Kompressor
Fra : Bock

Dato : 25-02-05 22:04

Vi har netop fået serviceret vores kompressor og i denne forbindelse blevet
tilbudt et årligt service som lyder således :

Omfang af service:

Eftersyn af ventiler (funktionstest og tæthedskontrol)
Eftersyn og rengøring af mellemfilter og filterhus
Eftersyn af sinterfilter og efterkøler
Kontrol af sikkerhedsventil og justering af sluttrykssikkerhedsventilen
Kontrol af trykovervågning, kondensautomatik og olietryk
Udskiftning af olie og indsugningsfilter
Kontrol og indvendig rengøring af kondensautomatik
Udførsel af general tilstandsrapport over anlægget.

Pris inkl. moms 3.862,5 pr. år

Service aftalen gælder for 2 år ad gangen.

Hvad gør i andre rundt omkring i klubberne ?

Knap 4.000,- årligt ekskl. filtre og lign.er jo mange penge, men den skal jo
passes sådan en kompressor.

Anlægget består af en Bauer Capitano med triplex filter samt manuel
afdræning af denne for kondens, lige som vandudskilleren også er manuel.

Fyldeslange er tilslutet manometer samt 2 fyldeslanger.

mvh Lars

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 10:05

"Bock" <turud@soldyk.dk> wrote in message

> Hvad gør i andre rundt omkring i klubberne ?
>
> Knap 4.000,- årligt ekskl. filtre og lign.er jo mange penge, men den skal
> jo
> passes sådan en kompressor.

er det ikke bare at finde en i klubben der har lidt forstand på at "skruge"
feks en Automekanikker, og så sende ham på DSF's kompressor kursus ?
og så lade ham stå for alt omkring fylde anlæget. ?

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-02-05 10:34

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> kursus ?
> og så lade ham stå for alt omkring fylde anlæget. ?

Et service eftersyn omfatter en del mere, end man lærer på
forbundets kompressorkursus.

Men med en fornuftig plan og en god kompressormand,
kan man godt klare sig med et prof. eftersyn hvert andet år.

Og klubber i forbundet kan få lavet deres luftanalyse gratis
hvilket også er med til at holde prisen nede.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-02-05 19:50

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Et service eftersyn omfatter en del mere, end man lærer på
> forbundets kompressorkursus.

Nu har jeg ikke været på kompressorkursus men at efterse ventiler og filtre
lyder til at være noget man kunne gøre selv. Vi har haft en Bauer mariner
der så vidt jeg ved ALDRIG er blevet efterset de sidste 10 år, der er blevet
skiftet filter jævnligt og der er blevet lavet luftanalyser som viste at den
leverede ren luft.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-02-05 23:03

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
blevet
> skiftet filter jævnligt og der er blevet lavet luftanalyser som viste at

Så længe det godt godt er der jo ingen problemer. Hvad med den dag der er CO
i luften. Med det manglende eftersyn og kontrol er i aldrig blevet klar over
at der er en cylinder der er slidt, mister tryk og pludselig brænder olie
af. Holder i heller ikke øje med om kompressoren leverer det antal l/min den
er lavet til og om tallet ændrer sig ?

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-05 16:37

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Så længe det godt godt er der jo ingen problemer. Hvad med den dag der er
CO
> i luften.

Jeg forstår ikke spørgsmålet?

>Med det manglende eftersyn og kontrol er i aldrig blevet klar over
> at der er en cylinder der er slidt, mister tryk og pludselig brænder olie
> af.

Du mener at der skulle ske en katastrofal forandring mellem 2 luftanalyser?

> Holder i heller ikke øje med om kompressoren leverer det antal l/min den
> er lavet til og om tallet ændrer sig ?

Der bliver ført log.

Jeg siger ikke at eftersyn er unødvendige, men jeg mener at det er på linie
med service af automater. Hvis man kan finde ud af at skrue er det ikke
noget problem og bliver gjort grundigere end hvad en eller anden abe i et
dykkercenter kan præstere. Det er klart at man skal vide noget om
kompressorer, men det er heller ikke sværere end det.

mvh
Jonas

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-02-05 19:40

> [...]
> dykkercenter kan præstere. Det er klart at man skal vide noget om
> kompressorer, men det er heller ikke sværere end det.

Jeg læste det, selvfølglig sat på spidsen, at der aldrig i 10 år er lavet
andet end at skiftet filter og lavet luftanalyser. Hvis man ikke holder øje
med sin kompressor så risikerer man at slid og manglende vedligeholdelse,
sagtens mellem 2 luftanalyser der laves måske med års mellemrum, kan
forårsage at der brændes olie af og dermed dannes CO. Det har jo hidtil gået
godt og der er lavet et stort og seriøst arbejde af de kompressoransvarlige
i klubberne. Jeg har da også kun oplevet at der i klubberne er blevet
reageret hvis der var tegn på dårlig luft. Jeg vil nu stadig mene at hvis
man i klubben selv laver al service, så har man også et ansvar for at føre
log over kompressorens funktion ( kørsels timer, ydelse, temperatur,
luftanalyse, olieskift ect. ). Man skal nok ikke fordi man kan spare 3-4000
Kr/år droppe en servicekontrakt men man skal gøre det når man har medlemmer
der har kompetence til at står for driften.

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-02-05 20:05

> [...]
> Kr/år droppe en servicekontrakt men man skal gøre det når man har
medlemmer
> der har kompetence til at står for driften.

Det er jeg sådan set enig i.

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-02-05 10:33

"Bock" <turud@soldyk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad gør i andre rundt omkring i klubberne ?

Vi har en andel i en kompressor med fyldebank som også anvendes
erhvervsmæssigt og derfor er underlagt arbejdstilsynets bestemmelser.
Foruden årlig service får vi også luftanalyser til stort set samme pris som
jeres service, så det er vel prisen. Jeg ved ikke om det ubetinget er en god
ide om klubberne selv ordner service på baggrund i et kompressorkursus fra
DSF. Det har hidtil fungeret upåklageligt og man har kunnet få lavet
luftanalyser i DSF, men flere og flere gamle kompressorer anvendes også til
EAN ( continious flow ), og jeg kan da godt være i tvivl om de er egnet til
det. At passe en kompressor kræver at der er en, der hele tiden har "opsyn"
med den. Eksempelvis havde vi på et tidspunkt haft håndværkere på taget som
havde ødelagt indsugningsventilen så regnvandet løb ned i indsugningsrøret
og kompressoren kunne på ingen måde udskille denne mængde. Kun opmærksomme
kompressorpassere opdagede dette, men vi slap ikke for at tømme ca 100
flasker og tørre rigtigt mange.

Allan Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-02-05 10:45

"Bock" <turud@soldyk.dk> wrote in message

<Snip omfang af serviceaftale >

> Hvad gør i andre rundt omkring i klubberne ?

I Roskilde Frømandsklub har vi en stor, 25 år gammel kompressor
med fuld automatik på udluftning af diverse udskillere og filtre.
Den leverer luft til 30-40 aktive dykkere (ca 1.5 mill l om året),
så vi har valgt at have en fast serviceaftale, med et stort eftersyn
hvert år. Vi betaler ca. 5.500,- + reservedele.

Vi skifter dog selv triplexfilterpatronen, når anlægget beder om det.
Det tager under 10 minutter og kan næsten ikke gøres forkert.

Vi har et par mekaniske vidunderbørn i klubben, så nogle gange
har vi selv adskilt mindre dele, hvis der har været problemer.
Men det er meget sjældent, 2-3 gange på 10 år.

Søren Arnvig