Udtrække en værdi fra en tabel
Fra : Belial

Dato : 23-02-05 19:37

Jeg har en tabel, hvor jeg gerne vil udskrive hver er af de kategorier, som
ligger i tabellen, selv om der ligger flere slags af samme kategori i
tabellen.

I tabellen kunne der f.eks. ligge 6 forskellige poster (i virkeligheden
mange flere):

1 kategori_a
2 kategori_b
3 kategori_a
4 kategori_c
5 kategori_c
6 kategori_c

Dvs. at der er 3 kategorier og at nogle af disse går igen. Jeg har brug for
at få udskrevet hver af de kategorier der ligger i taballen 1 gang hver.
Hvis jeg f.eks. skulle udskrive ovenstående skulle der stå

kategori_a
kategori_b
kategori_c

Hvordan gør jeg det? Jeg har forsøgt et hav af forskellige muligheder uden
held. Måske man skal bruge noget for... next eller et array?

Fra : Roald Mathisen

Dato : 23-02-05 20:24

"Belial" <666_NOSPAM@esenet.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Hvordan gør jeg det? Jeg har forsøgt et hav af forskellige muligheder uden
> held. Måske man skal bruge noget for... next eller et array?

The SELECT DISTINCT Statement
The DISTINCT keyword is used to return only distinct (different) values.

The SELECT statement returns information from table columns. But what if we
only want to select distinct elements?

With SQL, all we need to do is to add a DISTINCT keyword to the SELECT
statement:

Syntax
SELECT DISTINCT column_name(s)
FROM table_name