Mandrakelinux og bruger rettigheder
Fra : Harald

Dato : 07-03-05 10:41

Jeg har installeret Mandrakelinux 10.1 og undervejs blev der oprettet en
bruger som der automatisk logges på ved opstart. Jeg vil dog gerne begrænse
denne brugers rettigheder yderligere, f.eks. skal han ikke kunne rette i
skærm opløsningen, ændre på klokken, logge af og genstarte. Det eneste han
faktisk skal have lov til er at starte Firefox og et mail program, er det
muligt?

/HK

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-03-05 13:05

Harald wrote:

> f.eks. skal han ikke kunne rette i
> skærm opløsningen,

Man kan kun vælge de opløsninger, der findes i X server
konfigurationen. Hvilken X server bruger du?

> ændre på klokken,

Kan han det? Det synes jeg lyder som en bug.

> logge af

En bruger, der ikke må logge af. Det synes jeg lyder som
en "sjov" restriktion.

> og genstarte.

Jeg tror det på en eller anden måde hænger sammen med
opsætningen af display manageren.

> Det eneste han
> faktisk skal have lov til er at starte Firefox og et mail program, er det
> muligt?

Jeg tror nok KDE har en kiosk mode, som kan den slags.
Personligt mener jeg hellere man skulle gøre brug af
de begrænsninger man kan lægge på et lavere lag.

--
Kasper Dupont

Fra : Harald

Dato : 07-03-05 14:17

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan kun vælge de opløsninger, der findes i X server
> konfigurationen. Hvilken X server bruger du?

Nu ved jeg ikke lige hvad en X server er men jeg fandt noget der hedder
Configure - X-Server og i dette vindue står der bla.:
Vendor String: Mandrakelinux (X.Org X11 6.7.0.patch level 3mdk)
Version number: 11.00

> Kan han det? Det synes jeg lyder som en bug.

Ok, brugeren kan ikke ændre på klokken men han kan ændre på bla. Appearance,
Timezones og Format

> En bruger, der ikke må logge af. Det synes jeg lyder som
> en "sjov" restriktion.

Den skal bruges som internet computer i en forretning hvor alle og enhver
kan benytte den så derfor skal der ikke uden videre kunne logges af og
genstartes.

> [...]
> Personligt mener jeg hellere man skulle gøre brug af
> de begrænsninger man kan lægge på et lavere lag.

Jeg bruger KDE så jeg vil se om jeg kan finde noget om kiosk mode.

/HK

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-03-05 14:30

Harald wrote:

> [...]
> Configure - X-Server og i dette vindue står der bla.:
> Vendor String: Mandrakelinux (X.Org X11 6.7.0.patch level 3mdk)

OK, så tror jeg konfigurationen ligger i filen /etc/X11/xorg.conf.
Har du sådan en fil på dit system, og hvad står der i den?

> Ok, brugeren kan ikke ændre på klokken men han kan ændre på bla. Appearance,
> Timezones og Format

Så er det straks meget mere rimeligt. Det tror jeg også kiosk mode
kan ændre på.

> Den skal bruges som internet computer i en forretning hvor alle og enhver
> kan benytte den så derfor skal der ikke uden videre kunne logges af og
> genstartes.

Jeg kan godt forstå du ikke vil have brugerne til at genstarte
maskinen. Men at lige logge af og på kan af og til løse nogen
problemer, så den mulighed ville jeg da personligt stille til
rådighed.

--
Kasper Dupont

Fra : Harald

Dato : 07-03-05 14:51

> OK, så tror jeg konfigurationen ligger i filen /etc/X11/xorg.conf.
> Har du sådan en fil på dit system, og hvad står der i den?

Den har jeg og der står jo en del i den men i første linie står der: File
generated by FXdrake, så det er måske en FXdrake x-server jeg har.

> [...]
> maskinen. Men at lige logge af og på kan af og til løse nogen
> problemer, så den mulighed ville jeg da personligt stille til

Så får logge af muligheden lov til at blive. Jeg har hentet KIOSK Admin Tool
0.8 som jeg er i gang med at rode i.

/HK

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-03-05 23:30

Harald wrote:

> "Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Den har jeg og der står jo en del i den men i første linie står der: File
> generated by FXdrake, så det er måske en FXdrake x-server jeg har.

Nej, X serveren hedder X.Org. FXdrake er nok bare et
program til at generere en konfigurationsfil. Inden
du ændrer på filen vil jeg opfordre dig til at tage
en backupkopi. X konfigurationen har ry for at være
besværlig at få til at virke rigtigt.

Der skulle gerne være en screen section et sted med
en display subsection. Derunder skulle der så gerne
stå en linie med en liste af modes. (Hvis der er
mere end en skal man lige kigge sig lidt for for at
finde den rigtige).

På denne linie burde du så bare kunne slette alle
andre modes end den ene, du ønsker at bruge

Desuden er der et par options du nok gerne vil
have ind i din ServerFlags section:

DontVTSwitch (for at slå Ctrl+Alt+Fn fra)
DontZap (for at slå Ctrl+Alt+Backspace fra)
DontZoom (for at slå Ctrl+Alt+Plus og
Ctrl+Alt+Minus fra. Ikke at det skulle
gøre nogen forskel hvis først du har fået
begrænset den til en enkelt mode).

--
Kasper Dupont

Fra : Harald

Dato : 08-03-05 10:33

> [...]
> DontZoom (for at slå Ctrl+Alt+Plus og
> Ctrl+Alt+Minus fra. Ikke at det skulle
> gøre nogen forskel hvis først du har fået

Tak for det

/HK