Hobbyvirksomhed
Fra : Kirsten

Dato : 22-02-05 10:29

Jeg har været så heldig at min hobby har givet mig mere og mere arbejde, så
langt så godt.
Men jeg vil nu oprette et firma, enmands- og er klar over det vil være
hobbyvirksomhed og under grænsen for pligt til Moms (50.000)
Mit spørgsmål er derfor, jeg sælger billeder, postkort og fotograferer
/portræt/bryllup mm...kan jeg føre et regnskab hvor jeg lægger alle
indtægter sammen og trækker samtlige udgifter fra og så opgive hvad der er
tjent ?
Jeg tænker her på at noget af det giver større overskud, og andet foreløbigt
underskud.

Er der nogen fordel ved at momsregistrere sig ?
mvh Kirsten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 22-02-05 13:09

Hvis du primært sælger til private og omsætningen er under 50.000 kr
årligt, så lad være med at blive moms-registreret. Dette gælder i
særdeleshed, hvis en stor del af dine indtægter er baseret på eget
arbejde og ikke varer, du køber hos andre momsregistrerede virksomheder.

Det lyder i øvrigt som om, du allerede i dag har indtægter, men ikke
opgiver dette til skattevæsenet?

Virksomheden som helhed har et overskud / underskud, så du behøver ikke
opdele på om billederne giver overskud og postkortene underskud. I alle
fald ikke så længe alle dele af virksomheden bliver drevet med overskud
for øje.

hilsen
Uffe

Fra : Kirsten

Dato : 22-02-05 14:56

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejde og ikke varer, du køber hos andre momsregistrerede virksomheder.
>
> Det lyder i øvrigt som om, du allerede i dag har indtægter, men ikke

Jeg har tjent lidt, og har modtaget nogle gavekort, men har også modtaget
betaling som vil blive opgivet, og det er jo derfor jeg nu syntes at det
skal være enten eller så jeg kan se mig selv i øjnene
Jeg er pensionist, men må gerne tjene penge da jeg (kun) er erklæret 50 %
uarbejdsdygtig, men det skal naturligvis opgives.
mvh Kirsten