date eller date() ?
Fra : Peter [5260]

Dato : 09-03-05 12:33

Det er måske et mere akademisk spørgsmål, men hvad "bør man foretrække"
at bruge i sin asp-kode: date eller date() ?

Jeg har på www.w3schools.com læst mig til, at date er en
VBScript-funktion, og at date() er JavaScript.

Bør man tage hensyn til, hvad man ellers bruger i koden (VBS eller JS),
for kun at sætte gang i een parser på serveren?

Mvh
Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-05 13:02

Peter [5260] skrev:

> Det er måske et mere akademisk spørgsmål, men hvad "bør man foretrække"
> at bruge i sin asp-kode: date eller date() ?

VBscript er ligeglad. Jscript kræver parenteserne.

> Jeg har på www.w3schools.com læst mig til, at date er en
> VBScript-funktion, og at date() er JavaScript.

Man angiver normalt datofunktionen som "Date" i VBscript, men det virker
også hvis man skriver "Date()".

> Bør man tage hensyn til, hvad man ellers bruger i koden (VBS eller JS),
> for kun at sætte gang i een parser på serveren?

Det er meget enkelt - i hver scriptblok kan der kun anvendes ét
scriptsprog. Hovedscripttypen bestemmes af serveren eller - hvis det er
angivet - med <%@ LANGUAGE=NAVN %>.

Man kan indsætte blokke med andre scriptsprog ved hjælp af <script>:
<SCRIPT LANGUAGE="VBscript" RUNAT="SERVER"></SCRIPT>
<SCRIPT LANGUAGE="Jscript" RUNAT="SERVER"></SCRIPT>

Så man skal altså ikke være bekymret for at komme til at sætte en
alternativ parser i gang, blot fordi man ændrer syntaksen.
VBScript er ganske large mht. hvordan kode skal skrives - versalering
(store og små bogstaver) er helt fri og parenteser er valgfri i flere
tilfælde. Jscript/Javascript er omvendt mere nøjeregnende - her får man
syntaksfejl hvis koden ikke skrives præcist.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter [5260]

Dato : 09-03-05 13:57

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> tilfælde. Jscript/Javascript er omvendt mere nøjeregnende - her får man
> syntaksfejl hvis koden ikke skrives præcist.

Som altid et fyldigt og godt svar - TAK!
Mvh
Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-03-05 14:13

Peter [5260] skrev:

> Som altid et fyldigt og godt svar - TAK!

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-03-05 13:13

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Man angiver normalt datofunktionen som "Date" i VBscript, men det virker
> også hvis man skriver "Date()".

Ikke enig. Man bør sved cald af en procedure (sub) undlade paranteser, men ved
kald af en funktion medtage dem. Dette gør koden meget nemmere at læse da man
tydeligt kan se om der returneres en værdi eller ej. Date() returnerer dags
dato, er derfor en funktion og bør derfor kaldes med parenteser.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-05 11:17

Lars Hoffmann skrev:

> Date() returnerer dags dato, er derfor en funktion og bør derfor
> kaldes med parenteser.

Jeg er principielt enig - men dokumentationen for VBscript angiver bare
funktioner der ikke tager parametre uden parenteser.

Når det drejer sig om Now og Date kan man i mine øjne lige så vel
opfatte det som prædefinerede konstanter man kan tilgå. Derfor generer
det mig ikke synderligt at bruge dem uden parenteser.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-03-05 11:34

> [...]

generer
> det mig ikke synderligt at bruge dem uden parenteser.

<flueknepperi>
Bortset fra at konstanter indholder en ikke-varriende værdi, hvorimod
Now() og Date() varrierer alt efter hvornår de udføres.
</flueknepperi>

Faktisk mener ejg at den bedste måde at bruge funktioner og procedurer
på er ved at bruge:

minFunktion()
call minProcedure()

da man således nemt kan skelne imellem om noget er en procedure eller
en variabel. Men indrømmet, det er lidt noget pjat.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-03-05 11:58

Lars Hoffmann skrev:

> Bortset fra at konstanter indholder en ikke-varriende værdi, hvorimod
> Now() og Date() varrierer alt efter hvornår de udføres.

Det har du ret i - men det har kun reel betydning hvis man bruger dem
flere gange på en side der tager mærkbar tid at generere.

I 99 % af de tilfælde hvor jeg bruger de to funktioner, kan de fint
opfattes som konstanter der genereres når siden parses.

--
Jens Gyldenkærne Clausen