Elektronisk faktura en måned efter.
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 07-03-05 15:10

Nu har vi kørt en måned, som har været præget af at modtagerne vender
tilbage med mere eller mindre løse påstande fra deres system-leverandører om
at der er diverse syntaxfejl i løsningerne. Via programhusene har folkene så
været inde fra www.oio.dk og har dømt i sagerne alt imens at fakturaerne
ikke blev betalt. Så syntax-fejl var der ikke da det kom til stykket og man
har på fornemmelsen at hele systemet er opfundet for at trække kreditten.

Meget ofte ved kunderne ikke at de har et EAN-nummer og hvad for en
størrelse det er, men det finder man nu af efter nogen tid.

Nu læser jeg så at nogle leverandører (bla. DK-hostmaster) har særaftale om
at kunderne selv skal gå ind og rette deres stamdata til på en hjemmeside,
hvis de ikke må tåle at få en papirfaktura.

Hvad skal der til før at man kan få en specialaftale?

Carsten Overgaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-03-05 18:34

Carsten Overgaard wrote:

> [...]
> fakturaerne ikke blev betalt. Så syntax-fejl var der ikke da det kom til
> stykket og man har på fornemmelsen at hele systemet er opfundet for at

Nu vil jeg ikke love at kommentere det her yderligere, da jeg har
underskrevet en del tavshedserklæringer i relation til bla. VTU/ITST/ØS,
men da jeg kender en hel del folk derinde, kunne det være interessant (for
mig) at vide, /hvem/ fra 'www.oio.dk' der kunne tænkes at have kompetance
til at 'dømme'?
Hvad var tvisten?
Hvad var dommen?

I øvrigt mener jeg at kunne huske, at der er en /gensidig/ forpligtelse mht.
betalinger, at ordregivende myndighed er *forpligtet* til at oplyse EAN
nummer, kontostreng, ref. m.v.

Stig Johansen

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 08-03-05 07:56

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men da jeg kender en hel del folk derinde, kunne det være interessant (for

Kommune X havde afvist en faktura fra system på grund af at momsbeløbet stod
to gange i filen. Men på side 61 i beskrivelsen af filen fra OIO står der at
denne information kan forekomme redudant i filen, hvilket den gør, da vi har
forberet filen på differenceret moms. Den udlægning støttede OIO. Man kan
ikke afvise filen alene på grund af at momsbeløbet står 2 gange i filen.

> I øvrigt mener jeg at kunne huske, at der er en /gensidig/ forpligtelse
mht.
> betalinger, at ordregivende myndighed er *forpligtet* til at oplyse EAN
> nummer, kontostreng, ref. m.v.

Hvis du har set en faktura-email fra DK-hostmaster, står der i bunden at den
er kunden selv, som skal logge ind og påføre de nødvendige oplysninger.

Carsten Overgaard

Fra : Knud Rasmussen

Dato : 08-03-05 01:22

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Meget ofte ved kunderne ikke at de har et EAN-nummer og hvad for en
> størrelse det er, men det finder man nu af efter nogen tid.

Alle EAN-numre er oplyst på statens/kommunernes/institutionernes
hjemmesider
og når de bestiller varer hos dig, skal de oplyse EAN-nummer eller du skal
spørge derom, ligesom i gamle dage
hvad er rekvisitionsnr.
Derfor skriv altid EAN-nummer og navn på bestilleren på fakturaen/regningen
og din bankkonto sådan:
1199-0005000123 hvis det er BG-banken dvs. altid 4+10 cifre dvs. 3
nuller foran hvis det er 7 cifre
husk din CVR-nr.
husk FORFALDSdato (ikke noget med løbende måned + 90 dage) det kan ikke
læses af nogen maskiner.
og send ikke kopi af fakturaen
STOP alle fakturaer til alle i en stor kasse mærker LÆS-ind bureauets navn
og adresse.

vh KR

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 08-03-05 08:05

"Knud Rasmussen" <knud@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> læses af nogen maskiner.
> og send ikke kopi af fakturaen
> STOP alle fakturaer til alle i en stor kasse mærker LÆS-ind bureauets

Vores volumen gør at vi er nød til at konstruere filerne selv for at
virksomheden fortsat skal eksistere. Paradoksalt er varen FI-kort, som
egentlig skulle være øverflødiggjort af netop E-faktura, da alle oplysninger
på et indbetalingskort findes i filen.

Vi har downloadet vejledningen fra OIO og har programmeret vores Navision
XAL til at lave filerne. Derved kommer fakturaerne til at koste under 1 kr.
stykket at få ekspederet.

Men det betyder også at vi ser noget frem til at den strenge validering
bliver slået til, da vi har testet vores filer igen og igen uden fejl på
OIO's valideringsside.

Det eneste vi ikke kan få til at virke er at få filen til at bruge
bankoverførsel istedet for indbetalingskort, da der forekommer et ''ø" i
ordet bankoverførsel. Vi vil ikke snyde og bruge ISO-et-eller-andet, vi
holder os til den foreskrevede utf-8 og da XAL og oversættelse ikke er
særligt godt, så er vi blevet lidt indsnævret i forhold til på hvor mange
måder vi kan modtage vores penge.

---
Med venlig hilsen
Carsten Overgaard

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-03-05 21:54

Carsten Overgaard wrote:

> [...]
> hvis de ikke må tåle at få en papirfaktura.
>
> Hvad skal der til før at man kan få en specialaftale?

Aftale? - Tror du ikke nærmere det er en service?

Det er jo en betingelse, at myndigheden har oplyst sit EAN-nr m.v. ved
bestillingen, og det har de formentlig ikke på tidligere registrerede
domæner.

DK-Hostmaster har jo også den luksus, at de kan være stort set ligeglade
med, om en regning bliver betalt - så bliver domænet blot slettet. Det
vil næppe kunne mærkes på deres økonomi, hvis nogle enkelte offentlige
domæner røg på den konto.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.