Hjælp til database script..?
Fra : Michael

Dato : 20-02-05 16:20

Hej NG

Jeg har planer om at lave en side som skal indeholde data fra en database.
Jeg er normalt ret god til HTML kodning, men er klar over at der jo nok skal
noget ASP til for at undgå at skulle sidde at HTML kode en ny side hver
eneste gang en ny person/post/felt skal oprettes..

Det jeg havde i tankerne var en database med et navn på en person, og så
forskellige info om det denne person har lavet...
Man skal så kunne liste alle de kreationer der er i systemet og se hvem der
har lavet det, og man skal kunne klikke på en person og se hvad han ellers
har lavet.
Derudover havde jeg tænkt mig et filter i toppen af listen, med måske 5-6
forskellige filter punkter... ex. punkt 1 kan man vælge mellem Stor, Mellem
eller Lille, og punkt 2 kan man vælge mellem Grøn, Rød og Blå... Det er
selvfølgelig helt fiktivt.
Hvis man så vælger Blå vises kun de blå kreationer, vælger man Stor vises
kun de store, og vælges både blå og stor vises kun de store blå... osv..

Uden at have forstand på ASP programmering er mit spørgsmål så om dette
overhovedet er muligt i ASP eller om man skal have fat i et andet script
sprog... ???
Og om man simpelt hen laver et table i almindelig HTML kodning, og istedet
for at skrive en persons navn, blot skriver at den skal hente navnet fra en
database i stedet... Eller om hele sådan en side kun indeholder ASP
programmering.. ??

På forhånd tak
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-05 17:33

On Sun, 20 Feb 2005 16:19:37 +0100, "Michael" <a@a.dk> wrote:

>Uden at have forstand på ASP programmering er mit spørgsmål så om dette
>overhovedet er muligt i ASP eller om man skal have fat i et andet script
>sprog... ???

Det kan sagtens laves i ASP og HTML. Kig evt. asp-siderne på
rwww.html.dk igennem.

Mvh. Brian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-02-05 17:33

Michael skrev:

> Uden at have forstand på ASP programmering er mit spørgsmål så
> om dette overhovedet er muligt i ASP eller om man skal have
> fat i et andet script

Det er bestemt muligt i asp.

Tag et kig på asp-tutorialen på html.dk:
<http://html.dk/tutorials/asp/>

Der er eksempler der kommer ret tæt på det du vil have.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael

Dato : 21-02-05 11:14

Mange tak...

Jeg har mulighed for at låne Macromedia Dreamweaver Ultradev 4...
Vil det være et program der kan klare opgaven.. ??

Fra : Michael

Dato : 21-02-05 13:09

Hvis man ikke ønsker en online MySQL database, men en database fil fra
Access eller lign... Er der så nogle problemer i det, og hvilke database
formater kan man bruge.. Access, Works, MBA, Kommasepareret... ??

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-05 13:56

On Mon, 21 Feb 2005 13:09:18 +0100, "Michael" <m@h.dk> wrote:

>Hvis man ikke ønsker en online MySQL database, men en database fil fra
>Access eller lign... Er der så nogle problemer i det, og hvilke database
>formater kan man bruge.. Access, Works, MBA, Kommasepareret... ??

Naa, kommasepareret o.l. er ikke ligefrem et databaseformat

Så koncentrer dig om MySql eller Access til at starte med, da disse 2
supporteres på mange af de billige webhoteller.

Fra : Michael

Dato : 21-02-05 15:21

"Brian B. Christensen" <Brian snabela brinch dot it> skrev i en meddelelse
> On Mon, 21 Feb 2005 13:09:18 +0100, "Michael" <m@h.dk> wrote:
>

> Så koncentrer dig om MySql eller Access til at starte med, da disse 2
> supporteres på mange af de billige webhoteller.

OK... Men har jeg forstået det rigtigt at MySql er en database fil der
ligger på serveren, og som opdateres direkte derinde, og Access bare er en
database fil lavet i Access som er oploadet, og den opdateres så bare på ens
egen computer, og oploades påny når den er opdateret..

endnu engang mange tak for jeres hjælp...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-02-05 18:11

Michael wrote:

> OK... Men har jeg forstået det rigtigt at MySql er en database fil der
> ligger på serveren, og som opdateres direkte derinde,

Ja, det er rigtigt.

> og Access bare
> er en database fil lavet i Access som er oploadet,

Også rigtigt.

> og den opdateres
> så bare på ens egen computer, og oploades påny når den er opdateret..

Den mulighed foreligger, men der er ikke noget i vejen for, at man kan
arbejde i en Access-database online. Det er bare et spørgsmål om at få lavet
scriptet sådan, at det kan gå ind i basen og finde de rigtige poster at
rette i eller tilføje nye/slette udpegede poster.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk