K: Suunto computer
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-05 10:46

Hej derude

Efter min nuværende computer (Oceanic Datamaxx Pro Plus) har f*cket mig een
gang til på et dyk så leder jeg efter en "ny" computer

Så hvis du har en Suunto Gekko/Vyper/Vytec liggende som du ikke skal bruge
og er villig til at sælge den til en fornuftig pris så vil jeg meget gerne
høre om det.

Kravet er at den skal fungere og være i god stand (uden revner eller lign)

/Thomas

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-03-05 16:43

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> Efter min nuværende computer (Oceanic Datamaxx Pro Plus) har f*cket mig
een
> gang til på et dyk så leder jeg efter en "ny" computer

Fortæl ..
Jeg havde engang en DataMaxPro som efter 5 år blev mærkelig. "Dekouret"
begyndte at gå meget langsommere end "dykkeruret" og det var jo noget skidt
( i alt fald ofte koldt ). Jeg fik den byttet til en ny for et ganske lille
beløb og den har nu fungeret upåklageligt de sidste 4 år ( dog gav den på
mit sidste dyk 11 min deko efter 10 min. dykkertid, men det er der jo en
forklaring på ).
Jeg har nu stadig tænkt mig at min næste computer skal være en DataMaxPro 2
Plus, med mindre du kan en rigtig rædselshistorie.

Allan Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-05 17:34

Allan Hansen wrote:

> [...]
> Jeg har nu stadig tænkt mig at min næste computer skal være en DataMaxPro 2
> Plus, med mindre du kan en rigtig rædselshistorie.

Den bliver ved med at æde batterier. Jeg har skiftet batteri 4 gange nu,
og det startede efter det første skift hvor batteriet ellers havde holdt
knap 2 år. Den kan pludselig begynde at melde lav batteri, og een gang
har den slukket under dykket hvorefter den bootede op i noget alarm-mode
hvor den kun viste hvor meget luft jeg havde tilbage og hvor lang tid
jeg havde været under vandet. (Vi afbrød naturligvis dykket med det samme).

I går kostede den mig også et dyk fordi den syntes den var løbet tør for
strøm (igen igen igen). Selvom jeg skiftede til et nyt batteri var den
ikke helt responsiv og displayet fadede når jeg trykkede på knapperne,
hvorfor jeg blev i overfladen (æv! De andre ombord på kutteren sagde
ellers det var det bedste dyk vi havde haft i påsken).

Jeg har nu 'leget' lidt med den, sat multimeter på for at overvåge
strømmen. Den ligger på omkring 3.5-3.6V (hvilket er nominel spænding af
batteriet, 3.6V lithium). Men den kan pludselig svinge ned til 3.2V
eller lavere hvilket jeg ikke er helt tryk ved.

Jeg ved at denne model har været ramt af en del børnesygdomme. Kender
også en der har 2'eren og den skulle være blevet bedre. Men prisen er
også blevet derefter (over 4kkr) så derfor er jeg mere hooked på at
smide mine penge i en Suunto som praktisk talt alle i klubben dykker med
(de har primært Vyper og Vytec's samt et par Gekko'er).

Thomas

Fra : Allan Hansen

Dato : 29-03-05 18:46

"Thomas Rasmussen" <rasmussen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> (æv! De andre ombord på kutteren sagde
> ellers det var det bedste dyk vi havde haft i påsken).

Se det er rigtige kammarater De sagde vel også at sigten var over 20 m

> [...]
> batteriet, 3.6V lithium). Men den kan pludselig svinge ned til 3.2V
> eller lavere hvilket jeg ikke er helt tryk ved.

Er du sikker på at det er det rigtige batteri. SVJV så bruger både
DataMaxPro og DataMaxPro 2 Plus 2 stk knapcellebatterier af typen CR2430
eller CR2450 ( 280/560 mAh ) alternativt hvis man piller batteriholderen op
et J-type ( B&O batteri ). Begge knapcellebatterier er lithium-batterier og
spændingen er angivet til 3 V ( og ikke 3,6 V )

> [...]
> smide mine penge i en Suunto som praktisk talt alle i klubben dykker med
> (de har primært Vyper og Vytec's samt et par Gekko'er).

2'eren kan dog også fås til 449 EURO eller 502 $ ( + det løse ) hvis man
kigger lidt omkring.

Allan Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-05 20:20

Allan Hansen wrote:
> "Thomas Rasmussen" <rasmussen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Se det er rigtige kammarater De sagde vel også at sigten var over 20 m

Dog ikke.. men bedre end de andre to dyk. Underligt nok var sigten
elendig i kattegat i påsken (2-5 meter ved Anholt og Halmstad)

> [...]
> et J-type ( B&O batteri ). Begge knapcellebatterier er lithium-batterier og
> spændingen er angivet til 3 V ( og ikke 3,6 V )

2'eren bruger vist rigtig nok knapcelle batterier. Men 1'eren bruger ½AA
batterier (ja det er et halvt tegn). Det er 3.6V lithiumbatterier der
mest ligner et alm. AA batteri bare krumpet halvdelen i længden og kun
et enkelt af disse. Jeg havde endda manualen med ude da jeg købte
batteriet for at være 112% sikker på at få det rigtige. Eneste forskel
der var på det krævede og det jeg købte var at det jeg købte havde lidt
mere kapacitet (1.1AH istedet for 0.95AH)

> 2'eren kan dog også fås til 449 EURO eller 502 $ ( + det løse ) hvis man
> kigger lidt omkring.

Jaa... men 450 Euro for den opvejet mod ca. 300 Euro for en Vyper, så
syntes jeg ikke det er svært at vælge, og en ekstra fordel til Vyperen
at der er så mange i klubben (og andre steder) der dykker med en sådan.
Jeg skal godt nok ud og købe en manometer også men det burde også være
muligt at finde et brugbart til under 150 €

Thomas

Fra : HKN

Dato : 29-03-05 20:48
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-05 22:01

HKN wrote:
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=10520&item=517782396
> 5&rd=1

Ja lidt billigere end hos diveinn... men har egentlig set mig lidt mere
lun på Vyper'en (mulighed for computer udlæsning ser jeg som et plus når
man nu alligevel er nørd

Thomas

Fra : HKN

Dato : 30-03-05 07:03
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-03-05 07:48

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in

> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=10520&item=517863
> 4189&rd=1
>
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=10520&item=517645
> 5552&rd=1
>
> http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=10520&item=517865
> 7951&rd=1
>
> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=50882&item=714
> 5292622&rd=1
>
> http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=50882&item=714
> 5765398&rd=1

Hehe... jaa det var da en mulighed... er dog ikke så satans skarp til
tysk mere :-/ De to fra .uk påstår at de kun sender til UK så de er knap
så interessante.

> Har du i øvrigt overvejet en Apeks Quantum?
>
> http://www.divebooty.co.uk/equipment_details.asp?pid=2728
>
> Jeg er rigtig glad for min!

Uhmm... nej jeg har ikke overvejet den, kender den faktisk ikke og må
ærlig indrømme at nu hvor jeg har prøvet at have en "alternativ" computer
så er jeg rimelig hooked på at få noget som min omgangskreds også dykker
med. Ved godt at Apeks er et meget velkendt mærke. Den har dog een stor
fordel, nemlig at den understøtter 2-gas dyk hvilket vyperen ikke gør.

Meen går nu efter en Suunto alligevel

Thomas

Fra : HKN

Dato : 30-03-05 10:03

> Hehe... jaa det var da en mulighed... er dog ikke så satans skarp til
> tysk mere :-/ De to fra .uk påstår at de kun sender til UK så de er knap
> så interessante.

Jeg har flere gange sendt dem en mail og forespurgt om de ville sende til
DK, og det vil de som oftest gerne, når man fortæller dem at det kan
klares
fra posthuset også

> [...]
> med. Ved godt at Apeks er et meget velkendt mærke. Den har dog een stor
> fordel, nemlig at den understøtter 2-gas dyk hvilket vyperen ikke gør.

Jeg havde selv en Suunto før, men syntes at man får mere for pengene på
Apeks'en (som også bliver solgt som TUSA, DiveRite og Cressi - alle lavet
af
Seiko)

Mvh
Henrik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-03-05 10:13

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> wrote in news:424a6b52$0$722
> [...]

> Jeg har flere gange sendt dem en mail og forespurgt om de ville sende til
> DK, og det vil de som oftest gerne, når man fortæller dem at det kan

Joo, jeg har da også nu kontakt til den ene af dem dernede... og med lidt
held så er jeg ejeren af en ny vyper til aften

> Jeg havde selv en Suunto før, men syntes at man får mere for pengene på
> Apeks'en (som også bliver solgt som TUSA, DiveRite og Cressi - alle lavet
> af
> Seiko)

Jeg er ikke så meget i tvivl om at Suunto "udnytter" at de et meget godt ry
og derfor ofte er primære valg på instrumenter (med god grund efter hvad
jeg hører fra folk der dykker med Suunto computere). Det er selvfølgelig
lidt af et gedemarked mht. computere, da en del af producenterne benytter
mere eller mindre samme indmad og sikkert også samme software.

Men nu får jeg at se hvad der sker. Hvis alt går vel så skulle næste dyk (i
Store Bededags ferien) gerne foregå med en ny computer

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 29-03-05 17:22

> Så hvis du har en Suunto Gekko/Vyper/Vytec liggende som du ikke skal bruge
> og er villig til at sælge den til en fornuftig pris så vil jeg meget gerne
> høre om det.

Brugtpriserne ligger tit højere end hvad de koster, hvis man køber dem
i udlandet over nettet.

Købte selv en Gekko til 1500 dkr.

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-03-05 17:37

Michael Kristensen wrote:

> Brugtpriserne ligger tit højere end hvad de koster, hvis man køber dem
> i udlandet over nettet.

Ja det kunne man frygte. Kan se at Diveinn skal have godt 2300 for en
Vyper hvilket egentlig lyder rimelig fair. Gekkoen skal de have 1700
for. Det ser ud til at være det billigste man kan komme til dem for.
Skal lige have vurderet økonomien, da jeg helst så vil have en vyper
hvis de ekstra 600 bobs kan findes til det.

Hvor købte du din Gekko?

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 30-03-05 12:20

> Hvor købte du din Gekko?

http://www.deepbluedive.com/

139 pund + porto (mener det var 90 kr)
Levering tog 4-5 dage.

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-03-05 10:36

mbk112@hotmail.com (Michael Kristensen) wrote in

> http://www.deepbluedive.com/
>
> 139 pund + porto (mener det var 90 kr)
> Levering tog 4-5 dage.
>
> vh
> Michael Kristensen

OK tak for tippet, tabte (eller rettere ville ikke byde mere) auktionen på
ebay, så jeg har nu bestilt hos deepbluedive.com som tydeligt var de
billigste overhovedet. Det blev til en vyper, med beskyttelsesskærm og
håndledsstrap så skulle de have 204 pund inkl. porto. Eneste minus er nu at
de ikke kan validere danske visa kort (iflg. dem pga. dansk lovgivning
forbyder VISA at udlevere adressen så de kan krydschecke denne med den
oplyste). så jeg har nu overført pengene via banken istedet (ekstraudgift
20 kr).

Nu venter jeg bare spændt på at pakken kommer... bliver en lidt-for-tidlig
fødselsdagsgave til mig selv (wuhuu... fik nemlig også lige en god sjat
penge tilbage i skat, så det har betalt computeren)

Thomas

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-03-05 13:03

> oplyste). så jeg har nu overført pengene via banken istedet (ekstraudgift
> 20 kr).

20 kr, det var billigt - hvilken bank kan gøre det til den pris - normalt
tager de omkring 120 kr....

Frank

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-03-05 13:19

"Frank Andersen" <fa@FJERNprivat.dk> wrote in

> 20 kr, det var billigt - hvilken bank kan gøre det til den pris -
> normalt tager de omkring 120 kr....

Det var hvad der stod da jeg overførte det via Danske Netbank (har Danske
Ekstra hvis det betyder noget). Hvis jeg havde henvendt mig i banken så
havde det kostet 100 bobs

Thomas

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-03-05 13:34

Hmm, jeg har også Danske Bank, og er temmelig overbevist om at du ikke har
bedt om at du skal betale alle omkostningerne i forbindelse med
pengeoverførslen. Jeg vil tro at deepbluedive snart brokker sig over at de
skal betale 100 kr for transaktionen......

Ellers har Danske Bank lavet om på reglerne siden jeg sidst overførte
penge - hvilket ved glæde mig da jeg syntes at det er temmeligt åndsvagt at
vi som det eneste land her i Europa skal betale for at overføre penge til at
en udenlands konto.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-03-05 13:46

> [...]
> åndsvagt at vi som det eneste land her i Europa skal betale for at
> overføre penge til at en udenlands konto.

Jeg gjorde som netbanken bad mig om, nemlig at vi (mig og deep blue dive)
skulle dele udgiften. Jeg betaler 20kr for at sende pengene ud af banken og
deep blue dive betale samme beløb som intern (i landet) overflytning af
pengene ind til deres konto. Dette princip skulle jeg iflg. banken vælge
når det var internt i EU og beløbet under 12500EUR.

Nu er jeg da spændt på at se hvad der sker for jeg var også overrasket da
jeg til at starte med også bare valgte at jeg skulle betale alle udgifter,
men det kommer der et fint popupbillede og fortæller det skal jeg ikke.

Thomas

Fra : Frank Andersen

Dato : 31-03-05 13:55

http://www.danskebank.dk/Link/DBPriserogvilkaarforudenlandskebetalinger/$file/DB_priser_og_vilkaar_for_udenlandske_betalinger.pdf

Side 3, beataling af modtagers bankomkostninger.... 100,- kr, der er hér den
gemmer sig.....

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-03-05 14:34

> [...]
> /$file/DB_priser_og_vilkaar_for_udenlandske_betalinger.pdf
>
> Side 3, beataling af modtagers bankomkostninger.... 100,- kr, der er

Ja, og der skriver de så ikke noget om det der står i popup vinduet når man
vælge at betale alle udgifter.

Se http://upload.p7.dk/upload/udlandsbetaling.jpg

hvilket er årsagen til at jeg valgte at følge deres anbefaling. Jeg håber
ikke det volder for store problemer for jeg skal bruge computeren på næste
dykkertur 21/4

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 01-04-05 17:55

> [...]
> forbyder VISA at udlevere adressen så de kan krydschecke denne med den
> oplyste). så jeg har nu overført pengene via banken istedet (ekstraudgift

Jeg havde ingen problem med at betale med VISA kort.

vh
Michael Kristensen