/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Demovarer=begrænset garanti - hvordan?
Fra : Lasse Madsen


Dato : 27-02-05 01:29

Hej

Jeg har nogle udstillingsvarer som jeg gerne vil sælge dog med begrænset
garanti da de er blevet "brugt som modeller" jeg syntes at have hørt om at
dette skulle kunne lade sig gøre, altså at begrænse garantien til f.eks.
3måneder helt lovligt?

Jeg vil self. sælge disse til en reduceret pris men tilgengæld vil jeg gerne
have garanti perioden reduceret, kan man det eller hvordan gøres det?

M.v.h.
Lasse Madsen




 
 
HKJ (27-02-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 27-02-05 07:43


"Lasse Madsen" <spam@electrologic.dk> wrote in message
news:cvr47e$2l7a$1@news.cybercity.dk...
> Jeg har nogle udstillingsvarer som jeg gerne vil sælge dog med begrænset
> garanti da de er blevet "brugt som modeller" jeg syntes at have hørt om at
> dette skulle kunne lade sig gøre, altså at begrænse garantien til f.eks.
> 3måneder helt lovligt?
>
> Jeg vil self. sælge disse til en reduceret pris men tilgengæld vil jeg
gerne
> have garanti perioden reduceret, kan man det eller hvordan gøres det?

Garantien er noget du selv styrer (indenfor visse grænser), det du nok
tænker på er reklamations retten.

Den kan IKKE reduceres, men du kan sagtens skilte med nogle forbehold og
evt. også trykke dem på kvitteringen.
Generelle forbehold (F.eks. Købt som beset) kan normalt ikke accepteres, det
skal være forholdsvis specifikke forbehold.



Garanti:
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retning
slinier/garanti/




Povl H. Pedersen (27-02-2005)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 27-02-05 10:28

In article <cvrq6p$2qo$1@news.cybercity.dk>, HKJ wrote:
>
> "Lasse Madsen" <spam@electrologic.dk> wrote in message
> news:cvr47e$2l7a$1@news.cybercity.dk...
>> Jeg har nogle udstillingsvarer som jeg gerne vil sælge dog med begrænset
>> garanti da de er blevet "brugt som modeller" jeg syntes at have hørt om at
>> dette skulle kunne lade sig gøre, altså at begrænse garantien til f.eks.
>> 3måneder helt lovligt?
>>
>> Jeg vil self. sælge disse til en reduceret pris men tilgengæld vil jeg
> gerne
>> have garanti perioden reduceret, kan man det eller hvordan gøres det?
>
> Garantien er noget du selv styrer (indenfor visse grænser), det du nok
> tænker på er reklamations retten.
>
> Den kan IKKE reduceres, men du kan sagtens skilte med nogle forbehold og
> evt. også trykke dem på kvitteringen.
> Generelle forbehold (F.eks. Købt som beset) kan normalt ikke accepteres, det
> skal være forholdsvis specifikke forbehold.

Men hvis varen sælges som brugt/demovare, så tages der højde for dette
ved en eventuel vurdering af mangel (som der reklameres over indenfor
de 2 år). Dvs varer med begrænset levetid/holdbarhed vil man have
lettere ved at afvise en reklamation på.

Men som HLJ skrev, hvis du lister konkrete mangler ved genstanden op,
så kan du slippe uden om reklamation på disse.

Jimmy (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Jimmy


Dato : 28-02-05 00:22

> Men hvis varen sælges som brugt/demovare, så tages der højde for dette
> ved en eventuel vurdering af mangel (som der reklameres over indenfor
> de 2 år). Dvs varer med begrænset levetid/holdbarhed vil man have
> lettere ved at afvise en reklamation på.
>

Tillad mig at indskyde et par spørgsmål i anledningen.
Må man sælge en vare uden en brugsanvisning eller i så fald uden en på
et nordisk sprog hvis der gøres opmærksom på det? De demo varer jeg
løber ind i har tit og ofte slet ikke brugsanvisningen nemlig.
Og som jeg forstår det, så når man køber demo/brugte varer, så er de jo
oftest nedsat i pris, kan sælger så sige "Jamen du har jo fået nedslag i
købssummen, så vi afviser din reklemation" hvis man reklamerer over en
fejl som man vidste var på apperatet ved købstidspunktet.
Har jeg forstået det korrekt? :)

HKJ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 28-02-05 06:35


"Jimmy" <nej@tak.spam> wrote in message
news:cvtkmr$26re$1@news.cybercity.dk...
> Tillad mig at indskyde et par spørgsmål i anledningen.
> Må man sælge en vare uden en brugsanvisning eller i så fald uden en på
> et nordisk sprog hvis der gøres opmærksom på det? De demo varer jeg
> løber ind i har tit og ofte slet ikke brugsanvisningen nemlig.

Ja, man har lov at aftale sig uden om brugsanvisning.
Dette gælder dog ikke maskiner, der SKAL være en dansk brugsanvisning til
dem.

> Og som jeg forstår det, så når man køber demo/brugte varer, så er de jo
> oftest nedsat i pris, kan sælger så sige "Jamen du har jo fået nedslag i
> købssummen, så vi afviser din reklemation" hvis man reklamerer over en
> fejl som man vidste var på apperatet ved købstidspunktet.

Hvis kunden ved at fejlen er der på købstidpunktet, så kan kunden ikke
senere reklameres over den. Derfor gælder det om at kunde beviser at kunden
har fået det at vide før købet.
Dvs. skilte og ved også at trykke det på kvitteringen, så glemmer kunden det
heller ikke.





Deaster (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 28-02-05 08:36

HKJ wrote:
> "Jimmy" <nej@tak.spam> wrote in message
> news:cvtkmr$26re$1@news.cybercity.dk...
>> Tillad mig at indskyde et par spørgsmål i anledningen.
>> Må man sælge en vare uden en brugsanvisning eller i så fald uden en
>> på et nordisk sprog hvis der gøres opmærksom på det? De demo varer
>> jeg løber ind i har tit og ofte slet ikke brugsanvisningen nemlig.
>
> Ja, man har lov at aftale sig uden om brugsanvisning.
> Dette gælder dog ikke maskiner, der SKAL være en dansk brugsanvisning
> til dem.

Er du sikker på at der skal være en dansk brugsanvisning ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"



HKJ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 28-02-05 18:31


"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
news:38fvv1F5i3j7qU1@individual.net...

> > Ja, man har lov at aftale sig uden om brugsanvisning.
> > Dette gælder dog ikke maskiner, der SKAL være en dansk brugsanvisning
> > til dem.
>
> Er du sikker på at der skal være en dansk brugsanvisning ?

Når det er maskiner, så er det et krav, pga. sikkerhed. Det kan ses i
maskinedirektivet.



Deaster (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 28-02-05 19:00

HKJ wrote:

>
> "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
> news:38fvv1F5i3j7qU1@individual.net...
>
> > > Ja, man har lov at aftale sig uden om brugsanvisning.
> > > Dette gælder dog ikke maskiner, der SKAL være en dansk
> > > brugsanvisning til dem.
> >
> > Er du sikker på at der skal være en dansk brugsanvisning ?
>
> Når det er maskiner, så er det et krav, pga. sikkerhed. Det kan ses i
> maskinedirektivet.

Ok, jeg troede vi snakkede forbrugerkøb altså eks. blendere,
barbermaskine og lign.


--
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

HKJ (28-02-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 28-02-05 19:25


"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
news:42235c34$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > > Ja, man har lov at aftale sig uden om brugsanvisning.
> > > > Dette gælder dog ikke maskiner, der SKAL være en dansk
> > > > brugsanvisning til dem.
> > >
> > > Er du sikker på at der skal være en dansk brugsanvisning ?
> >
> > Når det er maskiner, så er det et krav, pga. sikkerhed. Det kan ses i
> > maskinedirektivet.
>
> Ok, jeg troede vi snakkede forbrugerkøb altså eks. blendere,
> barbermaskine og lign.

Maskindirektivet er ligeglad med hvem køber, det er en del af CE
"godkendelsen".



Deaster (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 28-02-05 19:57

HKJ wrote:

>
> "Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
> news:42235c34$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > > > Ja, man har lov at aftale sig uden om brugsanvisning.
> > > > > Dette gælder dog ikke maskiner, der SKAL være en dansk
> > > > > brugsanvisning til dem.
> > > >
> > > > Er du sikker på at der skal være en dansk brugsanvisning ?
> > >
> > > Når det er maskiner, så er det et krav, pga. sikkerhed. Det kan
> > > ses i maskinedirektivet.
> >
> > Ok, jeg troede vi snakkede forbrugerkøb altså eks. blendere,
> > barbermaskine og lign.
>
> Maskindirektivet er ligeglad med hvem køber, det er en del af CE
> "godkendelsen".

Ok, har du en henvisning til maskindirektivet ?

--
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

HKJ (01-03-2005)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 01-03-05 06:59


"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
news:42236991$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> > Maskindirektivet er ligeglad med hvem køber, det er en del af CE
> > "godkendelsen".
>
> Ok, har du en henvisning til maskindirektivet ?

Ikke lige her, min viden kommer fra at jeg har fået udstyr CE "godkendt".



Claus Tersgov (28-02-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 28-02-05 23:46


"Lasse Madsen" <spam@electrologic.dk> skrev

> Jeg har nogle udstillingsvarer som jeg gerne vil sælge dog med begrænset
> garanti da de er blevet "brugt som modeller" jeg syntes at have hørt om at
> dette skulle kunne lade sig gøre, altså at begrænse garantien til f.eks.
> 3måneder helt lovligt?
> Jeg vil self. sælge disse til en reduceret pris men tilgengæld vil jeg
gerne
> have garanti perioden reduceret, kan man det eller hvordan gøres det?

Hvis der er tale om forbrugerkøb, så skelner købeloven ikke længere mellem
nyt og brugt. Uanset om tingene er brugte, så skal du overholde købelovens
almindelige bestemmelser omkring to års reklamationsret. Det er heller ikke
længere lovligt at lave særaftaler mod reduceret pris, der begrænser
forbrugerens rettigheder.

Pas iøvrigt på med ikke at forveksle garanti med reklamationsret.

Der er mere information her: http://www.forbrug.dk/ Der er mange fine
oplysninger, både for købere og for sælgere.

Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408942
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste