skal bare selv medbringe en
flaske Helium. Men om det er en god ide med hensyn til gas
omkostninger ved jeg ikke. (Vi har omkring 3.6 Liter dødrum mellem
kompressor indsugningen og flaske Connector.)
Vi arbejder iøjeblikket på en booster. Den skulle gerne snart være
klar. Og så er man jo udover ovenstående problem.

Alle der har lyst til at være en del af vores lille vrag dykker
gruppe, skal da være hjertlige velkommen i klubben. Makkere med lige
interesser hænger jo ikke på træerne. (Og er svære at finde under
vandet Johnny...)

Hygge,
Lasse, KDC.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 02-04-05 17:42

"Lasse" <lassescuba@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> en subjektiv bedømning. Langt det meste dykning foregår i 30 til 45
> meter området og på nitrox. Enkelte i klubben dykker da også dybere
> end dette, med det er ret sjældent.

Laver i accellereret dekompression, eller deko dykning i det hele taget?

mvh
Jonas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-04-05 18:06

Hvis det kan trøste, så var der en _yderst_ forfriskende temperatur på to
grader igennem hele dykket og sigten var heller ikke østersø's perfekt.

JZC
Hvis gode makkere ikke hænger på træerne og er svære at finde under
vandet... hvor dælen finder man dem så... www.scuba-dating.org.net.dk??

Fra : ahp

Dato : 03-04-05 22:07

On Sat, 2 Apr 2005 19:05:53 +0200, "Johnny Christensen"
<Johnny_chri@hotmail.com> wrote:

>Hvis det kan trøste, så var der en _yderst_ forfriskende temperatur på to
>grader igennem hele dykket og sigten var heller ikke østersø's perfekt.

Var ombord søndag. Vi havde også 2 grader på bunden. Så det var dejlig
varmt at komme op på dekotrinnet hvor der var 3 grader

Mvh
Anders
http://www.ovdk.se
http://vskdyk.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-04-05 10:05

Tag dig nu sammen anders.. :)

mvh

Fra : anders erbs

Dato : 01-04-05 15:50

Jeg var nød til at skrive det.

mvh Pus

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-04-05 15:42

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<424cf66e$0$43992$14726298@news.sunsite.dk>:

> Ja, samlet set er det mange kroner som de tekniske dykkere bruger, der
> kunne være skåret ned til 1/3 hvis man var lidt mere samlet.

Det vil jeg gerne høre mere om?

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-04-05 17:43

De sædvanlige foredele ved stordrift. Frem for at hver mand bruger penge på
sin egen kompressor, fyldeanlæg, gasaftale o.s.v. så foretage lidt mere
samarbejde.
I min dykker omgangskreds har der gennem de sidste 5 år befundet sig 14
kompressore til privat interesse formål. Antallet af sæt med fyldeslanger,
filtre og analysatorer er vel omkring 16-18 stk.
Rib både omkring 9 stk
Dykkerskibe fra 11m til 23m 4 stk.
Sidescan sonar 2 stk, yderligere 1 stk er kraftigt på vej.

Det er samtidigt klart at hvis man man har brugt en god sjat penge på dette
udstyr, så er man også tvunget til lidt videresalg af ydelser. Mange er på
den anden side af 50k, nogle få er oppe i den _helt_ tunge prisklasse.
Hvis ikke man prøver at dække sine slitageomkostninger, så begynder de
fleste bankdamer at rynke kraftigt på næsen. Men formålet med anskaffelsen
er stadig at detteher er af privat karakter.

Jeg plejede at troppe op til dykkerprojekter med 210 L/m kompressor,
fyldegrej og en passende mængde industriflasker. Nu er det solgt videre til
nogle der har mere anvendelse af sagerne end mig. Købte en breather og møder
nu op som selvforsynet turist.

Du kan vel se min pointe ?
Det er mange penge vi taler om her, i redundant kapasitet.

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-04-05 22:02

<424d7984$0$43994$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> kompressore til privat interesse formål. Antallet af sæt med fyldeslanger,
> filtre og analysatorer er vel omkring 16-18 stk.

Man kunne jo også købe det ved en gear-pusher, hvis
kompressor-vedligehold interesserer en lige så meget om pingviners
parringsleg eller mosformationer (kan nogen gætte referencen? ). Det
gør jeg. Men OK, mine større gasindkøb er også begrænset til et par
gange eller tre årligt, men her er det til gengæld til en masse flasker.

> Rib både omkring 9 stk
> Dykkerskibe fra 11m til 23m 4 stk.
> Sidescan sonar 2 stk, yderligere 1 stk er kraftigt på vej.

Nu går vi ikke alle op i vrageftersøgning. Og det er jo pointen. Vi vil
alle noget forskelligt med vores dykning: du synes gammelt jern og
UV-foto med stativ er det bedste siden skiveskåret brød, hvorimod jeg
bedre kan lide våde sten. Derfor er det jo ikke noget under, at vi ikke
har fundet sammen (ud over at vores tilgange til dykning ikke stemmer
overens).

Derfor mener jeg ikke at det er korrekt, at vi kunne nøjes med 1/3 af
udstyr. Ville du køre fra Kbh hver weekend til Skagen for at dykke vrag
(og _kun_ til Skagen, _hver_ weekend)?

> [...]
> dette udstyr, så er man også tvunget til lidt videresalg af ydelser.
> Mange er på den anden side af 50k, nogle få er oppe i den _helt_ tunge

Og det er vel også fair nok. Jeg gider ikke svine bilen til med 50L
flasker og få analyseret kompressorer, købe filtre osv., så derfor er
jeg villig til at betale ved kasse 1, når der skal handles gas
(selvfølgelig vil jeg gerne have det så billigt som muligt, men
alligevel...).

> [...]
> videre til nogle der har mere anvendelse af sagerne end mig. Købte en
> breather og møder nu op som selvforsynet turist.

Lige som jeg gør nu. Dog uden skildpadden.

> Du kan vel se min pointe ?
> Det er mange penge vi taler om her, i redundant kapasitet.

Jeg kan se din pointe, men som du skitserer er vi alle forskellige.
Nogle synes jeg er en klovn og et brægehoved, mens andre sikkert synes
det samme om dig. Personlighed betyder meget. Hvis folk synes, du er en
kegle, er det sgu ligegyldigt, hvor god dykker du er, og hvor meget
udstyr du har samlet sammen. Ærlige folk i al fald.

Jeg var redaktør for DTD i - hvor mange år? - 5? Det blev aldrig rigtigt
til noget med fællesindkøbene. (Gode) Dykkermakkere, der vil det samme
som en selv, hænger ikke på træerne.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-04-05 22:42

> Jeg var redaktør for DTD i - hvor mange år? - 5?

Tror heller ikke lige at DTD var et godt grundlag for samling. Det var for
tidligt i den danske tekscenes levetid. Der skulle slibes nogle kanter af
både den ene og den anden lejr.

Det blev aldrig rigtigt
> til noget med fællesindkøbene.

Jeg advokerer heller ikke for at foretage fællesindkøb. For går der
klubdemokrati i den, så risikere man at den hurtige beslutningsevne ryger.
Demokrati er udemærket som samfundets styreform, men en økonomisk diktator
kan altså handle forrygende effektivt.

Men samtidig kan jeg se at mængden af udstyr der opfylder nøjagtigt det
samme formål er temlig stor. Her taler jeg _kun_ om hvad der er for de
tekniske vragdykkere i DK og S som jeg har kontakt til.

(Gode) Dykkermakkere, der vil det samme
> som en selv, hænger ikke på træerne.

Hvad i alverden skulle de også i træerne, det er i vandet det foregår.

JZC
(men denne tråd er gledet et stykke væk fra emnet)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 01-04-05 21:58

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<424d639b$0$43990$14726298@news.sunsite.dk>:

> Så kan det selvfølgelig godt være at største delen dykker på dyb luft
> som anders der, men det må man jo så tage med.

Kan du _så_ vaske din mund med sæbe, Jonas!!!

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-04-05 08:12

> Kan du _så_ vaske din mund med sæbe, Jonas!!!

Det er måske den tekniske måde at lave bobler på?

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 02-04-05 21:40

Jonas Lüttichau wrote:
> Laver i accellereret dekompression, eller deko dykning i det hele
taget?

Masser af deko. Deko er stærkt overvurderet. Har selv adskellige gange
brugt over en time på at komme op fra vrag i Østersøen. Derfor er en
del i klubben også gået over til accelereret deko. Jeg håber selv at
få tid til at komme med på det hold i løbet af i år, og også at
få lov at dykke med Helium i flaskerne.

Så vi ser ikke skævt til deko-dykning eller teknisk dykning i
Københavns Dykker Club. Men vi insisterer på, at folk ikke udfører
dyk, som de ikke har kvalifikationer og/eller erfaring til.

Jens Olsen (der er formand i Københavns Dykker Club)

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-04-05 02:00

jenspolsen@hotmail.com skrev i Message-ID:
<1112474425.153709.292620@g14g2000cwa.googlegroups.com>:

> Men vi insisterer på, at folk ikke udfører dyk, som de ikke har
> kvalifikationer og/eller erfaring til.

(bare en smule legen djævles advokat: )

Hvordan afgør I dette?

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 03-04-05 21:37

Peter Fjelsten wrote:
> jenspolsen@hotmail.com skrev i Message-ID:

> (bare en smule legen djævles advokat: )
>
> Hvordan afgør I dette?

Egentlig tror jeg, at alle dykkerklubber i dronningeriget har
nogenlunde samme holdning, til at insisterer på, at folk ikke udfører
dyk, som de ikke har kvalifikationer og/eller erfaring til. Synes du
ikke, at det lyder som en emeget rimelig ide?

I praksis er det ikke så svært.

Tek-dykkerne er ikke det store problem. De sørger for at få de kurser
der skal til, træner, og planlægger hvordan de kan opbygge deres
erfaring i fornuftge trin.

Mht. til de mere sjældent dykkende, så oplever vi faktisk ikke, at
folk er ivrige efter at kaste sig ud i vilde dyk. Jeg tror at det har
noget med klubkultur at gøre. Altså at når folk fra starten møder
den holdning, at erfaring og sværhedsgrad af dyk skal passe sammen,
så tager de det til sig som en fornuftig grundholdning.
Iøvrigt har vi praksis for, at det er ok klubmedlemmer imellem at give
et fornuftigt råd, hvis nogen skulle få udpræget tåbelige ideer.
Det plejer ingen at tage ilde op.

Så det kan sagtens gå uden stive regler og sure miner. Det eneste vi
har en fast regel for, er hvilken erfaring man skal have, inden man kan
komme med på vragdyk/kutterdyk.

Jens Olsen