Linieskift fra database til asp side
Fra : Søren Pedersen

Dato : 03-03-05 20:10

Hvordan ser koden til at lave et linieskift fra en database til
en asp side. Og hvor og hvordan skal den sættes ind.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-05 21:42

"Søren Pedersen" <spedersen@tele2adsl.dk> wrote
> Hvordan ser koden til at lave et linieskift fra en database til
> en asp side. Og hvor og hvordan skal den sættes ind.
Hvis jeg forstår dig ret - sådan at det er koden til et linieskift. Den er:
"<br>".
Sæt den ind sidst i den kodelinie hvor du vil have et mellemrum
efterfølgende.
Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-03-05 21:47

Se artiklen her: <http://asp-faq.dk/article/?id=3>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Neuhafen

Dato : 04-03-05 14:15

Hvis du i et felt har gemt flere linier gennem f.eks. en Form Text Array,
vil alle linier blive gemt som én !

Hvis du vil genskabe disse linieskift skriver du:

Linie=Replace(Linie,Chr(13),"<BR>")

Det samme gælder med f.eks. TAB !!!
Her er ASCII koden dog 9 og ikke 13, og i steddet for "<BR>" indsættes
"&nbsp;" !

Neuhafen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-03-05 15:11

Neuhafen skrev:

> Hvis du i et felt har gemt flere linier gennem f.eks. en Form Text Array,
> vil alle linier blive gemt som én !

Nej. Linjeskift følger fint med fra en form til en database - og de
kommer også fint med tilbage.

Problemet med linjeskift er normalt at de ikke *vises* som linjeskift -
af den simple grund at linjeskift i html "bare" er et whitespace-tegn og
uanset hvor mange whitespace-tegn man sætter efter hinanden, vil det i
html-regi kun blive fortolket som ét mellemrum.

> Linie=Replace(Linie,Chr(13),"<BR>")

Et windowslinjeskift består både af Chr(13) og Chr(10). Der er ikke
noget galt i ovenstående erstatning, men koden vil måske komme til at se
mærkelig ud hvis man åbner den med vis kilde.

Jeg ville bruge vbCrLf eller måske bedre endnu - vbNewline:

   linje = Replace(linje, vbNewline, "<br>" & vbNewline)

(ved at erstatte med "<br>" & vbNewline i stedet for blot <br>, bliver
kildekoden lettere at overskue - men for browseren er der dog ingen
forskel).

> Det samme gælder med f.eks. TAB !!!

Ja, da tab også er et whitespace-tegn i html.

> Her er ASCII koden dog 9 og ikke 13, og i steddet for "<BR>" indsættes
> "&nbsp;" !

Tjo - &nbsp; indsætter ét mellemrum (der ikke "falder sammen" hvis det
sammenstilles med andre mellemrum) - det er ikke helt det samme som en
tab.

Indrykning med tabulator er ikke direkte muligt i html.

NB: Læs gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen