/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvordan ser man forskel på messing og bro~
Fra : Henrik B.


Dato : 29-03-05 15:21

Hej,

Hvordan ser man forskel på skroggennemføringer af messing og bronze?

Mvh,
Henrik.

 
 
Egon Stich (29-03-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 29-03-05 15:39


"Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
newssoeks4cgu89v7y@news.fsknet.dk...
> Hej,
>
> Hvordan ser man forskel på skroggennemføringer af messing og bronze?
>
> Mvh,
> Henrik.

Det gør man vist ikke med nogen grad af sikkerhed.
Desværre.
Der skal en analyse til.

MVH
Egon.



EA 2730 (29-03-2005)
Kommentar
Fra : EA 2730


Dato : 29-03-05 16:22


Egon Stich skrev i en nyhedsmeddelelse:
>
> "Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
> newssoeks4cgu89v7y@news.fsknet.dk...
> > Hej,
> >
> > Hvordan ser man forskel på skroggennemføringer af messing og bronze?
> >
> > Mvh,
> > Henrik.
>
> Det gør man vist ikke med nogen grad af sikkerhed.
> Desværre.
> Der skal en analyse til.
Skal man være helt sikker, Ja!

Men!!

Et trænet smedeøje kan godt se forskel, der er nemlig en farveforskel,
messing er "gult" og rødgods er jo som navnet siger rødt.


--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"
Smed siden 1962



Harding E. Larsen (29-03-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 29-03-05 19:14

Hej Henrik,

Prøv at se på billederne på vedhæftede rapport:
http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/soeventiler.pdf
Det er en god og velskrevet artikel om emnet.

Mvh/Harding


Henrik B. (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 30-03-05 08:55

On 29 Mar 2005 18:13:51 GMT, Harding E. Larsen
<harding@JYL40larsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej Henrik,
>
> Prøv at se på billederne på vedhæftede rapport:
> http://www.sejlsport.dk/graphics/ds/DSTur/PDF/soeventiler.pdf
> Det er en god og velskrevet artikel om emnet.

Tak skal I alle have. Efter at have læst jeres bidrag og især ovennævnte
artikel, vil jeg nu skifte en skroggennemføring mere.

Mvh,
Henrik.

Egon Stich (29-03-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 29-03-05 20:10


"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:424972be$0$23056$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> Egon Stich skrev i en nyhedsmeddelelse:
> >
> > "Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
> > newssoeks4cgu89v7y@news.fsknet.dk...
> > > Hej,
> > >
> > > Hvordan ser man forskel på skroggennemføringer af messing og bronze?
> > >
> > > Mvh,
> > > Henrik.
> >
> > Det gør man vist ikke med nogen grad af sikkerhed.
> > Desværre.
> > Der skal en analyse til.
> Skal man være helt sikker, Ja!
>
> Men!!
>
> Et trænet smedeøje kan godt se forskel, der er nemlig en farveforskel,
> messing er "gult" og rødgods er jo som navnet siger rødt.
>
>
> --
> Med sejlerhilsen
> Ejvind Andersen
> Fjern "xx"
> Smed siden 1962
>

Nahhhhhhhhh.....
Ikke enig.
Messing kan antage en rød farve ved af korrosion. Og derved ligne
"Gunmetal".
Så snart "noget" forsvinder i et messingmateriale, forbliver kobberet. Deraf
den røde nuance.
At forsøge sig på "gætterier" holder ikke.
Husk forøvrigt: Ikke alt bronce er søfast.
Så jeg fastholder:
Der skal analyseres.

(Så vidt jeg husker, har Dansk Sejlunion en artilek om emnet "sømetal" på
deres hjemmeside.)


MVH
Egon.




Harding E. Larsen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 30-03-05 10:39

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> skrev:
>
>"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk>
>skrev i en meddelelse
>news:424972be$0$23056$edfadb0f@dread1
>5.news.tele.dk...
>>
>> Egon Stich skrev i en
>>nyhedsmeddelelse:
>> >
>> > "Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
>> > newssoeks4cgu89v7y@news.fsknet .dk...
>> > > Hej,
>> > >
>> > > Hvordan ser man forskel på
>> > >skroggennemføringer af messing og bronze?
>> > >
>> > > Mvh,
>> > > Henrik.
>> >
>> > Det gør man vist ikke med nogen
>> >grad af sikkerhed.
>> > Desværre.
>> > Der skal en analyse til.
>> Skal man være helt sikker, Ja!
>>
>> Men!!
>>
>> Et trænet smedeøje kan godt se
>>forskel, der er nemlig en
>>farveforskel,
>> messing er "gult" og rødgods er jo
>>som navnet siger rødt.
>>
>>
>> --
>> Med sejlerhilsen
>> Ejvind Andersen
>> Fjern "xx"
>> Smed siden 1962
>>
>
>Nahhhhhhhhh.....
>Ikke enig.
>Messing kan antage en rød farve ved
>af korrosion. Og derved ligne
>"Gunmetal".
>Så snart "noget" forsvinder i et
>messingmateriale, forbliver kobberet. Deraf
>den røde nuance.
>At forsøge sig på "gætterier" holder ikke.
>Husk forøvrigt: Ikke alt bronce er søfast.
>Så jeg fastholder:
>Der skal analyseres.
>
>(Så vidt jeg husker, har Dansk
>Sejlunion en artilek om emnet "sømetal" på
>deres hjemmeside.)
>
>
>MVH
>Egon.

Hej Egon,

Der er lidt "tidsforskydning" i indlæggene.
Den deep-link jeg har henvist til er netop den som du omtaler og
som DS har udlagt på deres hjemmeside.

DS er ved at opbygge en aldeles udmærket hjemmeside som vil komme
til at indeholde en stor videndatabase med tiden.

Jeg kan hun opfordre sejlere til at læse disse informationer og i
øvrigt bidrage til at dette for os alle er et fælleskab som vi er
medlemmer af bliver det rigtige sted hvor korrekt information
ligger tilgængelig.

Med venlig hilsen

Harding


Bjarke Christensen (30-03-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 30-03-05 18:44

Jeg tvivler på der er nogen, der sender deres søventiler ind til analyse.
Det kan iøvrigt også være lige meget, for hvis man endelig har fået dem af,
så er der jo ikke en levende sjæl der kunne finde på at sætte det gamle på
igen. Så sætter man jo nye rødgods ventiler på.

Man *kan* se forskel på Messing og bronze med det blotte øje. Det der er
svært er, at se forskel på de forskellige typer messing og de forskellige
typer bronze.

Som med alt "metal genkendelse", så skal man selvfølgelig file i det og
betragte det friske materiale der ikke er oxideret at luft og vand.

Et mere praktisk råd kunne være: Fil i dem. Er metallet tydeligt gulligt, så
er det messing ventiler og så bør de skiftes hvis bare de ser det mindste
korroderet ud. Er de rødlige kan man så gå og tænke over om de er af den
*rigtige* "rødlige slags" (RG5 , rødgods)

/Bjarke

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
news:e_t2e.35$b75.10@news.get2net.dk...
>
snip
>
> Nahhhhhhhhh.....
> Ikke enig.
> Messing kan antage en rød farve ved af korrosion. Og derved ligne
> "Gunmetal".
> Så snart "noget" forsvinder i et messingmateriale, forbliver kobberet.
> Deraf
> den røde nuance.
> At forsøge sig på "gætterier" holder ikke.
> Husk forøvrigt: Ikke alt bronce er søfast.
> Så jeg fastholder:
> Der skal analyseres.
>
> (Så vidt jeg husker, har Dansk Sejlunion en artilek om emnet "sømetal" på
> deres hjemmeside.)
>
>
> MVH
> Egon.
>
>
>



Egon Stich (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Egon Stich


Dato : 31-03-05 17:34


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:424ae55d$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg tvivler på der er nogen, der sender deres søventiler ind til analyse.
> Det kan iøvrigt også være lige meget, for hvis man endelig har fået dem
af,
> så er der jo ikke en levende sjæl der kunne finde på at sætte det gamle på
> igen. Så sætter man jo nye rødgods ventiler på.
>
> Man *kan* se forskel på Messing og bronze med det blotte øje. Det der er
> svært er, at se forskel på de forskellige typer messing og de forskellige
> typer bronze.
>
> Som med alt "metal genkendelse", så skal man selvfølgelig file i det og
> betragte det friske materiale der ikke er oxideret at luft og vand.
>
> Et mere praktisk råd kunne være: Fil i dem. Er metallet tydeligt gulligt,

> er det messing ventiler og så bør de skiftes hvis bare de ser det mindste
> korroderet ud. Er de rødlige kan man så gå og tænke over om de er af den
> *rigtige* "rødlige slags" (RG5 , rødgods)
>
> /Bjarke
>
> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
> news:e_t2e.35$b75.10@news.get2net.dk...
> >
> snip
> >
> > Nahhhhhhhhh.....
> > Ikke enig.
> > Messing kan antage en rød farve ved af korrosion. Og derved ligne
> > "Gunmetal".
> > Så snart "noget" forsvinder i et messingmateriale, forbliver kobberet.
> > Deraf
> > den røde nuance.
> > At forsøge sig på "gætterier" holder ikke.
> > Husk forøvrigt: Ikke alt bronce er søfast.
> > Så jeg fastholder:
> > Der skal analyseres.
> >
> > (Så vidt jeg husker, har Dansk Sejlunion en artilek om emnet "sømetal"

> > deres hjemmeside.)
> >
> >
> > MVH
> > Egon.
> >
> >
> >

Det er ganske ikke rigtigt, hvad du siger.
Og man bør ikke, af stædighed, lokke ubefæstede sjæle til at typebestemme
metaller "på lurenkik".
Og jeg må jo, nødtvungent, sige, at du selv dokumenterer dit ukendskab til
sagen, når du påstår at "man kan file i overfladen, og så se..."
Det forholder sig jo således, at afzinkningen foregår i hele emnets
tværsnit.
Så det eneste du kan få en fornemmelse af er, om metallet muligvis er
afzinket, eller ej.
Ikke hvilket metal, der er tale om.
Analyse af ventiler kan foregå på stedet. Uden at afmontere.
Den eneste sikre vej er:
Sørg for at fittings med sikkerhed er af søvandsbestandigt metal.
Ellers: Udskift.
(Der findes udmærkede fagbøger om emnet, hvis man har lyst. Biblioteket.)

MVH
Egon




Bjarke Christensen (31-03-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 31-03-05 18:56

Beklager, jeg er opdraget af en smed, hvis motto er "lad os nu se på det.
Det er vel til at finde ud af", så jeg nægter at gøre det kompliceret.

Er vi ikke enige om, at uanset "materialetilstand" så et klart gulligt
materiale messing ?? Uanset hvad der sker med bronze, så bliver det aldrig
gulligt med tiden ?? Hvorimod et rødligt indtryk *enten* kan være godt
stabilt rødgods eller messing der (farligt) er korroderet og man således er
på usikker grund .....

Jeg kan derfor ikke se hvad der er forkert i:

"Er metallet tydeligt gulligt så er det messing ventiler og så bør de
skiftes hvis bare de ser det mindste korroderet ud. Er de rødlige kan man så
gå og tænke over om de er af den *rigtige* "rødlige slags" (RG5 , rødgods)"

/Bjarke


"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
news:cZV2e.127$7M5.30@news.get2net.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:424ae55d$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jeg tvivler på der er nogen, der sender deres søventiler ind til analyse.
>> Det kan iøvrigt også være lige meget, for hvis man endelig har fået dem
> af,
>> så er der jo ikke en levende sjæl der kunne finde på at sætte det gamle
>> på
>> igen. Så sætter man jo nye rødgods ventiler på.
>>
>> Man *kan* se forskel på Messing og bronze med det blotte øje. Det der er
>> svært er, at se forskel på de forskellige typer messing og de forskellige
>> typer bronze.
>>
>> Som med alt "metal genkendelse", så skal man selvfølgelig file i det og
>> betragte det friske materiale der ikke er oxideret at luft og vand.
>>
>> Et mere praktisk råd kunne være: Fil i dem. Er metallet tydeligt gulligt,
> så
>> er det messing ventiler og så bør de skiftes hvis bare de ser det mindste
>> korroderet ud. Er de rødlige kan man så gå og tænke over om de er af den
>> *rigtige* "rødlige slags" (RG5 , rødgods)
>>
>> /Bjarke
>>
>> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message
>> news:e_t2e.35$b75.10@news.get2net.dk...
>> >
>> snip
>> >
>> > Nahhhhhhhhh.....
>> > Ikke enig.
>> > Messing kan antage en rød farve ved af korrosion. Og derved ligne
>> > "Gunmetal".
>> > Så snart "noget" forsvinder i et messingmateriale, forbliver kobberet.
>> > Deraf
>> > den røde nuance.
>> > At forsøge sig på "gætterier" holder ikke.
>> > Husk forøvrigt: Ikke alt bronce er søfast.
>> > Så jeg fastholder:
>> > Der skal analyseres.
>> >
>> > (Så vidt jeg husker, har Dansk Sejlunion en artilek om emnet "sømetal"
> på
>> > deres hjemmeside.)
>> >
>> >
>> > MVH
>> > Egon.
>> >
>> >
>> >
>
> Det er ganske ikke rigtigt, hvad du siger.
> Og man bør ikke, af stædighed, lokke ubefæstede sjæle til at typebestemme
> metaller "på lurenkik".
> Og jeg må jo, nødtvungent, sige, at du selv dokumenterer dit ukendskab til
> sagen, når du påstår at "man kan file i overfladen, og så se..."
> Det forholder sig jo således, at afzinkningen foregår i hele emnets
> tværsnit.
> Så det eneste du kan få en fornemmelse af er, om metallet muligvis er
> afzinket, eller ej.
> Ikke hvilket metal, der er tale om.
> Analyse af ventiler kan foregå på stedet. Uden at afmontere.
> Den eneste sikre vej er:
> Sørg for at fittings med sikkerhed er af søvandsbestandigt metal.
> Ellers: Udskift.
> (Der findes udmærkede fagbøger om emnet, hvis man har lyst. Biblioteket.)
>
> MVH
> Egon
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste