Rovfugl i haven
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 25-02-05 08:35

Hej fuglevenner -

Torsdag havde vi kortvarigt besøg af en rovfugl i vores have.

Jeg har svært ved at kende rovfuglene fra hinanden - men mit gæt er, at det
var en duehøg.

Er det overhovedet sandsynligt? Hvad kan det ellers være?

Jeg bor i Hasle (Århus) - og vores have er oprindeligt en gammel kolonihave,
med store gamle krogede frugttræer, som er 75 - 100 år gamle.

Vi fodrer meget i denne vinter - og haven besøges dagen lang af ringduer,
sjaggere, solsorte, musvitter, gråspurve, bogfinker og blåmejser. Derudover
nogle rariteter på kortvarige visitter.

Jeg takker på forhånd!

- Jensby

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 09:45

"Jan Bang Jensby" <jensbyFJERN@lite.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi fodrer meget i denne vinter - og haven besøges dagen lang af ringduer,
> sjaggere, solsorte, musvitter, gråspurve, bogfinker og blåmejser.

Hej Jan,

Mit gæt er at det var en spurvehøg og ikke en duehøg du så, spurvehøgen er
ret almindelig i haverne det er duehøgen ikke. Jeg ser da også spurvehøgen i
min have næsten hver dag. Hvis du ser den sidde i et træ efter en mislykket
jagt på en småfugl, kan du tage en kikkert og kigge nærmere

Hannen er væsentligt mindre end hunnen for begge arter.

spurvehøg han
spurvehøg hun
duehøg han
duehøg hun

Spurvehøg hannen kan du så kende på dens rødlige bryst og lille størrelse,
og duehøg hunene er meget stor, tænk på at den kan tage fasaner, tror du den
du så kan det? Spurvehøg hunnen og duehøg hannen er begge på størrelse med
en due, men spurvehøgen er slankere og mere spinkel, det kan ses på halen i
flugten og på benene hvis de ser dem sidde i et træ, spurvehøgens ben er
tynde tændstik ben, duehøgens er kraftige.

mvh
Claus

Fra : Georg Tranholm

Dato : 25-02-05 10:21

Det mest sandsynlige er nok at det er en Spurvehøg du har set, uden
dog helt at udelukke at det kan have været en Duehøg. Spurvehøgen
er langt den almindeligste af de to arter og træffes oftere hvor
mængden af småfugle er størst her om vinteren som er ved foderbrættet.
Duehøg han og spurvehøg hun (gamle) kan nemt forveksles
med hinanden ( begge tværstribet bryst og bug ) men duehøgen er ikke
så lidt større og kendes på orangefarvede øjne mens spurvehøgens er
gullige. Hos juv. (unge) duehøge er bryst/bug længdestribet, det er
det ikke hos spurvehøge.

Omtrentlig størrelsforhold i vingefang hos de to arter:

Spurvehøg.
Han: 58- 65 cm.
Hun: 67-80 cm.

Duehøg:
Han: 93-105 cm.
Hun: 108-127 cm.

Mvh. GT

Fra : Thor

Dato : 25-02-05 18:25

Jeg fik taget foto af en spurvehøg den anden dag, - også ved foderbrættet.
-så den sådan ud:

http://www.logicoders.dk/privat/spurvehoeg.jpg

mvh Thomas Riedel

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 09:41

og her er et billede af en spurvehøg han i mit "fugletræ", hvori der hænger
foderautomater og mejsekugler, kun cirka 4 meter fra vinduet.

Efter en mislykket jagt efter småfuglene rundt om træet sidder den ofte og
hviler sig lidt der.

stort billede 1.4MB som bitmap, kan umiddlebart bruges som desktop billede i
windows.
http://www.birdboxcompany.com/Images/desktops/bbc_d2.bmp

lidt mindre jpg af samme 380KB
http://www.birdboxcompany.com/Images/desktops/bbc_d2.jpg