Ligninger ?
Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 14:47

Håber at denne gruppe er ok...

Det begynder at knibe mig, at hjælpe den ældste ( 5. klasse ) med
matematikken.

Jeg kan godt få regnet nogle af ligningerne rigtigt ud, men jeg gør det på
en forkert måde.
Er der nogen herinde, der kan henvise til et link eller forklare sig på en
forståelig måde, så jeg lige kan få genopfrisket den korrekte måde, at
udregne ligninger.

Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 24-02-05 15:08

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen herinde, der kan henvise til et link eller forklare sig på en
> forståelig måde, så jeg lige kan få genopfrisket den korrekte måde, at

En metode, der giver det rigtige resultat hver gang er vel en korrekt
metode.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 16:09

Peter Hindsgaul" <peter@hindsgaul.in> skrev i en meddelelse news:421ddfe1$0

> En metode, der giver det rigtige resultat hver gang er vel en korrekt
> metode.

Nej, jeg gør det ikke på den korrekte måde, ifølge vores søns
matematiklærer.
Nu er ligningerne vel endnu så simple, så det kan udregnes på flere måder.
Så vidt jeg husker, skal man have X til at stå alene, på den ene side af =
tegnet og det er ikke den måde, jeg har forklaret stykkerne på til vores
søn.

Kan lige give et eks. :

3 * X + 18 = 45

Jeg siger så 45 minus 18 = 27
Så skal 3 gange X være = 27
Dvs. X = 9

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Kim2000

Dato : 24-02-05 16:33

"> tegnet og det er ikke den måde, jeg har forklaret stykkerne på til vores
> søn.

Grunden til det går godt er fordi stykkerne er til at overskue, men han skal
lære at beregne, og han skal blive sikker i reglerne, så han ikke skal bøvle
med dem, når stykkerne bliver "umulige"

3 * X + 18 = 45
3 * X + 18 - 18 = 45 - 18
3 * X = 27

Hvordan gør vi, at vi kun har 1X?
Vi gør det modsatte af at gange, altså division, og vi husker at gøre det på
begge sider af lighedstegnet

3 * X : 3 = 27:3
X = 9

Sus ned på biblioteket efter bogen, det tager en times tid at læse de
relevante sider (s. 158-163)

mvh
Kim

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 18:09

"Kim2000" <kim2000@tele2ads1.dk> skrev i en meddelelse news:RsmTd.686

> [...]
skal
> lære at beregne, og han skal blive sikker i reglerne, så han ikke skal

Ja, nemlig.

> [...]
>
> Hvordan gør vi, at vi kun har 1X?
> Vi gør det modsatte af at gange, altså division, og vi husker at gøre det

Tak for det. Det begynder at komme lidt tilbage.

> Sus ned på biblioteket efter bogen, det tager en times tid at læse de
> relevante sider (s. 158-163)

Jeg smutter en tur i boghandlen i morgen. Vi har tre børn ialt, der jo skal
have lektiehjælp, i mange år endnu.

Tak for dine svar !

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 24-02-05 22:17

)

> Jeg smutter en tur i boghandlen i morgen. Vi har tre børn ialt, der jo
> skal
> have lektiehjælp, i mange år endnu.

Jeg kan tilføje, at det læreren er "ude på" er jo netop at man ikke skal
hæfte sig ved en metode, men ved matematikkens indhold.

I sagen med ligningerne, er det jo netop vigtigt at eleven får en opfattelse
af at lighedstegnet ikke blot er endnu et tegn, men noget, der virkelig
betyder at man sammenligner noget med noget andet. At hvis man gør noget på
den ene side af lighedstegnet, så skal man også gøre det tilsvarende på den
anden side, akkurat som det er tilfældet med en almindelig købmandsvægt:
hvis man skal sikre at der er lighed mellem varerne på den ene side og
lodderne på den anden side, må man sikre sig at lodderne modsvarer varerne.

Det er dybest set også "hemmeligheden" ved pengesystemet: penge er i
virkeligheden en fælles paramter for køb og salg af forskellige varer.

En af matematikbøgerne for de mindre gør faktisk noget ud af det ved at gå
tilbage i historien hvor en ko kostede så og så mange sække mel, sko eller
værktøj, såleds at fx en ko = 2 sække mel , at 1 sæk mel = 1 par sko etc. Og
det regnede man jo ud i små samfund ved at finde ud af, hvor lang tid der
gik med at fremstille skoene, henholdsvis melet. (Matematik-tak)

Men ellers lægger aktuel matematikundervisning op til at man ikke blot lærer
nogle metoder uden ad, men lærer at lave sine egne metoder og dermed
gennemskuer hvad matematikken egentlig er for noget.

--
Arne H. Wilstrup
Overlærer, cand.pæd.

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-05 08:30

"Arne H.Wilstrup" <dufaardenikke@atse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

> hvis man skal sikre at der er lighed mellem varerne på den ene side og
> lodderne på den anden side, må man sikre sig at lodderne modsvarer

Ja, nemlig og derfor vil jeg gerne have, at vores børn får lært det rigtigt
fra start, så det bliver nemmere senere hen. I hvert fald mht. ligningerne.
Ligninger har aldrig været min stærke side og jeg gik ikke op i mundtlig
matematik i 10. klasse, netop fordi jeg var " bange" for 2.
gradsligningerne, som jeg aldrig lærte at forstå.

> [...]
> nogle metoder uden ad, men lærer at lave sine egne metoder og dermed
> gennemskuer hvad matematikken egentlig er for noget.

Vores mellemste dreng på 10 år, har en rigtig god matematisk forståelse og
har af og til sine helt egne metoder at regne tingene ud på. Jeg forstår
ikke altid, hvordan han gør, men hans lærere er meget imponeret.

En anden ting er: Lære børnene ikke, at lave almindelige kasserapporter og
budgeter i skolen ? I så fald, i hvilket klassetrin ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Tilmeld din hund på:
http://tjekmig.dk/hotornot/

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 25-02-05 17:35

> [...]
> og
> budgeter i skolen ? I så fald, i hvilket klassetrin ?

Nej, ikke umiddelbart! Men man kan da tage det med som en ekstra "godbid" -
men selvom det er nogle år siden, jeg underviste i matematik, så mener jeg
ikke at det er med i læseplanen. I gamle dage kunne man vælge bogføring som
valgfag, men det er som nævnt "i gamle dage" - ikke i dag.

Du kan i øvrigt finde beskrivelsen af hvad de skal lære i matematik på
undervisningsministeriets hjemmeside - søg efter "klare mål" i folkeskolen.

--
ahw

Fra : Kim2000

Dato : 24-02-05 15:07

> [...]
> Er der nogen herinde, der kan henvise til et link eller forklare sig på en
> forståelig måde, så jeg lige kan få genopfrisket den korrekte måde, at

Jeg vil anbefale dig bogen "Og en i mente" udgivet af Kvan, du kan finde i
boghandlen for 100 kroner eller låne den på biblioteket.

mvh
Kim

Fra : Anita

Dato : 24-02-05 20:59

Kim2000 wrote:
> Jeg vil anbefale dig bogen "Og en i mente" udgivet af Kvan, du kan
> finde i boghandlen for 100 kroner eller låne den på biblioteket.

Jeg kan supplere med endnu en anbefaling:

"Den lille matematikhjælper" af Elsebeth Sandberg Nørgaard
http://www.frydenlund.dk/boeger/b587/b587.htm

Venligst Anita

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-05 21:33

"Anita" <anita@*SLET*stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:421e2fbe$0

> Jeg kan supplere med endnu en anbefaling:
>
> "Den lille matematikhjælper" af Elsebeth Sandberg Nørgaard
> http://www.frydenlund.dk/boeger/b587/b587.htm

Den er hermed bestilt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk