Regnskabsprogram som ikke kræver Windows
Fra : Jonas Kongslund

Dato : 08-03-05 21:54

Hej

Jeg er på udkig efter et regnskabsprogram som kan køre under Linux. Det må
meget gerne være et Java-program. Funktionalitetsmæssigt skal det kunne
noget i stil med SummaSummarum Professionel og være på dansk. Jeg er ikke
interesseret i webløsninger a la <http://www.e-conomic.dk/>, hvor data
lagres hos en tredjepart.

Er der nogen programmer som kan anbefales? Eller er jeg tvunget til at
investere i en dedikeret maskine med Windows-licens?

PS: jeg har haft kigget på Aslan Regnskab, <http://www.aslani.dk/>, der ved
første øjekast ser udmærket ud, men som i praksis er for tungt at arbejde
med.

På forhånd tak
--
Jonas Kongslund

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-03-05 23:48

"Jonas Kongslund" <dont@mail.me.at.all> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget gerne være et Java-program. Funktionalitetsmæssigt skal det kunne
> noget i stil med SummaSummarum Professionel og være på dansk.

Gør beskeder som nedenstående dig ikke nervøs for at vælge et så alternativ
regnskabsprogram, som det nødvendigvis må blive når du tænker på hvor lille
det Danske marked for et regnskabsprogram til Linux er?
Forretningsmæssigt vil det være en dårlig ide at udvikle et regnskabsprogram
til andet end Windows, så du finder næppe et program til Linux som er
udviklet af andre end glade "kodekarle" i deres fritid.

Melding om en (grotesk) fejl på http://www.aslani.dk:

"Det har ikke været muligt at afslutte årets regnskab i version 1.2.6, dette
er blevet rettet i den nye version som jeg har lagt op."

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 09-03-05 15:07

On Tirsdag 08 marts 2005 23:47, Allan Soerensen wrote:
> Forretningsmæssigt vil det være en dårlig ide at udvikle et
> regnskabsprogram til andet end Windows, så du finder næppe et program til
> Linux som er udviklet af andre end glade "kodekarle" i deres fritid.

Du har sikkert ret, men spørger man ikke, så får man ikke svar. Det kan jo
være at der findes et fornuftigt regnskabsprogram skrevet i Java, som
henvender sig til både Windows og Linux.

--
Jonas Kongslund

Fra : Claus Agerskov

Dato : 17-03-05 14:23

Allan Soerensen wrote:

> Forretningsmæssigt vil det være en dårlig ide at udvikle et
> regnskabsprogram til andet end Windows, så du finder næppe et program til
> Linux som er udviklet af andre end glade "kodekarle" i deres fritid.

Jeg har ellers set følgende potentielle forretningsmulighed:

En komplet løsning til iværksættere udelukkende bestående af fri software,
så de kan begrænse startomkostningerne mest muligt.

Alle løsningens dele udveksler data efter åbne standarder, så man til
ethvert tidspunkt kan skifte til anden software efterhånden som
virksomheden udvikler sig.

Den samlede pakke skulle koste ca. 25.000 og indeholde:

1 bærbar
- Kontorpakke
- Klientprogram til regnskabsprogram
- Evolution til kalender, post og adressehåndtering
1 server
- Hjemmeside
- Webbutik
- Fil- og printserver
- Regnskabsserver (database)
- 3 sikkerhedskopieringsdiske
1 multifunktionsmaskine
- printer
- scanner
- kopimaskine
- telefax
1 dags opsætning og tilpasning

Vedligehold af system 6.000 pr. år herunder løbende softwareopdatering.

Desuden vil der kommer ønsker om videreudvikling af de enkelte dele, hvor
der så er mulighed for at tjene på dette fx:
- Udvikling af makroer til kontorpakken
- Tilpasning af regnskabsprogram
- Ekstra moduler til regnskabsprogram
- Hjemmesidedesign

De herligste hilsner

Fra : Allan Soerensen

Dato : 18-03-05 16:02

"Claus Agerskov" <ca@chbs.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ellers set følgende potentielle forretningsmulighed:
>
> En komplet løsning til iværksættere udelukkende bestående af fri
> software,
> så de kan begrænse startomkostningerne mest muligt.

Det ændre ikke ved at regnskabsprogrammet stadig er udviklet af glade
"kodekarle" i deres fritid.
Det er helt fint og fortjener anerkendelse, men betyder også at der ikke kan
stilles krav om en rimelig fejlfri software og overholdelse af f.eks.
regnskabsloven (som du selv nævner et andet sted).

Nedenstående fejl fra http://www.aslani.dk ville have givet mig noget
svedige hænder når jeg ved årets udgang opdagede at det ikke var muligt at
afslutte mit regnskab (en helt basal ting). Det er helt fint at fejlen
bliver rettet 16 dage inde i det nye regnskabsår, men det betyder også 16
dage hvor man ikke har kunnet arbejde med sit nye regnskab (hvad med
fakturering af kunder?).

<SNIP>
Det har ikke været muligt at afslutte årets regnskab i version 1.2.6, dette
er blevet rettet i den nye version som jeg har lagt op.

Erol Eskici 16-01-2005
</SNIP>

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-03-05 00:10

Jonas Kongslund skrev:

> Er der nogen programmer som kan anbefales? Eller er jeg tvunget til at
> investere i en dedikeret maskine med Windows-licens?

Der er gnucash.

Kmymoney er vistnok ikke oversat til dansk.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Claus Agerskov

Dato : 17-03-05 13:37

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Der er gnucash.

Jeg mener ikke, at Gnucash lever op til Regnskabsloven.

> Kmymoney er vistnok ikke oversat til dansk.

Er kommet med på listen over frie bogholderiprogrammer:

http://proj.chbs.dk/accounting/

De herligste hilsner

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 09-03-05 01:02

Jonas Kongslund wrote:
> [...]
>
> PS: jeg har haft kigget på Aslan Regnskab, <http://www.aslani.dk/>,
> der ved første øjekast ser udmærket ud, men som i praksis er for

Jeg kan da godt finde et til dig, der kører DOS.
Karsten H. Jensen

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 09-03-05 15:09

On Onsdag 09 marts 2005 01:01, Karsten H. Jensen wrote:
> Jeg kan da godt finde et til dig, der kører DOS.

Nu er det jo ikke forældet teknologi jeg efterlyser..

Men tak for tilbuddet

--
Jonas Kongslund

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-03-05 12:19

Jonas Kongslund wrote:

> [...]
> meget gerne være et Java-program. Funktionalitetsmæssigt skal det kunne
> noget i stil med SummaSummarum Professionel og være på dansk. Jeg er ikke

SQL-ledger kunne være en mulighed (http://www.sql-ledger.org/) - du
kunne også kigge på Compiere (http://www.compiere.com/).

Begge ovenstående er Open Source, så alle muligheder er åbne, hvis du
har evnerne - til gengæld skal der nok en lidt større indsats til inden
du er i gang.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Lars Møller

Dato : 09-03-05 16:32

Jonathan Stein wrote:
> Jonas Kongslund wrote:

> SQL-ledger kunne være en mulighed (http://www.sql-ledger.org/) - du
> kunne også kigge på Compiere (http://www.compiere.com/).

Jeg kan varmt anbefale SQL-Ledger. Det kræver godt nok lidt opsætning,
da det er en serverløsning.

Men det har mange gode faciliteter, og fungere fejlfrit og stabilt.

Det er oversat til dansk, og den danske oversættelse er rimelig.

Med venlig hilsen

Lars P. Møller

Fra : chba

Dato : 17-03-05 12:42

"Jonathan Stein" skrev d. 09-03-05 12:19 dette indlæg :

> SQL-ledger kunne være en mulighed (http://www.sql-ledger.org/)

Og er oversat til dansk - den er dog ikke helt let at arbejde med.

> - du kunne også kigge på Compiere (http://www.compiere.com/).

Compiere kræver en Oracle-database, som er væsentlig dyrere end
Microsoft Windows-licens.

Der er dog to danske projekter i gang:

FriFinans er baseret på Java, men har dog en stor del udvikling endnu
før den er i brugbar stand:
http://www.frifinans.dk/

SQLFinans er baseret på PHP og PostgreSQL og bliver i øjeblikket brugt
til test af reelle regnskaber, men har dog stadig nogle knaster, som
skal files til:
http://www.sql-finans.dk/ og http://news.sql-finans.dk/

Hvis man kan nøjes med regnskabsprogrammer på et andet sprog end dansk,
så kunne man tage et kig på denne liste over
bogholderiprogrammer, som er fri software:
http://proj.chbs.dk/accounting/

For en god ordens skyld, må jeg heller oplyse, at jeg er med i
SQLFinans-projektet og har udarbejdet ovenstående liste over
bogholderiprogrammer.

De herligste hilsner
Claus Agerskov <ca@chbs.dk>
http://www.chbs.dk/

http://www.kandu.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-03-05 17:48

chba wrote:

> Compiere kræver en Oracle-database, som er væsentlig dyrere end
> Microsoft Windows-licens.

Det er muligt at erhverve en licens gennem Compiere til en forholdsvis
rimelig pris i forhold til hvilken løsning, man samlet set får.

Der ser dog også ud til at ske noget på database-fronten. P.t. er Sybase
understøttet på beta-niveau og koden bliver omlagt, så det generelt
bliver lettere at anvende andre databaser.
http://www.compiere.org/technology/database/index.html

M.v.h.

Jonathan

Fra : Thor

Dato : 13-03-05 22:42

Prøv at høre, om Stone ikke har en Linux udgave af Summarum!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-03-05 08:56

"Thor" <thor@thor.thor> skrev i en meddelelse
> Prøv at høre, om Stone ikke har en Linux udgave af Summarum!

Summarum er skrevet i Delphi, så det er temmelig usandsynligt.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-03-05 11:52

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> Summarum er skrevet i Delphi, så det er temmelig usandsynligt.

Det kunne gøres med Kylix ("Delphi for Linux"), men det kan næppe betale
sig. Mange linux brugere vil jo alligevel ikke betale for software.

hilsen
Uffe

Fra : chba

Dato : 17-03-05 12:52

"Jonas Kongslund" skrev d. 08-03-05 21:54 dette indlæg :

> Er der nogen programmer som kan anbefales? Eller er jeg tvunget til at
> investere i en dedikeret maskine med Windows-licens?

Hansaworld Firstoffice fås til Linux og koster 1995,- og
vedligeholdelsesaftale 1200,- pr. år begge priser eksklusiv moms:
http://www.hansaworld.com/

Jeg mener det er muligt at anskaffe en demoversion, men du kan jo prøve
at kontakte dem.

De herligste hilsner
Claus Agerskov <ca@chbs.dk>
http://www.chbs.dk/