test om noget er en string
Fra : Janus Bjerre

Dato : 07-03-05 22:26

Findes der i ASP en funktion der svarer til PHPfunktionen
is_string? Eller hvordan finder jeg ud af om noget er en
streng..?

Jeg har brug for i en If Then Else sætning at gøre noget, hvis en
querystring ikke er en streng..

Helt præcist så skal jeg ha fat i en bestemt side til min Iframe
hvis der ikke er nogen streng tilføjet en variabel i URLen..?

Hvad gør jeg nemmest

Janus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-03-05 23:01

Janus Bjerre skrev:

> Findes der i ASP en funktion der svarer til PHPfunktionen
> is_string? Eller hvordan finder jeg ud af om noget er en
> streng..?

Alt kan jo i princippet være en streng - "", "5", "10/12/2004" kan
alle være legale strengværdier.

> Jeg har brug for i en If Then Else sætning at gøre noget, hvis en
> querystring ikke er en streng..

Når man henter noget via querystring vil det som udgangspunkt blive
opfattet som en streng. Du kan så undersøge om strengen har en
given længde, hvilken type tegn den indeholder eller lignende.

> Helt præcist så skal jeg ha fat i en bestemt side til min Iframe
> hvis der ikke er nogen streng tilføjet en variabel i URLen..?

Hvis du bare skal afgøre om der er "noget" i en given
querystringvariabel, kan du gøre som her:

Dim s
s = Request.Querystring("var") & ""
If s = "" Then
' Tom variabel
End If
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Janus Bjerre

Dato : 08-03-05 17:14

Tak for hjælpen, det ser ud til at jeg har fået If Else betingelsen
til at virke, idet den skriver det forventede, når jeg skriver det ud
via en rsponse.write.

Alligevel kan jeg ikke få min menu til at fungere helt som jeg gerne
vil.

Jeg har dette problem..: Når man kommer ind på min side for første
gang, og der dermed ikke står noget i querystrengen skulle det gerne
via If Else betingelsen give page="start" således at Der i Iframen
bliver hentet siden start.asp. Dette sker dog ikke..==??

Det virker fint med at hente siderne via menuen når først siden er
hentet.

www.majgaard-bjerre.dk

<% newpage = Request.Querystring("page")&""

If newpage = "" Then

page = "start"

Else

page = newpage

End if %>

<iframe src="<% =Request.Querystring("page")%>.asp"></iframe>

Hvad gør jeg galt..
Janus, Nørresundby

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-03-05 22:45

Janus Bjerre skrev:

> [...]
> skulle det gerne via If Else betingelsen give page="start"
> således at Der i Iframen bliver hentet siden start.asp.

Det er såmænd ikke så mærkeligt.

> <% newpage = Request.Querystring("page")&""
>
> If newpage = "" Then
>
> page = "start"

Her laver du et nydeligt tjek der sikrer at page-variablen altid
indeholder noget.

> <iframe src="<% =Request.Querystring("page")%>.asp"></iframe>

- men hernede bruger du ikke din variabel, derfor går det galt.

Ret til

<iframe src="<%= page %>.asp"></iframe>

(og husk også at give iframen en størrelse med width/height)
--
Jens Gyldenkærne Clausen