Harddisk-recivery - Hvilket program skal j~
Fra : noname

Dato : 03-03-05 12:59

Hej.

I forbindelse med mit arbejde er jeg på udkig efter
et *godt* program til at redde data på harddiske der
af den ene eller anden grund crasher...

Programmet skal gerne kunne redde data til et eksternt
medie (harddisk, DVD, netværk el. lign.) da jeg typisk
vil smide den harddisk ud som giver anledning til proble-
merne.

Prisen er ikke afgørende, men kvaliteten af programmet
er derimod den styrende faktor!

Nogle erfaringer og/eller anbefalinger?
Korrekt gruppe?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-03-05 13:25

noname wrote:
> Programmet skal gerne kunne redde data til et eksternt
> medie (harddisk, DVD, netværk el. lign.) da jeg typisk
> vil smide den harddisk ud som giver anledning til proble-
> merne.

Hos os bruger vi backup af data, enten spejlet (Disk RAID, SAN RAID, fil
overførelse) eller ekstern opbevaring på bånd.

Mobile brugere skal bruge "offline folders" (hvilket er standard) hvis
det skal med i backupen.

Er der nogen speciel grund til du specifik leder efter et program til
redning af defekte diske?

Fra : Uni Bull

Dato : 03-03-05 16:49

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> wrote in message

> Hos os bruger vi backup af data, enten spejlet (Disk RAID, SAN RAID, fil
> overførelse) eller ekstern opbevaring på bånd.

Vi har desværre ikke altid mulighed for de lidt mere "avancerede" backup
muligheder - omend det ville være ønskeligt. Ej heller har vi mulighed for
en form for backup til en server. Det skyldes primært pladsproblemer (jvf.
nedenstående).

> Er der nogen speciel grund til du specifik leder efter et program til
> redning af defekte diske?

Ja! Der er tale en sikkerhedsløsning til nogle mindre opmålingsskibe - altså
skibe der med et (avanceret) ekkolod måler vanddyber, men mere interessant
er det *skibe* - med de fysiske påvirkninger det giver. På papiret skulle
det
måske ikke betyde noget, men i praksis ryger der en disk med jævne
mellemrum.

Men tak for input - jeg er på stadig udkig efter en godt recovery-program...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-03-05 16:55

Uni Bull wrote:

> [...]
> papiret skulle det
> måske ikke betyde noget, men i praksis ryger der en disk med jævne

Nu ved jeg ikke hvor meget data fylder, men hvad med at overveje eks. en
usb-stick?

Stig Johansen

Fra : Uni Bull

Dato : 03-03-05 17:15

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message

> Nu ved jeg ikke hvor meget data fylder, men hvad med at overveje eks. en
> usb-stick?

Der er tale om adskillige GB om dagen.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-03-05 17:53

Uni Bull wrote:

> "Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message

> Der er tale om adskillige GB om dagen.

Nå, adskillige (komprimerede?) GB, så må du vente lidt endnu.
Det virkede ellers besnærende:
<http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=128599>
1 GB med følgende udsnit af beskrivelse:
... ensuring water-and dust resistance ..

Stig Johansen

Fra : Uni Bull

Dato : 04-03-05 01:15

> [...]
> <http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=128599>
> 1 GB med følgende udsnit af beskrivelse:
> .. ensuring water-and dust resistance ..

Men jeg søger ikke en backup-løsning - kun en recovery-
løsning baseret på software.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-03-05 05:44

Uni Bull wrote:

> Men jeg søger ikke en backup-løsning - kun en recovery-
> løsning baseret på software.

Det var ikke ment som en back-up løsning, men at kunne overveje at lagre
data på den, så du undgår de mekaniske risici ude 'på åbent vand'.

Når du skriver i sikkerhedsgruppen, skal du nok forvente, at folk herinde
forebygger den slags ulykker, istedet for at lappe skaden.
Så jeg tvivler på du finder ret mange erfaringer med recovery af defekte
diske i denne gruppe.

Stig Johansen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 03-03-05 21:02

Uni Bull wrote:

> [...]
> det
> måske ikke betyde noget, men i praksis ryger der en disk med jævne

Jeg ville overveje at anvende RAID-1 med en cold spare.
Alternativt kunne du overveje bånd, de siges at være
mere robuste.

--
Kasper Dupont

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-03-05 21:36

Uni Bull wrote:
> [...]
> en form for backup til en server. Det skyldes primært pladsproblemer (jvf.

Hvordan har i så mulighed for at gemme adskillige GB om dagen?

Kan http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77480 ikke holde en måned?

> Men tak for input - jeg er på stadig udkig efter en godt recovery-program...

Kan du undværer det som ikke kan reddes?

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-03-05 16:17

noname wrote:

> Nogle erfaringer

Jeg havde mulighed for at afprøve et program - jeg tror det hed GetDataBack
- på en IBM Deskstar, der var stået af. Det var ikke nogle vigtige data,
blot mp3 versioner af mine CD'ere.
Men jeg var imponeret over at programmet, på trods af at windows ikke ville
kendes ved disken, kunne genskabe data (på et andet medie).

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 03-03-05 16:20

Stig Johansen wrote:

> kunne genskabe data

Ja, jeg mener selvfølgelig kun de data, der var _intakte_, og ikke de data,
der lå hvor mediet var defekt.

Stig Johansen

Fra : Jacob Atzen

Dato : 03-03-05 19:06

On 2005-03-03, noname <noname@noname.dk> wrote:
> I forbindelse med mit arbejde er jeg på udkig efter
> et *godt* program til at redde data på harddiske der
> af den ene eller anden grund crasher...

Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "crasher". Men det siger vel lidt sig
selv, at hvis hardwaren står af, kan du ikke redde indholdet med
software.

- Jacob Atzen

Fra : Uni Bull

Dato : 04-03-05 01:13

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> wrote in message
> Nu ved jeg ikke, hvad du mener med "crasher". Men det siger vel lidt sig
> selv, at hvis hardwaren står af, kan du ikke redde indholdet med
> software.

Det er præcis her du ikke har helt ret. Det kan nemlig *godt* lade sig gøre
at redde en ganske stor del data (til tider alle) fra en harddisk som er ved
at
dø.
Jeg er fra anden side blevet anbefalet et program der hedder
EasyRecovery Professional Edition.
http://www.gtpcc.org/gtpcc/easyrecoverypro.htm

Nogen der har erfaring med dette?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 04-03-05 01:53

noname <noname@noname.dk> wrote:

> I forbindelse med mit arbejde er jeg p? udkig efter
> et *godt* program til at redde data p? harddiske der
> af den ene eller anden grund crasher...
>
> Programmet skal gerne kunne redde data til et eksternt
> medie (harddisk, DVD, netv?rk el. lign.) da jeg typisk
> vil smide den harddisk ud som giver anledning til proble-
> merne.

Jeg forstaar det simpelthen ikke. Du har nogle data, der
er saa vigtige at du ikke vil miste dem, og alligevel er der
ikke interesse for at investere i ekstra harddiske. I stedet
vil du saette din lid til et vaerktoej, der _maaske_ i visse
tilfaelde kan redde nogle af de data der er paa disken.

--
jlouis

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-03-05 06:11

Jesper Louis Andersen wrote:

> [...]
> vil du saette din lid til et vaerktoej, der _maaske_ i visse
> tilfaelde kan redde nogle af de data der er paa disken.

Det forstår jeg heller ikke. Men mon ikke der i virkeligheden er tale en
stribe diske, hvor skaden /er/ sket?
Lidt research giver:
<http://iserit.greennet.gl/sgl98/index-filer/opmaaling.htm>
Bemærk følgende udsnit:
Søopmålingen Grønland er en sæsonudrustet enhed, der er under kommando fra
april til oktober.

samt:
Den efterfølgende vinter bliver opmålingsdata igen kontrolleret..

Stig Johansen

Fra : Uni Bull

Dato : 06-03-05 02:12

> Det forstår jeg heller ikke. Men mon ikke der i virkeligheden er tale en
> stribe diske, hvor skaden /er/ sket?
> Lidt research giver:
> <http://iserit.greennet.gl/sgl98/index-filer/opmaaling.htm>

Hej igen.

Jeg forstår sådan set godt at I ikke forstår det - og hvis jeg var
ansvarlig for vores hardwareinvesteringer var vores computere
også bygget anderledes op (i hvert fald for så vidt angår harddiske).
Det er desværre ikke tilfældet, så jeg må "nøjes" med hvad vi har og
det vil i praksis sige mere eller mindre almindelige PC'ere i nogle
industrikabinetter. "Commercial-Off-The-Shelf"-hardware af hensyn
til forsyningssikkerhed ved nedbrud og udskiftninger.
Som nævnt tidligere er én af faktorerne plads-
mangel og jeg tvivler faktisk på at vi vil kunne få plads til RAID-
løsninger i kabinetterne som allerede er fyldt godt op.

Linket ovenfor er helt korrekt. Jeg var deroppe sidste år og tager
derop igen i slutningen af marts. Men også i de danske farvande
foretager vi søopmåling med samme udstyr og samme problematik.
Men jeg har ikke diske liggende med problemer lige nu.

Som sagt er jeg ikke ansvarlig for hardwareindkøb, men jeg har fået
til opgave at prøve at finde et program der kan hjælpe os hvis (når) en
harddisk begynder at gøre knuder. Valget er faldet på EasyRecovery
Professional Edition som også jpaludan (j. Forsbæk) anbefalede og som
jeg har fået anbefalet fra anden side. Prisen er ikke skræmmende. US$800
for 50 licenser.
http://www.gtpcc.org/gtpcc/easyrecoverypro.htm

Under alle omstændigheder tak for input - og hvis I skulle have spørgsmål
til søopmåling og udstyr så skyd løs
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-03-05 06:07

Uni Bull wrote:

> Under alle omstændigheder tak for input - og hvis I skulle have spørgsmål
> til søopmåling og udstyr så skyd løs

Nu skriver du selv, at du ikke er ansvarlig for hardware, så spørgsmålet er
nok ikke til dig.
Men når jeg tænker på den indsats, der skal til, er jeg mildest talt
chokeret over, at man er afhængig af en sk*de harddisk.
Men det er jo nok en typisk management beslutning.

Men et faktuelt spørgsmål:
Er det sådan, at de 2 både måler det /samme/ område, så der i virkeligheden
er tale om redundante data?
Så kan man vel kalde det en slags virtuelt RAID-1.

Stig Johansen

Fra : Uni Bull

Dato : 06-03-05 14:04

> Men det er jo nok en typisk management beslutning.

Ja - *og* økonomi *og* plads... Men disse faktorer
falder nok i baggrunden den dag vi har mister tilstrækkeligt
med data

> [...]
> virkeligheden
> er tale om redundante data?
> Så kan man vel kalde det en slags virtuelt RAID-1.

Nej desværre, det ville være *alt* for omkostningstungt.
Det forholder sig nærmere sådan, at man forsøger at
/undgå/ overlap mellem opmålingerne for at opretholde
størst mulig effektivitet.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-03-05 15:49

Uni Bull wrote:

> "Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> wrote in message
>
> Ja - *og* økonomi *og* plads... Men disse faktorer
> falder nok i baggrunden den dag vi har mister tilstrækkeligt
> med data

Ja, du må undskylde, men man(jeg) kan ikke undgå at tænke på, at *hvis* man
redder data, og de viser eks. 25M dybde, hvor der i virkeligheden er 2,5M
dybde, hvad kan der så ikke ske?

Stig Johansen

Fra : Uni Bull

Dato : 06-03-05 21:00

> Ja, du må undskylde, men man(jeg) kan ikke undgå at tænke på, at *hvis*
> man
> redder data, og de viser eks. 25M dybde, hvor der i virkeligheden er 2,5M
> dybde, hvad kan der så ikke ske?

Ja, dén ville jo ikke være god... Heldigvis analyseres vores data indtil
flere gange
både i 2D, i 3D på computere og senere på papirtryk.
Vi foretager opmåling med 100% dækning (med lyd) på havbunden og
har derfor datapunkter meget tæt på "fejlen". Da havbunden samtidig har en
behagelig tendens til at "hænge sammen" vil der med meget meget
stor sandsynlighed befinde sig en 2,4m eller 2,6m-dybde lige ved siden af...
....og der arbejdes altid med "shoal-bias" - altså ender 2,6m-dybden i sø-
kortet mens (den fejltolkede) 25m-dybde "forsvinder" ud i intetheden

....fik jeg trykket dén ud så det kan forstås?
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : jpaludan

Dato : 04-03-05 17:54

"noname" skrev d. 03-03-05 12:59 dette indlæg :
> [...]
> merne.
>
> Prisen er ikke afgørende, men kvaliteten af programmet

Jeg har et rigtigt godt program til recovery af data. Jeg har en 120 GB
harddisk, hvor alle mine filer forsvandt og det program har altså fundet
dem igen. Det har forskellige former for recovery - endda en, der går
temmelig meget i dybden og når helt ned til bunden. Programmet hedder
EasyRecovery professional. Prisen kan jeg ikke give dig, men den kan da
findes...

Hilsen j. Forsbæk

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-03-05 20:04

jpaludan wrote:
> dem igen. Det har forskellige former for recovery - endda en, der går
> temmelig meget i dybden og når helt ned til bunden. Programmet hedder

Ned til bunden af hvad?

// Hans
--
Gumminumser == Champignons