fartbegrændser
Fra : Jorgen

Dato : 05-03-05 04:49

Ang. Fartbegrænser, jeg har se på nette, at man skal
tilslutte sort ledning til stel og Rød ledning til stator,
men hvordan ?, der er jo flere ledninger,

hvordan virker systemet ?

Jørgen

Fra : RpR

Dato : 05-03-05 18:11

> Ang. Fartbegrænser, jeg har se på nette, at man skal
> tilslutte sort ledning til stel og Rød ledning til stator,
> men hvordan ?, der er jo flere ledninger,

Den røde ledning skal tilsluttet impulsledningen på CDI'en. Den er normalt
hvid, rød eller hvid / rød. Hvis du hiver den fra når motoren kører i
tomgang så slukker den. Suzuki har en mærkværdig opbygning af tændingen, og
der kan du ikke bruge nogen af de begrænsere du kan købe.

> hvordan virker systemet ?

Den stjæler gnisten. Når statoren drejer hurtigere i takt med motorens
omdrejninger stiger, så producerer den også en højere spænding. Modstanden i
begrænseren bestemmer hvor meget spænding der skal til før strømmen får lov
at smutte igennem den og direkte til stel, og så kommer der ingen gnist ved
tændrøret, og motoren stiger ikke mere i omdrejninger.

Det hele kan iøvrigt laver for under 5,- hvis man har en loddekolbe, en
eletrolyt modstand der kan klare 100v og er lidt fiks på fingrene

Min egen kan ses her:

http://rpr.lir.dk/stuff/rpmstop1.jpg
http://rpr.lir.dk/stuff/rpmstop2jpg

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Jante

Dato : 05-03-05 19:38

"RpR" skrev:

> [...]
> Modstanden i begrænseren bestemmer hvor meget spænding der
> skal til før strømmen får lov at smutte igennem den og direkte til stel, ...

Og det er desværre noget forfærdeligt vrøvl. Her er den rigtige forklaring:

Statoren drejer ingen steder - den er som navnet antyder stationær.

Men rotoren, dvs. svinghjulet drejer, og derved produceres en
vekselspænding, hvis frekvens afhænger af motorens omdrejningstal
- jo flere omdrejninger, desto højere frekvens.

En elektrolyt-kondensator, hvilket er, hvad der skal bruges,
har den egenskab at dens indre modstand er frekvensafhængig
- jo højere frekvens, desto mindre modstand.

Det er kondensatorens kapacitet der bestemmer, ved hvilken frekvens
(dvs. ved hvilket omdrejningstal) dens indre modstand bliver så lille, at
strømmen går igennem den (og derved til stel), i stedet for til CDI'en.

> [...]
>

> Det hele kan iøvrigt laver for under 5,- hvis man har en loddekolbe, en
> eletrolyt modstand der kan klare 100v og er lidt fiks på fingrene

Men brug nu en elektrolyt-kondensator, den anden eksisterer svjv. ikke.

/J

Fra : Jorgen

Dato : 06-03-05 06:10

Tak for svarene.

lige et spørgsmål mere hvad kan man bruge til at
smøre på el, kabelsko og fatninger m.m.
for at nedsætte irren ? i vores fugtig vejr.
kan man evt. bruge vaseline, uden at det
kortslutter noget.

I må fortsat ha en god weekend

Jørgen

Fra : RpR

Dato : 06-03-05 17:33

> Men brug nu en elektrolyt-kondensator, den anden eksisterer svjv. ikke.

Self' mig der vrøvler, det er en kondensator, ikke modstand :-]

Tror det gik lige hurtigt nok med at få kradset den tekst ned..

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Ulf

Dato : 07-03-05 16:29

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote in message news:<422b3091$0$144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Self' mig der vrøvler, det er en kondensator, ikke modstand :-]
>
> Tror det gik lige hurtigt nok med at få kradset den tekst ned..

RpR

Hvad kører din maskine så med den opsætning?
Alså hjemme lavet med kondensator osv..

+

Hvilken kondensator har du på.. Alså hvor mange uF..?

Hilsen Ulf

Ps.

Har du et forslag, til en Gilera Stalker, som kører 85 på speedo.. 70 irl..
Med en kondensator på hvor mange uF, så den maks kører 45 km/t..?

Og er det rigtigt at en fartbegrænser ikke er så god at bruge..
Og kan den slås til mens man kører?

Fra : RpR

Dato : 08-03-05 00:37

> Hvad kører din maskine så med den opsætning?
> Alså hjemme lavet med kondensator osv..

Efter speedo, knap 50km/t.

> Hvilken kondensator har du på.. Alså hvor mange uF..?

Mener der sidder en 1,2uF eller 1uF på ledningen.

> Har du et forslag, til en Gilera Stalker, som kører 85 på speedo.. 70
irl..
> Med en kondensator på hvor mange uF, så den maks kører 45 km/t..?

Det er kun at prøve sig frem, husk at de kan forbindes serielt for at øge
modstanden.

> Og er det rigtigt at en fartbegrænser ikke er så god at bruge..
> Og kan den slås til mens man kører?

Det værste der kan ske er at motoren soder en bitte smule. Du kan sagtens
slå den til under kørsel, bare gør det i lave omdrejninger når motoren ikke
er under belastning.

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Ulf

Dato : 10-03-05 22:40

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote in message news:<422ce557$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> slå den til under kørsel, bare gør det i lave omdrejninger når motoren ikke

Ok..

Vil nok lade det komme an på en prøve her i næste uge..
På en af mine venners popcorn.. :D

Hilsen Ulf

Fra : Ulf

Dato : 17-03-05 19:14

atagu@gmx.net (Ulf) wrote in message news:<553e41bd.0503101339.76d06eca@posting.google.com>...

> Ok..
>
> Vil nok lade det komme an på en prøve her i næste uge..
> På en af mine venners popcorn.. :D
>
> Hilsen Ulf

Hej Rpr..

Skal kondensatoren være % på 100V, eller må den gerne være større
eller mindre?
Skal kondensatoren ikke sidde i parallel forbindelse istedet for
serie, fordi jeg mener at nbår det sidder i parallel, så forøger man
kondensatorens hverdi..

Ellers hvis de sidder i serie.. så kommer de i mindre hverdi.. ( alså
detr dobbelte bare ned at.. Eks. Man har 2 stk. 10uf og man sætter dem
i serie, så får man ca. 5uf. Nyt eksempel. Hvis man har 2 stk. 10uf og
så sætter dem i parallen for man 20uf.

Hilsen Ulf..