test af mign firewall
Fra : andy

Dato : 23-02-05 21:52

Hej er den nogen der ved et sted hvor jeg kan teste om mign firewall er
sikker nok sat op. på fordhånd tak

Fra : Kasper Dupont

Dato : 23-02-05 22:28

andy wrote:

> Hej er den nogen der ved et sted hvor jeg kan teste om mign firewall er
> sikker nok sat op. på fordhånd tak

Det kan man jo kun teste, hvis man ved, hvordan du vil have
din firewall sat op.

Nogle af afsnittene i FAQen vil være relevant læsning for dig:
http://sikkerhed-faq.dk/

--
Kasper Dupont

Fra : Torbenth

Dato : 23-02-05 22:31

"andy" <andy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej er den nogen der ved et sted hvor jeg kan teste om mign firewall er
> sikker nok sat op. på fordhånd tak

www.grc.com kan du teste din maskine. Nærmere betegnet her
https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 du skal lige læse lidt på siden og så
køre videre derfra.
Du tester simpelthen sikkerheden på computeren.

Mvh.
Torben

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-02-05 02:40

"Torbenth" <torbenth@it.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> "andy" <andy@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> På www.grc.com kan du teste din maskine. Nærmere betegnet her

Og bagefter kan man så læse http://www.grcsucks.com/ - eller måske
inden og spare lidt tid.

/Rasmus

Life is that property, which a being will lose as a result of falling
out of a cold and mysterious cave 30 miles above ground level.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : L.E.P.

Dato : 24-02-05 15:37

Thu, 24 Feb 2005 02:40:22 +0100, skrev spam05@zz9.dk (Rasmus Bøg
Hansen) :

>Og bagefter kan man så læse http://www.grcsucks.com/ - eller måske
>inden og spare lidt tid.
>
>/Rasmus

Hej Rasmus.

Kan du ikke give et kort referat af hvad den artikel handler om?

Efter at have læst de første par linier, har jeg indtryk af at det
mest drejer sig om mudderkastning, og den slags artikler gider jeg
ikke bruge tid på.

Hilsen Lars.

Fra : Kristian Thy

Dato : 24-02-05 16:06

L.E.P. wrote:
> Kan du ikke give et kort referat af hvad den artikel handler om?

En umiddelbar teknisk grund til ikke at bruge GRC kan læses her:
http://www.jluster.org/archives/11/shieldsup-analyzed/

[link fundet på http://grcsucks.com]

\\kristian
--
Thomas Madsens fremragende guide til sikring af Windows:
http://home18.inet.tele.dk/madsen/windows/tjenester/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 24-02-05 22:48

L.E.P. <nyheder@SLETplakaten.dk> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> Thu, 24 Feb 2005 02:40:22 +0100, skrev spam05@zz9.dk (Rasmus Bøg
> Hansen) :

> Kan du ikke give et kort referat af hvad den artikel handler om?

Egentlig spild af tid eftersom det har været vendt mange gange i
gruppen.

> Efter at have læst de første par linier, har jeg indtryk af at det
> mest drejer sig om mudderkastning, og den slags artikler gider jeg
> ikke bruge tid på.

Det er en gennemgang af grc.com, som er væsentlig mere seriøs og
velfunderet end grc.com.

/Rasmus

Yeah and we all know that Tolkien barely sold a copy before the film
came out.
-- Betagam7 on alt.fan.douglas-adams
----------------------------------------------[ moffe at zz9 dot dk ] --

Fra : John

Dato : 23-02-05 22:40

"andy" skrev i en meddelelse

> Hej er den nogen der ved et sted hvor jeg kan teste om mign firewall er
> sikker nok sat op. på fordhånd tak

- og hvilken firewall mon det så li'e er...? I ZoneAlarm er der jo ikke så
meget at 'sætte op', eller 'konfigurere' som det jo hedder blandt de
indviede, og Sygate har indbygget test, så det er jo nok en helt anden. Her
er lidt at vælge imellem:

Google:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=GGLD,GGLD:2005-01,GGLD:en&q=test+firewall

Steadysearch: http://www.steadysearch.com/search?p=Q&ts=ne&w=test+firewall

Mvh John

Fra : andy

Dato : 24-02-05 13:43

John skrev:

> [...]
> meget at 'sætte op', eller 'konfigurere' som det jo hedder blandt de
> indviede, og Sygate har indbygget test, så det er jo nok en helt anden. Her

Tak for svarene, og der var en der spurget hvilken firewall det var.
Og det er en jeg selv har sat op med iptables i linux

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 24-02-05 23:05

John wrote:
> - og hvilken firewall mon det så li'e er...?

Jeg ville nok spare lidt på arrogancen - Det er ikke nødvendigvis
særligt smart at gøre reklame for hvilke systemer der udgør ens
perimetersikkerhed.

>I ZoneAlarm er der jo ikke så
> meget at 'sætte op', eller 'konfigurere' som det jo hedder blandt de
> indviede, og Sygate har indbygget test, så det er jo nok en helt anden.
> Mvh John

Det er forhåbentligt de færreste der blot installerer et produkt og
tror/håber at default konfigurationen lige netop matcher deres setup.

@andy - det bedste du kan gøre er at fedte over til en kammerat og
manuelt foretage en portscanning imod din egen IP med fx. nmap - eller
et lignende værktøj. (Sørg lige for at sikre dig at du har din egen
public IP inden du starter på det)

Fra : John

Dato : 24-02-05 23:49

"Uffe S. Callesen" skrev i en meddelelse

> Jeg ville nok spare lidt på arrogancen -

Der er slet ingen arrogance...det hjælper jo ikke spørgeren at få tips til
fx ZA, hvis han bruger noget helt andet...

> Det er forhåbentligt de færreste der blot installerer et produkt og
> tror/håber at default konfigurationen lige netop matcher deres setup.

Jamen det tror jeg netop mange gør, ganske enkelt, fordi de ikke har den
nødvendige tekniske indsigt. ZA er enkel at betjene og klarer jobbet, Sygate
har flere options, dermed også mere at tage stilling til, mens fx Outpost
har endnu flere options, og derfor stiller endnu større krav til brugerens
tekniske indsigt. Tilgængelige download-tal for de tre bekræfter, at de
fleste netop vælger det enkle, i dette tilfælde ZoneAlarm.

De professionelle foretrækker jo nok andre løsninger, fx en hardware
firewall, som vist også er tilfældet for spørgeren. Han fik også en række
links til test... ikke megen arrogance dér, Uffe.....:)

Mvh John

Fra : Kent Friis

Dato : 24-02-05 23:53

Den Thu, 24 Feb 2005 23:49:28 +0100 skrev John:

> [...]
> tekniske indsigt. Tilgængelige download-tal for de tre bekræfter, at de
> fleste netop vælger det enkle, i dette tilfælde ZoneAlarm.

Enkel? ZoneAlarm? Der må være noget du har misforstået, selv
folk der har arbejdet i årevis med routere kan ikke få det skrammel
til at opføre sig brugbart.

Og hvis den var så enkel at bruge, hvorfor er der så så mange der
spørger om den, og ender med at få at vide at det eneste der virker
er at afinstallere den, selv hvis man disabler den spærrer den
stadig for de forkerte ting.

ZA's fordel ligger på markedsføringssiden, ikke på hverken teknik
eller brugervenlighed.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : John

Dato : 25-02-05 00:59

"Kent Friis" skrev i en meddelelse

> Enkel? ZoneAlarm? Der må være noget du har misforstået, selv
> folk der har arbejdet i årevis med routere kan ikke få det skrammel
> til at opføre sig brugbart.

Oops...der ramte vi da vist en bette nerve....:)

> Og hvis den var så enkel at bruge, hvorfor er der så så mange der
> spørger om den

Jamen.. er der nu også 'så mange'? Det bekræftes ikke af bruger kommentarer
på fx C-Net (34 mio downloads):
http://www.download.com/3640-10435_4-10346118.html?tag=lst-0-1

'Mange' har angiveligt også haft problemer med winXP sp2. Her i huset har vi
på to 'putere bevidstløst installeret winXP og sp2 samt ZoneAlarm, og alt
fungerer helt uden problemer

> og ender med at få at vide at det eneste der virker
> er at afinstallere den

Jeps! Nogle gange kan software-konflikter være seje at få ram på. Jeg har i
sin tid selv kæmpet en krig med win98-2...jeg tabte :)

Mvh John

Fra : Kent Friis

Dato : 25-02-05 16:47

Den Fri, 25 Feb 2005 00:58:56 +0100 skrev John:

> Oops...der ramte vi da vist en bette nerve....:)

Blot en konstatering... Jeg sad ved siden af og kiggede på

> Jamen.. er der nu også 'så mange'? Det bekræftes ikke af bruger kommentarer
> på fx C-Net (34 mio downloads):
> http://www.download.com/3640-10435_4-10346118.html?tag=lst-0-1

De skriver nok ikke alle i dk.edb.sikkerhed, men vi har *for* mange
af dem.

> Jeps! Nogle gange kan software-konflikter være seje at få ram på. Jeg har i
> sin tid selv kæmpet en krig med win98-2...jeg tabte :)

Win98-2 blokerer ikke for trafik til porte man bevidst har åbnet for
fordi default-indstillingen var ubrugelig. Det kan ZA finde på, og
det er ikke få gange folk med det problem har endt med at måtte
afinstallere ZA.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Carsten Holck

Dato : 05-03-05 22:39

Uffe S. Callesen skrev:

> [...]
> manuelt foretage en portscanning imod din egen IP med fx. nmap - eller
> et lignende værktøj. (Sørg lige for at sikre dig at du har din egen

evt. tag en knoppix-std skive med, så har du alle værktøjerne lige ved
hånden
www.knoppix-std.org (Security Tools Distribution)

/carsten