Skærme
Fijala 3554
23" High-end TFT
Fra : LVJ

Dato : 22-02-05 18:17

Jeg går i overvejelser vedr. køb af en seriøs 23" TFT skærm til grafisk
arbejde.
Er der nogen der har nogle erfarringer. Jeg har læst en del på nettet men er
blot blever mere forvirret.

Samtidig vil jeg også gerne vide om der kræves noget specielt af mit
grafikkort til sådan en skærm. Jeg bruger et Matrox Millennium G550.

Vh
LVJ

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 22-02-05 20:25

Jeg kan ikke anbefale en skærm til grafisk brug (på grund af manglende
kendskab) men du skal have et nyt grafikkort. Selv om du har den G550 model
med DVI udgang, kan den kun levere en opløsning på maks. 1280x1024, og alle
20" TFT skærme (og større) har en opløsning på 1600x1200, så det skal kortet
også kunne levere på DVI. Et oplagt valg ville være Matrox P650 som jeg selv
bruger sammen med en ViewSonic VP201s skærm. Der er markant forskel på
billedkvaliteten på DVI og DB15, så du skal ikke overveje at bruge din nye
skærm med DB15 udgangen.

Når du kigger på Matrox hjemmeside, kan det godt være de skriver P650 kun
kan spytte 1600x1200 ud på DVI, men du skal kigge efter noget der hedder
"reduced blankings", som muliggør en opløsning på 1920x1280, så vidt jeg
husker.

VH Thomas

Fra : Søren Lund

Dato : 23-02-05 08:42

LVJ wrote:

> Jeg går i overvejelser vedr. køb af en seriøs 23" TFT skærm til
> grafisk arbejde.
> Er der nogen der har nogle erfarringer. Jeg har læst en del på nettet
> men er blot blever mere forvirret.

Dell har frigivet en 24" skærm, som ser rigtig interessant ud. Men hvis
du skal have en "seriøs" TFT skærm, skal du nok tage et kig på Apples
udvalg. De har nogle rigtigt lækre fladskærme, som næsten må være
beregnede til grafisk brug. Der er jo tale om Mac, som nærmest ikke
bruges til andet :)

> Samtidig vil jeg også gerne vide om der kræves noget specielt af mit
> grafikkort til sådan en skærm. Jeg bruger et Matrox Millennium G550.

Under alle omstændigheder skal du investere i et kort, som har DVI
udgang ellers får du ikke det maksimale ud af din fladskærm.

--
Med venlig hilsen,
Søren Lund

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 23-02-05 11:36

> [...]
> grafisk arbejde.
> Er der nogen der har nogle erfarringer. Jeg har læst en del på nettet

Svaret på dine bønner: http://www.eizo.dk/product.asp?id=75

Mikkel