Debian - cpufreqd
Fra : Michael Knudsen

Dato : 12-03-05 21:25

Hej.

Jeg har lige installeret Debian på min laptop, og jeg vil gerne have
cpufreqd til at virke, så jeg kan få blæseren til at tie stille. Jeg
har ved hjælp af apt-get installeret cpufreqd og acpi, men det virker
ikke. Hvis jeg for eksempel kører:

dpkg-reconfigure cpufreqd

får jeg beskeden:

Unable to find a CpuFreq interface in your kernel.
Cpufreqd won't be started, please enable a CpuFreq driver in your
kernel and
1. run dpkg-reconfigure cpufreqd to have a simple autoconfiguration or
2. edit /etc/cpufreqd.conf by hands and run dpkg-reconfigure
cpufreqd.

Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg kan stille op?

--
Michael Knudsen

Fra : Allan Joergensen

Dato : 12-03-05 23:57

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:

> Unable to find a CpuFreq interface in your kernel.
> Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg kan stille op?

På min Thinkpad T41 puttede jeg speedstep_centrino i /etc/modules for at
få det til at virke.

Allan Joergensen

"I'm the Kitten with the whip..." -- The Cat In The Hexfield

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 13-03-05 00:12

Allan Joergensen skrev:

> På min Thinkpad T41 puttede jeg speedstep_centrino i /etc/modules for at
> få det til at virke.

Check også at /sys er mountet.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-03-05 10:02

Michael Knudsen wrote:

> Jeg har lige installeret Debian på min laptop, og jeg vil gerne have
> cpufreqd til at virke, så jeg kan få blæseren til at tie stille.

> Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg kan stille op?

Jeg bruger powernowd på min Thinkpad T41.
Den drosler CPU-freq ned til 600MHz, og skruer op når der er behov.
Sparer støj + batteri.

Jeg tilføjede 'speedstep-centrino' i /etc/modules, installerede
powernowd, og tjekkede at det virkede ved at tilføje CPU-freq til System
Load display'et.

Skal siges at jeg benytter Mepis, som er Debian-baseret.
Kræver vistnok 2.6.x-kernel for at virke.

--
Mvh Henrik.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-03-05 10:31

On Sun, 13 Mar 2005 10:02:08 +0100, Henrik Aarfeldt wrote:

> Jeg bruger powernowd på min Thinkpad T41.
> Den drosler CPU-freq ned til 600MHz, og skruer op når der er behov.
> Sparer støj + batteri.

Hvorfor ikke blot: apt-get install laptop-mode-tools

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 13-03-05 11:14

Michael Rasmussen wrote:

> Hvorfor ikke blot: apt-get install laptop-mode-tools

Kræver jo at man kender til dens eksistens - må straks afprøves :)

--
Mvh Henrik.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 14-03-05 00:57

Michael Rasmussen wrote:

> Hvorfor ikke blot: apt-get install laptop-mode-tools

Så vidt jeg kan se, så har den kun indflydelse på hdd's RPM.
Og det er jo også glimrende - sparer støj, varme samt batteri.

--
Mvh Henrik.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-03-05 08:14

On Mon, 14 Mar 2005 00:57:11 +0100, Henrik Aarfeldt wrote:

> Så vidt jeg kan se, så har den kun indflydelse på hdd's RPM. Og det er
> jo også glimrende - sparer støj, varme samt batteri.
Den har styr på alt mekanisk samt cpu-freq. Se conf i /etc/
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen