sneblindhed
Fra : Lillefrydendal Melga~

Dato : 06-03-05 15:30

Hej
Er der nogen der kender til eksempler på en hund der er blevet sneblind.
mvh.finn

Fra : finn

Dato : 06-03-05 19:11

Lillefrydendal Melgaard wrote:
> Hej
> Er der nogen der kender til eksempler på en hund der er blevet sneblind.
> mvh.finn

er der slet ikke nogen der har erfaring med det
mvh Finn

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-03-05 20:29

"finn" <kirfin@jensen.tdcadsl.dk> wrote in message

> er der slet ikke nogen der har erfaring med det

Tjaa jeg har da aldrig set slædehunde med solbriller og jeg har aldrig
hørt om nogle der er blevet sneblinde i DK.

Hilsen Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-05 21:46

> er der slet ikke nogen der har erfaring med det
> mvh Finn

Undrer mig lige et øjeblik Finn..

Kan ikke mindes at have set dit navn her i gruppen før. Alligevel poster du
et spørgsmål, og 4 timer senere, undrer du dig over, at ingen har svaret på
det??
(Ikke at der er noget som helst galt i at du poster selvfølgelig)

Men nu er det så, at _jeg_ undrer mig.. Hvorfor havde du forventet et svar,
inden 4 timer??

Hvis du kigger gruppen igennem, vil du se at meget få tråde står ubesvaret
hen. Og en del læser måske kun grupperne 1-2 gange i døgnet.. Nogle gange,
må man lige væbne sig med tålmodighed...

Og nu kan jeg så lige tilføje, at jeg ikke kender noget til problemet, og
heller ikke har hørt om det nogensinde...

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?

Fra : finn

Dato : 06-03-05 23:21

Niels Stoltze wrote:

> [...]
>
> Og nu kan jeg så lige tilføje, at jeg ikke kender noget til problemet, og
> heller ikke har hørt om det nogensinde...

Jamen tak for den glade velkomst Jeg troede ikke det var en lukket
gruppe .Er 4 timer et magisk tal eller hva` eller kan du i din
alvidenhed ikke forestille dig at der er to personer der har det sjælne
navn finn
Mvh finn

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-05 07:03

"finn" <kirfin@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg troede ikke det var en lukket gruppe
Der er skam ingen lukket gruppe her.

> Er 4 timer et magisk tal eller hva`

Jeg synes bare, at det på en måde er lidt uforskammet at rykke for et svar,
efter kun 4 timer. Andre jeg har set spørge efter svar, her eller i en anden
NG, gør det først efter flere dage..
Det er jo ikke en betalt service denne her. Det er ganske almindelige
mennesker, som bruger deres fritid her. Ergo har man jo nok andet og lave,
end at læse NG hele tiden.. Og derfor synes jeg ikke, du kan rykke for et
svar...

> eller kan du i din alvidenhed
Og jeg kan vidst ikke lige mindes, at jeg nogen steder har påstået at være
alvidende?

> ikke forestille dig at der er to personer der har det sjælne navn finn

Jo, det kan jeg såmænd sagtens. Så godt, at det ikke var den samme
emailadresse, men det ændrer jo ligesom ikke på, at det var dig som rykkede
for et svar, vel?

> Mvh finn

Og nu kunne finn, som selv nævner alvidende, måske kigge forbi
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html og blive lidt klogere....

Fra : Clas Lau

Dato : 06-03-05 22:00

Har ikke selv oplevet det, men ved at det kan ske.

Derfor kan man også købe solbriller til hundene for at undgå det.

-Clas-

Fra : finn

Dato : 06-03-05 23:24

Clas Lau wrote:
> Har ikke selv oplevet det, men ved at det kan ske.
>
> Derfor kan man også købe solbriller til hundene for at undgå det.
>
> -Clas-

Se det var et dejligt svar man spørger jo ikke bare for sjov og hvis
hunde ikke bliver sneblinde så må deres øjne jo være indrettet på en
anden smart måde end humane øjne. Tak for svaret
Med venlig hilsen Finn

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-03-05 05:12

"Clas Lau" <clasNOSPAM@sleepmonsters.dk> wrote in message
> Har ikke selv oplevet det, men ved at det kan ske.
>
> Derfor kan man også købe solbriller til hundene for at undgå det.

Ok hvad så med slædehunde ?? jeg har aldrig set nogle af dem bruge
solbriller.

Hilsen Martin.

Fra : Clas Lau

Dato : 11-03-05 19:12

Hejsa Martin.

Det har jeg skam hellerikke... men skrev jeg noget om det?

Kan forestille mig at hvis man nu tager sin inde hund med på skitur til
Norge, kunne det måske blive et problem. En slædehund (altså dem som bor i
sne stort set hele året) har måske vænnet sig til det skarpe lys. Men med en
smule erfaring fra f.eks. Grønland så tror jeg også at størstedelen af dem
som har slædehunde er ret lige glad om de bliver sneblinde eller ej.

Blot fordi ingen har gjort det før er det jo ikke sikkert at det er smart...

Man ser også mange folk som færdes i sne store dele af året gå rundt uden
solbriller (og sol creme). Betyder det så at os som ikke er vant til stærk
sol heller ikke skal...?

Mvh

-Clas-

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 07-03-05 11:33

"Lillefrydendal Melgaard" <ll.frydendal@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen der kender til eksempler på en hund der er blevet sneblind.
> mvh.finn

Nu har vi de sidste år, ikke haft den store mulighed for at opleve det, da
vi jo sjældent har haft noget sne af betydning.
Men jo, hunde kan få det, og som der skrives i et andet indlæg, så kan der
fås solbriller til hunde, men det er nu ikke kun på grund af sneblindhed,
men fordi hunde, lige som mennesker, kan have svært ved at klare stærk
sollys. Det er vel også blandt hunde, lige som blandt mennesker, noget som
kan tiltage med alderen. Hundes syn er langt bedre end menneskets, så hvis
de så også risikerer at være lige så meget mere følsomme for lys, er det
måske en fejl, at så få hunde bruger solbriller.... Jeg ville i hvert fald
nødigt undvære mine. I mine unge dage, billige solbriller gode nok, men det
var dengang, og det er bestemt ikke, fordi jeg ser dårligt, tvært imod. Så
din hund behøver ikke være sneblind, den er måske bare følsom for stærk lys.

M.V.H.....Benny..

Fra : finn

Dato : 07-03-05 20:06

Benny Mortensen 9380 wrote:

> [...]
> din hund behøver ikke være sneblind, den er måske bare følsom for stærk lys.

Tak for det gode svar Benny.
Jeg har dog ikke konstateret sneblindhed hos min hund men da den kun er
9 mdr. vil jeg da godt være på forkant da jeg håber at have den i mange år .
Jeg har i dag spurgt radiodyrlægen på P4 om sneblindhed han var meget
overrasket over spørgsmålet det havde ingen spurgt ham om før, han mente
dog at hunde kunne blive sneblinde men på næste mandag mellem 11 og 12
vil han svare endeligt på spørgsmålet for han syntes det var mægtigt
interessant.
M.V.H Finn

Fra : Anet

Dato : 08-03-05 00:25

(klip alt væk)

Jeg har oplevet det, men det er med heste. Og det gør at øjenomgivelserne
hæver, hesten bliver lyssky og får nemt til øjenbetændelse. Vi ser det kun
når der ligger sne og solen skinner meget kraftigt.

--
Hilsen

Annette

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 08-03-05 13:04

> [...]
> dog at hunde kunne blive sneblinde men på næste mandag mellem 11 og 12
> vil han svare endeligt på spørgsmålet for han syntes det var mægtigt

Hej igen Finn

Jamen ingen tvivl om, at det kan de. Men som nævnt tidligere, de kan også
blive følsomme for lys... Jeg ved ikke helt hvordan det fungerer i praksis,
men jeg ved min bror, blev det efter et trafikuheld. Det er vel noget med,
at pupillerne ikke kan trække sig så meget sammen, som de plejer... Det gav
for hans vedkommende, ikke problemer med at se, men han gik rundt med
konstant hovedpine. Så fra han var ganske ung, gik han med briller, med
røgfarvet glas, bare for at begrænse lyset.
Egentlig sneblind, bliver man vel kun, hvis ikke man er vant til at opholde
sig, hvor der er sne og skarp sol. Det forekommer mig, at det er en meget
sjælden lidelse, de steder hvor man skulle tro, at det ville være normalt.
Man kan selvfølgelig sige, at der er det også normalt, bare blandt turister,
og ikke i lokal befolkningen. Om det så skyldes, at de befinder sig i deres
naturlige miljø, eller de bare pr automatik, forebygger at blive det, der
bliver jeg nok svar skyldig ..

M.V.H.....Benny..