Den første.....
Fra : J.K.A

Dato : 01-03-05 20:54

Hej NG

Min kone og jeg er i den heldige situation at vi venter den første barn til
oktober. Som sikkert mange af jer ved, giver det grundlag til mange gode og
sunde diskussioner omkring de forskellige ting som skal til at ske i hjemmet
og i familien. En af de ting vi har diskuteret meget er, om vi skal have en
Barnevogn eller en Combivogn og det er her jeg gerne vil høre fra jer der
har erfaring med hvad der er bedst. Jegselv vil gerne have en barnevogn da
jeg er kommet til den konklution at den må være varmere at ligge i når vi
går vinteren imøde til den tid. Min kone siger Combivognen da den fylder,
mindre og man er fri for at skal ud og investere i en klapvogn senere.
Hvad siger i "Eksperter" hvad skal man vælge???

På forhånd 100 tak for svar

J.K.A

Fra : Nette

Dato : 01-03-05 21:07

"J.K.A" skrev

> Hvad siger i "Eksperter" hvad skal man vælge???

Tillykke!

Jeg er ikke ekspert, og har ingen erfaring med combivogne. - Det valgte vi
fra, netop pga. vintervejr og fordi det senere er meget mere bekvemt at have
en lille klapvogn ind og ud af bussen/bilen istedet for en større.

Og vi har ikke fortrudt nogen af gangene.

Nette

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 01-03-05 21:18

J.K.A wrote:
> [...]
> mindre og man er fri for at skal ud og investere i en klapvogn senere.
> Hvad siger i "Eksperter" hvad skal man vælge???

Vi valgte en barnevogn udfra at de har et større liggemål og derfor kan
bruges i længere tid. Klapvogn har vi stort set aldrig haft brug for,
men havde dog en 300.- paraplyklapvogn til de sjældne lejligheder, den
blev solgt som næsten ubrugt efter to børn. Begge vores børn har fået
lov til at gå fra de var ret små (i et omfang der passede til deres
formåen).

Det afhænger af jeres behov. Hvis I mener at barnevognen skal bruges
længe, så er det det I vælger, hvis I får stort behov for en solid
klapvogn, så er det combivognen I vælger.

Marianne Feddersen

Fra : ellisa

Dato : 01-03-05 21:51

"J.K.A" <fam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> klapvogn senere.
> Hvad siger i "Eksperter" hvad skal man vælge???

Vær opmærksomme på, at hvis den lille skal i dagpleje og medbringe egen vogn
til middagslur, så er det ikke tilladt med kombivogne, da bremserne slet
ikke er stabile nok.
Der er endda nogle enkelte "rigtige" barnevogne der ikke er udstyret med to
uafhænge bremser, hvilket er kriteriet for om de er sikre som sovevogne.

Liggemålet i kombivogne er ikke meget mere end 80 cm - hvilket vil sige at
barnet kun kan bruge den til at sove i til max. 1-års alderen. Klapvognen
alene er alt for kold til at sove ude i, så snart vi kommer forbi september
måned og frem til april-maj.

Hvis I endelig VIL have en kombivogn, så gør jer selv den tjeneste at
investere i en "altanbarnevogn" (brugt, grim vogn som ikke duer til andet
end at sove i.).

Enkelte rigtige barnevognsmodeller (bl.a. Trille) har den funktion at man
senere kan købe en klapvognsoverdel til stellet. Ikke at forveksle med
duovogne hvor man køber både klap- og barnevognsoverdel til samme stel, men
med et lavere stel og kortere liggemål end barnevognen.

Håber I fandt ud af det, ellers kan jeg lige summe op:

Barnevogn (giver sig selv)
Kombivogn (klapvogn hvor der kan stå en lift nede i, liggemål ca. 80)
Duovogn (Ét stel med både klap- og barnevognsoverdel, stadig kort liggemål i
barnevognen - <85 cm og lavt stel)
Barnevogn med tilhørende klapvognsdel (F.eks. Trille. Almindelig barnevogn
med langt liggemål, hvor man genbruger stellet til klapvognsdelen. Lyder
umiddelbart ligesom duovognen, men der ER forskel)

/ellisa

Fra : ellisa

Dato : 01-03-05 21:59

> [...]
> med langt liggemål, hvor man genbruger stellet til klapvognsdelen. Lyder
> umiddelbart ligesom duovognen, men der ER forskel)

Glemte lige noget...... Den væsentligste forskel på Duovognen og den sidste
jeg nævner er, at duovognen som regel har klapvognsbremse (ustabil og kun på
2 hjul), hvorimod den sidste type har dobbelte bremser som på rigtige
barnevogne

Eksempel på barnevogn med klapvogn :
http://www.babyparadise.dk/product.asp?product=538&page=1

Eksempel på duovogn:

http://www.emmaljunga.dk/weightdim.asp?bvid=2

En kombivogn er sådan set bare en klapvogn med en hård lift i.

/ellisa

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-03-05 22:04

"J.K.A" <fam@mail.dk> wrote in message
> [...]
> klapvogn senere.
> Hvad siger i "Eksperter" hvad skal man vælge???

Nu ligger mine erfaringer en del år tilbage, men vi anskaffede kun en
gammel, brugt barnevogn til at gå med vores med, mens de var helt spæde og
lade dem sove ude i. Så snart de vr stærke nok i ryggen, brugte vi bæresele
og/eller rygpose (snugglier fandtes ikke i 1971) og sprang helt klapvognen
over. Så snart de kunne gå selv, toig vi den tid, det tog, og når de blev
trætte, bar vi dem på skuldrene.
Jeg har altid så ondt af 3-4-årsbørn, der sløvt lader sig transportere i
stedet for at gå selv.

Per V

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-03-05 09:30

> Jeg har altid så ondt af 3-4-årsbørn, der sløvt lader sig transportere i
> stedet for at gå selv.

Enig. Det er synd for dem!

Jeg glemmer aldrig synet af en pædagog, der en varm sommerdag kom gående op
ad en af de stejleste gader i Århus - med to børn i en klapvogn. Hun lå
nærmest vandret foroverbøjet med overkroppen for at skubbe. Der var tale om
to meget store børn og hun havde tydeligvis problemer med at få den tunge
tvillingeklapvogn skubbet op af gaden. Hvorfor hun ikke bad børnene om at
hjælpe hende, var ufatteligt.

Synes man ser det tit i byen - alt, alt for store børn, der knap nok kan
være i klapvognen.

Og når de vokser ud af klapvognen og heller ikke mere kan klamme måzen ned i
supermarkedets indkøbsvogns dertil indrettede sæde, får de lov at sidde og
fylde hele indkøbsvognen ud.

Og når fritidshjemmet eller skolen vil arrangere somemrudflugt med børnene
på cykel, skal det være en ganske kort tur fordi utroligt mange børn ikke er
i stand til at klare mere end få km. på cykel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nette

Dato : 06-03-05 12:56

"Lisbeth Jacobsen" skrev

> Og når de vokser ud af klapvognen og heller ikke mere kan klamme måzen ned
> supermarkedets indkøbsvogns dertil indrettede sæde, får de lov at sidde og
> fylde hele indkøbsvognen ud.

Hov hov...
Jeg kan nu godt finde på at lade min 5 årige sidde og fylde op i
indkøbsvognen.
Når man har gået i børnehave, været dernede hele dagen samt på legepladsen,
gået ned til Superbest og sørme også skal gå hjem, så er der da dejligt med
et lille hvil.
Desuden er det da sjovt at sidde der. - Jeg husker det, som det var i går.

Men bortset fra det, så kan jeg sagtens følge jer. Vi har heller aldrig
brugt klapvogn ret meget. - Børnene kan sagtens gå selv. Og når jeg ser folk
traske rundt med deres store unger i klapvogn, så tænker jeg også mit. - Men
indkøbsvognen, der smiler jeg nu bare lidt.

Nette

Fra : Rasmussen

Dato : 07-03-05 19:39

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail_com.invalid> skrev i en
meddelelse news:422ac1a7$0$632$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> tvillingeklapvogn skubbet op af gaden. Hvorfor hun ikke bad børnene om at

Hvordan ved du det var en pædagog?
Man skal passe på med at antage forhastede konklussioner, da der jo kan have
ligget en grund til dette.

> [...]
> supermarkedets indkøbsvogns dertil indrettede sæde, får de lov at sidde og

Ja, min søn på 5 år kan jeg da også finde på at hive op i indkøbsvognen.
1. det går hurtigere
2. Har været i børnehave hele dagen og er hammer træt.
3. Han bliver ikke væltet omkuld eller genere andre der er ude og handle kl
16.(det er jo ikke alle der tager hensyn til en lille gut.)

> [...]
er
> i stand til at klare mere end få km. på cykel.

Ja, det kan jeg så give dig ret i, men det er jo så de kære forældres ansvar
at lære deres børn at bevæge sig og ikke kun ud til bilen.

Hilsen Jakobs mor

Fra : Gitte

Dato : 08-03-05 10:20

Hej

> [...]
>3. Han bliver ikke væltet omkuld eller genere andre der er ude og handle kl
>16.(det er jo ikke alle der tager hensyn til en lille gut.)

Lige præcis derfor kommer min 5-årige også nogle gange i
indkøbsvognen, især når vi er i Bilka, der er så stort at han nemt
bliver væk, og der er faktisk langt at gå hele vejen "rundt".
Er vi i mindre butikker, fx. Rema eller Brugsen, ja så får han som
regel lov til at køre med en af de små indkøbsvogne selv
Men ellers ja, børn skal gå selv...

>Ja, det kan jeg så give dig ret i, men det er jo så de kære forældres ansvar
>at lære deres børn at bevæge sig og ikke kun ud til bilen.

Nemlig

MVH
Gitte

Fra : Nette

Dato : 08-03-05 13:23

"Gitte" skrev

> [...]
> Er vi i mindre butikker, fx. Rema eller Brugsen, ja så får han som
> regel lov til at køre med en af de små indkøbsvogne selv

Meget apropos....så skete det lige for mig i går!
Efter en, godt nok ikke så lang, dag, var ungen meget træt. Det resulterede
i surmuleri og til sidst med at løbe væk fra mig TRE gange i træk og skrige
hele Stor center Nord fuld, for at finde mig. - Selvom jeg var der, hvor jeg
var blevet efterladt. Til sidst gad jeg ikke mere. Jeg havde brugt tre gange
så meget tid på ungen som på at købe den ene gave, jeg skulle have.
Så da vi skulle ind i Føtex tænkte jeg: "Skal jeg også bruge tre gange så
lang tid herinde, eller skal jeg lade guldklumpen slappe lidt af, sådan
benene kan holde til turen hjem?" . Jeg valgte det sidste, og kiggede efter
dig, Lisbeth,- for havde jeg set en, som kunne være dig, kigge forundret på
vognen og ungen, så ville jeg have givet dig hånden og forklaret.*G*

Nette

Fra : Gitte

Dato : 02-03-05 09:25

Hejsa

> [...]
>mindre og man er fri for at skal ud og investere i en klapvogn senere.
>Hvad siger i "Eksperter" hvad skal man vælge???

Tillykke med graviditeten

Jeg/vi har en kombivogn, og den har vi været meget glade for. Men det
er vigtigt inden man køber, at overveje hvad ens behov er. Vil/skal
man køre meget med vognen, eller er den kun til en sjælden tur, og så
ellers til at sove i? Hvor meget skal den kunne pakkes sammen for at
være i bilen, skal den bruges i dagpleje osv.
I vores kommune stiller kommunen barnevogn til rådighed i dagplejen,
så det har ikke været et "problem" for os. Derimod vidste vi, at vi
ikke ville bruge vognen til mange og lange køreture, men at det var
vigtigt for os, at den kunne klappes meget sammen, for at kunne være i
bilen.
Da kombivognen kunne klappes meget sammen, og samtidigt dækkede både
behovet for barnevogn og klapvogn, var valget oplagt her. Det virkede
helt hul i hovedet for os, både at bruge penge på en barnevogn og en
klapvogn, når det sammenlagt max. er 50 ture pr barn, de ville blive
brugt.
Vi har brugt klapvognsdelen meget lidt, da vi har den holdning, at
børn der kan gå selv, også skal have lov til det. Så det har kun været
på lange ture, klapvognen er blevet brugt. Og så har vi endda mange
gange valgt at medbringe en bæresele i stedet - eller haft ham på
skuldrene, når han blev for træt af at gå selv. Pt. bruger vi
barnevognsdelen til den yngste på 5 måneder - men meget lidt. Han
nægter simpelt hen at sove ude, så det kan den ikke bruges til. Så den
er kun i brug, når jeg skal en tur ind til byen. Og mht.
klapvognsdelen vil den blive brugt i samme omfang, som ved den store,
når den tid kommer...

MVH
Gitte

Fra : Mette & Jacob

Dato : 02-03-05 13:40

Hej.

Tillykke med den forestående familieforøgelse...

Vi var slet ikke i tvivl om at at vores behov var en god stor barnevogn (97
cm), som junior kunne sove rigtigt længe ude i. Eksempelvis tager han rask
væk 3 timer om formiddagen og et par timer igen om efter middagen når han
står ude og sover. Lægger jeg ham indenfor i sengen, sover han maks den
halve tid, og er småpjevset det meste af dagen fordi han ikke er udhvilet...
Han er 10 mdr gammel, men jeg forventer da at han skal sove ude til han er
2 - 3 år gammel. Havde vi valgt en lille vogn, eksempelvis en combivogn,
havde vi ikke haft muligheden for at sætte ham udenfor til han var mere end
et års tid. Desuden kræver dagplejen en barnevogn stillet til rådighed.
Derudover har vi valgt at invistere i en god klapvogn hvor han kan lægges
helt ned i. Den har vi så med når vi tager på tur, da den ikke fylder så
meget i bilen. Vi har allerede brugt den RIGTIGT meget i de få måneder vi
har haft den... Det er måske dyrt både at købe klapvogn og barnevogn, men vi
satser da på at få flere børn, og så genbruger man jo køretøjerne...

Men... Det I skal handle ind efter, er selvfølgelig hvad jeres behov er. Bor
I i en lejlighed på 4. sal hvor den skal ned ad alle trapperne, eller i et
hus hvor den lille kan stå ude på teressen og sove... Er der behov for at
den skal meget med i bilen, og kører I Fiat uno eller volvo badekar.
Behovene er forskellige , og jeg håber at I finder netop det der passer til
jer...

MVH Mette