apt-get upgrade
Fra : J.K.Arning

Dato : 25-02-05 10:35

I må hellere vende jer til at der kommer mange spørgsmål fra mig af
fremover.

Jeg sidder her med den nye dedikered eserver som kører Debian
Da det er ret nemt og hurtigt at lave en system restore på boksen
tillader jeg mig at pille ve ddet hele .. jeg kan jo bare starte forfra
når jeg vil.

En ting jeg har leget med er apt-get hvilket ser ud til at være en
rigtigt lækker funktion.

Når jeg kører apt-get upgrade på boxen .. så kan jeg se at der
installeres nogle woody pakker men der installeres vist også nogle sarge
pakker?

Hvad er det jeg opgraderer til når jeg gør det her ?

--
Regards J.K.Arning :: 25-02-2005 10:31:47 :: http://arning.dk
Og husk nu "Din tisser er dit tempel - Pas godt på den"

Fra : Sune Vuorela

Dato : 25-02-05 11:44

On 2005-02-25, J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:
> En ting jeg har leget med er apt-get hvilket ser ud til at være en
> rigtigt lækker funktion.

Det er det også

> [...]
> pakker?
>
> Hvad er det jeg opgraderer til når jeg gør det her ?

apt har en konfigurationsfil:
/etc/apt/sources.list - den fortæller hvor den skal hente pakker fra:
deb http://ftp.de.debian.org/debian sarge main contrib non-free

første led er enten deb ellre deb-src. deb-src bruges hvis man skal
hente kildeteksten til programerne og oversætte selv.
Andet led er hvor det skal hentes fra - altså en server med debianpakker
tredje led er hvilken udgave der skal hentes - det kan enten være woody,
sarge ellre sid, men man kan også bruge betegnelserne stable, testing og
unstable.
sidste mange led er hvilke ting der skal være med. Main er sådan det
primære. Alle pakker - og deres afhængigheder lever op til debians
regler for frihed. Pakker i contrib lever også op til debians
frihedsregler, men afhænger af noget der ikke er frit nok. non-free har
specielle distribueringsregler, der gør at de ikke er frie nok til at
være i main eller contrib.

apt-get update er den funktion der henter en ny pakkeliste ned fra
serveren - der kommer hyppigt nye pakker.

apt-get upgrade opgraderer alle de eksisterende pakker men så nye pakker
som muligt ud fra pakkelisterne, men uden at fjerne pakker eller
installere nye pakker. Hvis man både har woody og sarge-punkter i sin
sources-list vil der blive installeret pakker begge steder.

apt-get dist-upgrade opgraderer alle eksisterende pakker og samtidig
fjerner pakker eller installerer nye pakker, sådan at det kan lade sig
gøre at opgradere alle pakker. Hvis man både har sarge og woody-punkter
i sin sources.list, så vil man højst sandsynlig kun køre sarge-pakker.

Gav det mening?

--
Sune

Fra : J.K.Arning

Dato : 25-02-05 12:25

On 25 Feb 2005 10:44:07 GMT, Sune Vuorela in newsgroup
dk.edb.system.unix wrote:

> On 2005-02-25, J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:
[Snip en fin forklaring]

> Gav det mening?

Ja det gjore det faktisk .. jeg er ved at komme efter logikken i linux
men mangler selvfølgeligt rigtigt meget endnu.

Jeg er faldet over http://www.aboutdebian.com som er en super guide for
en nybegynder som mig.

Tak for respons

--
Regards J.K.Arning :: 25-02-2005 12:23:21 :: http://arning.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 25-02-05 12:44

On 2005-02-25, J.K.Arning <spam_remove_@arning.dk> wrote:
> Jeg er faldet over http://www.aboutdebian.com som er en super guide for
> en nybegynder som mig.

Kender du debianguiden.dk ?

--
Sune

Fra : J.K.Arning

Dato : 25-02-05 13:41

On 25 Feb 2005 11:43:46 GMT, Sune Vuorela in newsgroup
dk.edb.system.unix wrote:

> Kender du debianguiden.dk ?

Ja men jeg syntes faktisk ikke den kommer så godt rundt i emnerne som
aboutdebian.com

Der er i det hele taget mange guider på nettet der springer let og
elegant over hvor gærdet er lavest.

Findes der ikke en linux begynder box der rent faktisk går grundigt
tilværks ?

Jeg har f.eks. en del bøvl med tildelelse af fi lrettigheder i
forbindelse med proftpd.

JEg kunne jo godt spørge i en uendelighed men det ville være nemmere med
en god håndbog at slå op i.

--
Regards J.K.Arning :: 25-02-2005 13:37:48 :: http://arning.dk

Fra : Jacob Bang

Dato : 27-02-05 15:10

J.K.Arning skrev:

> [...]
> forbindelse med proftpd.
>
> JEg kunne jo godt spørge i en uendelighed men det ville være nemmere med

Kender du godt linuxbog.dk

Fra : Martin Schyth

Dato : 25-02-05 11:49

In article <amx10w9x8l27.dlg@arning.org>, J.K.Arning wrote:

> Hvad er det jeg opgraderer til når jeg gør det her ?

Ved først at lave:

# apt-get update

opdaterer du den database der indeholder listen over de pakker der er
tilgængelige (ud fra den liste der er angivet i /etc/sources.list) incl.
versionsnummer

Når du så kører:

# apt-get upgrade

opdaterer du så de pakker der er installeret på systemet til de nyeste
versioner af disse pakker.

/Martin