JMail.Close efter hver 20. email/Execute
Fra : Peter [5260]

Dato : 25-03-05 23:55

Jeg håber, at der sidder et par kloge hoveder herinde, der kan svare på
dette simple spørgsmål.
Jeg udsender et nyhedsbrev til et par tusind modtagere, og JMail har det med
at smide hver 22'ende væk.
Dette kan løses ved at lukke JMail efter f.eks. 20 (eller 21) udsendte
emails, jvf. variablen Luk20 nedenfor.

Spørgsmål: Er det nok bare at lave en JMail.Close iht. nedenstående eksempel
(6.sidste linie), eller skal Subject, Body osv. sættes op igen efter en
Close?
Jeg kunne jo bare prøve, men jeg vil helst ikke udsætte mine brugere for
spam!

strSQL = "SELECT * FROM tbModtager"
set rsA = Connnb.Execute(strSQL)
Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = "websmtp.mit-domæne.dk"
JMail.Sender = "admin@mit-domæne.dk"
JMail.Subject = rs("Titel")
JMail.Body = rs("Tekst")
JMail.AddHeader "Originating-IP",
Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Ant = 0
Luk20 = 0
Do until rsA.EOF
JMail.AddRecipientBcc rsA("Email")
Ant = Ant + 1
Luk20 = Luk20 + 1
IF NOT JMail.Execute THEN
Response.Write "Der opstod en fejl ved forsendelsen!" & "<br>"
Response.Write "Fejl: " & JMail.ErrorMessage & "<br>"
Response.Write "Kilde: " & JMail.ErrorSource & "<br>"
Response.Write "Log: <pre>" & JMail.Log & "</pre>"
END IF
if Luk20 > 20 then
JMail.Close
Luk20 = 0
end if
rsA.MoveNext
Loop
Response.Write "<b>Succes: </b>Nyhedsbrevet er udsendt til " & Ant & "
modtagere!<br>"

På forhånd tak
Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-05 17:49

Peter [5260] wrote:

> [...]
> igen efter en Close?
> Jeg kunne jo bare prøve, men jeg vil helst ikke udsætte mine brugere

Du kan se her, hvordan jeg har det kørende uden problemer hos Azero:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nyhedsbrev/send.asp

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Peter [5260]

Dato : 26-03-05 19:54

> Du kan se her, hvordan jeg har det kørende uden problemer hos Azero:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nyhedsbrev/send.asp
>
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

Tak Erik,
Jeg folder hænderne og prøver (også hos azero)!
Mvh
Peter

Fra : Niels Henriksen

Dato : 26-03-05 20:22

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message

> Du kan se her, hvordan jeg har det kørende uden problemer hos Azero:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nyhedsbrev/send.asp

har du ikke glemt en .ClearRecipient inden du sender den næste mail?

--
Niels Henriksen
www.netopcom.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-05 22:10

Niels Henriksen wrote:

> har du ikke glemt en .ClearRecipient inden du sender den næste mail?

Jeg har ikke fået nogen meldinger om, at det ikke fungerer. Jeg har i øvrigt
lige fundet lejlighed til at teste og lagde derfor en adresse ind, så den
ligger sidst på listen. Denne adresse har modtaget den udsendte mail.

Opskriften stammer i øvrigt fra Azero's support, så den burde også være god
nok.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Peter [5260]

Dato : 26-03-05 22:55

> Opskriften stammer i øvrigt fra Azero's support, så den burde også være
> god
> nok.

Tak igen!
Jeg har også kigget på Azero's supportsider, men de laver jo "kun" en Close
efter hver 22'ende Execute.
Jeg blev bare lidt i tvivl om, hvorvidt en Close - dvs. at forbindelsen til
SMTP-serveren rent faktisk fjernes - også fjerner de øvrige egenskaber på
objektet, dvs. Subject, Sender osv.

....og hvis det ikke virker, så må du gi' en jordbærkage en dag, Erik )

Mvh
Peter

Fra : Peter [5260]

Dato : 26-03-05 23:12

> Opskriften stammer i øvrigt fra Azero's support, så den burde også være
> god
> nok.

Æhh, lige et par ekstra spørgsmål:
1) Du cykler rundt i en Do while / Loop, indtil EOF. Først derefter checker
du på Cint. Dermed får du jo udsendt til alle x-tusind, inden du lukker
JMail!!
2) Hvis der er fejl, så bruger du JMail-objektet, men du har kun defineret
"mail" som et objekt af JMail - det samme gælder JMail.Close,den er ikke
defineret???
3) Hvor definerer du variablen intcount??

Din udgave står af efter 105 udsendte emails....!!!

Mvh
Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-03-05 23:38

Peter [5260] wrote:

> [...]
> defineret "mail" som et objekt af JMail - det samme gælder
> JMail.Close,den er ikke defineret???
> 3) Hvor definerer du variablen intcount??

Jeg ved så lidt om asp, at det kan ligge på en lillefingernegl. Jeg vil
derfor slet ikke gøre mig klog.

> Din udgave står af efter 105 udsendte emails....!!!

Jeg har endnu kun 51 tilmeldte modtagere, så den grænse har jeg slet ikke
observeret endnu.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Torben Brandt

Dato : 27-03-05 01:23

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg har endnu kun 51 tilmeldte modtagere, så den grænse har jeg slet ikke
> observeret endnu.

Men ved du om nr 22 og 44 kommer igennem ?

/Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-05 17:41

Torben Brandt wrote:

> Men ved du om nr 22 og 44 kommer igennem ?

I og med at der pauseres efter hver tyvende og at hele listen køres til
ende, kan jeg ikke se, hvorfor nr. 22 og nr. 44 skulle blive snydt. Og jeg
tjekkede i øvrigt listen over afsendte mails, da jeg i går selv udsendte et
nyhedsbrev. Der var blevet sendt det antal mails, der svarer til antallet af
tilmeldte modtagere.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Torben Brandt

Dato : 27-03-05 20:07

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> nyhedsbrev. Der var blevet sendt det antal mails, der svarer til antallet

Som jeg har forstået det, så er problemet at hvis man /sender/ en mail med 30
modtagere, så vil modtager nr 22 ikke /modtage/ en mail, men alle de andre
vil.
I min kommentar til Peters 3 punkter (se andet sted i tråden) skriver jeg, at
jeg ikke tror du får lukket mailen, da du aldrig kommer ind i For-løkken.
Resultatet skulle så være at alle modtagere bare kommer i samme mail.

Det jeg mente med spørgsmålet ("Men ved du om nr 22 og 44 kommer igennem ?")
var om du vidste om modtager nr 22 rent faktisk /modtager/ en mail. Bare
fordi modtager nr 22 står på din liste over dem du har /sendt/ til, så skulle
det, jvf problemet, ikke være det samme som at han har modtaget en mail...

mvh Torben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-03-05 16:15

Torben Brandt wrote:

> Som jeg har forstået det, så er problemet at hvis man /sender/ en
> mail med 30 modtagere, så vil modtager nr 22 ikke /modtage/ en mail,
> men alle de andre vil.

Det problem vil ifølge Azero opstå, yvis man ikke har dette indskudt i
asp-scriptet:

<citat>
For i = 1 to intCount 'Afbryder for hver 20. for ikke at misse hver 22.
If Not JMail.Execute Then
Response.Write("ERROR MESSAGE: " & JMail.ErrorMessage & "<br />" & vbCrLf)
Response.Write("ERROR SOURCE: " & JMail.ErrorSource & "<br />" & vbCrLf)
Response.Write("LOG: <pre>" & JMail.Log &v "</pre>" & vbCrLf)
End If
If CInt(i/20) = i/20 Then JMail.Close
Next 'Slut på afbrudelse for hver 20.
</citat>

> Bare fordi modtager nr 22 står på din liste over
> dem du har /sendt/ til, så skulle det, jvf problemet, ikke være det
> samme som at han har modtaget en mail...

Listen genereres efterhånden som de enkelte mails bliver sendt, så mon ikke
alle har fået?

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Torben Brandt

Dato : 28-03-05 18:54

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> Response.Write("ERROR SOURCE: " & JMail.ErrorSource & "<br />" & vbCrLf)
> Response.Write("LOG: <pre>" & JMail.Log &v "</pre>" & vbCrLf)

Jeg tror vi snakker forbi hinanden.
Lad os sige at man har et script med en løkke, hvor man (inden ovenstående
citat indsættes) ikke har nogle variable, der hedder intCount eller JMail.
Det svarer til hvad du havde inden du indsatte citatet fra azero.
Lad os sige det er (og ikke andet):
<%
tal = 1
While tal < 10
Response.Write tal & "<br>"
tal = tal + 1
WEnd
%>

Hvis man så indsætter en For-løkke:
For i = 1 To intCount
Next
et eller andet sted i scriptet, så vil indholdet af For-løkken aldrig blive
kørt!
Et eksempel:
<%
tal = 1
While tal < 10
Response.Write tal & "<br>"
For i = 1 To intCount
Response.Write "Nu eksploderer computeren"
Computer.Explode
Next
tal = tal + 1
WEnd
%>
Linien "Nu eksploderer computeren" vil aldrig blive udskrevet. Derfor er
indholdet af For-løkken ikke kørt.

Prøv fx at indsætte en linie med
Response.Write "Nu køres For-løkken (dvs JMail.Close køres)"
i din For-løkke.
Så er jeg ikke sikker på at den linie nogensinde bliver udskrevet. Dvs
JMail.Close bliver aldrig kørt!

Et resultat af det bliver at alle modtagere kommer i samme mail, og på den
måde er azero's problem ikke løst...

> Listen genereres efterhånden som de enkelte mails bliver sendt, så mon ikke
> alle har fået?

Nej, listen bliver genereret efterhånden som enkelte modtager-adresser bliver
tilføjet til mailen (som først bliver sendt senere). Som beskrevet ovenfor,
så mener jeg at der kun bliver sendt én mail til smtp-serveren, og at den
indeholder alle modtagere.

Men som jeg forstår problemet hos azero, så er det på smtp-serveren at
problemet opstår, og at asp-scriptet ikke "opdager det", da scriptet er
færdigt bare mailen er sendt til smtp-serveren.

Hvis jeg har et script, der bare er:
[Ret adresser, så kommentarene overholdes]
fra = "fra@example.com" ' Brug en adresse der findes
til = "til@example.com" ' Brug en adresse, der ikke findes, men hvor domænet
findes
mailserver = "smtp.example.com" ' Brug en gyldig mail-server
Set msg = Server.CreateObject("JMail.Speedmailer")
msg.SendMail fra, til, "Emne", "Krop", mailserver
Response.Write "Mail sendt til " & til
Så vil der stå at mailen er afsendt til modtageren, men da adressen ikke
findes, så vil den jo ikke blive modtaget. Derfor stillede jeg spørgsmålet
om, om du vidste om den var modtaget af modtageren.

mvh Torben

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-03-05 00:20

Torben Brandt wrote:

> Jeg tror vi snakker forbi hinanden.
> Lad os sige at man har et script med en løkke, hvor man (inden
> ovenstående citat indsættes) ikke har nogle variable, der hedder
> intCount eller JMail.

Nu bliver du vist så teknisk, at jeg ikke kan følge med mere. Jeg er ikke
nogen ørn til asp.

> Et resultat af det bliver at alle modtagere kommer i samme mail, og
> på den måde er azero's problem ikke løst...

Du antyder, at alle modtageradresser er anført i samtlige udsendte mails,
men det kan jeg afkræfte.

> [...]
> problemet opstår, og at asp-scriptet ikke "opdager det", da scriptet
> er færdigt bare mailen er sendt til smtp-serveren.

Hvis problemet skulle ligge på smtp-serveren, forstår jeg ikke hvorfor Azero
anbefaler at lægge de linjer kode ind i asp-scriptet. Scriptet afvikles på
webserveren og smtp-serveren ser det ikke.

> Så vil der stå at mailen er afsendt til modtageren, men da adressen
> ikke findes, så vil den jo ikke blive modtaget. Derfor stillede jeg
> spørgsmålet om, om du vidste om den var modtaget af modtageren.

Hvis modtageradressen ikke findes, plejer jeg at få mailen tilbage i nakken.
Derefter sletter jeg omgående adressen i databasen.

Det er sket et par gange - enten fordi nogen har skrevet forkert ved
tilmelding, fordi nogen har skrevet en falsk adresse for at genere mig eller
fordi en adresse er blevet nedlagt.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Torben Brandt

Dato : 27-03-05 01:34

Peter [5260] wrote:
> [...]

Så vidt jeg kan se har du (Erik) bare copy-pasted en kodeblok ind midt i det
hele... Det er vel meningen at dit Do While og deres For-løkke skal smeltes
sammen. Se også Peters pkt 2) og 3).

> [...]
> defineret???
> 3) Hvor definerer du variablen intcount??

Jeg tror at der sker det at intcount ikke er defineret, så den fortolkes som
0. Derfor kommer man slet ikke ind i For-løkken (der løber fra 1 til 0), og
VBS opdater så ikke at JMail (fx i JMail.Close) ikke er defineret.
Hvis man bare piller For-løkken så er der jo et gyldigt
mail-afsendings-script, som bare kun sender én mail.

> Din udgave står af efter 105 udsendte emails....!!!

Det ser jeg ingen grund til i koden, men hvis ovenstående er rigtigt, så kan
det være at JMail ikke kan håndtere mere end 105 modtagere af mailen (måske
afhængigt af hvilket modtager-felt de står i..?), dog har jeg ikke hørt om
det før...

mvh Torben

Fra : Peter [5260]

Dato : 27-03-05 10:35

"Torben Brandt" <ukendt1000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (måske
> afhængigt af hvilket modtager-felt de står i..?), dog har jeg ikke hørt om

De 105 (det er måske nærmere 100?) er en grænse sat af udbyderen, i dette
tilfælde azero.
Det er et spørgsmål om, hvor lang Recipient-strengen må være.
Andre udbydere sætter f.eks. grænsen til 1000 - det er nok et spørgsmål om,
hvor meget de ønsker at belaste deres SMTP-server med !?!?

Mvh
Peter

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-05 17:47

Peter [5260] wrote:

> De 105 (det er måske nærmere 100?) er en grænse sat af udbyderen, i
> dette tilfælde azero.
> Det er et spørgsmål om, hvor lang Recipient-strengen må være.

Det vil jeg da være opmærksom på, når (hvis) min modtagerliste nærmer sig
den grænse. Indtil videre har jeg været 6 år om at nå bare halvvejen.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-05 17:44

Torben Brandt wrote:

> Så vidt jeg kan se har du (Erik) bare copy-pasted en kodeblok ind
> midt i det hele...

Det er korrekt.

> Det er vel meningen at dit Do While og deres
> For-løkke skal smeltes sammen. Se også Peters pkt 2) og 3).

Jeg kan kun konstatere, at det fungerer. Jeg får sendt det antal mails, jeg
har behov for ifølge listen over tilmeldte modtagere.

Erik Ginnerskov
http://frip.dk/ginnerskov

Fra : Torben Brandt

Dato : 27-03-05 01:58

Peter [5260] wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg håber, at der sidder et par kloge hoveder herinde, der kan svare på
> dette simple spørgsmål.

Jeg har nu ikke et endeligt svar, men svarer alligevel :)

> [...]
> Close?
> Jeg kunne jo bare prøve, men jeg vil helst ikke udsætte mine brugere for

Du kunne (burde?) vel teste det inden. Hvis du har eget domæne, kan du jo bare
bruge 1@domæne.dk, 2@domæne.dk, som modtagere. Hvis bare domænet eksisterer, så
fejler JMail ikke, og du får bare en stak ikke-modtaget-mails tilbage til
afsenderadressen (som kan være en til lejligheden oprettet adresse, som bare
tømmes bagefter).

Hvis har ovenstående test-miljø (hvor du jo ikke behøver en grænse på 20
modtagere for at teste om der skal bruges clearrecipients, men vel bare 2), så
kan du lege lidt med hvor lidt du behøver. Hvis du kigger tilbage i gruppen er
jeg sikker på at der findes eksempler, hvor der afbrydes (måske helt) med faste
intervaller.

Hvis du har mulighed for at bruge Pickup Directory, så er det selvfølgelig den
løsning du søger...

mvh Torben

Fra : Peter [5260]

Dato : 27-03-05 10:41

> [...]
> gruppen er
> jeg sikker på at der findes eksempler, hvor der afbrydes (måske helt) med

God ide!
Jeg har faktisk en testserver hos min udbyder, så det skal prøves!
Har kigget tilbage i gruppen + googlet en del, men kan ikke finde noget...

> Hvis du har mulighed for at bruge Pickup Directory, så er det selvfølgelig
> den
> løsning du søger...

Pickup Directory og nq/Queing understøttes p.t. ikke af min udbyder, da de
kører med en fælles SMTP-service.
Det kræver en lokal SMTP pr. domæne at bruge nq....

> mvh Torben

Mvh
Peter

Fra : Peter [5260]

Dato : 27-03-05 19:07

"Peter [5260]" <konner@mazdapc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter en Close?
> Jeg kunne jo bare prøve, men jeg vil helst ikke udsætte mine brugere for

<snip gammel kode>

Nedenstående er testet med udsendelse til 2.187 forskellige email-adresser -
og det virker!
Fjern selv diverse response.write's, kommentarer m.m., og indsæt det
korrekte domæne+SMTP.

------kode start---------
timeout = Server.ScriptTimeout '### Gem oprindelig timeout-værdi
Server.ScriptTimeout = 600 '### Sæt timeout til 10 minutter
strSQL = "SELECT * FROM tbModtager"
set rsA = Connnb.Execute(strSQL) '### Læs Email fra databasen
Set JMail = Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
JMail.ServerAddress = "websmtp.mit-domæne.dk"
JMail.Sender = "admin@mit-domæne.dk"
JMail.Subject = "Titel"
JMail.Body = "Mailens indhold"
JMail.Priority = 3
JMail.AddHeader "Originating-IP",
Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
Ant = 0
Luk20 = 0
Do until rsA.EOF
response.write " Opbygger email til modtager " & rsA("Email") & "<br>"
'### Kan/skal fjernes efter test
JMail.AddRecipient rsA("Email")
[...]
JMail.ClearRecipients '### Fjern modtagere fra listen
if Luk20 > 20 then '### Lukker JMail-connection efter hver 21.
afsendelse
JMail.Close
response.write "- Lukker JMail efter " & Ant & " sendte emails.<br>"
'### Kan/skal fjernes efter test
[...]
response.write "&nbsp;<br>"
if Luk20 > 0 then '### Er JMail lukket tidligere?
JMail.Close
end if
Set JMail = Nothing
rsA.Close
Set rsA = Nothing
Server.ScriptTimeout = timeout '### Sæt timeout til den oprindelige
værdi

Mvh, go' påske og tak for "kampen"!!
Peter