cd'er og hastighed
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 06-03-05 13:57

Jeg lavede lidt brændig af cd-er med lidt mærkelige resultater.
gjorde det på en 24x brænder
Brænding af en alm 48x cdrom skete med 5 forskellige hastigheder,
som skete i spring 8x, 12x, 16x, 20x, 24x.
Brænding af en cd-rw skete med konstant hastighed 10x.
Hvorfor skifter brændingen hastighed ved den alm cd?
jeg troede at hastigheden var den samme altid med cd-er, lige meget hvor
på skiven man begfandt sig.

Og det er mærkeligt at den ikke brænder med mere end 8x i begyndelsen,
når den brænder fint med 10x i begyndelsen på en cd-rw.

Gælder der noget lignende ved læsning?

Hilsen
keld

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 06-03-05 14:18

"Keld Jørn Simonsen" <keld@dkuug.dk> wrote in message
> [...]
>
> Og det er mærkeligt at den ikke brænder med mere end 8x i begyndelsen,
> når den brænder fint med 10x i begyndelsen på en cd-rw.

Prøv at spørge i en hardware gruppe..

Mvh Morten

Fra : Rune Maagensen

Dato : 06-03-05 14:42

Keld Jørn Simonsen wrote:
> [...]
> Hvorfor skifter brændingen hastighed ved den alm cd?
> jeg troede at hastigheden var den samme altid med cd-er, lige meget hvor

Nej, når der står 52x eller 48x er det maksimal hastighed som man kun
kan opnå under særligt gunstige forhold, altså at mediet kan klare det
og at den er enten i centrum eller periferien af skiven (kan ikke huske
hvilken en).

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-03-05 14:56

Rune Maagensen wrote:
> [...]
> kan opnå under særligt gunstige forhold, altså at mediet kan klare det
> og at den er enten i centrum eller periferien af skiven (kan ikke huske

I periferien.

Brændingen starter ved centrum, med laveste hastighed.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-03-05 16:32

Mogens Kjaer <mk@datamuseum.dk> wrote in news:422B0BD3.7060102
@datamuseum.dk:

> I periferien.
>
> Brændingen starter ved centrum, med laveste hastighed.
>
> Mogens

Nu vil jeg nødig være påståelig, men prøver en CD ikke at holde en
tilnærmelsesvis konstant vinkelfrekvens? Det er rigtigt at
læsning/skrivning starter inde ved centrum, men så skal den altså netop her
køre hurtigt. Ude ved periferien skal omdrejningshastigheden sættes ned for
at begrænse vinkelfrekvensen.

mvh

Michael

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-03-05 17:04

Michael Eriksen wrote:
> [...]
> køre hurtigt. Ude ved periferien skal omdrejningshastigheden sættes ned for

Jo, når du afspiller en musikcd med 1x hastighed.

Jeg tror, at der gælder andre regler, når man læser
data med højere hastigheder - mediet ville splintres
i 1000 stykker, hvis man læser starten (inderst) med
50x hastighed.

Mogens

Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-03-05 17:14

> [...]
> data med højere hastigheder - mediet ville splintres
> i 1000 stykker, hvis man læser starten (inderst) med

Disken spinner vel med 50x uanset hvor man læser/skriver? Det er jo ikke en
kontaksport . Med mindre du antyder, at "50x" er noget reklamegas og
ikke en fysisk beskrivelse af omdrejningshastigheden. Det havde jeg ikke
overvejet. Jeg troede (og tror) at 50x var reelt under nogle optimistiske
omstændigheder (dvs. indersporet).

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-03-05 18:21

Michael Eriksen wrote:
> [...]
> overvejet. Jeg troede (og tror) at 50x var reelt under nogle optimistiske

Det er vel derfor det ikke bare hedder 50x, men 50x Max. Desuden er 50x
ikke et mål for omdrejningshastigheden, men datahastigheden. Derfor skal
den spinne vildt hurtigt, hvis du vil læse indersporet med 50x.

/Jacob

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 06-03-05 17:29

Michael Eriksen wrote:
> [...]
> overvejet. Jeg troede (og tror) at 50x var reelt under nogle optimistiske

50x opnås kun yderst.

Hvis man bruger cdrecord -v til at skrive med, kan man se den
aktuelle hastighed imens cd'en skrives.

Den er langsom i starten, og stiger efterhånden.

Mogens

Fra : Michael Eriksen

Dato : 06-03-05 17:43

Michael Eriksen <sorry@no.spam> wrote in

> [...]
> Det havde jeg ikke overvejet. Jeg troede (og tror) at 50x var reelt
> under nogle optimistiske omstændigheder (dvs. indersporet).

Jep - reklamegøjl
(http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/reviews/148/3/):

CITAT
-----
CLV or CAV?

There are 2 types of CD-ROMs on the market, the CLV genre and the CAV
genre. CLV stands for Constant Linear Velocity, which means that the laser
sensor always reads at a constant linear velocity. Hence, the CD-ROM always
reads at the same speed regardless of whether or not it is reading from the
inside or outside track. To maintain a constant velocity, the spin speed of
the CD-ROM drive is lowered on outside tracks to compensate for the larger
circumference. CAV (Constant Angular Velocity) drives on the other hand,
have a constant spin rate and not a constant read rate. So when the drive
is reading the outside tracks, it is actually faster than when reading the
inside tracks. The advertised speed of CAV drives are of the performance
when reading from the outside tracks, where the read speed is greatest.
CITAT SLUT
----------

Fra : Rander

Dato : 06-03-05 19:12

Sun, 06 Mar 2005 16:14:23 GMT brugte Michael Eriksen 26 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

> [...]
>overvejet. Jeg troede (og tror) at 50x var reelt under nogle optimistiske

50X Betyder jo blot 50 X normalhastighed. Når du afspiller en musik-CD
kører den heller ikke hele skiven igennem med konstant hastighed. Den
starter ved centrum med 500 rpm. Jo længere den kommer ud mod kanten, jo
langsommere roterer skiven - i yderste spor kører den med 200 rpm.

Det kommer jo så af at der på de yderste spor er mere plads pr. omdr. end
på de inderste. Så når der ligger flere data pr. omdrejning er disken nødt
til at spinde langsommere for at opnå en konstant dataoverførsel, der for
en single-speed CDA er 150 KB/s.

Læs evt. videre på <http://electronics.howstuffworks.com/cd.htm>

http://rander.dk (temporarily down!) Do not try this on Linux!

Jeg kunne godt tænke mig at være med til at bekæmpe
miljøet og sådan noget. (Ung mand i Radio Syd)