regnskab i enkeltmandsvirksomhed.
Fra : Anders Christensen

Dato : 25-02-05 22:33

Hejsa NG
Lige et lille hurtigt spørgsmål igen.

Stilles der nogle krav til regnskabet i en enkeltmandsvirksomhed, udover
et årsregnskab der viser indtægter og udgifter (og som selvfølgelige
kan dokumenteres med bilag, hvis det kræves af skattevæsenet)
Og så selvfølgelig momsregnskabet som jeg har fint styr på.

Er der også regler for at man skal udskrive en kassekladde hver gang man
bogfører noget, som jeg kan læse i Britts bog at man skal? (bruger
summasummarum)

Eller er der nogenlunde frit spil med hvordan man fører sit regnskab når
bare tallene passer og man får betalt den moms og skat man nu engang
skal på de rette tidspunkter?

--
Mvh Anders Christensen
P.S. Nej, jeg har ikke rod i mit regnskab, blev bare lidt mere

Fra : KHJ

Dato : 25-02-05 23:49

Anders Christensen wrote:
> [...]
>
> Eller er der nogenlunde frit spil med hvordan man fører sit regnskab
> når bare tallene passer og man får betalt den moms og skat man nu

Frit spil og frit spil - en fornuftig, standard kontoplan er et godt
udgangspunkt. Det er således meget nemmere at opsætte et regnskab, der
alligevel skal vedlægges den udviddede selvangivelse.
Karsten HJ

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 11:08

> Er der også regler for at man skal udskrive en kassekladde hver gang man
> bogfører noget, som jeg kan læse i Britts bog at man skal? (bruger
> summasummarum)

Det er inden for de seneste år blevet lovligt at opbevare alle egne
dokumenter elektronisk, sålænge de kan genskabes på offentlig myndigheds
forlangende.

> Eller er der nogenlunde frit spil med hvordan man fører sit regnskab når
> bare tallene passer og man får betalt den moms og skat man nu engang skal
> på de rette tidspunkter?

I princippet. Ja.
Så længe der er overskuelighed i regnskabet er det offentlige ligeglad med
om du bruger Navison Attain, SummaSummarum, Kolonnebøger eller cigaræsker.
Fingerreglen er : Overskuelighed.

Dette gælder dog kun ikke selskabspligtige firmaer.

/karsten

Fra : KHJ

Dato : 26-02-05 12:22

Karsten Madsen wrote:

> [...]
> myndigheds forlangende.
> Dette gælder dog kun ikke selskabspligtige firmaer.

Der er dog i mange tilfælde en fordel ved at udskrive sine kassekladder -
det er ligegyldigt med kasseraport. Anvender man revisor, kører han
garanteret med et andet system, og skal han først til at omsætte til sit
eget system, bliver det bøvlet. Med en udprintet kassekladde som en
indholdsfortegnelse med konteringer bliver det mere overskueligt, desuagtet
der ikke er revisionspligt.

En yderligere fordel ved at anvende revisor til regnskaberne er, når
revisoren alligevel skal udfylde den udviddede selvangivelse, hvis man
bruger en sådan til det.

Jeg synes, der sker så mange måske små ændringer i skatteloivgivningen -
også for ejendomme og villaer etc. fra det ene år efter det andet, så jeg
vil hellere bruge en revisor for ikke at komme til at skyde mig selv i
foden. Så er det revisorens opgave at holde styr på de ændringer, der har
betydning i de enkelte forhold. Der ud ovcer kan der også ligge en hvis
sparing i forholdet til sin reviso, men det koster naturligvis lidt ekstra.

Nå det blev lidt ud over ikke længere lovpligtige, udprintede kassekladder.
Karsten HJ

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 13:00

"KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ekstra.
>
> Nå det blev lidt ud over ikke længere lovpligtige, udprintede

Selvfølgelig er der masser af fordele ved at udskrive dem, men det var nu
også mere lovgivningen det gik på - i hvertfald mit svar.

/karsten

Fra : Anders Christensen

Dato : 26-02-05 16:05

Karsten Madsen wrote:
> "KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er der masser af fordele ved at udskrive dem, men det var nu
> også mere lovgivningen det gik på - i hvertfald mit svar.
>
> /karsten

Jeg takker for jeres svar.
Tror bare jeg fortsætter som jeg har gjort indtil nu, det har virket
fint, og når jeg ikke har flere fakturaer end jeg nu engang har er det
nu ret overskueligt..
Så længe jeg kan se at mine konti og min bank passer burde det jo heller
ikke være noget problem.
Jeg har alligevel så få fakturaer/bilag at det er til at overskue, så
det var mest om det var et lovkrav jeg gik efter

Mange tak.

Mvh Anders Christensen

Fra : KHJ

Dato : 27-02-05 00:20

Karsten Madsen wrote:
> "KHJ" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Selvfølgelig er der masser af fordele ved at udskrive dem, men det
> var nu også mere lovgivningen det gik på - i hvertfald mit svar.
>
> /karsten

Je, sådan opfattede jeg det også. Så jeg mente det blot som supplerende med
et par eksempler hvorfor. Hovedårsagen hertil ligger i den seneste tids
skriverier om lovgivningen om bortfald af revisionspligten for små
virksomheder, og hvor der kan siges både pro et contra.

Derfor redegjorde jeg bare for nogle fordele ved at udskrive f.eks.
kassekladde løbende - om ikke for andet, så som opslagsbog.

Så mit skribleri var sandelig ikke ment som en desauvering af dit indlæg.
Karsten HJ

Fra : Knud Olsen

Dato : 27-02-05 14:04

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der også regler for at man skal udskrive en kassekladde hver gang man
> bogfører noget, som jeg kan læse i Britts bog at man skal? (bruger

Jeg gemmer alle mine dokumenter i PDF- format, har en PDF-printer
indstalleret (ikke fysisk)
Jeg har Adobe Acrobat (købeprogrammet) men der findes en gratis du kan
hente på nette søg via Google
Jeg giver dem navne og lægger dem i en mappe i kronologisk orden
eks kassekladde uge 1 -2005 få navnet = kskl_0105
osv

vh KO

Fra : Anders Christensen

Dato : 27-02-05 14:08

Knud Olsen wrote:
> [...]
> Jeg giver dem navne og lægger dem i en mappe i kronologisk orden
> eks kassekladde uge 1 -2005 få navnet = kskl_0105

Det er selvfølgelig også en mulighed, jeg har også acrobaten, (bruger
den flittigt til at teste layout inden jeg printer noget ud fysisk)
Men så længe jeg har alle fakturaer/købsfakturaer gemt i en mappe
(fysisk) vil det heller ikke være det store bøvl for mig at løbe det
igennem hvis noget går galt.
Det er måske 30-40 fakturaer i alt på årsbasis.

Men jeg vil da til at printe min kassekladde til pdf hver gang jeg
bogfører en faktura fremover.

--
Mvh Anders Christensen