Rykkergebyr samt renter i summa.
Fra : Not-my-mail@do-not-u~

Dato : 02-03-05 10:57

Hej Alle.

Jeg har brug for lidt hjælp til hvorledes man automatisk kan få indsat
renter og rykkergebyr på en ubetalt faktura.

Jeg har søgt hjælp på stones hjemmeside hvor der står lidt, men jeg kan ikke
få det til at virke.

Håber at der er nogen som kan hjælpe mig eller henvise mig til et sted hvor
det står beskrevet på en let forstålig måde.

På forhånd tak.

Morten.

Mail: m221270(slettes)@gmail.com

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-05 21:13

> Jeg har brug for lidt hjælp til hvorledes man automatisk kan få indsat
> renter og rykkergebyr på en ubetalt faktura.

Du indsætter "Beløb" på dine rykkere, så kommer gebyr og rente felterne op
ved rykkerudsendelse

mvh
Karsten

Fra : Knud Berggreen

Dato : 02-05-05 18:52

On Wed, 2 Mar 2005 21:13:11 +0100, "Karsten Madsen" <km hos alsit i
dk> wrote:

>Du indsætter "Beløb" på dine rykkere, så kommer gebyr og rente felterne op
>ved rykkerudsendelse

Jeg har prøvet at tilføje feltet #Beløb som en del af et tekstfelt,
men så er der ikke mulighed for at tilføje gebyr.
Kun når feltet tilføjes som et selvstændigt felt får jeg tilføjet
muligheden. Og det der printes er jo ikke rykkergebyret og renten men
blot det forfaldne beløb hvor gebyret er tillagt.

Umiddelbart syntes jeg at det er lidt svært at få designet formularen
(formuleringen) på den måde.

Er der nogen gode forslag - ellert hvordan gør andre?

Mvh
Knud

Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-05-05 19:33

In news:3uoc711e3nubacg4kbl184euno817urklk@4ax.com,
Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

> Jeg har prøvet at tilføje feltet #Beløb som en del af et tekstfelt,
> men så er der ikke mulighed for at tilføje gebyr.

Løsningen for mig var at indsætte [#Beløb] uden for siden (X 194, Y 296)
Så ligger det uden for margin på printeren. I det synlige område har jeg
gjort som følger:

Kr. [#Fakturabeløb] Hovedstol.
Kr. 100,00 Rykkergebyr
Kr. [#Beløb] I alt at betale.

Det eneste der er er galt med den opsætning er at Stone ikke har tænkt
på at det kunne være smart med mulighed for en højre justering af
felterne, således at de 3 beløbsfelter står pænt over hinanden, uanset
antallet af cifre.

> Umiddelbart syntes jeg at det er lidt svært at få designet formularen
> (formuleringen) på den måde.

Jeg er enig, formulardesigneren i SS er ikke det allerbedste, men
program prisen taget i betragtning, er det hæderligt. Hvis mine kunder
skulle finde på at være utilfredse med designet af mine rykkere, kan de
sq bare betale til tiden

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Knud Berggreen

Dato : 03-05-05 17:14

On Mon, 2 May 2005 20:33:20 +0200, "Petersen_Michael"
<petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>på at det kunne være smart med mulighed for en højre justering af
>felterne, således at de 3 beløbsfelter står pænt over hinanden, uanset

Jeg syntes nu at der er en væsentlig ting der er galt i dette billede,
nemlig at der ikke er et felt til rykergebyr alene. Som det er anført
her, så er man nærmest tvunget til at tilføje et rykkergebyr på alle
rykkere samt altid at benytte samme sats.

Jeg vil dog indrømme, at Summa er et rigtigt godt program til en fin
pris, så at jeg skal gå på kompromis hist og pist kan jeg godt leve
med. Jeg syntes dog bare at det ville være naturligt at have dette i
et separat felt.

I øvrigt prøvede jeg at køre en rykker igennem med et rykkergebyr, men
jeg syntes ikke at det blev bogført. Er dette korrekt antaget?
Hvordan håndterer Summa så betalingen når denne er større end
fakturabeløbet - eller rettere hvordan undgås det at det overskydende
beløb bliver modregnet i en efterfølgende faktura?

Mvh
Knud

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-05-05 17:33

In news:7g8f71lsa7hhup8otbp591uuf6aja6u0va@4ax.com,
> [...]

> her, så er man nærmest tvunget til at tilføje et rykkergebyr på alle
> rykkere samt altid at benytte samme sats.

Right, jeg har droppet det med renterne, og benytter 100,- 1. gang, og
yderligere 100,- Kr. 2. gang
Det er til at håndtere i SS.

Husk i øvrigt, at være varsom med hvilken rente du beregner, med mindre
du har gjort kunden opmærksom på betingelserne inden aftalens indgåelse.
fx. er 2% / Md populært, men en del over diskontoen..

> [...]
> pris, så at jeg skal gå på kompromis hist og pist kan jeg godt leve
> med. Jeg syntes dog bare at det ville være naturligt at have dette i

Enig.

> [...]
> fakturabeløbet - eller rettere hvordan undgås det at det overskydende
> beløb bliver modregnet i en efterfølgende faktura?

Hmm.. Jeg har endnu ikke haft behov for at rykke, men jeg prøver lige at
teste lidt.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 03-05-05 17:54

In news:7g8f71lsa7hhup8otbp591uuf6aja6u0va@4ax.com,
Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> wrote:

Hej Knud.

Jeg har lige testet.

> I øvrigt prøvede jeg at køre en rykker igennem med et rykkergebyr, men
> jeg syntes ikke at det blev bogført. Er dette korrekt antaget?

Ja, fakturaen med det oprindelige beløb bogføres, når rykkeren betales.
Rykkergebyret kan bogføres manuelt via kassekladden, "gebyr for rykker
vedr. faktura Nr. XXX" jeg har oprettet en konto i planen "gebyr
indtægter"

> Hvordan håndterer Summa så betalingen når denne er større end
> fakturabeløbet - eller rettere hvordan undgås det at det overskydende
> beløb bliver modregnet i en efterfølgende faktura?

Det undgås automatisk, da rykkergebyret ikke bogføres, og derfor ikke
modregnes i efterfølgende faktura.