DIN-kobling og umbraco-nøgle
Fra : Carsten Buhl

Dato : 16-03-05 18:03

Hej NG,

jeg er den lykkelige ejer af en regulator med DIN-kobling. Desværre er de
fleste
flasker, jeg er stødt på, beregnet til bøjlekobling. Jeg har derfor tænkt at
smutte
hen til det lokale byggemarked for at anskaffe mig en umbraconøgle, således
at
jeg kan pille indmaden ud af en flaske til bøjlekobling.

Og nu spørgsmålet:

Hvor stor skal den umbraconøgle være? Er der en og kun en standardstørreslse
worldwide? Eller skal have fat i flere størrelser?

Fra : Thomas VJ

Dato : 16-03-05 18:13

"Carsten Buhl" skrev i en meddelelse
> [...]
> således
> at
> jeg kan pille indmaden ud af en flaske til bøjlekobling.

Alteranativt kan du smutte hen til din lokale dykkergrejspusher og købe en
DIN-til-bøjle-adaptor. Med den kan du bruge din regulator på stort set alle
flasker. Adaptoren bør ikke koste mere end et par hundrede kroner ...

OT: Du bør kamouflere din e-mail adresse når du skriver indlæg i
nyhedsgrupper. Ellers risikerer du meget hurtigt at modtage en del spam ...

Thomas VJ
http://dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Bock

Dato : 16-03-05 18:40

Det er klart det fornuftigste at demonterer "indmaden" da adapterer giver
flere samlinger og dermed større risiko for utætheder.

Køb et unbraco sæt i mm, så har du også en nøgle som passr når du skal til
at pille propperne ud af regulatoren. Størrelsen på disse indsatse kan
nemlig også varierer fra model til model.

Normalt findes unbraconøgler kun som sæt i byggemarkederne.

mvh Lars

Fra : TH

Dato : 16-03-05 19:13

Her er det svar du søger UDEN alt muligt sniksnak
8 mm nøgle passer i alle indsatser...........

TH

Fra : HKN

Dato : 16-03-05 19:56

"TH" <dsl126360@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Her er det svar du søger UDEN alt muligt sniksnak
> 8 mm nøgle passer i alle indsatser...........

Ja, og du kan få sådan et "billig sæt" m. den og andre størrelser for en
20'er i f.eks Bilka......

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 16-03-05 20:20

"TH" <dsl126360@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Her er det svar du søger UDEN alt muligt sniksnak
> 8 mm nøgle passer i alle indsatser...........

NEJ 8mm passer ikke på alle.

så svaret er køb et sæt.

mvh Morten

Fra : Jonas L?ttichau

Dato : 17-03-05 12:28

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message
> NEJ 8mm passer ikke på alle.
>
> så svaret er køb et sæt.

Ikke alle sæt indeholder alle nøgler. Men det er rigtige at det ikke
er alle indsatser der er 8mm. Så svaret må være: Køb et sæt der i
hvert fald indeholder en 8mm nøgle.

Fra : Carsten Buhl

Dato : 16-03-05 20:19

Hejsa folkens,

tak for svaret. Så blev jeg det klogere

Mvh. Carsten

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 16-03-05 23:41

Du skal bare lige huske at det er ikke alle ventiler til bøjlekobling, der
har udtagelig indmad.
Rejser du vest på (f.eks. Mexico, USA) vil du se mange Sherwood ventiler og
de kan kun anvendes til bøjlekobling.
Så måske du også skulle købe adapteren.

MVH
Jan Kisak Rasmussen
aalborgdyk.dk

Fra : CC

Dato : 17-03-05 09:22

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakSLET@mail.dk> wrote in message
> [...]
> har udtagelig indmad.
> Rejser du vest på (f.eks. Mexico, USA) vil du se mange Sherwood ventiler

Vi har rejst meget i fjernøsten, hvor der også er mange steder, hvor
flaskerne kun er til bøjlekoblinger, men vi har endnu aldrig været ude for,
at de ikke har haft en, som vi ikke kunne låne. Engang havde dykkercenteret
dog ikke nok, men så lånte de bare af et af de andre.
Så det burde ikke være et problem.
Hilsen
Claus

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 17-03-05 12:58

Det er ikke helt rigtigt, jeg har været i Mexico, D.domikaneske, Barbados og
for 2 uger siden på Cuba og alle steder var der også flasker hvor adapteren
kunne tages du.
Der er to størelser på adapter 8 mm. og 5 mm.

Sten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-03-05 13:24

Ja og så er der dem på 10 og 13mm...
Og langt størstedelen af ventilerne der anvendes på udlejningsflasker i
caribien, er af den billige faste type.
Køb en DIN-til-bøjle adapter, alt andet er at møde op uforberedt på livets
realiteter.

JZC
(4 år i caribien, selvfølgeligt man kunne da finde DIN, men...)

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 17-03-05 13:47

Det kan da godt være du har ret, men jo mere tilbehør jo mere kan man glemme
og jo flere steder kan blive utætte.

Sten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-03-05 14:45

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Køb en DIN-til-bøjle adapter, alt andet er at møde op uforberedt på livets
> realiteter.

Gør begge dele så kan du det hele..

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-05 00:41

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> caribien, er af den billige faste type.
> Køb en DIN-til-bøjle adapter, alt andet er at møde op uforberedt på livets

jeg vil tro at man kan få et DIN til bøjle ombygnings sæt til sit første
trin til ca samme pris som en DIN-til-bøjle adapter koster, og så er d da
langt at foretrakke efter min mening.

mvh Morten

Fra : MBD

Dato : 18-03-05 09:28

> [...]
der
> har udtagelig indmad.
> Rejser du vest på (f.eks. Mexico, USA) vil du se mange Sherwood ventiler

Hejsa.

Jeg dykker med DIN - og har bare skruet indsatsen ud af min Sherwood
ventil - så det er vidst ikke rigtigt at Sherwood kun kan anvendes til
yoke-kobling. Jeg har en kammerat mere i klubben som også dykker med DIN

hans Sherwood ventil.

Mvh Morten B. Dalmose

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 17-03-05 12:16

Der findes både den type umbraco størrelser vil bl.a. bruger i DK, og
amerikanske størrelser (inches tror jeg). Mit gæt vil være at der ikke er
flasker der beytter den amerikanske model.

Mit gæt er basseret på at DIN såvidt jeg ved står for Deuche Industri
Normen, og derfor ville det være lidt mærkeligt hvis de benyttede et
amerikansk størrelse umbraco. I givet fald ville de så nok også benytte et
amerikansk gevin og så var det jo ikke længere DIN.

/Marten