Jeg var da lige ved at få flået hovedet af~
Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-03-05 14:41

.... da jeg fortalte kæresten om mit skift til Linux.
Ikke at hun har så meget imod/noget at skulle have sagt, men vi har en
printer koblet til min maskine som vi deler over netværket.
Kan vi stadig gøre det selvom jeg sidder med Linux og hun med Windows XP og
i så fald hvordan?

Mvh
Benjamin

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-03-05 18:06

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> printer koblet til min maskine som vi deler over netværket.
> Kan vi stadig gøre det selvom jeg sidder med Linux og hun med Windows XP og

Du skal nok kigge nærmere på samba. I de eksempel smb.conf filer jeg har
set ser det ud til at være ret ligetil at indsætte navnet på printeren
(forudsat at den er sat op i Linux) i den skabelon der er. Så skulle den
være tilgængelig på samme måde som var den delt fra windows.

/Jacob

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-03-05 18:10

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> (forudsat at den er sat op i Linux) i den skabelon der er. Så skulle den
> være tilgængelig på samme måde som var den delt fra windows.

Lige en tilføjelse. Hvis du vil have en gennemgang af samba, kan du
kigge på følgende:

http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/

/Jacob

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-03-05 23:26

"Jacob Larsen" <jlar01@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Lige en tilføjelse. Hvis du vil have en gennemgang af samba, kan du
> kigge på følgende:
>
> http://www.oreilly.com/catalog/samba/chapter/book/

Det vil jeg da tage et kig på og se om jeg kan få noget ud af det, tak for
linket

Mvh
Benjamin

Fra : Morten Guldager

Dato : 24-03-05 17:52

2005-03-24 Laziter [9440] wrote
> ... da jeg fortalte kæresten om mit skift til Linux.
> Ikke at hun har så meget imod/noget at skulle have sagt, men vi har en
> printer koblet til min maskine som vi deler over netværket.

Sådan var det også før i tiden her i huset.

Men jeg gjorde det unævnelige, jeg satte printeren til fruens win2000
tingest og printer via den fra min linux klods.

Jeg vandt på 3 fronter.
- Det besværlige blev flyttet væk fra min maskine
- Fruen klager ikke over at jeg ødelægger hendes print
- Jeg kan brokke mig når skidtet ikke virker.

Helt kanont!

Nå ja, det var ret let at få min SuSE til at printe via en windows
maskine.

/Morten

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-03-05 23:26

"Morten Guldager" <Morten.Guldager@gmail.com> skrev i en meddelelse
> 2005-03-24 Laziter [9440] wrote
>
> Sådan var det også før i tiden her i huset.
>
> Men jeg gjorde det unævnelige, jeg satte printeren til fruens win2000
> tingest og printer via den fra min linux klods.

Pladsen ved min kærestes maskine tillader desværre ikke den løsning, desuden
bruger jeg printeren mere end hun gør og det gør den jo rar at "have ved
hånden".

> [...]
> - Fruen klager ikke over at jeg ødelægger hendes print
> - Jeg kan brokke mig når skidtet ikke virker.

Hehe, ja det lyder jo som en drøm.. Tænk sig at kunne få en ikke-klagende
kone/kæreste

> Nå ja, det var ret let at få min SuSE til at printe via en windows
> maskine.

Her bliver det så Mandrake 10.1 der får lov til at styre showet.

Mvh
Benjamin

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-03-05 20:42

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> printer koblet til min maskine som vi deler over netværket.
> Kan vi stadig gøre det selvom jeg sidder med Linux og hun med Windows XP

Jeg købte for laaang tid siden en HP jetdirect box til min printer.
Det virker fint fra både mine winxx,linux samt knægtens windåse.
Og så behøver man ikke at have en maskine tændt for at andre kan printe.
Jeg tror, at nogle af de nyere routere findes med indbygget printserver.

Stig Johansen

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-03-05 23:28

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og så behøver man ikke at have en maskine tændt for at andre kan printe.
> Jeg tror, at nogle af de nyere routere findes med indbygget printserver.

Tja det har jo været oppe at vende i mit lille kranie med en fin lille box
til at styre det med, men pengene er desværre ikke så store for tiden

Mvh
Benjamin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-03-05 23:42

On Thu, 24 Mar 2005 23:27:53 +0100, Laziter [9440] wrote:

> Tja det har jo været oppe at vende i mit lille kranie med en fin lille
> box til at styre det med, men pengene er desværre ikke så store for
> tiden
Nu behøver det vel ikke lige være HP JetDirect. Mindre kan også gøre
det. F.eks denne til under 500kr.

Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-03-05 09:12

Michael Rasmussen wrote:

> Nu behøver det vel ikke lige være HP JetDirect. Mindre kan også gøre
> det. F.eks denne til under 500kr.

Hvordan ved sådan en boks egentlig, hvordan
den skal snakke med printeren?

--
Kasper Dupont

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-03-05 18:31

On Fri, 25 Mar 2005 09:11:58 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Hvordan ved sådan en boks egentlig, hvordan den skal snakke med
> printeren?
Det gør den heller ikke. Den forudsætter, at du har installeret den
rigtige printerdriver, og sender så dit printjob videre som rå data.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 25-03-05 23:55

Michael Rasmussen wrote:

> Det gør den heller ikke. Den forudsætter, at du har installeret den
> rigtige printerdriver, og sender så dit printjob videre som rå data.

Jeg er bare vant til, at man sender postscript til sin
printserver. Men det kan sådan en primitiv printserver
åbenbart ikke finde ud af.

--
Kasper Dupont

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-05 05:14

On Fri, 25 Mar 2005 23:54:32 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Jeg er bare vant til, at man sender postscript til sin printserver. Men
> det kan sådan en primitiv printserver åbenbart ikke finde ud af.
Både og. Printserveren behandler ikke det indkomne printjob, men sender
det blot videre til printeren. Hvis du sender PostScript til en printer,
der ikke forstår PostScript, får du selvfølgeligt blot udskrivet en
masse sludder. En printserver forudsætter, at data der sendes til den,
sendes i et sprog, som den tilsluttede printer forstår. Dette er der ikke
noget odiøst i, og er helt normalt praksis for printservere. Har du en
printer med indbygget netkort, skal du stadigvæk sende data formateret
på den krævede måde af printeren. Du kan sammenligne det med et
almindeligt netværksprogram, hvor serveren forventer at få data i et
bestemt format. Får den ikke det, er resultatet ikke det ønskelige.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-03-05 16:00

Laziter [9440] wrote:

> Tja det har jo været oppe at vende i mit lille kranie med en fin lille box
> til at styre det med, men pengene er desværre ikke så store for tiden

Tjah, hvad skal man sige?
Penge ctr. ballade med konen?

Stig Johansen

Fra : Kim Emax

Dato : 24-03-05 22:32

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> printer koblet til min maskine som vi deler over netværket.
> Kan vi stadig gøre det selvom jeg sidder med Linux og hun med Windows XP og

Undrer mig lidt over at ingen nævner en printserver? Du kan sætte sådan
en op på din Linux, så får printeren en IP og er nem at tilgå for
windåse maskinen. Jeg har aldrig selv prøvet at sætte sådan en op, men
det skulle eftersignende være en ret enkel process.

--
Take Care
Kim Emax - master|minds - Vi tænker IT for dig...

Fra : Laziter [9440]

Dato : 24-03-05 23:23

"Kim Emax" <newsgroups@emax.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> windåse maskinen. Jeg har aldrig selv prøvet at sætte sådan en op, men
> det skulle eftersignende være en ret enkel process.

Jeg har skam tænkt på en printserver, men økonomien tillader ikke et indkøb
af en sådan lige for tiden..
Derfor ville jeg lige høre om det kunne lade sig gøre at køre printeren ud i
netværket gennem Linux og over til en Windows maskine.

Mvh
Benjamin

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 25-03-05 00:22

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> Derfor ville jeg lige høre om det kunne lade sig gøre at køre printeren ud i
> netværket gennem Linux og over til en Windows maskine.

Der er tidligere blevet nævnt, at Samba kunne bruges. Det er dog kun en
halv sandhed. Samba skal bruge cups, som får din linuxbox til at fungere
som printserver. Så du skal ikke ud og investere i noget hardware - det
er bare at sætte samba/cups op, og så virker det.

--
Rasmus

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 25-03-05 01:25

Laziter [9440] wrote:

> Derfor ville jeg lige høre om det kunne lade sig gøre at køre printeren ud i
> netværket gennem Linux og over til en Windows maskine.

Jeg tror også det er det, der menes med en printserver. Dvs. et stykke
software du installerer på din linux - ikke en hw box. Selvom det også
er en mulighed selvfølgelig.

Den eneste forskel jeg kan se, er at du så skal have din linux box tændt
før du kan printe fra windows boxen...

du kan evt. checke denne her side, der sammenligner de forskellige print
servere til linux, og derefter tager udgangspunkt i en CUPS løsning:

http://www.hlug.org/presentations/cups/printing.html

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-03-05 11:19

Rasmus Grouleff <rasmus@-nospam-nerdd.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> fungere som printserver. Så du skal ikke ud og investere i noget
> hardware - det er bare at sætte samba/cups op, og så virker det.

Samba kræver ikke cups - den kræver en printspooler, som KAN være
cups.

Da CUPS er nemt at sætte op og er det, de fleste distributioner
benytter, vil jeg anbefale det, men det er nu ikke et krav...

/Rasmus

It may be the only innovation in Windows (CTRL-ALT-DELETE was
not invented by MS).
- Hans Reiser
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 25-03-05 10:08

On Thu, 24 Mar 2005 14:40:40 +0100, Laziter [9440] wrote:

> vi har en printer koblet til min maskine som vi deler over
> netværket. Kan vi stadig gøre det selvom jeg sidder med Linux
> og hun med Windows XP og i så fald hvordan?

Du kan bruge CUPS til at printe med og Samba til at dele
printeren på nettet.

Jeg har selv lige flyttet en delt printer fra en Windows XP til
Linux og Linux-opsætningen var den nemmeste del af det. Når
CUPS er installeret, så fyr op under en webbrowser og gå til:

http://localhost:631/

Opret printeren her og print en test-side. Hvis din Samba er sat
op som min (Mandrake 10.1), så bliver printeren automatisk delt,
når blot du opretter den i CUPS.

Der var lidt knas med at få adgang til printeren fra WinXP - det
blev løst, da jeg fandt denne opskrift:

http://www.morgandavis.net/tools/windows/netprint.html

Printeren her er en HP OfficeJet med parallel interface og jeg
flyttede den, fordi kæresten konstant havde problemer med at
printe fra hendes WinXP

--
Stig

Fra : Laziter [9440]

Dato : 26-03-05 14:27

"Laziter [9440]" <laziterNO@THANKSgmail.com> skrev i en meddelelse

Hejsa og tak for alle svarene.

Jeg fik det da til at løbe rundt, men undervejs løb jeg ind i et (for mig
stort) problem..
Der findes ingen Linux drivere til Canon Pixma iP3000
Så af den simple grund røg Linux sig en tur og jeg lod atter Windows
overtage styringen.
Jeg bruger meget min printers mulighed for at udskrive direkte på CD/DVD og
den kan jeg åbenbart ikke komme til at benytte mig af i Linux.
Når der engang evt. kommer en Linux driver til min printer vil jeg overveje
at lade Linux styre showet igen, men indtil videre bliver det ikke til
noget..

Iøvrigt var det noget af et bøvl at få Linux væk fra min maskine, jeg blev
nødt til at low-level formatere min harddisk før jeg kunne komme til at
installere Windows igen. Det har jeg godt nok aldrig oplevet før..

Mvh
Benjamin