Start WMP med link?
Fra : Martin Ploug

Dato : 24-02-05 00:29

Hej

Prøv at kigge her: http://www.humanbeat.dk/afspiller/test4.htm

Jeg vil gerne lave det sådan, at man kan starte et musiknummer
ved at klikke på et link. Musikken skal afspilles i en indbygget
Windows Media Player.
Jeg har et script af ældre dato (ikke det jeg linker til), som virker
i IE men ikke i Firefox.
Scriptet fungerer med følgende javascript (men altså ikke i Firefox):

function spilMusik(newURL){
document.Player.URL=newURL;
}

onfocus="this.blur();">Nummer</a>

Jeg ved ikke, om selve afspilleren har den rigtige syntaks.
Er det i øvrigt muligt at fjerne selve skærmen, så det kun er kontrolpanelet
der vises?
Når der ikke er nogen billeder, er der ingen grund til at have skærmen.

Er her nogen, der kan forklare mig, hvordan jeg evt. kan løse problemet
eller henvise til
et sted på nettet, som forklarer det?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-05 01:57

Martin Ploug skrev:

> Jeg har et script af ældre dato (ikke det jeg linker til), som
> virker i IE men ikke i Firefox.

Det er fordi Firefox bruger <embed> i stedet for <object> til at
vise WMP - og herfra er der ikke adgang til at kontrollere WMP. Den
eneste måde jeg har kunnet få Firefox til at kontrollere WMP er ved
at benytte WMP's egne knapper (se eksempel nedenfor).

> Jeg ved ikke, om selve afspilleren har den rigtige syntaks.

Det ser umiddelbart fint nok ud. Der er to udgaver af class-id til
WMP - én til 6.4 og en til 7+. Selv om jeg kun har maskiner med WMP
9 og 10 til rådighed, kan jeg kun få det til at virke fornuftigt
ved at bruge den "gamle" version. Det er stadig den nye version af
WMP der dukker op, men hvis jeg benytter det classID der egentlig
hører til WMP 9, vises der ikke noget i Firefox.

> Er det i øvrigt muligt at fjerne selve skærmen, så det kun er
> kontrolpanelet der vises?

Ja, ved at definere størrelsen på afspilleren så skærmen skjules.
Af en for mig fuldstændig uforståelig grund, kan man ikke med
standardparametre til WMP bestemme at skærmen ikke skal vises - man
kan skjule statuslinjen og navigationslinjen, og man kan bestemme
hvor mange knapper der skal være på navigationslinjen - men MS
mener altså ikke at man som bruger skal have lov til at slippe for
diverse animationer mens man lytter til musik ;-(

Men det kan altså løses ved at definere størrelsen således at
skærmen skjules. Jeg har lige siddet og puslet med det (i går), og
nåede her frem til følgende mål: width="320" height="69". Det er
testet på to maskiner med Windows 2000 og WMP 9, samt en maskine
med XP og WMP 10.

Du kan se den afspillerside jeg arbejder på her:
<http://damu.dk/jc/testlyd.aspx?lid=65>. Bemærk at WMP-objektet kun
går fra den blå bjælke og ned, rammen oven over er en div med css
(men ideen er at det skal se ud som ét objekt på siden).

Siden er endnu ikke færdig - der mangler bl.a. tilpasning til ældre
IE-udgaver, samt en fallback-løsning til folk uden WMP (det sidste
bliver formentlig bare et link til lydfilen, placeret under
<noembed>).

NB: Som nogen sikkert vil bemærke validerer afspillersiden ikke -
det er embed/noembed der selvfølgelig ikke kan valideres. Hvis der
er nogen der kan lave en valid udgave der stadig fungerer i Firefox
og Opera, og stadig benytter WMP-kontrollen, vil jeg meget gerne se
den. Det er nok desværre bare ikke muligt.

NB2: Man kan faktisk installere en udvidelse til Firefox der gør
den i stand til at forstå WMP via ActiveX (<object>). Men jeg vil
ikke begynde at kræve at besøgende der bruger Firefox skal
installere et bestemt plugin for at kunne høre lyd på sitet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Ploug

Dato : 24-02-05 12:59

> [...]

> ikke begynde at kræve at besøgende der bruger Firefox skal
> installere et bestemt plugin for at kunne høre lyd på sitet.

Ok, mange tak for svarene.
Det havde ellers været godt, hvis man kunne styre det med links i Firefox.

Vh. Martin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-02-05 13:19

Martin Ploug skrev:

> Det havde ellers været godt, hvis man kunne styre det med links i Firefox.

Jeg vil tro at man kan lave noget med en iframe, som man så kan
kontrollere (opdatere med forskellige parametre i querystring) - det kan
klares helt uden javascript (man kan så med fordel benytte et
serversidescript på den side der ligger i iframen.

NB: Læs gerne min signatur. Du har citeret hele min tekst ovenover og
hele det foregående indlæg nedenunder - det giver i alt over 120 linjer
hvor kun tre af dem er din egen tilføjede tekst.

--
Jens Gyldenkærne Clausen