Transport af mindreårig på scooter 45
Fra : Jacob

Dato : 28-03-05 22:44

Hey gruppe!

1. Hvis en person under 18 kører rundt på en lovlig registreret scooter 45'
hvilke konsekvenser vil det så have, hvis denne bliver grundlag for et
færdselsuheld? - og for hans værge / ejeren af køretøjet?

2. Forsikringen dækker selvf. ikke, men hvilken bødestørrelse snakker vi om?

3. Nu kommer jeg helt spontant til at sammenligne det med at køre rundt på
en scooter 30 (som det er lovligt at køre på som 16årig, hvis man har
knallertkørekort)

En scooter 30 med tun, koster som ny omkring ca;
13-16.000 kr for scooteren
Tun for højst 1000, hvis den skal kunne køre med samme hastighed som en
scooter 45 (kender ikke til tun priser)

Sammenlignet med den billig-scooter 45, som for nylig er blevet introduceret
til Danmark som koster i underkanten af 8000, vil det jo teoretisk set ikke
bedre kunne betale sig at blive taget for ulovlig kørsel på en scooter 45'
også tage bøden, end at få rippet en scooter 30' med eget dyrt tun på + den
bøde det koster at blive taget der?

m.v.h
Jacob

Fra : Hekto

Dato : 28-03-05 22:59

In article <42487a79$0$23006$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, jacob@got-
it.org says...
> [...]
> også tage bøden, end at få rippet en scooter 30' med eget dyrt tun på + den

En forunderlig tankegang ... og ligegyldighed med de skader man evt,
som ikke-forsikret, forvolder på andres liv og ejendom!!!! >

Når du nu alligevel er igang med at tænke abstrakt, kan du læse inden
ad på www.politi.dk, og finde statsadvokatens oplæg til bødetakster.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Suzuki LS650 Savage

Fra : Jacob

Dato : 29-03-05 06:05

> Når du nu alligevel er igang med at tænke abstrakt, kan du læse inden
> ad på www.politi.dk, og finde statsadvokatens oplæg til bødetakster.

At have insigt i tingene skader nu engang aldrig?

Fra : Jacob

Dato : 29-03-05 06:19

> Når du nu alligevel er igang med at tænke abstrakt, kan du læse inden
> ad på www.politi.dk, og finde statsadvokatens oplæg til bødetakster.

Desuden står der intet om mindreårige som bruger motorcykel, så vidt jeg kan
læse mig til? Der står den bøde til 500 kr for at køre uden nummerplade, som
så ville blive 300 kr, da jeg er mindreårig.

Fra : Pwh

Dato : 29-03-05 06:52

Jacob wrote:

> Desuden står der intet om mindreårige som bruger motorcykel, så vidt
> jeg kan læse mig til? Der står den bøde til 500 kr for at køre uden
> nummerplade, som så ville blive 300 kr, da jeg er mindreårig.

Du bliver garanteret også populær hos dine forældre hvis de ender op med
at skulle sælge huset hvis du laver en skade som de kommer til at udrede
pgr manglede forsikring. Du må lærer at se tingene i et lidt større perspektiv,
det er det Hekto prøver at banke ind i hovedet på dig.

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 29-03-05 07:55

In article <4248e533$0$23075$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, jacob@got-
it.org says...

> Desuden står der intet om mindreårige som bruger motorcykel, så vidt jeg kan
> læse mig til? Der står den bøde til 500 kr for at køre uden nummerplade, som
> så ville blive 300 kr, da jeg er mindreårig.

Nej, og der står heller ikke noget om rødhårede der ikke har kørekort
vel???
- Det var det med at læse inden ad!

Men til din trøst kan jeg oplyse dig, at du skal af med et beløb der er
ti gange større!

Fra : K

Dato : 03-04-05 21:28

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse

> Nej, og der står heller ikke noget om rødhårede der ikke har kørekort
> vel???

Underlig måde at svare på :-/

Fra : Jacob

Dato : 05-04-05 20:07

Kan vi godt blive enige om..

Fra : Hekto

Dato : 06-04-05 08:30

In article <425051e6$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
kramme@fjernfjerntiscali.dk says...
> Underlig måde at svare på :-/

Det er jo ikke sådan at man i lovene tager højde for om man
nødvendigvis er rødhåret, overvægtig, mindreårig, mand eller kvinde.

Der er lighed for loven, og dermed gælder den for alle. Straffen for at
køre uden kørekort er dermed også ens for alle.
Det specielle for mindreårige er, at de har en aldersgrænse for hvornår
de formodes at have nok imellem ørene til at tænke selv, og dermed tage
straffen selv.
Indtil da må deres forældre tænke for dem, og dermed også i et vist
omfang tage straffen for de handlinger der begås, herunder
erstatningsansvaret.
Ud over dette, skal man bemærke at ukendskab til loven ikke fritager
for straf, ligesom forældres ukendskab til hvad deres mindreårige børn
foretager sig, heller ikke fritager for ansvaret. Det er deres pligt at
holde sig orienteret om hvad poderne foretager sig.

Så derfor er det bare at læse hvad loven gælder for, og så erkende at
hvis man overtræder den, er man hjemfalden til straf. Man behøver ikke
spekulere så meget i, om man er gammel nok ... eller rødhåret.
Skulle man være forhindret i at tage straffen og betale erstatningen
p.gr.a. alder, kan man jo altid fortælle far og mor, at de nok må sælge
Volvo'en, sommerhuset, huset og tage lidt ekstraarbejde, fordi junior
lige nedlagde en fodgænger, der desværre kom til at brække ryggen!

Fra : Jacob

Dato : 06-04-05 13:31

> Det er jo ikke sådan at man i lovene tager højde for om man
> nødvendigvis er rødhåret, overvægtig, mindreårig, mand eller kvinde.

hvis man er tilpas overvægtig kan man veje for meget på køretøjet også kan
det i teorien være ulovligt..? om politiet tager sig af det er så noget
andet..

> [...]
> foretager sig, heller ikke fritager for ansvaret. Det er deres pligt at
> holde sig orienteret om hvad poderne foretager sig.

Hvor mange forældre ved hvad deres børn laver? En ting er teori og en anden
er praksis..

> Så derfor er det bare at læse hvad loven gælder for, og så erkende at
> hvis man overtræder den, er man hjemfalden til straf. Man behøver ikke
> spekulere så meget i, om man er gammel nok ... eller rødhåret.

Nysgerighed og viden er nu ikke det værste.. Jeg undskylder min interesse
for dette, og vælger for fremtiden at hoppe ud i alle mulige former for
kriminalitet uden at tænke videre over dette, og bare tage min straf..

> [...]
> Volvo'en, sommerhuset, huset og tage lidt ekstraarbejde, fordi junior
> lige nedlagde en fodgænger, der desværre kom til at brække ryggen!

Har intet med min tråd at gøre? Den kørte på hvad straffen for at køre på en
scooter 45 som mindreårig..Ikke hvem der skal betale straffen osv..
Men som du antyder - Viden er noget man skal holde for sig selv, og
nysgerige rødhårede og mindreårige knægte skal skydes.

Fra : Hekto

Dato : 06-04-05 15:08

In article <4253d677$0$23063$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, jacob@got-
it.org says...
> [...]
> Men som du antyder - Viden er noget man skal holde for sig selv, og
> nysgerige rødhårede og mindreårige knægte skal skydes.

Aaaah!!??? ... du har fattet det?

Det er ligegyldigt om forældrene ved hvad ungerne laver ... bare de
betaler bagefter!

Fra : Jacob

Dato : 08-04-05 07:36

Du skal nok se at ungerne i sidste ender selv kommer til at betale om
det er så lommepengene der ryger..

Fra : Tommy Fer

Dato : 29-03-05 09:13

Jacob wrote:

> Desuden står der intet om mindreårige som bruger motorcykel, så vidt jeg kan
> læse mig til? Der står den bøde til 500 kr for at køre uden nummerplade, som
> så ville blive 300 kr, da jeg er mindreårig.

Det koster 5000 kr at køre uden et gyldigt kørekort... Kan hurtigt blive
dyrt sparede penge. Det svare til du køre bil eller mc uden kort.

mvh Tommy Fer

Fra : Tommy Fer

Dato : 29-03-05 09:31

Jacob wrote:

> Desuden står der intet om mindreårige som bruger motorcykel, så vidt jeg kan
> læse mig til? Der står den bøde til 500 kr for at køre uden nummerplade, som
> så ville blive 300 kr, da jeg er mindreårig.

Her er lige skaset lidt omkring kørsel uden kørekort

56 og 63 a Kørsel uden at have erhvervet eller generhvervet kørekort
Ifølge bemærkningerne til færdselslovens § 117, stk. 5, 2. pkt., der
blev indsat ved lov nr. 468 af 10. juni 1997, skal der ved udmålingen
af bøde for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, anvendes følgende
strafpositioner:
RM 4/2000
Afsnit 3.9. Side 23
rettet maj 2004
Paragraf Forseelsens art Bødetakst kr.
1. gang 5.000
2. gang 6.000
3. gang 7.500
4. gang 10.000
5. gang 7 dages hæfte
Strafpositionerne gælder også for overtrædelse af færdselslovens §
63 a om registreringspligtige knallerter, jf. U 1998.1053 V.
Bøder for overtrædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, nedsættes ikke
for personer med særlig lav indtægt, jf. U 1998.1053 V.
For unge under 18 år skal anklagemyndigheden anvende følgende
strafpositioner:
1. gang *2.500
* jf. U 1999.652 V
2. gang 3.000
3. gang 3.500
4. gang 5.000
5. gang frihedsstraf

mvh Tommy Fer

Fra : Hekto

Dato : 29-03-05 10:42

In article <4249125c$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
NOSPAM@fotofer.dk says...

<KLIP!>

Hvor er du dog pædagogisk og overbærende Fer!

Fra : Jacob

Dato : 29-03-05 15:05

Tak, Tommy.

Fra : Chipmand

Dato : 29-03-05 16:14

On Mon, 28 Mar 2005 23:43:33 +0200, "Jacob" <jacob@got-it.org> wrote:

> [...]
>også tage bøden, end at få rippet en scooter 30' med eget dyrt tun på + den

Jacob har du ikke fået svar på dette spørgsmål før???.

http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=200

Mvh'
chipmand

Listo 45 4 takts er livet på 2 hjul

Fra : Jacob

Dato : 29-03-05 23:11

> Jacob har du ikke fået svar på dette spørgsmål før???.

Nope (: - stig opfordrede mig faktisk til at oprette et spørgsmål herinde,
med hensigt at få den juridiske besvaret. Den tråd i billig-scooter.dk er
vedr. holdninger til det for og imod.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 30-03-05 00:39

On Wed, 30 Mar 2005 00:10:55 +0200, Jacob wrote:

> Nope (: - stig opfordrede mig faktisk til at oprette et spørgsmål herinde,
> med hensigt at få den juridiske besvaret. Den tråd i billig-scooter.dk er
> vedr. holdninger til det for og imod.

Hvis jeg lige må bryde ind.
Jeg opfordrede dig til at skrive i dk.videnskab.jura da du have nogle
juridiske spørgsmål som jeg ikke kunne besvare. Jeg nævnte aldrig
dk.fritid.knallert - den må du selv have fundet frem til :)

Med venlig hilsen
Stig Sørensen
--
http://www.Billig-Scooter.dk