Deaktivering af tjenester
Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-02-05 01:30

Hej
I forbindelse med deaktivering af tjenester har jeg fulgt nogle råd
på følgende link: http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/Tjenester_SP2.pdf
Når jeg i min kommandoprompt køre c:\netstat -an for at se hvilke porte
WinXP har åbnet op for
har jeg en del flere porte åbne en dem der bliver vist i eksemplerne.

Kan jeg blive klog på hvilke porte det er og hvorfor de er åbne?

mvh
Ole

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-02-05 01:41

Ole Thomsen skrev:
> Kan jeg blive klog på hvilke porte det er og hvorfor de er åbne?

Har du nogle programmer til at køre f.eks. Messenger, antivirus, en
browser, et mailprogram eller noget helt andet ?

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-02-05 02:20

> Har du nogle programmer til at køre f.eks. Messenger, antivirus, en
> browser, et mailprogram eller noget helt andet ?

> [...]

Ja, jeg har Zonealarm, Messenger og AVG kørende.
Skal jeg lukke disse ned for så igen at tjekke hvad der
så måske, unødvendigt, holder porte åbne?

Ole

Fra : Troels Arvin

Dato : 20-02-05 12:09

On Sun, 20 Feb 2005 02:19:45 +0100, Ole Thomsen wrote:

> Ja, jeg har Zonealarm, Messenger og AVG kørende.
> Skal jeg lukke disse ned for så igen at tjekke hvad der
> så måske, unødvendigt, holder porte åbne?

Det er fint at lukke programmer og se, om det gør en forskel i, hvad der
lyttes på. Du kan evt. hive netstikket ud af computeren, mens du
eksperimenterer på den måde.

En mere elegant tilgang er dog den, som Thomas beskrev i sit svar til dig.

I øvrigt har jeg set, at ActiveSync (synkroniserer mellem fx. Outlook og
en iPAQ) lytter på en lang række porte, når den er aktiv. Har du den
slags kørende?

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-02-05 20:44

> [...]
> slags kørende?
>
> --
> Greetings from Troels Arvin, Copenhagen, Denmark

Nej, det tror jeg ikke. Er ActiveSync en del af Windows man kan have "på"
uden at vide det?

Ole

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-02-05 02:11

Ole Thomsen skrev:

> Kan jeg blive klog på hvilke porte det er og hvorfor de er åbne?

Prøv at skrive følgende i kommandoprompten: netstat -anb
B-parameteret er først kommet fra og med WinXP SP2 og det har den
fordel at det viser, hvilket program der lytter på den pågældende
port. Prøv evt. at skrive netstat _-? for at få et overblik over
de forskellige parametres funktion.

Du kan også bruge nestat -ano og joblisten til at spore dig ind på
programmet ud fra PID-nummeret, som beskrevet her:
<http://www.google.com/groups?&as_umsgid=cbfmst.s0.1@tgm.dyndns.dk>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-02-05 02:13

Thomas G. Madsen skrev:

> Prøv evt. at skrive netstat _-?

Jeg mente netstat -?
Netstat /? eller blot netstat ?, kan i øvrigt også bruges.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-02-05 02:35

> [...]
>
> Du kan også bruge nestat -ano og joblisten til at spore dig ind på
> programmet ud fra PID-nummeret, som beskrevet her:

Tak for tilbagemeldingen.
Jeg vil prøve at gå lidt dybere ind i hvad der er hvad og gennemskue
hvor der kan lukkes lidt porte. Jeg er ikke en ørn til at forstå de
forskellige
forkortelser og lign. som popper frem på prompten. Men det hjælp med
-ano og -.

Ole

Fra : Jacob Atzen

Dato : 20-02-05 13:30

On 2005-02-20, Ole Thomsen <arntdesign@hotmail.dk> wrote:
> Kan jeg blive klog på hvilke porte det er og hvorfor de er åbne?

Sysinternals har lavet et lille util der hedder tcpview[1]. Det viser
dig alle åbne tcp og udp forbindelser og hvilke processer, der ejer dem.

Det kan dog ikke fortælle dig, hvorfor diverse ting lytter. Det tvivler
jeg nu også på, du kan finde noget program der kan

[1]: <http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/tcpview.shtml>

- Jacob Atzen

Fra : Ole Helms

Dato : 20-02-05 15:01

On 20 Feb 2005 12:30:09 GMT, Jacob Atzen <jacob@aub.dk> skrev:

> [...]
>
>Det kan dog ikke fortælle dig, hvorfor diverse ting lytter. Det tvivler
>jeg nu også på, du kan finde noget program der kan

Det er et fint råd, du der giver. Prøv at afvikle Process Explorer [1]
samtidig. Det giver lidt bedre overblik, synes jeg.

[1] http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/procexp.shtml

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Ole Thomsen

Dato : 20-02-05 20:46

"Ole Helms" <ole-x-helms@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er et fint råd, du der giver. Prøv at afvikle Process Explorer [1]
> samtidig. Det giver lidt bedre overblik, synes jeg.

> [...]

Tak, jeg prøver de ovenstående sager

Ole T.