Netværks Server - Hvilket Styresystem?
Fra : Rex

Dato : 22-02-05 22:06

Hej jeg har en server der:

Deler min Internet forbindelse ud til mit hjemmenetværk
Kører en ftp server
Kører E-Mule

I øjeblikket kører den Windows XP Prof ligesom mine 3 andre maskiner gør.

Men jeg synes ikke altid den kører optimalt og der er tit problemer med at
maskinerne ikke kan se hinanden i netværket.

Derfor overvejede jeg at skifte operativsystem, måske til Linux?
Er der nogen der kan hjælpe mig med erfaringer gode/dårlige?
Hvis alle synes det er en god ide at skifte til Linux - Hvilken version skal
man så vælge og
det er jo lidt sværere at installere så hvor finder man hjælp til det?

Hilsen Jan

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 22-02-05 22:55

Rex wrote:
> Hej jeg har en server der:
>
> Deler min Internet forbindelse ud til mit hjemmenetværk

Køb en router - under 500 for de billigste - og det virker og er i
luften på under 5 min. Strømforbruget er minimalt og larmen lig nul.

> [...]
>
> Men jeg synes ikke altid den kører optimalt og der er tit problemer med at
> maskinerne ikke kan se hinanden i netværket.

Hvis maskinerne ikke kan se hinanden har du et andet problem som jeg
tvivler på at Linux kan løse. Du har måske nogle dårlig netværkskabler
eller en forkert konfiguration. Hvordan tildeler du IP adresser ? Kan de
pinge hinanden ? Kan ingen se hinanden eller er det kun en af dem ? Er
det altid samme maskine(r) ?

> [...]
> man så vælge og
> det er jo lidt sværere at installere så hvor finder man hjælp til det?

Jeg siger ikke du skal blive på XP - men dine bevæg-grunde til at
skifter virker ikke som om det er den rigtige løsning på dine problemer.
Linux er godt - og når dit netværk virker kan du f.eks. prøve at DL
Knoppix (http://www.knoppix.org/) og du får en CD du kan boote direkte
og i løbet af 10 sekunder har du en Linux i luften. Så kan du
lege/prøve/teste Linux og se om det er noget for dig uden at du skal til
at re-partionere dine diske, lave dual boot systemer og have problemer
med at tilgå data både fra XP og Linux. Hvis du synes om Linux kan du jo
bare fjere XP helt og undgå de problemer jeg lige har nævnt.

Efter Knoppix er der masser af forskellige distibution du kan bruge -
bedste valg er den som en af dine venner bruger - det gør hjælp lettere.

Jørn

Fra : Rex

Dato : 22-02-05 23:04

"Jørn Hundebøll" <spamnews2@dblue.dk> skrev i en meddelelse

> Køb en router - under 500 for de billigste - og det virker og er i luften
> på under 5 min. Strømforbruget er minimalt og larmen lig nul.

Har jeg haft masser af, aldrig har jeg haft større problemer..
Går altid kolde et par gane i døgnet, når der er stor trafik.
Har haft en Cisco, en 3com og 2 billige alle samme problemer..

Denne slags problemer har jeg ALDRIG haft når jeg bruger en computer.

Og jeg har aldrig problemer med at internet forbindelsen ikke virker, kun
fil-deling mellem maskinerne..

> [...]
> pinge hinanden ? Kan ingen se hinanden eller er det kun en af dem ? Er det

Jeg ved godt at dette ikke er et windows/Linux problem, men er nok nød til
at reinstallere Windows/Norton for at få netværket godt op og køre.. Og så
tænkte jeg, når jeg nu alligevel skal forfra, er der så en bedre løsning en
XP?

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 22-02-05 23:28

Rex wrote:
> [...]
> Har haft en Cisco, en 3com og 2 billige alle samme problemer..
>
> Denne slags problemer har jeg ALDRIG haft når jeg bruger en computer.

Det er slet ikke noget jeg kan genkende. En router plejer at være en god
og stabil løsning som anvendes hvis det bare skal virke. Min LinkSys
(Linux baseret) har ingen problemer givet og den forrige LinkSys (uden
wireless) kørte også bare. Jeg har typisk omkring 100 GB internet trafik
per måned, så det er ikke fordi de samler støv. Den fungere også som
switch imellem de tre mest benyttede maskiner i huset - alt sammen uden
problemer.

Det lyder mere som et netkort eller netkabel som gør at router og
netkort ikke er enige om hastigheden/duplex.

> Og jeg har aldrig problemer med at internet forbindelsen ikke virker, kun
> fil-deling mellem maskinerne..

Men kan du pinge imellem de forskellige maskiner ?

> [...]
> tænkte jeg, når jeg nu alligevel skal forfra, er der så en bedre løsning en

Voldsom kur på et (tilsyneladende) banalt problem.

Jørn

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-02-05 23:43

Rex wrote:
> [...]
> tænkte jeg, når jeg nu alligevel skal forfra, er der så en bedre løsning en

Kan det taenkes, at du koerer med en eller anden firewall (e.g. NIS)?
Proev at slaa den fra paa alle maskiner og se, om det ikke loeser problemet.

Hvis man ikke selv kan debugge sine netvaerksproblemer, kan man heller
ikke finde ud af at konfigurere en firewall. De faerreste har i oevrigt
brug for en, hvis de ellers taenker sig om og patcher deres maskiner.

Mvh. Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Ingelsen

Dato : 23-02-05 10:36

"Michael Knudsen" <ether@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke finde ud af at konfigurere en firewall. De faerreste har i oevrigt
> brug for en, hvis de ellers taenker sig om og patcher deres maskiner.

Tro mig jeg har prøvet ALT (pånær det rigtige) for at løse problemerne.
Jeg kan sagtens pinge alle maskinerne, og se alle maskinerne på alle
maskinerne under netværks-computere med deres rigtige navn. Fra serveren kan
jeg hente/sende filer til alle andre maskiner,der er bare ingen der kan
hente/sende til serveren. Får bare meddelelse om ingen adgang. Så det er
ikke netværket der har problemer, nok mere firewallen. Hvorfor jeg spørger
så meget til Linux, er at jeg er træt af Windows og vira. Og da serveren kun
er 700 MHz er den også lidt sløv med XP. Derfor tænkte jeg en Linux Løsning,
selvom jeg aldrig har prøvet Linux før. Men det kan man vel lære..

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-02-05 11:49

On 2005-02-23, Ingelsen <SLET@mig.dk> wrote:
> [...]
> ikke netværket der har problemer, nok mere firewallen. Hvorfor jeg spørger

Har du en kombination af Windows 9x/ME og XP? I saa fald skal du
aktivere gaeste-brugeren paa serveren, da brugerne ellers ikke kan se
listen over shares.

Proev at afinstallere firewallen. Den kan have fejl, som stadig
paavirker netvaerkstrafikken, selv hvis filtreringen (angiveligt) er
slaaet fra.

> [...]
> er 700 MHz er den også lidt sløv med XP. Derfor tænkte jeg en Linux Løsning,
> selvom jeg aldrig har prøvet Linux før. Men det kan man vel lære..

Det kan du helt sikkert -- saerligt ved at konsultere god dokumentation
og gode venner (i naevnte raekkefoelge).

Nu naevner du selv hastighed og virus og linux som loesningen. Du skal
vaere opmaerksom paa to ting:

   1) Du kan installere en masse dillerdaller til linux, der goer
   den langt sloevere end Windows.

   2) Du slipper maaske for virus med linux (udover GPL, heh), men
   der er mange andre sikkerhedsaspekter at saette sig ind i.

Mvh. Michael.

Fra : Glen

Dato : 23-02-05 17:18

> Har du en kombination af Windows 9x/ME og XP? I saa fald skal du
> aktivere gaeste-brugeren paa serveren, da brugerne ellers ikke kan se
> listen over shares.

yeaks, det er lidt det samme som at sige, hey i skal alle køre root
ellers virker Linux ikke.

prøv istedet

start gpedit.msc
Computer Configuration
Security
Local Policy
Security Option
Network Access: let evryone permissions Apply to Anonymous users = Enable

kør en gpupdate /force
genstart

En anden mulighed er at den bruger du har på windows 98 også er oprettet
på din "Server" og har samme password, så virker det også

Men i bund og grund burde man ikke bruge et så gammelt og usikkert OS i
år 2005

/Glen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-02-05 17:49

Den Wed, 23 Feb 2005 17:18:06 +0100 skrev Glen:

> Men i bund og grund burde man ikke bruge et så gammelt og usikkert OS i
> år 2005

Nej, men sålænge folk absolut ikke vil bruge andet end Windows, og MS
stadig ikke vil lave noget der virker bedre end 98SE, men holder sig
til skrammel som ME og XP, så er der jo ikke meget at gøre.

Jeg kender to der bander XP langt væk efter de er blevet tvunget
over på den pga. manglende drivere til deres nye hardware til Win98.

Personligt bruger jeg naturligvis ikke nogen af delene medmindre jeg
bliver betalt for det

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Glen

Dato : 23-02-05 21:36

> Jeg kender to der bander XP langt væk efter de er blevet tvunget
> over på den pga. manglende drivere til deres nye hardware til Win98.

Man kan åbentbart ikke lære gamle hunde nye tricks, Win98 er da snot
elendigt i forhold til Xp Sp2

> Personligt bruger jeg naturligvis ikke nogen af delene medmindre jeg
> bliver betalt for det

Hver sin smag

/Glen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 23-02-05 21:39

I dk.edb.system.unix, skrev Glen:

> Man kan åbentbart ikke lære gamle hunde nye tricks, Win98 er da snot
> elendigt i forhold til Xp Sp2

Hmm, næppe i alle tilfælde. I mange tilfælde vil en opgradering fra
Win98 tiil XP SP2 også påkræve en hardware opdatering..

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
Danmark har fået sit eget Mozillaforum:

Fra : Glen

Dato : 23-02-05 22:03

Jesper Krogh wrote:

> Hmm, næppe i alle tilfælde. I mange tilfælde vil en opgradering fra
> Win98 tiil XP SP2 også påkræve en hardware opdatering..

Nu nævnte han jo netop nyt HW, så netop derfor er det bedre at satse på
en nyt (bedre) OS (linux,Solaris,XP Whatever)

/Glen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-02-05 21:50

Den Wed, 23 Feb 2005 21:36:22 +0100 skrev Glen:

> Man kan åbentbart ikke lære gamle hunde nye tricks, Win98 er da snot
> elendigt i forhold til Xp Sp2

Muligvis hvis man har en 8 GHz processor og 15k diske i RAID 0, men
på en 2.6 GHz med ATA diske og 768 MB RAM bliver den overhalet af
en skovsnegl med gigt.

Og de mange genstarter bliver det naturligvis ikke bedre af - Win98
kan da nøjes med at blive genstartet en gang, med XP er det som om
at den laver en lyn-genstart første gang, som ikke for renset ud,
for der skal som regel to gange til før den begynder at virke igen.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Glen

Dato : 23-02-05 22:08

Kent Friis wrote:

> Muligvis hvis man har en 8 GHz processor og 15k diske i RAID 0, men
> på en 2.6 GHz med ATA diske og 768 MB RAM bliver den overhalet af
> en skovsnegl med gigt.

Kom nu lidt seriøs!

> [...]
> at den laver en lyn-genstart første gang, som ikke for renset ud,
> for der skal som regel to gange til før den begynder at virke igen.

? Fejl 40

Alting er let hvis man kender sit OS

Min XP Install er fra jeg fik min maskine dvs. 2001

den køre ubeklageligt. Eye of the beholder man at the keyboard.

Du har det sikkert på sammen måde med Linux

/Glen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-02-05 22:18

Den Wed, 23 Feb 2005 22:07:53 +0100 skrev Glen:

> Kom nu lidt seriøs!

Jeg har en 2.6 GHz XP maskine på arbejdet, og den skal reagere mindst
fire gange så hurtigt før den er til at arbejde fornuftigt med.

> ? Fejl 40

Meget muligt, men vi kan jo ikke alle være MCSE'er, og Windows er
åbenbart ikke brugervenligt nok til at andre kan bruge det :-/

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Glen

Dato : 23-02-05 22:56

Kent Friis wrote:

> Jeg har en 2.6 GHz XP maskine på arbejdet, og den skal reagere mindst
> fire gange så hurtigt før den er til at arbejde fornuftigt med.

Sjovt jeg har en 2.6 Ghz som jeg køre Vmware workstaion på, med 4-5
maskiner. Og den køre da ganske fint.

Jeg synes din argumentation er overfladisk og ligegyldig, men det er
din. Og jeg kan kun give dig ret i at det man evner bedst skal holde sig
til.

Så hyg dig med Linux ( det gør jeg forresten også )

venlig Hilsen
Glen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-02-05 21:40

On 2005-02-23, Glen <> wrote:
> start gpedit.msc
> Computer Configuration
> Security
> Local Policy
> Security Option
> Network Access: let evryone permissions Apply to Anonymous users = Enable
>
> kør en gpupdate /force
> genstart

Det der skal jeg lige kigge paa, naeste gang jeg sidder ved saadan et
dyr. Tak.

> En anden mulighed er at den bruger du har på windows 98 også er oprettet
> på din "Server" og har samme password, så virker det også

Det har jeg ellers forsoegt uden held, mener jeg.

> Men i bund og grund burde man ikke bruge et så gammelt og usikkert OS i
> år 2005

Det burde man heller ikke, da de kom frem.

Mvh. Michael.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 23-02-05 09:05

> [...]
> eller en forkert konfiguration. Hvordan tildeler du IP adresser ? Kan de
> pinge hinanden ? Kan ingen se hinanden eller er det kun en af dem ? Er

Da han har get2net vil jeg tro han kører en bitstream løsning fra TDC,
derfor kan hans maskiner få IPÅ-adresser i forskellige net, og dermed ikke
se hinanden.

En "god" router skulle gerne løse det problem,
men den skal kunne klare alle de dynamiske nat-entries der opstår ved p2p
fildelingen, ellers "lukker den til" efter relativt kort tid.
Det kan tit løses ved at sætte timeout tiden ned på de dynamiske nat-entries
i routeren.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : andy

Dato : 24-02-05 00:24

Rex skrev:
> [...]
> man så vælge og
> det er jo lidt sværere at installere så hvor finder man hjælp til det?

Jeg har også selv haft en del problemer med nogle rogther, men det er
tit hvis dhpc delen ikke godt nok, eller ikke passer til dign internet
udbyder. spørg eventuel hvad de anbefaler hvis de vil det. Det med at i
ikke kan se hinanden tyder nok mere i retning af at det er noget
opsætning i windows der ikke spiller 100%