Netværk og deling af Internet
Fra : The TV-MANiac

Dato : 25-05-01 17:04

Håber du kan hjælpe med nedenstående:

Peter, Poul, Preben og Søren laver et switched netværk. De vil gerne
spille og udveksle filer. Peter, Poul og Preben vil også gerne på
Internet - det vil Søren ikke.
Internet forbindelsen er forbundet til en computer der ikke skal lave
andet end at dele Internetforbindelsen ud til Peter, Poul og Preben
(og så måske lege lidt proxy på et tidspunkt).

Hvordan sørger jeg for at dette kan lade sig gøre? Er det noget med at
tildele alle hver sin IP-adresse, og så sørge for at udvalgte adresser
får lov til at komme på Internet?
Er det bedre at køre Win2K Server end Win2K Pro?

TVMANiac

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-05-01 17:38

"The TV-MANiac" <grundig@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
adresser
> får lov til at komme på Internet?
> Er det bedre at køre Win2K Server end Win2K Pro?

Du vil formentlig få varierende svar fra forskellige mennesker, der
alle har deres "geniale" løsninger.

Jeg har nogle her:
Søren vil ikke på Internet - let nok: fjern TCP/IP og lad ham køre
med en ikke-routebar protokol (f.eks. Netbeui) - kræver dog at de
andre maskiner også kører med Netbeui ved siden af TCP/IP, hvis han
skal kunne udveksle filer med dem.

Man kan naturligvis også oprette en server, hvor man deler de
relevante forbindelser ud, uden at give Søren mulighed for at komme
på internettet.

W2K er udmærkede produkter. Hvis det er til beskedne formål er
W2K-Pro udmærket til at dele filer og Internetadgang. Men hvis man
også ønsker at få mere central styring af adgangen til Internet
m.v., så er en server at foretrække.
W2K-server er et udmærket produkt, der er forholdsvis let at
håndtere.

--
ahw

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 25-05-01 18:56

Hej!

> [...]
>får lov til at komme på Internet?
>Er det bedre at køre Win2K Server end Win2K Pro?

Du kunne f.eks. prøve Linux som OS på den computer der deler internet
forbindelsen. Her vil du kunne opsætte en Masq 'service' der kune tillader
bestemte ip'adresser at få hul igennem. Fordelen er at du nemt kan tilføje
den sidste når han bestemmer sig for at komme på nettet, samtidigt med at
han ikke er afskåret fra at spille TCP/IP spil med jer andre.

-Thomas