Linux til WinXP??
Fra : JS

Dato : 19-03-05 00:49

Findes der andre linux miljøer end Cygwin?? Jeg har haft problemer med at
bruge den kompiler Cygwin har til noget C kode som skal kunne køre på Linux.

JS

Fra : Kasper Dupont

Dato : 19-03-05 01:06

JS wrote:

> Findes der andre linux miljøer end Cygwin??

Linux og Cygwin har intet med hinanden at
gøre, så hvad er det egentlig du mener?

> Jeg har haft problemer med at
> bruge den kompiler Cygwin har til noget C kode som skal kunne køre på Linux.

Umiddelbart ville jeg forvente at compileren producerede
de samme objekt filer. Man kører mig bekendt gcc på begge
platforme. Det er selvfølgelig kun under antagelse af, at
man bruger de samme headerfiler. Man får sikkert noget
forskelligt ud, når man bruger hhv. Linux og Cygwin
headers.

Linkeren tror jeg til gengæld, der er forskel på. På
Cygwin produceres mig bekendt EXE filer, mens der på
Linux produceres ELF filer.

Hvis du vil kompilere programmer på en platform og køre
dem på en anden, så skal du kigge efter en krydscompiler.
Der findes også versioner af gcc til krydscompilering,
men jeg har ikke særlig meget erfaring med dem.

--
Kasper Dupont

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 19-03-05 08:50

On Sat, 19 Mar 2005 00:48:38 +0100, JS wrote:

> Findes der andre linux miljøer end Cygwin??

Microsoft har en gratis pakke benævnt "Microsoft Windows Services
for UNIX", som du kan downloade via microsoft.com. Det er
Unix-kommandoer m.m. til Windows a'la Cygwin, men jeg ved ikke om
der er C-compiler med.

Hvis du vil køre selve Linux under Windows - altså uden at boote
- så er der diverse muligheder:

Du kan bruge VMware eller Virtual PC til at køre Linux i en
virtuel maskine under Windows. Det virker ganske godt og du kan
downloade gratis prøveversioner hos hhv. VMware og Microsoft.

Så er der QEMU, som gør cirka det samme som VMware/VirtualPC, men
er gratis (og knapt så strømlinet som dem).

DSL Embedded er Damn Small Linux + QEMU i en samlet pakke, hvor
man efter installation bare klikker på et ikon og så popper Linux
op i sit eget vindue.

coLinux er også en mulighed: Her kører Linux som en process under
Windows, hvilket giver minimalt resource forbrug (cpu/memory) og
nærmest fuld hastighed. Men den er ikke så langt i udviklingen og
de nuværende versioner kræver diverse magiske besværgelser for at
få netværk og hostens diske online. Kig evt. på den om nogle
måneder, når den er blevet lidt mere voksen.

DSL Embedded er nok den hurtigste og nemmeste at teste af
ovenstående. Der er et værktøj på DSL desktoppen til at
installere ekstra pakker med - antageligt også en C-compiler.

Det allernemmeste er selvfølgelig, at du får dig en shell-konto
på en Linux-maskine og tester din kode dér

--
Stig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-03-05 09:46

"Stig H. Jacobsen" <stighj-nospam@FJERNES_gmail.com> writes:

> [...]
> for UNIX", som du kan downloade via microsoft.com. Det er
> Unix-kommandoer m.m. til Windows a'la Cygwin, men jeg ved ikke om

Jeg kiggede lige efter. Der er ikke en C-compiler med (de vil nok
gerne have man bruger Visual C), men der er X11-klienter og en
NFS-integrering i Explorer. ksh har ikke kommandolinieredigering, og
meget mere har jeg ikke brugt det.

Dokumentationen er tænderskærende ringe.

Skal man bare lave lidt i Linux er knoppix et godt bud - den har det
hele, og der var et indlæg forleden på SLashdot om at boote Knoppix
inde i Windows med QEMU. Det kører, omend ret sløvt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://www.unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 19-03-05 11:28

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> [...]
> gerne have man bruger Visual C), men der er X11-klienter og en
> NFS-integrering i Explorer. ksh har ikke kommandolinieredigering, og

Jeg foreslår at du prøver :

http://www.bloodshed.net/devcpp.html

Som er GPL.

Der er du i hvert fald 100% source kompatibel med *NIX / *BSD. Om du kan
sætte den til at producere kode direkte til linux ved jeg ikke, men det
er sikkert en mulighed.

mvh

Nikolaj Hansen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 19-03-05 19:39

On 19 Mar 2005 09:45:51 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Skal man bare lave lidt i Linux er knoppix et godt bud - den har det
> hele, og der var et indlæg forleden på SLashdot om at boote Knoppix
> inde i Windows med QEMU. Det kører, omend ret sløvt.

Det lyder faktisk som DSL Embedded - den medfølgende
boot-partition hedder ihvertfald "KNOPPIX".

JS: Der er forøvrigt også http://gnuwin32.sourceforge.net/ som
alternativ til Cygwin - har dog ikke selv prøvet den.

--
Stig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-03-05 21:16

"Stig H. Jacobsen" <stighj-nospam@FJERNES_gmail.com> writes:

> Det lyder faktisk som DSL Embedded - den medfølgende
> boot-partition hedder ihvertfald "KNOPPIX".

Der hugges vel med arme og ben på kryds og tværs, hvilket for mig er
fint. De 5% der er fikse, bliver efterhånden hevet ud i alle
distributionerne, og er til gavn for alle.

Det har derudover også den fordel at forventningerne stiger til hvad
de kommercielle Unixdistributioner har at tilbyde. Det er en god ting.