automatisk backup til extern ftp- server
Fra : Martin Stender

Dato : 04-03-05 11:31

Hej alle,

Jeg har en tråd kørende herinde med et cron-job, der driller. Cron jobbet's
funktion er basalt set at samle nogle directories og filer sammen i en
tar-ball, zippe dem og uploade dem til en ekstern ftp-server. Men i
virkeligheden er det ikke en optimal måde, da man manuelt skal ind og rette
i script'et hver gang noget nyt skal med i backup'en eller slette noget som
skal udelades.

Så spørgsmålet er: Findes der et backup software, hvor man via et GUI kan
tilføje filer og mapper (evt. bare ved at dem vælge via et 'browse' vindue),
sætte en destination, og så skulle den ged være barberet? Selvfølgelig skal
det helst køre automatisk, selvom selve opsætningsprogrammet ikke kører.
Kiggede lidt på Konserve (http://konserve.sourceforge.net/index.html), men
jeg har ikke KDE installeret på min FC3 - kun gnome, så den lidt inde i
'./configure' knækkede den med nogle manglende X-libraries. (Prøvede for
'sjov' at lægge en Suse .rpm på, men den vil selvfølgelig ikke køre).

Findes der andre pakker til dette brug?

Mvh.
Martin

Fra : Nuno Alexandre

Dato : 04-03-05 19:30

On Fri, 2005-03-04 at 11:30 +0100, Martin Stender wrote:
> [...]
> i script'et hver gang noget nyt skal med i backup'en eller slette noget som

Jeg bruger Flexbackup[1], den har godt nok ikke nogen GUI, men
tilgengald er den fleksible nok til at kunne gøre det du vil, og mere.
( håber jeg ) :)

[1] http://flexbackup.sourceforge.net/

--
nuno alexandre
0416 95FD B8B2 AB9A 16C4 323D 9628 6E7B D4C9 1A22

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 06-03-05 16:17

Nuno Alexandre <ikaro@fluxbox.org> writes:

> Jeg bruger Flexbackup[1], den har godt nok ikke nogen GUI, men
> tilgengald er den fleksible nok til at kunne gøre det du vil, og mere.
> ( håber jeg ) :)
>
> [1] http://flexbackup.sourceforge.net/

http://backuppc.sourceforge.net/ er også en mulighed. Så den i
pakkelisten til Ubuntu, og prøver den.

Ser ud til at virke fint. Opsætning via configfiler, øvrig betjening
via web. Kan tage backup af mange maskiner, også via Samba hvis det er
windowsbokse. - Ikke prøvet endnu.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk