rss encoding mobiltlf
Fra : erik8085

Dato : 15-03-05 14:34

Som rss-reader bruger jeg et asp program.
Asp programmet danner et wml script til en mobiltlf,SE t68i.

1. Det fungerer glimrende på telefonen når jeg bruger en xmlfil
fra det engelske nyhedsfødning CNN.

2. Når jeg bruger nyhedsfødning fra Danmarks Radio så VIRKER DET
IKKE.
(telefonen meddeler at der er noget i vejen med siden)

I begge ovenstående tilfælde er xml filerne mærket med
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Jeg har en mistanke om at telefonen ikke bryder sig om de danske
æøå;
Hvad kan jeg gøre ved det?
(jeg prøver at se i telefonens specs)

Se evt. asp linket: http://www.e-ingeneering.com/x4.asp,
der viser CNN nyheder.

Spørg endeligt hvis der er behov for flere oplysninger.

hilsen
Erik

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 14:54

erik8085 skrev:

> I begge ovenstående tilfælde er xml filerne mærket med
> <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Hvis jeg går ind på <http://www.dr.dk/nyheder/html/nyheder/rss/> med
Firefox, bliver siden vist med tegnsættet utf-8. Tilsyneladende er der
to meta-koder - én der specificerer iso-8859-1 og én der specificerer
utf-8.

Muligvis anvendes der utf-8 som standard når content-type er
application/xml og der ikke angives et tegnsæt i http-headeren.

Der er i hvert fald en forskel mellem cnn's rss (kigget på
<http://rss.cnn.com/rss/cnn_topstories.rss>) og dr's - på CNN anvender
de "text/xml" i stedet for application/xml - og her er tegnsættet i
Firefox så også iso-8859-1.

Kan du evt. bruge Server.HTMLencode til noget (jeg ved ikke om det kan
bruges til mobiltelefoner/WML).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : erik8085

Dato : 15-03-05 16:02

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> Hvis jeg går ind på <http://www.dr.dk/nyheder/html/nyheder/rss/> med
> Firefox, bliver siden vist med tegnsættet utf-8. Tilsyneladende er
der

måske skal jeg fjerne encoding="iso-8859-1" fra asp programkoden. Det
kan måske få programmmet til at bruge (default) encoding"utf-8" når det
asp danner data til telefonen.
Det vil jeg prøve.

Hvordan ser du at siden bliver vist med tegnsættet utf-8 (i firefox)?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-03-05 16:20

erik8085 skrev:

> Hvordan ser du at siden bliver vist med tegnsættet utf-8 (i firefox)?

Page Info (højrekliksmenuen eller under tools - eller Ctrl-i hvis man
har installeret udvidelsen Pithy).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : erik8085

Dato : 17-03-05 13:25

Jeg har nu en CNN og en CBS nyhedsgenerering på mobiltelefonen.

Hidtil kan jeg ikke få www.dr.dk... rss filer til at fungere (nok et æøå
problem).
Kender du en god artikel om request- og respons headere, herunder hvordan
man bruger encoding og mime, hedder det vist, erklæringer m.m.
Arbejder på at fortå det :)

Kan desværre ikke bruge fuld tid på det.