Lygte igen igen
Fra : Michael Kristensen

Dato : 23-02-05 13:29

Hej NG

Jeg skal have en lygte (som jeg har skrevet før). Er faldet for en
Vega 2. Kan se, at folk i gamle indlæg er tilfreds med den.

Men så er spørgsmålet: standard / genopladelig

Har fundet standard til 444 kr. og genopladelig til 1338 kr.

Er det den samme pære, der sidder i begge?

Overvejer nok mest standard og så bruge gode IKEA batterier deri (D
batteri fås til 10 kr), og så hvis jeg kommer til at bruge den tit
investere i nogle gode genopladelige D celler (8000 mAh).

Hvis den skal være den genopladelige, burde jeg måske også overveje en
Kowalski 620 (27W) til 1860 kr.

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-02-05 13:59

mbk112@hotmail.com (Michael Kristensen) wrote in

> [...]
> batteri fås til 10 kr), og så hvis jeg kommer til at bruge den tit
> investere i nogle gode genopladelige D celler (8000 mAh).

Du bliver sikkert skuffet, min erfaring med lygte på alm. batterier er at
de meget hurtigt bliver til starinlys under vandet, bla. fordi deres
afladningskarakteristik typisk er noget der minder om en ret linie fra
fuld styrke til 0. Genopladelige batterier (specielt de nyere af dem) har
som regel en afladningskarakteristik som først er rimelig vandret og så
pludseligt falder til 0 hurtigt. Jeg har hvert fald ikke fortrudt at jeg
har købt en ny lygte med genopladelig batterier (fra CDC dyk i Nr.
Sundby, Ocean PRO). Husk også på at billige batterier som regel har en
grund til at de er billige, netop at deres evne til at levere kraft når
de skal ikke er de samme som gode kvalitetsbatterier. Så selvom du kun
giver 10kr i IKEA så er det også trælst hvis de allerede er flade efter 5
minutter på bunden.

> Hvis den skal være den genopladelige, burde jeg måske også overveje en
> Kowalski 620 (27W) til 1860 kr.

Kender den ikke, men igen hvis du har pengene til en genopladelig så køb
sådan en, ellers vent til du har sparet sammen. Jeg er lidt ked af at jeg
brugte penge på en stor Ikelite RCD Super8 lygte med alm. batteier.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 23-02-05 20:13

> Husk også på at billige batterier som regel har en
> grund til at de er billige, netop at deres evne til at levere kraft når
> de skal ikke er de samme som gode kvalitetsbatterier.

Dette gælder ikke for IKEA batterier. De er produceret af Varta og er
mindst ligeså gode som dyre varemærkebatterier som Durecell.

De sælger som sagt 2 D celler til 20 kr og 10 stk AA til 18 kr.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-02-05 21:23

On Wed, 23 Feb 2005 11:12:56 -0800, Michael Kristensen wrote:

> Dette gælder ikke for IKEA batterier. De er produceret af Varta og er
> mindst ligeså gode som dyre varemærkebatterier som Durecell.
>
> De sælger som sagt 2 D celler til 20 kr og 10 stk AA til 18 kr.

Well min erfaring med dem (det var godt nok AA til cykellygten) er ikke
imponerende, men lad det nu være. Jeg vil stadig mene at det er spild af
penge på batterier (og miljøet) hvis man er rimelig aktiv dykker der
godt vil have lyset med ned under vandet. Min Ikelite kunne lige knap
holde 25 minutters bundtid hvor den var tændt det meste af tiden, og to
dyk på samme batterier var umuligt hvis den skulle bruges moderat. Så er
det nu rart at kunne have den genopladelige være tændt næsten fra man
hopper i vandet til man er oppe igen, og stadig have masser af juice
tilbage til næste dyk i samme stil (30 minutter er rimelig normal bundtid
for mig). Den er opgivet til mellem 1½ og 1.75 timer effektiv brændetid
med en 35W og det passer rimeligt. Men så vil den også gerne sidde på
laderen natten over for at være klar igen.

Thomas

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-02-05 15:21

Den almindelige er med omkring 5 w så vidt jeg husker. Den genopladelige
version er på 20 w. Det gør en pæn forskel.

Kowalskien har jeg ikke nogen personlig erfaring med, men de har et
udemærket ry. 27watt er jo bedre end 20 watt, såe...

JZC

Fra : HKN

Dato : 23-02-05 21:17

> [...]
>
> Har fundet standard til 444 kr. og genopladelig til 1338 kr.
>
> Er det den samme pære, der sidder i begge?

6W i batteriversionen - 20W i den genopladelige.

Hvis du alligevel vil ofre en del mere, så tag et kig på UK Light Cannon -
en 10W HID til ca. 1.500,- SVJV. Der får du tilsvarende lys som i en 30W
Halogen (næsten).

Mvh
Henrik

Fra : Søren Reinke

Dato : 23-02-05 21:43

> [...]
> en 10W HID til ca. 1.500,- SVJV. Der får du tilsvarende lys som i en 30W

Jeg kan kun tilslutte mig HID lamper, de giver et hvidt lys, og ikke
gult som mange andre dykkerlygter.
Jeg er selv utrolig glad for min GreenForce 30W HID

--
Søren Reinke
www.Xray-Mag.com/ - dit gratis dykkermagasin på nettet

Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-02-05 19:07

> Jeg kan kun tilslutte mig HID lamper, de giver et hvidt lys, og ikke=20
> gult som mange andre dykkerlygter.

Er HID det samme som HLX?

> S ren Reinke

Skal du ikke snart have gjort noget ved dit æ,ø og å problem

vh
Michael Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-05 10:10

> Er HID det samme som HLX?

Nej det er ikke det samme.

> Skal du ikke snart have gjort noget ved dit æ,ø og å problem

hvilket problem, jeg kan fint læse Sørens ÆØÅ'er
når jeg ser hans indlæg er de fint med.

mvh Morten

Fra : Allan Hansen

Dato : 23-02-05 22:01

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have en lygte (som jeg har skrevet før). Er faldet for en
> Vega 2. Kan se, at folk i gamle indlæg er tilfreds med den.

Lygten er som sagt aldeles glimrende som den første lygte man køber og for
444 Kr for man ellers ikke meget dykkerlygte. Put trygt en 6 V 20 W ( gerne
HLX ) pære i og brug de billige IKEA batterier. Hvis batteriudgiften bliver
for høj kan du skifte til genopladelige dog er disse på 1,2 V mod alkaline's
på 1,5 V, så den lyser lidt svagere ( men intet problem ). 8000 mAh NiMH
batterier er prismæssigt nok overkill. 5 stk koster op mod 650 Kr og dertil
kommer en lader på nok 3-400 Kr. 3-4000 mAh med lader fås oftere på tilbud
og kan sagtens lyse 1 time.

> Hvis den skal være den genopladelige, burde jeg måske også overveje en
> Kowalski 620 (27W) til 1860 kr.

Et andet alternativ kunne være en LED. LED har hidtil ikke imponeret men på
det sidste er der kommet f. eks fra FA & MI nogle der begynder at imponere.
Se http://www.divernet.com/equipment/1204divertests.shtml
Jeg så en forleden aften der åbenbart har været på messetilbud. Med 3 dioder
lyste den angiveligt ~25 W med en meget høj farvetemperatur ( 5-6000 K ).
Med 4 AA batterier lyser den i op til 5 timer. Lygten var lavet meget rubust
og virkede imponerende. Den bliver vist solgt fra
http://www.jj-technique.com/ og prisen efter hvad jeg forstod 13-1400 Kr.

Allan Hansen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-02-05 10:33

> Lygten er som sagt aldeles glimrende som den første lygte man køber og for
> 444 Kr for man ellers ikke meget dykkerlygte. Put trygt en 6 V 20 W ( gerne
> HLX ) pære i og brug de billige IKEA batterier.

Hvor købes denne HLX pære og hvad koster den?

> [...]
> kommer en lader på nok 3-400 Kr. 3-4000 mAh med lader fås oftere på tilbud

Jeg kan hos batterier.dk få et 8000 mAh NiHM D batteri til 70 kr.

vh
Michael Kristensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-02-05 11:31

> Hvor købes denne HLX pære og hvad koster den?

En HLX pære giver et langt hvidere lys en den alm. halogens gule lys. Den
bruges også i kameraer/lamper og overheadprojektorer.En velassoteret
fotohandler burde have eller skaffe disse. Pæren hedder
Osram HLX 64250. Ellers kan du prøve nettet f. eks
http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/05_licht/a_lampen.php ( 5
Øv/stk )

Fra Osrams katalog ( år 2000 ):
Stiftpærer:
6 V:
20 W ben G4 HLX 64250 lumen 480
20 W ben PG22 HLX64251 lumen 500

12 V:
50 W ben GY6,35 HLX 64610 lumen 1600
75 W ben G4 HLX 64616 lumen 2350
100 W ben GY6,35 HLX 64623 lumen 2800
100 W ben GY6,35 HLX 64625 lumen 3600

> Jeg kan hos batterier.dk få et 8000 mAh NiHM D batteri til 70 kr.

De er godt nok blevet billige. Men hvilken lader vil du bruge ?

Allan Hansen

Fra : Michael Kristensen

Dato : 24-02-05 18:59

> Fra Osrams katalog ( år 2000 ):
> Stiftpærer:
> 6 V:
> 20 W ben G4 HLX 64250 lumen 480
> 20 W ben PG22 HLX64251 lumen 500

Overvejer også en Mini Vega til 280 kr. Den bruger 4 stk. D celler.

Kan man også bruge HLX pærer til dem? (med genopladelige batterier er
der kun 4x1,2 v = 4,8 V, hvordan reagerer HLX pærer på den lavere
spænding?)

> De er godt nok blevet billige. Men hvilken lader vil du bruge ?

De har en inteligent lader, der kan klare (desværre kun) 4 stk D
celler til 249 kr. (derfor overvejer jeg mini vega, der kun bruger 4 i
stedet for vega 2, der bruger 5)

Hvor lang lystid kan jeg regne med henholdvis 4 eller 5 D celler?

Engangs?

8000 mAh?

Er NiCD eller NiHM batterier bedst til lygter?

vh
Michael Kristensen

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-02-05 19:55

> [...]
> Kan man også bruge HLX pærer til dem? (med genopladelige batterier er
> der kun 4x1,2 v = 4,8 V, hvordan reagerer HLX pærer på den lavere

Halogenpærer ( HLX er en halogenpærer med Xenongas ) giver mindre lys jo
mindre spændingen er. Mit bud er at de skal have den spænding som de er
lavet til for at få et rimeligt godt lysudbytte. Spændingen må endda gerne
være over ( overspænding ) da pærerne der så ofte giver et betydeligt større
lydudbytte. Overspænding nedsætter dog levetiden af pæren.

> De har en inteligent lader, der kan klare (desværre kun) 4 stk D
> celler til 249 kr. (derfor overvejer jeg mini vega, der kun bruger 4 i
> stedet for vega 2, der bruger 5).

Er du sikker på at laderen kan oplade til 8000 mAh ? Jeg har ikke set en
lader der kan lade løse batterier op til denne kapasitet ( dermed ikke sagt
at de ikke findes )

> Hvor lang lystid kan jeg regne med henholdvis 4 eller 5 D celler?

Det kan du regne ud. En 20W 6 V pære trækker 20/6 A~3,3 A så teoretisk kan
et 6 V 3300 mAh batteri få pæren til at lyse i 1 time. I praksis skal man
trække 1/3 fra så 4000 mAh får pæren til at lyse en lille time.

> Engangs?

Der må man prøve sig frem i praksis afhængigt af kvalitet af batteriet (
IKEA er gode )

> Er NiCD eller NiHM batterier bedst til lygter?

Du mener til opladning. NiHM kan sjatlades mens NiCa skal aflades inden
opladning da der ellers kan opbygges "memoryeffekt" der nedsætter batteriets
kapasitet ( mAh )

Allan Hansen, det gode ved Vega2 er at man kan bygge videre på den. Sæt et
12 V 7 Ah blyakkumulator i en vandtæt kasse med en ledning ind i Vega'en med
en 12 V 50 W HLX og der er et "lyssværd"

Fra : Thomas VJ

Dato : 24-02-05 20:50

"Allan Hansen" <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> Spændingen må endda gerne
> være over ( overspænding ) da pærerne der så ofte giver et betydeligt
> større
> lydudbytte.

Så meget at larmen skræmmer fiskene væk?

Thomas VJ

Fra : Jens Olsen

Dato : 23-02-05 22:43

mbk112@hotmail.com (Michael Kristensen) wrote in message news:<62a43eb3.0502230429.2a0878af@posting.google.com>...
> Hvis den skal være den genopladelige, burde jeg måske også overveje en
> Kowalski 620 (27W) til 1860 kr.

Når du alligevel er i det prislag, så ville jeg hvis det var mig
investere de ekstra penge som det koster at få en 50W. Du skal vel op
omkring 2500 kr for at få en genopladelig 50W. MB-sub har i hvert
tilfælde tidligere været meget rimelig i pris (især hvis købt over
nettet).

J.O.

Fra : Thor Larsen

Dato : 24-02-05 12:32

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring 2500 kr for at få en genopladelig 50W. MB-sub har i hvert
> tilfælde tidligere været meget rimelig i pris (især hvis købt over

Jeg er den lykklige indehaver af en MB SUB DL812, OK den er lidt stor men
den har rigelig brændetid til 2 dyk. Min makker har en DL512 som er lidt
kortere, det samme gælder brændtiden, men han er også meget tilfreds.
Jeg har også en anden lygte, den første jeg købte, som ikke har muligheden
for at justere lysstyrken. Dette er et absolut must, da det i nogle
situationer er rart at lade "solen stige" og kører på fuldt blus, men er der
meget sediment i vandet vil det være som at kører med langt lys i stærk
tåge.

Thor

Fra : Lasse

Dato : 23-02-05 23:40

Jeg har en kowakski 620 speed. (20W halogen)
Dens lysfarve og lysstyrke minder mest af alt om en fydfadslysLampet,
hvis en sådan da overhovedet findes.
Den giver et hyggeligt lys, der er OK til natur dyk i god sigt. Det er
egentlig også det eneste den er god til.
Vil du købe min ?
Jeg er blevet drillet meget med min lille lygte. Alle de store drenge
har HID lygter.

Anyhow, lyset den giver er hyggeligt og det er jo ogsaa vigtigt. De
fleste HID lygter lyser jo somregel hele vraget op som det pludseligt
var placeret i en østysk badehal med lysstofrørs belysning. (red. ikke
særligt hyggeligt lys)

Jeg går dog efter HID næste gang. Længere brændtid vs lysstyrke og
batteri størrelse og mindre drilleri. ;)

Hygge,
Lasse

Fra : Jens Olsen

Dato : 24-02-05 10:48

lassescuba@hotmail.com (Lasse) wrote in message news:<6834f68b.0502231440.41f695ed@posting.google.com>...
> [...]
> særligt hyggeligt lys)
>
> Jeg går dog efter HID næste gang. Længere brændtid vs lysstyrke og
> batteri størrelse og mindre drilleri. ;)

Som den på 5 år lykkelige indehaver af en 35W HID kan jeg kun sige, at
HID styrer. Men det var nu sjovere i starten inden alle fik dem. Det
var sjovt at se en ny meddykkers overraskelse når der blev tændt for
lyskanonen.

Og så holder jeg meget af østysk badehals stemning på vragdyk. Men har
dog også oplevet meddykkere der klage over, at de lige så godt kunne
være taget på almindeligt dagdyk i stedet for natdyk, når jeg
alligevel havde sådan en HID-fætter med.

Jens Olsen

Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
så bliver dykning ikke sjovere

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-02-05 17:33

> [...]
> HID styrer. Men det var nu sjovere i starten inden alle fik dem. Det
> var sjovt at se en ny meddykkers overraskelse når der blev tændt for

Jeg er også ejer af en 35 watt HID lygte men jeg tror nu ikke der er meget
fremtid i HID lygter efter jeg har set nogle af de nye super LED lygter. De
bruger mindre strøm for det samme lys, der er ikke noget elektronik der kan
gå i stykker, "pæreren" er ikke så følsom over for stød og slag som HID. De
har næsten samme høje farve temp som HID.

LED styre i fremtiden....

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-02-05 18:53

Har du nogle eksempler du kan henvise til. Har kun set Green Force's LED,
den var ikke særligt overbevisende. Jeg er godt tilfreds med min 10W HID,
den gav vel omkring dobbelt så meget lys.

JZC
(Drømmer om 2 x 200w HMI... men det er til andet formål)

Fra : Allan Hansen

Dato : 25-02-05 12:27

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har du nogle eksempler du kan henvise til. Har kun set Green Force's LED,
> den var ikke særligt overbevisende. Jeg er godt tilfreds med min 10W HID,
> den gav vel omkring dobbelt så meget lys.

Den lygte Manley omtaler som jeg også har set er FA & MI Power LED 3
http://www.fa-mi.com/ing/ecommerce2/prodotti2/
Lygten består af 3 Luxeon Super LED og der står 25 W på lygten. Luxeon Super
LED er en forholdsvis ny diodetype som giver et fantastisk kraftigt og meget
hvidt lys. FAMI har åbenbart lavet et prisme der kan samle lyset og skal jeg
vurdere det svarer det hen ad en 10 W HID. Dioderne har en levetid på SVJH
50.000 timer og lyser 5 timer med 4 AA batterier. Jeg har selv en lille
back-up LED lygte med 4 dioder og den kan ikke bruges til andet end at lyse
sine instrumenter op, men disse Super LED tror jeg faktisk er en "comming
technologi" som dykkerlygter.

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 25-02-05 12:47

Allan Hansen wrote:
> [...]
> sine instrumenter op, men disse Super LED tror jeg faktisk er en "comming

Lyder spændende, hvad koster sådanne en ?
Ville være god som backup lygte, jeg afskaffer bestemt ikke min 30W HID
med det samme

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-02-05 15:47

Lyder spændende, hvad koster sådanne en ?
Ville være god som backup lygte, jeg afskaffer bestemt ikke min 30W HID
med det samme

Diode med linse og køleplade koster omkring ?22.

http://shop.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/162_164/products_id/384

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 25-02-05 16:04

> Jeg er også ejer af en 35 watt HID lygte men jeg tror nu ikke der er meget
> fremtid i HID lygter efter jeg har set nogle af de nye super LED lygter. De
> bruger mindre strøm for det samme lys

Ja, det lyder jo rart. Er der nogen der kender tallene for, hvor mange
procent af den tilførte energie der bliver til lys for hhv. HID og
LED.

> der er ikke noget elektronik der kan
> gå i stykker, "pæreren" er ikke så følsom over for stød og slag som HID. De
> har næsten samme høje farve temp som HID.

Samme høje farve temperatur uden den følsomme (og dyre) elektronik
ville ikke være ringe.

> LED styre i fremtiden....

Ingen tvivl om det. Så skal vi igen allesammen ud at bruge en masse
penge på lygter.

Jens Olsen

Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
dykning når det er bedst

Fra : U W

Dato : 24-02-05 15:58

Hej Michael.
Hvad er det maksimale beløb du vl ofre ? Når du har gjort op med
dig selv hvad det er, bliver det lidt lettere at vejlede/vildlede..
Men hvis du vil have en kanon lygte der er dansk produceret
og "handmade", som virkelig giver dig kanonlys til penge og som du
har i mange år, så tjek www.z-diving.dk.
Han laver de bedste lygter til prisen !! SÅDAN. og han er har en
kanon service ! Jeg har selv en z-lygte med halogen og kende en
del som har både HID og halogen !

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-02-05 19:22

Henrik Manley skrev i Message-ID: <cdGHD6oGFHA.3844@gud.bends.dk>:

> De bruger mindre strøm for det samme lys, der er ikke noget elektronik
> der kan gå i stykker, "pæreren" er ikke så følsom over for stød og
> slag som HID.

1) Selve pæren i HID skulle være langt mindre stødfølsom end halogen.

2) Ingen af de LED lygter jeg har set er ordenligt fokuserede.

Men det betyder ikke, dette ikke kan ændre sig.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 25-02-05 15:50

> 1) Selve pæren i HID skulle være langt mindre stødfølsom end halogen.

LED er næste ufølsom over stød og slag, jeg tror man kunne lave en hammer
med indbygget lys.

> 2) Ingen af de LED lygter jeg har set er ordenligt fokuserede.

De er så kommet nu, man sætter en linse foran den og du kan vælge spredning
imellem 120 og 10 grader.

Fra : Johnny Hyd?n

Dato : 26-02-05 15:30

> De er så kommet nu, man sætter en linse foran den og du kan vælge spredning
> imellem 120 og 10 grader.

Har nogen set en decideret dykkerlygte med LED teknologi i en
lysstyrke, der kan matche en god dykkerlygte?

Links??

Johnny.

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-02-05 16:05

"Johnny Hyd?n" <hyden@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen set en decideret dykkerlygte med LED teknologi i en
> lysstyrke, der kan matche en god dykkerlygte?

I hvert fald så man skal til at overveje. Det er en overordentlig god
backup og for rigtig mange en ganske glimrende primær lygte. Jeg har lige på
vragudstillingen set FAMI lygterne med Super LED. Der var også en Power 4
LED svarende til 40 W. De fås også med goodmann handle hvis man ønsker det.
Prisen på Power 4 LED var i dag 1996 Kr og 20 % rabat hvis man bestilte i
dag ~1600 Kr http://www.fa-mi.com/ing/ .

Allan Hansen