Dansk Agentur
Fra : Søren Rohde

Dato : 14-03-05 16:50

Hej,

Jeg er blevet tilbudt at få den danske forhandling af produkter fra
udenlandske producenter. Der er tale om bl.a. isenkram og værktøj mv. fra
bl.a. Tyskland. Der er tale om gode og solide firmaer som jeg kender i
anden
sammenhæng. Der er altså ikke tale om "smarte" firmaer eller varer til
kræmmermarkeder.

Der er flere muligheder for forhandlingen, da jeg kan vælge at importere
til
eget lager og distribuere derfra, eller at agere sælger og blot oprette en
ordre hos leverandøren, der så sender varer og faktura til kunden, og
herefter sender min min avance (kick-back).

Jeg er ikke inde i reglerne for moms og told, og vil gerne være sikker på
at
jeg ikke kommer op at "hænge" på noget jeg skulle have været opmærksom på.
Min aftale med leverandøren kommer selvfølgelig til at indeholde en masse
om
garanti, reklamationsret, forsikring osv. så jeg er sikker på at
leverandøren står bag mig, og jeg ikke bliver mødt med krav fra den danske
kunde.

Hvis jeg blot er "sælger" og formidler en ordre til leverandøren går jeg
ud
fra at kunden er ansvarlig for at opkræve dansk moms ved videresalget, og
at
indberette den evt. moms på fakturaen fra leverandøren (hvordan refunderes
denne?).

Jeg vil meget gerne høre jeres input og evt. gode/dårlige erfaringer. På
forhånd tak.

Mvh. Søren

Fra : Nico de Jong

Dato : 14-03-05 17:19

e" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ordre hos leverandøren, der så sender varer og faktura til kunden, og
> herefter sender min min avance (kick-back).

Hvis du lagerfører selv, har du flere ulemper, f.eks. lagerleje, risiko for
udgåede varer, svind, du binder likviditet, osv.
Fordelen er at du kan sende til indenlandsk porto, og levere fra dag til
dag, som du ellers skal bruge kurer til. Og _det_ koster penge.
Hvis kunden ikke har noget imod en uges leveringstid, ville jeg absolut
foretrække levering fra "fjernlager".

> Jeg er ikke inde i reglerne for moms og told, og vil gerne være sikker på
> at
> jeg ikke kommer op at "hænge" på noget jeg skulle have været opmærksom på.

Der er ikke told på inter-EU forsendelser, da en evtl told skal betales når
varern ankommer til EU.
Som jeg forstår moms reglerne, er det sådan at din leverandør skal (*)
opkræve tysk moms, og så er den potte ude.
(*) Jeg går ud fra at der er tale om en væsentlig omsætning, så han skal
registreres hos Told / Skat

> [...]
og at
> indberette den evt. moms på fakturaen fra leverandøren (hvordan refunderes

Hvis din leverandør leverer til en dansk virksomhed kan der leveres
momsfrit, hvis kunden oplyser sit CVR nummer.
Kunden skal så selv beregne moms (og trække den fra igen) ifm Listesystemet,
og selvfølgelig beregne moms ved videresalg.

Til privatkunder skal der beregnes moms fra leverandørens side af.

Nico

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-03-05 22:02

Nico de Jong wrote:

> [...]
> opkræve tysk moms, og så er den potte ude.
>
> (*) Jeg går ud fra at der er tale om en væsentlig omsætning, så han skal

Jeg tror det smuttede et "ikke".

Når der sælges for under 280.000 DKK årligt til danske forbrugere, skal
sælger ikke registreres hos Told*Skat - og kan nøjes med at opkræve sit
eget lands momssats.

Er salget over de 280.000 DKK, skal sælger derimod registreres hos
Told*Skat og opkræve dansk moms.

(Og som du skriver, skal der slet ikke opkræves moms, hvis køber er
momsregistreret og opgiver sit momsnummer).

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Søren Rohde

Dato : 15-03-05 12:25

Jeg kan præcisere at der kun er tale om salg til virksomheder i Danmark.
Privatsalget lader vi disse virksomheder om. Det kan være alt fra den
lokale
håndværker over små værktøjshandlere til byggemarkeder og isenkræmmere
etc.

Som jeg så forstår det er der altså ingen problemer med moms og told til
min
kunde i Danmark. Han skal selvfølgelig huske at lægge moms på varerne
inden
de sælges videre.

Og hvis afregning sker gennem mig må sitauationen være den samme; jeg
køber
uden moms, men sælger videre med moms

Er det rigtigt forstået?

Mvh. Søren

Fra : Nico de Jong

Dato : 15-03-05 23:04

> Og hvis afregning sker gennem mig må sitauationen være den samme; jeg
> køber
> uden moms, men sælger videre med moms

Netop

Nico

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-03-05 17:53

Søren Rohde wrote:

> Og hvis afregning sker gennem mig må sitauationen være den samme; jeg
> køber uden moms, men sælger videre med moms

Ja, men husk, at når du står som sælger, bliver du som udgangspunkt også
ansvarlig for fejl og mangler, forsinkelser o.s.v.
Ved salg til erhvervsdrivende kan man dog aftale at fravige dette.

M.v.h.

Jonathan