ATT: "C64-Morten"
Fra : Sune Salminen

Dato : 04-03-05 12:48

ABC Turbo kan du finde på Joe Forsters utility disk 1.
Sammen med mange andre nyttige ting og sager.
http://sta.c64.org/c64utils.html

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Morten

Dato : 05-03-05 23:30

> ABC Turbo kan du finde på Joe Forsters utility disk 1.
> Sammen med mange andre nyttige ting og sager.
> http://sta.c64.org/c64utils.html
>
> -Sune

Ahh, det var bare super! Tak for linket!

Så må jeg se om de crackede Oswald og Loco virker med den algoritme, for de
virker i hvert fald ikke med den Turbo Tape der er WavPrg.

Mvh
Morten

Fra : Sune Salminen

Dato : 07-03-05 12:42

Morten wrote:

> Ahh, det var bare super! Tak for linket!
>
> Så må jeg se om de crackede Oswald og Loco virker med den algoritme,
> for de virker i hvert fald ikke med den Turbo Tape der er WavPrg.

Good luck. Jeg troede alle kendte ABC turbo, det var da det alle brugte
ude på landet i gamle dage.
Selv min gamle ven Jesper's turbomodul havde ABC Turbo i.

Har du forresten en C64 strømforsyning du kan undvære? Du kan evt. få et
par originale spil på bånd og et serielkabel for den hvis det er. Det er
ligemeget om det er en gammel eller en ny.

-Sune

Fra : Morten

Dato : 08-03-05 10:33

> Good luck. Jeg troede alle kendte ABC turbo, det var da det alle brugte
> ude på landet i gamle dage.
> Selv min gamle ven Jesper's turbomodul havde ABC Turbo i.

(Et langt indlæg, håber du har tid at læse det

Æv, det ser ud til det ikke virker. Nå, så må jeg bruge The Quick Turbo til
Oswald, den virker men er lidt besværlig at bruge.
Egentligt underligt, for Oswald fylder mindre end ABC Turbo's max
filstørrelse. Btw. Den ABC turbo II de har der er kompatibel med Turbo Tape
(det er nok derfor det ikke virker). Jeg vil godt prøve en oprindelig ABC
Turbo I hvis nogen ved hvor den findes.
Af cartridges med båndturbo i har jeg FC III og BMP-data MultiModul. I BMP
er der to turboer, som tilsyneladende er kompatible, men skal kaldes
forskelligt (1. <-L, 2. LOAD evt. Shift-Run/Stop). Begge også Turbo Tape
compatible og virker (derfor?) ikke med Oswald.

Jo, jeg har hørt om ABC turbo, men gengang brugte jeg en kompatibel turbo.
Jeg kan ikke huske om den var indbygget i min cartridge eller ej. Jge fik
dog ret hurtigt et diskettedrev og så blev båndene ikke brugt. Der var også
diskturbo og kopifunktioner i cartridgen (der kopierede mange kopibeskyttede
floppyer).
Det ærgrer mig jeg ikke kan huske hvad den hed, men det var en af de
hurtigste diskturboer dengang (~'90 så vidt jeg husker). Den havde to
knapper, der modsat FC III sad opad (den var vist købt som ny uden "cover",
så jeg tilpassede selv et løst et). Når man tændte den uden at røre
knapperne lignede den en normal 64 basic skærm, men med en diskturbo der
sagde spar-to (pæn del hurtigere end Epyx Fast Load og tror også den var
hurtigere end FC III). Hvis nogen kan huske hvad cartridgen hed vil jeg være
meget interesseret.

> Har du forresten en C64 strømforsyning du kan undvære? Du kan evt. få et
> par originale spil på bånd og et serielkabel for den hvis det er. Det er
> ligemeget om det er en gammel eller en ny.

Tja, jeg har 3 originale strømforsyninger, men pt. 4 fungerende 64'ere og en
ombygget 128 strømforsyning (stikket blot skiftet ud til standard DIN stik
fra Brinck, har self. stadig det originale firkantede stik hvis jeg skal
bruge den til en 128'er).
Bruger dog faktisk kun 128 strømforsyningen da den er kraftigere. De gamle
strømforsyninger havde det jo med at brænde af fordi de var dimensioneret
lige på grænsen og tage noget andet med sig. Og det vil jo være en
katastrofe i dag, da de vigtigste IC'er næsten kun er at skaffe i andre
64'ere + dertilhørende diskettedrev.
Har da overvejet at lave min egen strømforsyning på en simpel men sikker
måde. 2 trafoer (en til 5 volt og en til 9 volt), en diodebro, nogle lytter
og en 3A spændingsregulator. Simpelt, men til gengæld ikke fare for
overspænding eller spidser hvis den brænder af (og det gør den ikke da den
dimensioneres fornuftigt. Og har heller ikke været ude for at en standard
spændningsregulator giver fuld spænding ud når den brænder af, den dør
bare). Utroligt hvor komplicerede fabriksfremstillede strømforsyninger kan
være - selv dengang. (bare kig i strømforsynigen til 128'eren).

Kan du tilbyde andet end båndene? Et serielkabel laver man jo selv ;)

Har du evt. nogle cartridges at bytte med? Jeg kunne tilbyde en
strømforsyning og en/flere af følgende cartridges (dubletter) oven i
afhængig af hvilken cartridge du kan tilbyde: Radar Rat Race, Power Play 64
(Rick D./ Microprose Soccer + Stunt Car Racer) samt Terminator II.
Derudover har jeg også en ramponeret Epyx Fast Load. Nogen voldet kassen for
at finde ud af ROM'erne ikke er af vindues typen (så de kan gen"brændes" til
andre spil/programmer), men printpladen er intakt og den virker (loader BD2
på 12 sek. mod FC III på 7,5 sek og kernal på ~60 sek.). Jeg ved du har
efterspurgt den (havde den ikke på det tidspunkt), men det er ikke en
duplet, så den er jeg lidt mere kræsen med ;)
Har du en Harald Hårdtand, Oswald (stadig ikke be/afkræftet om den findes
som original cartridge) eller Jagten på Bubbers Badekar, kan jeg godt finde
andre cartridges at bytte med

Mvh
Morten

Fra : Mads

Dato : 08-03-05 10:57

On Tue, 8 Mar 2005 10:32:37 +0100, "Morten" <tilt_uz468@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hurtigere end FC III). Hvis nogen kan huske hvad cartridgen hed vil jeg være

Det skulle vel ikke være Dolphin DOS.
Jeg fik sådan en smidt i mit 1541 drev og den var da ihvertfald
lynhurtig. Det krævede også en mindre ombygning at 1541'erens
kasser for at få plads til printet.

mvh Mads

Fra : Morten

Dato : 08-03-05 11:39

> Det skulle vel ikke være Dolphin DOS.
> Jeg fik sådan en smidt i mit 1541 drev og den var da ihvertfald
> lynhurtig. Det krævede også en mindre ombygning at 1541'erens
> kasser for at få plads til printet.

Det synes jeg ikke lige.
Der var i hvert fald ikke bygget noget om i diskettedrevet (eller computeren
som med JiffyDOS).
Det var en ren cartridge plug'n'play løsning. Start computeren uden at røre
knapperne startede den i den velkendte basic, men med turbo load (intet
synligt bevis på turbo). Trykkede man reset og (så vidt jeg husker) 3 gange
på den anden knap (eller også var det omvendt!) Fik man en menu med bl.a.
disk-kopifunktioner.

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 08-03-05 20:54

> Good luck. Jeg troede alle kendte ABC turbo, det var da det alle brugte
> ude på landet i gamle dage.
> Selv min gamle ven Jesper's turbomodul havde ABC Turbo i.

Jeps, The Quick Turbo virker også på Loco.
http://www.hut.fi/~phassine/C64/C64.html

> Har du forresten en C64 strømforsyning du kan undvære? Du kan evt. få et
> par originale spil på bånd og et serielkabel for den hvis det er. Det er
> ligemeget om det er en gammel eller en ny.

Lige en ting, finder du på at sende mig en mail, så fjern lige z og de tre
tal ;)
tilt_uz468 @ hotmail.com
(Og bruger du reply-knappen, så vær sikker på du ikke blot retter i Outlooks
alias, det er nem en meget alm. fejl.)

Mvh
Morten