v-vægte
Fra : Christian Larsen

Dato : 09-03-05 15:19

Hej NG

Jeg er lige i gang med at udskifte mit udstyr til dir-style, men jeg er lidt
i tvivl om hvor meget bly jeg ca. skal have på. Med traditionelt udstyr
bruger jeg 14kg bly, men med dir, kan jeg så bare trække den ekstra vægt fra
flasker og bagplade fra. (flasker ca. -4kg og bagplade+harness -3kg), så
skal jeg bruge ca.7kg? Skal man så helst have dem som en v-vægt eller er der
andre alternativer? Hvor man evt. købe v-vægte?

på forhånd tak
Christian Larsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-03-05 15:58

"Christian Larsen" <Chr_hl@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> andre alternativer? Hvor man evt. købe v-vægte?

Med lygte og v-vægt er du et godt stykke af vejen.

Zuz.se

mvh
Jonas

Fra : Klaus Christensen

Dato : 09-03-05 22:42

Hej Christian!

Hvis du mener det med DIR vil du kunne smide en del mere bly afhængigt af
hvordan og i hvad du dykkede før.
For at holde korrekt trim skal du have mindst muligt luft i din tørdragt og
skal derfor bruge mindre bly end "traditionelle sportsdykkere" (farligt
udtryk, håber du forstår hvad jeg mener).

Som Jonas skriver skal du huske at tælle lygten med i "vægtregnskabet".

Skriv evt. til mig offgroup for info om v-vægte.

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-03-05 23:11

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> wrote in message
> [...]
> skal derfor bruge mindre bly end "traditionelle sportsdykkere"
> (farligt
> udtryk, håber du forstår hvad jeg mener).

Alle sportsdykkere skal have mindst muligt luft i tørdragten
og bruge mindst muligt bly. Hvor er det lige DIR adskiller sig her ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-03-05 17:23

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Alle sportsdykkere skal have mindst muligt luft i tørdragten
> og bruge mindst muligt bly. Hvor er det lige DIR adskiller sig her ?

Det er ikke alle der deler din mening om at bruge vesten som afbalancering
og ikke tørdragten. Her adskiller DIR sig.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-03-05 18:25

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er ikke alle der deler din mening om at bruge vesten som
> afbalancering
> og ikke tørdragten. Her adskiller DIR sig.

Du ved tydeligvis intet om, hvad jeg mener om afbalancering
med vest kontra dragt og hvad vedkommer det iøvrigt sagen?

Svar på spørgsmålet .

Klaus postulerer at DIR dykker kan klare sig med mindre vægt
fordi de har mindre luft i dragten og så er det jeg gerne vil vide
hvorfor
det ikke kan lade sig gøre for "traditionelle sportsdykkere".

At man har været på GUE-fundamentals og lært at gemme blyet
mellem flaskerne, gør vel ikke at man bruger mindre bly, vel ?

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-05 19:52

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> At man har været på GUE-fundamentals og lært at gemme blyet
> mellem flaskerne, gør vel ikke at man bruger mindre bly, vel ?

hej Søren,

det har jo ikke noget med at gemme blyet at gøre, og det kan godt være at du
har en god holdning til hvordan man dykker med tørdragt, MEN rigtig rigtig
mange dykker har en mærkelig holdning til det, de dykker med alt alt for
meget luft i dragten,
det man lære på GUE-fundametals er ikke at gemme blyet, men man lære hvorfor
man ikke skal have ret meget luft i dragten og man lære hvordan man skal
undgå at have det.
så det kan "almindelige" dykkere da også godt gøre, vi ser bare mange der
ikke har fattet så meget af det hele, jeg har hørt folk der påstår at det
ikke kan lade sig gøre at dykke i en tørdragt til 3m uden at putte luft i
den, hvis man gør det bliver man så vackumpakket at man ikke kan bevæge sig,
pis, på overfladen lukker jeg altid så meget luft ud af dragten som jeg kan,
og jeg putter som regel først en smugle i den når jeg når ned omkring 15 -
20 m og så er det kun en lille smugle jeg putter i.

et andet eksembel er man høre tit, hvis du fryser så put mere luft i
dragten, DIR siger hvis du fryser så tag mere tøj på under dragten, og det
gør en stor forskæld om du vælger den ene eller den anden løsning.

mvh Morten Dall

Fra : Kalle

Dato : 11-03-05 13:06

-snip->

> et andet eksembel er man høre tit, hvis du fryser så put mere luft i
> dragten, DIR siger hvis du fryser så tag mere tøj på under dragten, og det
> gør en stor forskæld om du vælger den ene eller den anden løsning.

Til dem der ikke ved det, så ligger det ekstra tøj i højre forlomme.

> mvh Morten Dall

Hej Morten
Jeg kunne ikke lade være!!

Hvorfor er du forresten ikke med på turen til Lysekil???

Casper

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 20:28

"Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote in message

> Til dem der ikke ved det, så ligger det ekstra tøj i højre forlomme.
>
> Hej Morten
> Jeg kunne ikke lade være!!

helt okay

> Hvorfor er du forresten ikke med på turen til Lysekil???

hvis du mener turen med RBL og Achrim så er det på grund af økonomien
(((

mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-03-05 10:28

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Du ved tydeligvis intet om, hvad jeg mener om afbalancering
> med vest kontra dragt og hvad vedkommer det iøvrigt sagen?

Fordi hvis du skal have mindst muligt luft i dragten så skal du afbalancere
dig med din BC og ikke din dragt.

> Svar på spørgsmålet .

Se ovenfor.

> [...]
> hvorfor
> det ikke kan lade sig gøre for "traditionelle sportsdykkere".

Det kan det også hvis de gør det rigtigt.

> At man har været på GUE-fundamentals og lært at gemme blyet
> mellem flaskerne, gør vel ikke at man bruger mindre bly, vel ?

Næh, men man lærer at afbalancere sig, at vælge det rigtige grej der ikke
fanger luften som f.eks. dårligt tilpassede dragter, elastik vinger osv.

Fra : KC

Dato : 11-03-05 17:28

> [...]
> hvorfor
> det ikke kan lade sig gøre for "traditionelle sportsdykkere".

Det kan det selvfølgeligt også

> At man har været på GUE-fundamentals og lært at gemme blyet
> mellem flaskerne, gør vel ikke at man bruger mindre bly, vel ?

Jeg tror alle sportsdykkere vil opleve at de med GUE-træningen kan mindske
deres blymængde.
Den ene gang jeg har haft fornøjelsen at deltage i en dykkeraktivitet med
dig Søren, dykkede du ikke, så jeg ved ikke hvordan du dykker. Men jeg vil
ganske frejdigt sætte en pensionistkasse på, at også du vil kunne undværre
mindst 2 kilo bly Men det krævede naturligvis at du møder med åbent sind
og har lyst til at prøve noget nyt... Er du frisk?

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-03-05 18:31

"KC" <kc@kcdk.com> wrote in message

> Det kan det selvfølgeligt også

Nemlig

> [...]
> åbent sind
> og har lyst til at prøve noget nyt... Er du frisk?

Jeg havde egentlig overvejet om jeg skulle prøve et GUE-Fundamentals
for at se om der var noget der var værd at tage med hjem.

Hvis det ikke koster spidsen af en jet-jager og passer
med min kalender er jeg da altid frisk.

Hvornår er næste kursus ?

Søren Arnvig

Fra : KC

Dato : 11-03-05 18:44

> [...]
> for at se om der var noget der var værd at tage med hjem.
>
> Hvis det ikke koster spidsen af en jet-jager og passer

Tror Divepoint har et på vej (Divepoint.dk)

KC

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-05 20:33

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> Hvornår er næste kursus ?

Hej Søren,

det næste kursus ligger sidst i April, det er divepint der holder det, det
bliver holdt i Nykøbing F. i vores klub hus, da de fleste deltager (alle
minus 1 eller 2 så vidt jeg husker) kommer fra min klub, men det sidste jeg
hørte var at kurset var fyldt op, men du an jo altid snakke med Rene fra
DivePoint og høre om der er nogle der har meldt fra eller om der kan pressen
en extra ind.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : chris - www.oceandiv~

Dato : 15-03-05 20:58

beklager at det ikke lige går på kursus. )

Ville da ikke undlade at gøre opmærksom på at vi har 1-4 kg v-vægte og
vi har med eller uden coating i stort set alle prislejer. Skulle det
have interesse for nogen, kan man jo smide en mail eller slå på
tråden. Man kunne jo også snuppe sig en kop mokka over en dykkersnak i
butikken.

mvh chris