.netrc og kerberos
Fra : Martin Stender

Dato : 03-03-05 13:10

Hej Alle,

Jeg har en konto hos ibackup.com, hvor jeg - på min forrige installation -
havde oprettet et dagligt cron job som pakkede nogle filer (bl.a. /etc) og
uploadede dem til deres diske via ftp. Efter en reinstall - fra RH9 til FC3
driller det pludseligt.

Cron jobbet ser sådan ud:

#!/bin/bash

/bin/gtar zcf /home/martin/backups/backup_`date +%A`.tar /etc /var/lib/mysql
/var/www/html/dss
export A=backup_`date +%A`.tar
cd /home/martin/backups
#echo $A
#ls -la $A
ftp ftp.ibackup.com << EOT
bin
put $A
quit
EOT

På den gamle installation kørte det af sig selv, når bare man havde
brugernavn og password i en .netrc fil, som ser sådan ud:

machine ftp.ibackup.com
login <mitbrugernavn>
password <mitbrugerpassword>

Når jeg - som root - bare skriver ftp ftp.ibackup.com, så kommer jeg faktisk
ind, selvom den skriver:

Connected to ftp.ibackup.com.
220 IBackup FTP Server Ready.
500 Syntax error, command unrecognized.
500 Syntax error, command unrecognized.
KERBEROS_V4 rejected as an authentication type
331 User <mitbrugernavn> okay, need password.
230 Restricted user logged in.
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp>

Og så kan jeg faktisk godt manuelt uploade til serveren.

Men når Cron-jobbet kører om natten, så ligger der en mail fra anacron næste
morgen, hvor der står:

Password:Name (ftp.ibackup.com:root): Login incorrect.
Login failed.
Login first, then I might let you do that.
Login first, then I might let you do that.
Passive mode refused.

Så den forsøger alligevel at binde 'root' på som brugernavn ...
Hvad kan der være galt?

På forhånd tak
Martin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-03-05 13:36

Martin Stender wrote:

> [...]
> Login failed.
> Login first, then I might let you do that.
> Login first, then I might let you do that.

Jeg tror du har to forskellige versioner af ftp installeret.
Og af en eller anden grund anvendes ikke samme version fra
kommandolinien og fra dit cron job.

Jeg tror der anvendes /usr/kerberos/bin/ftp fra kommandolinien
og /usr/bin/ftp fra dit cron job. Så du har nok forskellig
PATH i de to tilfælde.

Hvorfor din .netrc ikke mere virker har jeg desværre ikke
noget godt bud på.

--
Kasper Dupont

Fra : Martin Stender

Dato : 03-03-05 13:45

Hej Kasper og tak!

Yep - du havde helt ret.
Jeg har lige prøvet at skrive '/usr/bin/ftp ftp.ibackup.com' fra
kommandolinien, og så brokker den sig ikke over hverken kerberos eller
forsøger at logge ind som root.
Den går faktisk helt glat igennem.
Det er jo lidt underligt, da den jo forsøger at logge på som root, når
crontabben afvikler jobbet ... det må være der problemet ligger.

Men så langt så godt!
Tak,
mvh., Martin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-03-05 21:09

Martin Stender wrote:

> [...]
> Det er jo lidt underligt, da den jo forsøger at logge på som root, når
> crontabben afvikler jobbet ... det må være der problemet ligger.

OK, så har jeg en alternativ teori. Det kan være at
/usr/kerberos/bin/ftp anvendes i begge tilfælde, men
at den måske ikke kan finde din .netrc, når den køres
fra cron jobbet. Måske kan /usr/bin/ftp falde tilbage
på en alternativ måde hvis HOME environment variablen
ikke er sat. Det er bare en teori, du kan selv prøve
den efter, hvis du gider.

--
Kasper Dupont