Dårlige vaner...
Fra : Conny Nielsen

Dato : 17-03-05 09:45

Hejsa!

Sidder her og spekulere hvordan man kommer udad dårlig vaner... Sad og så
programmet Forældre forfra i ågr aftens. Fint en kamp forældrene har for at
komme udad den dårlige vane. MEN holder det?
Her tænker jeg på, vi har nogle dårlige vaner, vi gerne vil af med (også så
det ikke, bliver vores børns dårlige vaner). Når vi har snakket om det, går
det også fint i 1-2 uger og pludselig er vi tilbage i samme skrue. Så kan vi
starte forfra....
Hvordan kan det være, det er så svært, at komme udad en dårlig vane??? Noget
af det ved jeg, ligger tilbage til (i hvert fald min) barndommen. Jeg synes
det er, udskyld udtrykket, skide irreterende, at jeg bare ikke kan komme
udad en/flere dårlig/dårlige vane/vaner fra barndommen.
Jeg kender jo godt de dårlige vaner og vil gerne ændre dem, det går som sagt
også fint, 1-2 uger. Så sidder jeg i "saksen" igen, det er ligesom om, at
det kommer snigende.... En dag, jeg ikke lige tænker over det, så er dårlige
vane der igen. Hvor lang tid skal man "tænke" for at der er en ny vane????

Nogle der har et godt råd. Grunden til jeg skriver her, er at jeg meget
nødig ser, de samme dårlige vaner ved mine børn, når de er rejst
hjemmefra!!!!

MVH

Conny

Fra : Holst

Dato : 17-03-05 10:08

Conny Nielsen wrote:

> Nogle der har et godt råd. Grunden til jeg skriver her, er at jeg meget
> nødig ser, de samme dårlige vaner ved mine børn, når de er rejst
> hjemmefra!!!!

Tag dig sammen. Lad være med at være svag.

Har man en dårlig vane, man gerne vil ud af, så er der ikke andet at
gøre end at være på mærkerne hele tiden. Du kan ikke være svag nu og da,
for så falder du tilbage i vanen igen. Og du er nødt til at tage dig
sammen, indtil det modsatte af dine dårlige vane er blevet den nye vane.

Ingen tvivl om, at det kan være svært. Vaner er jo netop meget
indarbejdede, og de kræver derfor desto større arbejde for at omlægge dem.

Og så skal din mand selvfølgelig også være over dig hele tiden. Hvor går
du er ved at falde i vanen igen, skal han råbe stop.

Fra : ThomasB

Dato : 17-03-05 14:40

"Conny Nielsen" <connyagnethe@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
Hvad er det for dårlige vaner du taler om?

Læg mærke til at man altid siger: "Nu vil jeg ikke ditten".
I stedet skal man sige "Nu vil jeg datten".

Det er ikke nemt at slippe en gammel vane, når man ikke ved hvad man i
stedet skal gøre.

I en familie har man altid forskellige roller, som man nemt kommer til at
fastholde hinanden i.
F.eks rollen som den "morgensure", "nervøse", "følsomme" osv.
Hvis man skal ud af disse roller, er det vigtigt at alle er enige om,
hvordan man i stedet skal gøre, hvis den "morgensure" er morgensur. Det
nytter f.eks ikke at når nu man ikke vil være morgensur, at alle så
behandler en som morgensur. Det kombineret med "I stedet for morgensur, vil
jeg være morgenglad", har en rigtig god effekt.

Men samtidig er der en tendens til at rollerne byttes om. Så hvis du f.eks
ikke er morgensur mere, så vil en anden overtage rollen som den morgensure.
Eller hvis du altid er bagud når i skal ud, og pludselig står klar 10
minutter før, så vil den anden være forsinket.

Så at ændre vaner indbefatter hele familien, og ikke kun den enkelte. Derfor
er det vigtigt at i taler om det sammen, skriver ned på en liste hvad i vil
lave om, og kommer med alternativer.

Hvis du så alligevel er morgensur, så skal de andre behandle dig som om du
ikke er.
Ikke skælde ud, hvis nogen ikke overholder aftalen - motivation :)

Hver 14. dag, sætter i jer ned og taler om hvordan det er gået, og om de
dårlige vaner er på vej væk eller på vej ind igen.

Få nogle nye roller, og lad være med at fastholde hinanden. Det er et stort
arbejde, men det er skide sjovt, for at sige det mildt :)

Mvh ThomasB