[JEHOVAS VIDNER] Jehovas Vidner anklages f~
Fra : Cyril Malka

Dato : 22-02-05 21:44

(22/02-2005) En 11-årig pige selvmord har rystet offentligheden. Pigen
var medlem af Jehovas Vidner, som har 3.200 medlemmer i Albanien, hvor
bevægelsen regnes som trossamfund...

Læs resten her: http://www.kortlink.com/albanien

--
Venligst,

Cyril

Det nye Testamente - Fortæller man alt? - http://www.nytestamente.org

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-02-05 22:32

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> (22/02-2005) En 11-årig pige selvmord har rystet offentligheden. Pigen
> var medlem af Jehovas Vidner, som har 3.200 medlemmer i Albanien, hvor
> bevægelsen regnes som trossamfund...

Gad vide hvor mange selvmord, der kan tilskrives jødetampe eller
semi-jødetampe?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 02/21/05)

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-02-05 01:20

I news:cvg8cd$16gq$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Gad vide hvor mange selvmord, der kan tilskrives jødetampe eller
> semi-jødetampe?

Sikkert lige så mange som kan tilskrives Jehovas Vidner eller alle mulige
andre trosretninger.

http://bibeltro.dk/ - *Om Bibelen og bibeloversættelser*
http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - http://ravsted.net/

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 01:33

Jens Bruun skrev Tirsdag den 22. februar 2005 22:31 i beskeden
<cvg8cd$16gq$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> "Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Gad vide hvor mange selvmord, der kan tilskrives jødetampe eller
> semi-jødetampe?

Hvordan synes du lige du bidrager med seriøs debat med sådan et indlæg?

Mens du smutter over i news:dk.snak.mudderkastning hvor den tone hører
hjemme, kan du jo så tænke over om det er din skjulte fascination af
JV'erne der får dig til at reagere sådan, eller om det måske er den gamle
benskade der har forplantet sig opefter!

Henrik, Slagelse
»Hvad er der mere at sige! Er Gud for os, hvem kan da være imod os?« (Rom.
8:31) **** Linux - Det bedste OS, især til pengene!

Fra : Soeren

Dato : 23-02-05 11:09

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> <cvg8cd$16gq$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Hvordan synes du lige du bidrager med seriøs debat med sådan et

Vågn op, hvis du synes Cyril Malka er seriøs, ja så stakkels dig

Soeren

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : JoVe

Dato : 23-02-05 10:36

> "Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Gad vide hvor mange selvmord, der kan tilskrives jødetampe eller
> [...]

Du er da helt antikveret! Din debatform hørte hjemme i 1930'erne, og så lidt
sydligere!!!

Mvh
Jørgen Vestergaard

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 16:40

JoVe skrev Onsdag den 23. februar 2005 10:35 i beskeden
<421c4e6a$0$48703$edfadb0f@dread15.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:

> Du er da helt antikveret! Din debatform hørte hjemme i 1930'erne, og så
> lidt sydligere!!!
> Mvh
> Jørgen Vestergaard

Fuldkommen enig.

Fra : JoVe

Dato : 22-02-05 22:44

> [...]
>

> (22/02-2005) En 11-årig pige selvmord har rystet offentligheden. Pigen
> var medlem af Jehovas Vidner, som har 3.200 medlemmer i Albanien, hvor

Og hvad størrelse mon hun brugte i sko? Mon det har været 34? Eller 35???!!!

Tænk, en 11-årig pige selvmord har rystet offentligheden. Pigen brugt
størrelse 35 i sko!!! Brug aldrig størrelse 35 i sko!!!!!

Læs her om størrelse 35: http://www.ecco.dk

Mvh
JoVe

Fra : Claus Larsen

Dato : 22-02-05 22:53

Cyril Malka wrote:

Har du "Jehovafobi"?o)

Hilsen Claus

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-02-05 01:23

I news:cvgd4c$1cnb$1@news.cybercity.dk skrev
Claus Larsen følgende:

> Cyril Malka wrote:
>
> Har du "Jehovafobi"?o)

Ja, det har han da i høj grad !!

Fra : jørgen

Dato : 22-02-05 23:55

> [...]
>

> (22/02-2005) En 11-årig pige selvmord har rystet offentligheden. Pigen
> var medlem af Jehovas Vidner, som har 3.200 medlemmer i Albanien, hvor

Jeg tror at der forekommer selvmord i de fleste trossamfund, spørgsmålet er
så bare om der er en "overdødelighed" blandt JVere? Det er også svært at
vurdere udfra de oplysninger du giver om det var hendes tilknytning til JV
der var årsag til hendes selvmord.

Jeg husker at der engang var fokus på livets ord's bibelskole hvor der
åbenbart var en del der havde begået selvmord. En del af forklaringen på
dette er måske det faktum at nogens selvmord kan motivere andre til at vælge
den samme vej. Jeg har læst et sted at Goethe's "den unge werters lidelser"
afstedkom en bølge af selvmord i datidens tyskland. Men det var også en
meget romantiseret beskrivelse af en "legal" måde at løse ulykkelighed og
umulig kærlighed på.

mvh jørgen.

Fra : Difool

Dato : 23-02-05 00:08

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> afstedkom en bølge af selvmord i datidens tyskland. Men det var også en
> meget romantiseret beskrivelse af en "legal" måde at løse ulykkelighed og

Jeg har lige hørt, at en nyligt afdød mand var medlem af folkekirken. Det må
betyder, at det er dødeligt at være medlem af folkekirken. Folkekirken må
være skyld i hans død! (?)

Mikkel

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-02-05 01:28

I news:421bbb43$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk skrev
Difool følgende:

> Jeg har lige hørt, at en nyligt afdød mand var medlem af folkekirken. Det
> må betyder, at det er dødeligt at være medlem af folkekirken. Folkekirken
> må være skyld i hans død! (?)

Nej nej, det er altsammen samfundets skyld, for de gav ikke Cyril en stor
bonuscheck for at melde sig ud af den katolske kirke, semikonvertere til
jødedommen og flytte til Frankrig hvor Britt skal betale mindre i skat af
indtægter fra Danmark.

Men nu er de to personer (Britt og Cyril) jo også vildt fortørnede over at
nogle medlemmer af Jehovas Vidner foretager et fuldt ud lovligt
skattefradrag.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 01:40

Difool skrev Onsdag den 23. februar 2005 00:07 i beskeden
<421bbb43$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> må betyder, at det er dødeligt at være medlem af folkekirken. Folkekirken

Det kunne der være noget om...

Fair nok med lidt "religiøs humor" - det skal til engang imellem...

Men hvor må det dog være tragisk for de efterladte (venner, familie m.v.),
at nogen kan føle sig så desperate, at de kunne finde på at tage deres eget
liv.

Jeg har kun ét løfte: jeg bliver her på planeten lige så længe hjertet
tikker, og skulle det - mod forventning? - vise sig, at nogen på vejen
gennem livet bliver lidt gladere er det fint nok.

Men der har ikke været meget kristen medfølelse i tråden... :'-(

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 09:44

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:421bd0e7$0$185$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Men der har ikke været meget kristen medfølelse i tråden... :'-(

Næ, men nu blev den sådan set også initieret af en selvudråbt jøde i et
forsøg på at så lidt lus i den kristne skindpels. Ikke, at jeg har noget
imod dét generelt, men nogen gange kan hykleriet antager højder, der alene
kan besvares med lidt kontant formulering.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 16:39

Jens Bruun skrev Onsdag den 23. februar 2005 09:43 i beskeden
<cvhfl2$29vg$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> [...]
> imod dét generelt, men nogen gange kan hykleriet antager højder, der alene
> kan besvares med lidt kontant formulering.

Et er at DU mener der ligger hykleri til grund for informationen. Noget
andet er at reagere med direkte anti-semitiske argumenter. Alene dét kunne
få min afdøde farfar til at vende sig i graven, og jeg kan i hvert fald
slet ikke tage det alvorligt!

Så hvis du har noget konstruktivt, og kristent, så ville indlæg her i
gruppen være velkomne -- ellers er dk-hierarkiet sikkert stort nok til at
du også kunne finde den rette hylde.

Fortsat god dag.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 17:32

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:421ca375$0$178$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Et er at DU mener der ligger hykleri til grund for informationen.

Du mener tydeligvis noget andet. Har du nogensinde haft din egen, personlige
holdning til tingene, som ikke er dikteret af den påståede jøde og heksen?

> Noget andet er at reagere med direkte anti-semitiske argumenter.

Hvad er der nu galt med antisemitisme? Den påståede jøde og hans heks af en
hustru er anti-hvad-ved-jeg og ynder at poste deres udgydelser uden andet
formål end ren chikane, og jeg giver blot igen med samme mønt. De læser godt
nok ikke mine indlæg (læser de overhovedet nogens indlæg udover hinandens?),
men så meget mindre grund har du til at fare op over, at ikke alle ligger
næsegrus af beundring overfor et par personager, der i bedste fald må
betegnes som stærkt afvigende.

> Alene dét kunne få min afdøde farfar til at vende sig i graven, og
> jeg kan i hvert fald slet ikke tage det alvorligt!

Ved du hvad? Jeg er sådan set græsk-katolsk mht., hvad du, din afdøde farfar
eller andre i din familie (levende som døde) måtte mene og tage alvorligt -
med al respekt.

> Så hvis du har noget konstruktivt, og kristent, så ville indlæg her i
> gruppen være velkomne

På usenet bestemmer individet selv, hvornår noget er konstruktivt og
velkomment. Det er ikke op til selvbestaltede smagsdommere. Du kan, som dine
forbilleder gør i stor stil, benytte dit kill-filter til at frasortere
indlæg fra personer, du ikke tager alvorligt og/eller ikke ønsker at læse.
Sværere er det faktisk ikke.

-- ellers er dk-hierarkiet sikkert stort nok
> til at du også kunne finde den rette hylde.

Og det er?

> Fortsat god dag.

Tak, i lige måde.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 19:15

Jens Bruun skrev Onsdag den 23. februar 2005 17:31 i beskeden
<cvib5j$6ao$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Du mener tydeligvis noget andet. Har du nogensinde haft din egen,
> personlige holdning til tingene, som ikke er dikteret af den påståede jøde

Der har været flere tilfælde af uenighed, som jeg allerede har angivet i
flere andre tråde, men du læser kun det du vil læse, og derfor ser du også
kun det du vil se. Men seriøs uenighed behøver ikke at være at træde på
folk.

Ligesom jeg kan være uenig med JV'ere og mormoner i andre tråde, behøver jeg
ikke at træde dem under fode. De får en argumentation, og jeg *forventer*
også en modargumentation, hvis de mener jeg tager fejl.

> [...]
> alle ligger næsegrus af beundring overfor et par personager, der i bedste

Du kunne jo blot selv bruge et killfilter, fremfor at skulle markere dig.
Der ligger måske troll-tendenser bag dine provokationer?

Men det er jo efterhånden ganske velkendt, at når man modsætter sig dine
perfiditeter, skal man finde sig i generaliseringer og udtryk fra din
sædvanlige affalds-skuffe.

Du synes ikke at evne at føre en seriøs debat... :'-(

> Ved du hvad? Jeg er sådan set græsk-katolsk mht., hvad du, din afdøde
> farfar eller andre i din familie (levende som døde) måtte mene og tage
> alvorligt - med al respekt.

Med al den respekt er det som så meget andet - det leder præcis imod
afgrunden at folk ikke kender ordenes værdi. DKRMNSG! [ref: Margerite Viby]

> [...]
> frasortere indlæg fra personer, du ikke tager alvorligt og/eller ikke
> ønsker at læse. Sværere er det faktisk ikke.

Sagt af en person der ynder at blande sig hver gang et indlæg går over din
forståelsesevne.

Men tak for dit tip. Håber så du ikke skifter ID, som du ellers gør jævnligt
for netop at undgå sådanne filtre...

> -- ellers er dk-hierarkiet sikkert stort nok
> Og det er?

Du befinder dig vist bedst i news:dk.snak.mudderkastning.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 22:56

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:421cc806$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Men seriøs uenighed behøver
> ikke at være at træde på folk.

Hvordan vil du så kategorisere den påståede jødes oprindelige indlæg i denne
tråd?

> Ligesom jeg kan være uenig med JV'ere og mormoner i andre tråde,
> behøver jeg ikke at træde dem under fode.

Fortæl det til din guru.

> De får en argumentation, og
> jeg *forventer* også en modargumentation, hvis de mener jeg tager
> fejl.

Du har ikke argumenteret meget mod din guru i denne tråd. Jeg må derfor gå
ud fra, at du som sædvanlig deler hans opfattelse og bifalder hans totalt
grundløse udfald mod i dette tilfælde Jehovas Vidner. Hvor var det lige,
argumenterne blev af?

> Du kunne jo blot selv bruge et killfilter, fremfor at skulle markere
> dig. Der ligger måske troll-tendenser bag dine provokationer?

Jeg beder ikke andre om at ophøre med at udgyde deres br*k, som du gør. Jeg
giver dem svar på tiltale. Deri er der en forskel. Kan du se den?

> Men det er jo efterhånden ganske velkendt, at når man modsætter sig
> dine perfiditeter, skal man finde sig i generaliseringer og udtryk
> fra din sædvanlige affalds-skuffe.

*lol*

Du kunne ikke finde flere argumenter? Hvem er det lige, der generaliserer
herover?

> Du synes ikke at evne at føre en seriøs debat... :'-(

Du snakker, som du har forstand til. Trådstarten var ikke en oplæg til
seriøs debat - det var ren og skær trolling/flaming.

> Med al den respekt er det som så meget andet - det leder præcis imod
> afgrunden at folk ikke kender ordenes værdi. DKRMNSG! [ref: Margerite
> Viby]

Jeg kan forstå, sarkasme (heller) ikke er din stærke side.

> Sagt af en person der ynder at blande sig hver gang et indlæg går
> over din forståelsesevne.

Forklar, forklar. Hvad er det lige ved trådstarten, der går over min
fatteevne. Jeg venter spændt på din uddybende forklaring.

> Men tak for dit tip. Håber så du ikke skifter ID, som du ellers gør
> jævnligt for netop at undgå sådanne filtre...

Du er guldhjælpemig også en løgnhals. Jeg har haft samme ID de sidste mange
år, men det er vel for meget forlangt af dig at udbede sig dokumentation for
din latterlige beskyldning? I modsætning til visse andre lever jeg fint med,
at jeg nu og da ryger i andres kill-filter. At tro, jeg ønsker at krybe uden
om kill-filtre må vist være en ren og skær projektion.

> Du befinder dig vist bedst i news:dk.snak.mudderkastning.

Så nu kan du også læse følelser. Er du da clairvoyant? Hvordan harmonerer
det med din kristne tro (eller er du også ved at konvertere til jødedommen)?

Fra : Soeren

Dato : 23-02-05 18:44

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> Alene dét kunne få min afdøde farfar til at vende sig i graven, og
> jeg kan i hvert fald slet ikke tage det alvorligt!

mener du det alvorligt.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 19:05

Soeren skrev Onsdag den 23. februar 2005 18:44 i beskeden
<cvifjk$cv2$1@news.cybercity.dk> i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> mener du det alvorligt.
> Soeren

Ja. Hvis du havde haft en farfar der kæmpede i modstandsbevægelsen længe før
opportunisterne kom til [mange deltog nemlig først, da sejren for de
allierede var nær], ville du forstå.

Jeg synes stadig det er komplet latterligt, når folk der påstår sig
almindeligt begavede fortsat - 60 år efter Holocaust - synes det er helt i
orden at genere et mindretal som jøderne.

Sjovt nok skal der være stor forståelse for homoseksuelle, forbrydere etc.,
og det taler vist for sig selv - især når man betænker hvad Paulus havde at
sige derom... :'-(

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-02-05 20:43

I news:421cc5c0$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk skrev
Henrik Vestergaard følgende:

> Jeg synes stadig det er komplet latterligt, når folk der påstår sig
> almindeligt begavede fortsat - 60 år efter Holocaust - synes det er helt i
> orden at genere et mindretal som jøderne.

Men du finder det helt i orden at nykonverterede jøder skal have lov at
tilsvine kristne og kristendommen den ene gang efter den anden?

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 22:36

Andreas Falck skrev Onsdag den 23. februar 2005 20:42 i beskeden
<421cde59$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> Men du finder det helt i orden at nykonverterede jøder skal have lov at
> tilsvine kristne og kristendommen den ene gang efter den anden?

Ved du hvad, Andreas, jeg har ærligt talt aldrig været skræmt af at andre
præsenterer noget "alternativt" i forhold til min egen tro...

Jeg har gentagne gange påpeget overfor dig hvor tankevækkende det er, at du
har overset de tråde hvor der har været seriøs debat om temaer hvor jeg har
forsvaret kristendommen, og hvor debatten er gået frem og tilbage i meget
sober tone. Jeg bliver ikke overrasket over at folk ikke "pludseligt" ser
det lys jeg mener at se -- men jeg håner ikke andre for deres forståelse
(eller mangel på samme).

Det vil være det samme som hvis jeg begyndte at skrive offentligt om hvorfor
du som SDA-medlem - igennem tiden - har udtrykt stor sympati og forsvar for
JV'ere og mormoner. Det er din private sag.

På præcis samme måde synes jeg det er TONEN der er beskæmmende i en gruppe
der bryster sig af at handle om "kristendom". Den judeo-kristne tradition
står uimodsagt, uanset hvem der måtte være uenig dermed, og jeg har da blot
gjort for vane at i de sager hvor jeg ikke kan blive enige med mine
medmennesker, så kan jeg sagtens leve med at være enig om at være uenig.

Det er der selvfølgelig nogle der har en helt anden holdning til, og fair
nok med det. Gud er almægtig, og lader sig næppe begrænse af de ting vi som
mennesker ikke kan kapere. Vores opgave er at vise TOLERANCE og FORSTÅELSE
for vores næste - uanset hvad.

Håber dette - en sidste gang? - klarlagde forskellene i vore opfattelser
af hvorfor jeg tillader mig at opføre mig sobert og pænt i denne gruppe.

Fortsat god aften.

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 22:59

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:421cc5c0$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Ja. Hvis du havde haft en farfar der kæmpede i modstandsbevægelsen
> længe før opportunisterne kom til [mange deltog nemlig først, da
> sejren for de allierede var nær], ville du forstå.

Og du forstår, hvad der foregik i din farfars hjerne i starten af 40'erne?
Du må jo være clairvoyant. Hvis jeg nu har to farfædre, der deltog i
modstandskampen, fører jeg så 2-1 over dig?

> Jeg synes stadig det er komplet latterligt, når folk der påstår sig
> almindeligt begavede fortsat - 60 år efter Holocaust - synes det er
> helt i orden at genere et mindretal som jøderne.

Har du overvejet, at f.eks. jeg kan være jøde og derfor generer "mine egne",
når jeg kalder dem jødetampe?

Fra : Soeren

Dato : 24-02-05 07:54

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
> længe før opportunisterne kom til [mange deltog nemlig først, da
> sejren for de allierede var nær], ville du forstå.

jo men alligevel. tror du virkelig han kan vende sig i graven, ok der er
jo
også nogen der tror at en bestemt kunne gå på vandet.

> Jeg synes stadig det er komplet latterligt, når folk der påstår sig
> almindeligt begavede fortsat - 60 år efter Holocaust - synes det er
> helt i orden at genere et mindretal som jøderne.

Det er vel i orden hvis de gør noget forkert eller dumt? Hvis der er nogen
der generer andre eller er ondskabsfulde overfor anderledes troende er det
malka parret, hvis ikke du har opdaget det, så er det da dog der er småt
begavet

Fra : Bufas

Dato : 23-02-05 19:59

> [...]

> få min afdøde farfar til at vende sig i graven, og jeg kan i hvert fald

Jeg ser, du kan tage stilling til anti-semitisme, og det er fair nok,
meeeen:
Anti-Krisna, anti-Krist, anti-Katolsk, anti-Mormon, anti-Jehovas Vidner,
anti-Budisme og endnu flere anti-trosretninger, som det vælter ud med nede
fra Frankrig, men aldrig ét ondt ord om jødedom, fortæller det dig slet ikke
noget om, hvad det handler om?
Jeg betragter dig egentlig som et fornuftigt kristent menneske, derfor kan
det undre, at du gang på gang går i brechen for dette anti-alt og alle, der
ikke tror som os, men tværtimod spagfærdigt forsøger med irettesættelser af
modstandere af den franske duos holdninger.
Det virker trættekært.

> Så hvis du har noget konstruktivt, og kristent, så ville indlæg her i
> gruppen være velkomne -- ellers er dk-hierarkiet sikkert stort nok til at
> du også kunne finde den rette hylde.

Du har ret, der er en hylde til os alle, selv på den sidste dag, dog mener
de ikke sådan hos Cyril og Britt.
Har du ikke allerede gennemskuet deres taktik, kan jeg da godt give dig et
par hint, hvis du da ikke selv er en del af taktikken.

Hilsen
Bufas

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 23-02-05 22:44

Bufas skrev Onsdag den 23. februar 2005 19:58 i beskeden
<421cd263$0$85652$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> i gruppen
dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> der ikke tror som os, men tværtimod spagfærdigt forsøger med
> irettesættelser af modstandere af den franske duos holdninger.

Kender du historien om den lille fede dreng med briller, som lærer som
voksen at holde med den svage part?

I så fald kender du også til årsagen til, at det ikke nødvendigvis er mest
rigtigt at skrige som de ulve man er iblandt, men - fra sag til sag - at
vurdere hvornår vi bevæger os meget langt fra det fundatsen handler om: at
vi alle opførte os en smule mere kristent overfor hinanden (uanset
modpartens tro). Det har undgået de fleste debattørers opmærksomhed at der
i denne tråd i det mindste var kildehenvisning til oprindelsen af
historien. Andre har det med at elske at se deres navn på tryk, og så er
det egentlig - for alt for mange - fuldstændig underordnet hvor usympatisk
modargumentationen er.

Men tak for rosen.

> [...]
> Hilsen
> Bufas

"Hvis du da ikke selv er en del af taktikken"???

Spis dog de piller, fremfor at se spøgelser alle vegne.

Fra : Knud Larsen

Dato : 23-02-05 19:36

> [...]
> imod dét generelt, men nogen gange kan hykleriet antager højder, der alene
> kan besvares med lidt kontant formulering.

Så vidt jeg kan se er CM kritisk over for sekter generelt. Er det at
kritisere en sekt som JV, - hvis der er noget generelt at kritisere, som fx
blodforbuddet, er det at "sætte lus i den kristne skindpels"? Der kan sgu
ikke være megen selvtillid inden for kristendommen, hvis "den" kan rystes af
en sådan kritik. Bliver "kristendommen" også rystet når scientology bliver
kritiseret?
Og så svarer "kristendommen ved at være anti-semitisk, ikke at der er noget
nyt i det, det er jo en sport, som har været på mode i nu 2000 år.

Fra : vidal

Dato : 23-02-05 20:36

Knud Larsen wrote:

> [...]
> Og så svarer "kristendommen ved at være anti-semitisk, ikke at der er noget
> nyt i det, det er jo en sport, som har været på mode i nu 2000 år.

Problemet er jo ikke, folk ser det som noget antikristent,
men at CMs indlæg oser af hykleri. JV har sandsynligvis
hverken færre eller flere selvmord, end det jødiske
samfund har det.

At tilskrive til JV det svarer til f.eks at køre en
antisemitisk tone.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-02-05 16:56

"vidal" <"vidal"@webspeed.dk> wrote in message

> Problemet er jo ikke, folk ser det som noget antikristent,
> men at CMs indlæg oser af hykleri. JV har sandsynligvis
> hverken færre eller flere selvmord, end det jødiske
> samfund har det.

Hvilket jødisk samfund? Hvis man skal sammenligne, så må det være med de
ultra-ortodokse jøder, som også naturligvis indoktrinerer deres børn, og
hvor nogle børn flygter fra familien. Om det ene eller det andet strikse
trossamfund har flest selvmord blandt børn, ved jeg ikke.

> At tilskrive til JV det svarer til f.eks at køre en antisemitisk tone.

Nej, det er ikke analogt, jøder har været udsat for udryddelser i Europa i
ca 2000 år, og langt de fleste jøder er ikke religiøse.

JV er en nyere sekt, - jeg ved ikke om de har været ude for forfølgelser,
men i hvert fald er der jo ikke en mere eller mindre udbredt
anti-jehovasVidner indstilling i alle samfund.

Og i JV er naturligvis *alle* religiøse, og med på hvordan religionen skal
udleves, dvs hvis der er noget generelt at kritisere, så er det relevant,
for man står inde for sit samfundssyn som er baseret på troen.

For at gentage: jøder har IKKE et fælles samfundssyn eller en fælles
religion.
Fx i Danmark har man Mosaisk Trossamfund med 2000 medlemmer hvoraf max 200
er religiøse, iflg formanden i en udsendelse for en uge siden på P1.

Altså, hvis man synes, det er OK at være anti-semitisk, så er det fordi man
godkender hvad dette har ført til i tidernes løb, og ført til alene på
basis af en familiebaggrund i en jødisk familie - i Danmark måske for 300 år
siden - intet andet.

Fra : Britt Malka

Dato : 23-02-05 11:50

On Wed, 23 Feb 2005 01:40:25 +0100, Henrik Vestergaard
<vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:

>Det kunne der være noget om...
>
>Fair nok med lidt "religiøs humor" - det skal til engang imellem...

Åh, var det et forsøg på at være morsom?

Tænk, jeg blev forbavset (ja, det kan stadig ske) over det platte og
useriøse niveau i blandt de tilbageværende, som jeg læser i gruppen
her. Der røg lige nogle stykker med ned i sækken.

Gad vide om al den kristendom formørker sindet hos nogen? Eller om der
var en skrue løs først, og så bagefter blev de kristne?

Det er hønen og ægget-problematikken.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Bufas

Dato : 23-02-05 17:27

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> Åh, var det et forsøg på at være morsom?
>
> Tænk, jeg blev forbavset (ja, det kan stadig ske) over det platte og
> useriøse niveau i blandt de tilbageværende, som jeg læser i gruppen
> her.

Det platte og useriøse ligger vel mest i Cyrils indlæg.
Havde det været interessant, hvis pigen havde været muslim, katolik, jøde,
mormon eller tilknyttet anden religiøs trosretning?
Nej vel. Det er jo ikke første gang og at artiklen, der linkes til, er
skrevet af Cyril selv, borger vel for kvalitet og sandfærdighed.
Hvad er dit ærindet, hvis ikke det igen er en klapjagt på anderledes troende
end lige jødedom.

Jeg har ikke noget imod jødedom, men noget imod _kun_ jødedom.

> Der røg lige nogle stykker med ned i sækken.

Det er da også utroligt, at folk ikke falder i svime over Cyrils
uinteressante indlæg, og samtidig formaster sig til at få lidt moro ud af
det, i stedet for straks at komme med indlæg, som vedgår sig Cyrils ærinde,
som jo desværre kun kan have én mission.

> Gad vide om al den kristendom formørker sindet hos nogen? Eller om der
> var en skrue løs først, og så bagefter blev de kristne?

Det burde _du_ jo kunne svare på, da du jo selv har været der.
Kan man herudfra udlede, at jødedom formørker sindet hos nogen overfor andre
trosretninger end lige deres egen?

> Det er hønen og ægget-problematikken.

Det har du vel også en svarløsning på.

Hilsen
Bufas.

Fra : Soeren

Dato : 23-02-05 18:48

Bufas wrote:
> [...]
> skrevet af Cyril selv, borger vel for kvalitet og sandfærdighed.
> Hvad er dit ærindet, hvis ikke det igen er en klapjagt på anderledes

Helt enig, denne Cyril er en særdeles mærkelig mand, han tror han kan
redde
verden, mon ikke han skulle redde sig selv først.
Tolerance burde være et nøgleord for Cyril og hans kone

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 23:03

"Soeren" <SoerenA@soren.dk> skrev i en meddelelse

> Tolerance burde være et nøgleord for Cyril og hans kone

Hvis du har set billeder af heksen, vil du vide, at Cyril må besidde endog
særdeles megen tolerance overfor "det anderledes".

Fra : Poul Nielsen

Dato : 23-02-05 20:15

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> On Wed, 23 Feb 2005 01:40:25 +0100, Henrik Vestergaard
> <vestergaard_henr@hotmail.com> wrote:
>

> Gad vide om al den kristendom formørker sindet hos nogen?

Jamen i så fald er du stadigvæk en første klasses kristen.

Fra : Soeren

Dato : 23-02-05 11:10

Cyril Malka wrote:
> (22/02-2005) En 11-årig pige selvmord har rystet offentligheden. Pigen
> var medlem af Jehovas Vidner, som har 3.200 medlemmer i Albanien, hvor
> bevægelsen regnes som trossamfund...

Og hvad vil Korsfareren fortælle med denne historie?

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-02-05 17:25

I news:cvhl5t$2f4n$2@news.cybercity.dk skrev
Soeren følgende:

> Og hvad vil Korsfareren fortælle med denne historie?

Sikkert blot endnu et forsøg på at svine kristne til, nu da fam. Malka siger
de konverterer til jødedommen!

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-02-05 23:05

"Andreas Falck" <fake@skrift.invalid> skrev i en meddelelse

> Sikkert blot endnu et forsøg på at svine kristne til, nu da fam.
> Malka siger de konverterer til jødedommen!

Jeg kan så fortælle dig, at heksen ikke er jøde, og heller ikke bliver det.

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-02-05 06:09

I news:cviult$10ok$1@news.cybercity.dk skrev
Jens Bruun følgende:

> Jeg kan så fortælle dig, at heksen ikke er jøde, og heller ikke bliver
> det.

Mit ordvalg var valgt med ret stor omhu

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-02-05 19:43

Goddag jørgen,

Den Tue, 22 Feb 2005 23:55:05 +0100
skrev "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> :

> Jeg tror at der forekommer selvmord i de fleste trossamfund,

Altså, pigen var *ikke* Jehovas Vidne, blot havde hun fået besøg af dem
og var blevet påvirket af dem. Ifølge oplysningerne, så var det pga. en
diskussion med hendes forældre om Jehovas Vidner, at hun endte med at
begå selvmord.

Nu ser man på sektens materiale, det end så være paradisbogen eller en
del andre litteratur, proppet med uhyrer og skræmmebilleder om det, der
vil ske for alle dem, der ikke er JV'er, så kan man ikke undre sig over
at det kan påvirke børn i en meget uheldig retning.

Vi er alle påvirkelige, i større eller mindre grad, og børn kan endnu
nemmere imponeres... Man begrænser reklamer til børn, men man begrænser
ikke den propaganda, der kører på at skræmme ungerne til døde...

> spørgsmålet er så bare om der er en "overdødelighed" blandt JVere?

"Overdødelighed", det ved man ikke endnu... Men JV'er, som andre sekter:
De søger for det første ikke hjælp, når de får det skidt, og når det
ramler sammen falder medlemmet ud eller bliver smidt ud. Begår
vedkommende selvmord, så er det ikke en JV, men en "udstødt"... så
holdes "menigheden ren".

Der er dog lavet flere undersøgelser om JV og psykisk tilstand:

Den mest omfattende undersøgelse i Skandinavien blev foretaget af
Rylander i 1946. Militærnægtere blev undersøgt. Af 136 nægtere var 126
af dem HV'er. Af de adspurgte svarede 75 af medlemmerne (ca. 60%), at de
ingen interesse havde ud over sekten. 50 (39%) fortalte at de
udelukkende havde kontakt med medlemmer af sekten. Mange af demhavde
problemer med at holde fast på et fast arbejde og havde
tilpasningsvanskeligheder i samfundet, hvilket Rylander betragtede som
et problem.

Mange af medlemmerne, der blev undersøgt, viste sig at have neurotiske
problemer: angst, generel utilfredshed, skyldfølelse og søvnbesvær, kun
40% af dem blev beregnet som gennemsnitlige personligheder.

Af de resterende 60% blev 30% af dem defineret som psykopater, 22% som
mentalt retarderede, 3% som psykisk syge og 5% som hjerneskadede.

Dog vidste det sig at langt de fleste af dem, som blev vurderede som
syge ikke var født i sekten, men var blevet medlemmer.

Det er ikke utænkeligt, at JV'er nemmere kan omvende folk som er
skrøbelige rent psykisk eller som er i en dårlige periode (skilsmisse,
død i familien m.m.).

Pescor, i 1949, lavede et undersøgelse, også blandt
samvittighedsnægtere som var JV'er, i USA. Af disse blev 25% vurderede
som "seksuelt umodne", 13% til at have "alvorlige mentale
forstyrrelser", 7% var psykotiske, 4% havde andre mentale lidelser, 4%
havde fysiske afvigelser, 3% blev vurderede til at have "abnorme
familietilknytninger", 1% havde personlighedsforstyrrelser med
psykopatiske træk og 1% var evnesvage.

Janner, 1963, i schweiz undersøgte ligeledes samvittighedsnægtere. Af
disse personner var 85 JV'er. Om dem skrev Hanner at de havde en abnormt
angstniveau og at de fleste var svære neurotikere. Dog er der to ting,
man skal have i mente: 1) Janner foretog aldrig en sammeligning med
andre fanger eller befolkningsgrupper, og 2) Samvittgihedsnægtere har i
lang tid været betragtede som sindssyge i Schweiz, hvorfor jeg ikke er
helt sikker på, at denne undersøgelse kan bruges til noget.

Den mest sigende og mest seriøse (IMAO) undersøgelse blev foretaget af
Spencer, i Australien i 1975. Den løb på en periode af 36 måneder og han
undersøgte samtlige indlagte psykiatriske patienter i Vest-Australien.
Af disse 7.546, var 50 af dem JV'er. Idet spencer havde tilgang til
oplysninger om antallet af JV'er og antalet af indbyggere i samme
område, blev det muligt at lave en sammenligning.

Indlæggesesprocenten for hele befolkningen var på 2,54 promille. for
JV'er var indlæggelsesprocenten på 4,17 promille.

For paranoid skizofreni var værdierne 0,38 promille for befolkningen,
1,4 promille for JV'er. For svære neuroser var værdierne 0,39 promille
for den almende befolkning og 0,76 for JV'erne.

Tallene kan imponere fordi paranoid skizofrenital er altså fire gange
højere for JV'er end for den almindelig befolkning.

Men man mener at størrelsesforholdet er sandsynligvis meget højere og
det af to årsager:

1) Medlemmerne af sekten har en større tendens til at undgå at blive
indlagt end den øvrige befolkning.

2) Det vidste sig at mange JV'er, der deltog i undersøgelse ikke gav sig
til kende som Jehovas Vidner, men blot som "protestanter" eller "ingen
religion"... Sandsynligvis for at undgå at skade organisationens god
navn og rygte. (reume af en artikel fra et-sect-era 17 - juni 2002 -
http://www.etsectera.com)

Så om der er en højere dødelighed er ikke til at sige, jeg har endnu
ikke fået fat i noget konkret og endda det bliver svært fordi en del
udstødte begår selvmord eller selvmordforsøg og de tæller jo ikke i
statistiken på samme måde.

Men afgjort: Sekten tiltrækker folk, som er i en svag situation eller
påvirker folk så de går langt ud i det psykiske... og hyppighed
af selvmord eller død i det hele taget kan tænkes at være højere.

> Det er også svært at vurdere udfra de oplysninger du giver om det var
> hendes tilknytning til JV der var årsag til hendes selvmord.

Foreløbigt, vides der ikke mere, andet end det er det andet
barneselvmord i rap som har en forbindelse med sekten. Det koblet med en
ung dame der døde af at have nægtet at tage imod blod begynder at
bekymre offentligheden i Albanien.

Når jeg har flere oplysninger vil jeg naturligvis lade dem gå videre.

> [...]
> åbenbart var en del der havde begået selvmord. En del af forklaringen
> på dette er måske det faktum at nogens selvmord kan motivere andre til

Ja, det er korrekt. Men her er der især tale om kollektiv selvmord.

JV'er bliver påvirket konstant med at døden er lige om hjørnet,
harmaggedon er på vej og holder man sig ikke i skindet, så ryger man på
frygtelig vis (Stephen King kan godt pakke sammen, Vagttårnets
beskrivelser er yderste maleriske).

Hvad kan der ikke ske i en 11-årige piges hovedet, hvis hun frygter det,
der kan ske?

> [...]
> en bølge af selvmord i datidens tyskland. Men det var også en meget
> romantiseret beskrivelse af en "legal" måde at løse ulykkelighed og

Korrekt.

Der er bølger og det kan, desværre, blive på mode >

Fra : Cyril Malka

Dato : 23-02-05 19:49

Den Wed, 23 Feb 2005 19:35:51 +0100
skrev "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> :

> Og så svarer "kristendommen ved at være anti-semitisk, ikke at der er
> noget nyt i det, det er jo en sport, som har været på mode i nu 2000
> år.

Jeps...

Jødisk humor:

En hassid (du ved dem med sort hat, lang frakke, skæg, krøller osv.)
fortæller til sine venner:

- Ja, i går var jeg i toget, og så kom der nogle og sat sig i samme kupé
som mig. Og så begyndte de at svine jøder til; Jøder er sådan og sådan,
sk!de jøder er over det hele, det er deres skyld dit og dat, og en hel
masse...

- Nøj, siger hans venner, hvad gjorde du så?

- Ikke noget som helst. Jeg sad i min hjørne og jeg sagde i hvert fald
ikke noget om at jeg var jøde!