Installere JOE editor på en Linus?
Fra : Anders Jensen

Dato : 03-03-05 16:19

Jeg kommer fra FreeBSD, hvor man bare kan skrive "pkg_add -r joe" eller
køre en manuel installation fra Ports, men hvordan installere man noget
på en Linux?

Jeg ved det er noget med RPM filer men hvordan installere man dem og kan
man overhovedet få JOE editor til Linux?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-03-05 16:30

On Thu, 03 Mar 2005 16:19:20 +0100, Anders Jensen wrote:

> Jeg kommer fra FreeBSD, hvor man bare kan skrive "pkg_add -r joe" eller
> køre en manuel installation fra Ports, men hvordan installere man noget
> på en Linux?

Hvilken distro og version?
> Jeg ved det er noget med RPM filer men hvordan installere man dem og kan
> man overhovedet få JOE editor til Linux?
Ja, Joe følger normalt med til alle.

Hvis du normalt benytter FreeBSD, bør du kikke på Gentoo. Gentoo har
porteret, og benytter, FreeBSD's portssystem. Selvfølgeligt med Linux
relateret software

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Anders Jensen

Dato : 03-03-05 17:43

> Hvilken distro og version?

"Linux 2.4.20-8 GNU/Linux"

> Ja, Joe følger normalt med til alle.

Jeg fandt lige efterfølgende ud af, at den er med som standard i 2.6
kernen. Eller i hvert i denne, "Linux 2.6.5-7.111.19-default GNU/Linux".

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 03-03-05 18:03

Anders Jensen wrote:

> "Linux 2.4.20-8 GNU/Linux"

Det du skriver her er versionen af kernen. Den er normalt pakket sammen
med en masse programmer - som faktisk ikke er Linux - men typisk GNU/OS
generelt. Denne pakke kaldes en distribution, og nogle af de typiske er
Debian, RedHat/Fedora, Ubuntu, Gentoo, Mandrake eller Suse. Den
væsentligste forskel er måden hvorpå man installere programmer samt
hvilke programmet de forskellige distribution har vedlagt som standard.

Debian og Ubuntu bruger .deb filer med deres fordele og ulemper.
RedHat/Fedora og Mandrake bruger .rpm filer med deres fordele og ulemper
Suse bruger deres eget pakkesystem.

Det er muligt at blande pakker fra et af systemer til et andet, men
normalt er de fleste programmer tilgængelig på alle formater, og hvis du
vælger en distribution med de programmer du skal bruge, er det ikke
noget du skal tænke over.

> Jeg fandt lige efterfølgende ud af, at den er med som standard i 2.6
> kernen. Eller i hvert i denne, "Linux 2.6.5-7.111.19-default GNU/Linux".

Du kan i langt de fleste tilfælde hente det program du ønsker som source
direkte og installere uden problemer. Dog kan der være afhængigheder til
libraries som gør denne metode lidt mere langhåret. Derfor er det en
fordel at vælge en distribution hvor de programmer du ønsker at anvende
er inkluderet fra starten, da det givet langt de færreste problemer.

Jørn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-03-05 18:09

On Thu, 03 Mar 2005 18:02:45 +0100, Jørn wrote:

> Debian og Ubuntu bruger .deb filer med deres fordele og ulemper.
> RedHat/Fedora og Mandrake bruger .rpm filer med deres fordele og
> ulemper Suse bruger deres eget pakkesystem.

Hvornår er SUSE skiftet bort fra RPM?

Mvh.

--
"It troo! Dat darn Kahlfin stole ma spacechip!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-03-05 19:18

On Thu, 03 Mar 2005 18:59:46 +0100, Jørn wrote:

> Er det mig som har misforstået det ?

Ja.

> Er det "kun" deres pakke program som er specielt ?

Ja.

Se f.eks. <ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/current/suse/i586/>

Mvh.