Fjerne html-tags i Access database
Fra : Ronay

Dato : 18-03-05 13:18

Hej NG..

Jeg er ved at lave en hjemmeside for nogle venner.
I den sammenhæng skal der laves en gæstebog.

Jeg har på nuværende tidspunkt lavet noget som starter med at vise
indlæg, man kan selv lægge inlæg ind, hvis man vil.

Men mit spørgsmål er nu:

1. Hvordan gør jeg, således at der ikke kan benyttes html-tags i
indlægget??
For det er lidt trælst hvis der er nogen der synes det er sjovt at
smide kæmpe store billeder og lign ind eller begynde en masse
font-tags....

2. Hvordan for jeg linjeskift til at virke?
Man kan godt gøre det ved at skrive <br>, men html-tags skulle jo
gerne fjernes. I databasen (access) fremgår linjeskiftet når man blot
trykker 'enter' i tekstfeltet, men når det udskrives i asp så fjernes
linjeskiftet...

På forhånd tak!

Hilsen Rune

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-05 14:02

Ronay skrev:

> 1. Hvordan gør jeg, således at der ikke kan benyttes html-tags i
> indlægget??

En simpel løsning: Server.HTMLencode(tekst_fra_database)

Den vil (bl.a.) konvertere < og > til &lt; og &gt; - hvilket får alle
html-koder til at blive vist som tekst i stedet for at blive fortolket.

En mere avanceret løsning kan være blot at fjerne html-koder - det kan
gøres med regulære udtryk.

Kig her: <http://asp-faq.dk/article/?id=3>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 18-03-05 17:15

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:
> Den vil (bl.a.) konvertere < og > til &lt; og &gt;

Hvad er de andre ting det gør?

Fra : Ronay

Dato : 19-03-05 22:31

Jeg siger mange tak!

Hilsen Rune

Fra : Torben Brandt

Dato : 20-03-05 18:49

Jens Peter Rosenkvist wrote:

> Hvad er de andre ting det gør?

Du kan evt prøve at køre dette script:
Response.Write "Tegn der ændres af Server.HTMLEncode" & vbCrLf
For i = 0 To 255
If Chr(i) <> Server.HTMLEncode(Chr(i)) Then
Response.Write "Tegn nr: " & i & ", før: " & Chr(i) & _
", efter: " & Server.HTMLEncode(Chr(i)) & vbCrLf
End If
Next
Resultatet skal læses vha Vis Kilde.
Jeg ved ikke om resultatet er afhængigt af tegnsættet der
benyttes, men det giver en idé om hvad der laves om.

/Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 20-03-05 22:21

Torben Brandt wrote:
> Du kan evt prøve at køre dette script:
> [snip]

Takker. Havde jeg ikke selv tænkt på at lave. :)

Hvis andre vil se det, er resultatet jeg fik her:

Tegn nr: 34, før: ", efter: &quot;
Tegn nr: 38, før: &, efter: &amp;
Tegn nr: 60, før: <, efter: &lt;
Tegn nr: 62, før: >, efter: &gt;

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-03-05 14:57

Jens Peter Rosenkvist skrev:

> Tegn nr: 34, før: ", efter: &quot;

Den er vigtig hvis man fx skriver noget ud i en html-parameter. Se
forskellen på

- og

> Tegn nr: 38, før: &, efter: &amp;

Det sikrer fx at man kan udskrive en tekst som:
"&-tegnet skrives i html som &amp;"

> Tegn nr: 60, før: <, efter: &lt;
> Tegn nr: 62, før: >, efter: &gt;

- og de to sikrer så at html-koder ikke bliver fortolket.

Derudover bliver tegn som æ, ø og å også erstattet med entiteter.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ronay

Dato : 18-03-05 21:24

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in message news:<1qc3ewxxt2m81$.dlg@jcdmfdk.invalid>...

> [...]
> html-koder til at blive vist som tekst i stedet for at blive fortolket.
>
> En mere avanceret løsning kan være blot at fjerne html-koder - det kan

Hvis jeg konventerer "<" og ">" til andre tegn ved hjælp af Replace,
så eliminerer den også muligheden for at lave et linjeskift ved at
trykke 'enter'... For jeg har konverteret "vbCrLf" til "<br>"...

Kan du give et eksempel på hvordan man indsætter "Server.HTML......"??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-03-05 21:17

Ronay skrev:

> Hvis jeg konventerer "<" og ">" til andre tegn ved hjælp af
> Replace, så eliminerer den også muligheden for at lave et
> linjeskift ved at trykke 'enter'...

Du skal sørge for at erstatte i den rigtige rækkefølge:

Forkert:
   Server.HTMLencode(Replace(dintekst, vbCrLf, "<br>"))

Korrekt:
Replace(Server.HTMLencode(dintekst), vbCrLf, "<br>")

Altså først fjernes specialtegn med Server.HTMLencode (det inderste
kald udføres før det yderste), og dernæst ordnes linjeskift.

Begge erstatninger foretages når teksten skal udskrives - ikke når
den gemmes i databasen. Det sikrer at man let kan rette i teksten
uden at skulle konvertere "baglæns".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Claus Marcussen

Dato : 22-03-05 00:08

Hej allesammen (og måske mest Jens)

> Begge erstatninger foretages når teksten skal udskrives - ikke når
> den gemmes i databasen. Det sikrer at man let kan rette i teksten
> uden at skulle konvertere "baglæns".

Efter nu at have vist, hvordan man får specialtegn med ud - så vil jeg
gerne vide om det er en "nem" måde at få teksten ud UDEN tags.

Mit problem er, at jeg har noget tekst med tags lagret, men vil gerne
vise de første 250 tegn på en forside med link videre til resten.

Jeg kan jo ikke blot smide det op - så mangler jeg med garanti nogle
end-tags, hvilket kan få det til at se sjovt ud.

En løsning på den ??

Mvh.
Claus Marcussen (uden dyr i E-mail)