Forsikringsselskaber betaler ikke til tide~
Fra : Habit

Dato : 19-02-05 23:41

Hej
I lighed med tilsyneladende en del andre håndværkere i det Nordjyske, så har
jeg en hel del problemer med at få udbetalt honorar for arbejde i
forbindelse med bl.a. stormskader. Alle skader er på forhånden godkendte af
forsikringsselskaberne i kraft af detaljerede tilbud.

Da omfanget efterhånden er så stort at det giver mig likviditetsproblemer er
jeg dermed nødt til at benytte mig af kredit andetsteds. Derfor har jeg
fundet det nødvendigt at udsende rykkerbreve/rykkergebyrer jf lovgivningen
på 100 kr/stk samt morarenter på diskontoen + 7 % (også jf gældende lov). I
sidste indtans bliver nogle snart sendt til inkasso.

Jeg begriber dog slet ikke at der her er nødvendigt. -Jeg husker for øvrigt
TYDELIGT at en forsikringsagent var i fjernsynet for nylig, hvor han klagede
over mange ting vedr. håndværkere herunder deres priser. Desuden fremstod
han tildels truende og proklamerede at forsikringsselskaberne "nok skulle
huske disse håndværkere" som efter hans mening tog for høj en pris. Det er
måske kun "problemer" når det er til ulempe for forsikringsselskaberne?

Fra : Arne Johansen

Dato : 20-02-05 12:32

"Habit" <altomkrybdyrFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse med bl.a. stormskader. Alle skader er på forhånden godkendte
> af forsikringsselskaberne i kraft af detaljerede tilbud.

Du må huske på at deres TAKSATORER skal ud at kontrollere om arbejdet er
lavet korrekt !
Det tager tid - det er meget normalt med en kredit på 60-90 dage når det
gælder forsikringsselskaber,
derfor et godt råd - LÆG DET REGNINGEN , eks. "diverse materialer" som
flere benytter sig af.

vh AJ

Fra : alexbo

Dato : 20-02-05 12:48

"Arne Johansen" skrev

> derfor et godt råd - LÆG DET REGNINGEN , eks. "diverse materialer" som
> flere benytter sig af.

Det vil jeg godt fraråde,
at skrive noget på regningen som ikke er leveret, er den sikre vej til at
miste kunden.

Skal der skrives noget, ville jeg kalde det financeringsomkostninger.
Ellers må du indregne disse i prisen i øvrigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Habit

Dato : 20-02-05 23:23

Jeg ved godt at flere kolleger lægger noget til prisen i den anledning. Så
de "dyre" håndværkere er forsikringsselskaberne jo så sådan set selv skyld
i, med deres forretningsgang.
Jeg har dog indtil videre IKKE ønsket denne facon, da jeg egentlig finder
den underlødig, men jeg kan da godt se at forsikringsselskaberne tvinger os
til at være særdeles kreative.......

At de ikke betaler til tiden p.g.a. manglende kontrol af arbejdet køber jeg
altså ikke. Det vil jo svare præcist til at når vi skal købe bil, vil vi
først have den på prøve i et givet stykke tid, før vi evt. vil betale for
bilen. I øvrigt er flere af sagerne i prisniveauet 4000 - 10000 kr. Jeg kan
næppe forestille mig at selskaberne sender inspektører ud for at kontrollere
disse småarbejder. Og slet ikke efter den berygtede storm.

I øvrigt kan såvel kunder som forsikringsselskaberne jo til enhver tid klage
over dårligt udført arbejde. Det findes der jo faktisk regler for. I øvrigt
er ALLE mine tilbud baseret på AB92, så der skulle ikke være noget "at komme
efter".

Dem som risikerer at blive sorteper i det her spil er kunden. Jeg SKAL have
mine penge og jf. gældende dansk lov kan jeg endda MEGET hurtigt sende
manglende betalinger til inkasso - ALLE udgifter hertil skal betales af
kunden.

Jeg var dog allerhelst fri for al den bøvl som det her giver, men jeg tror
at der er for mange som glemmer at jeg jo også skal have mad på bordet og
betaler jeg ikke mine leverandører, så kommer jeg saftsuseme da også til at
betale rykkergebyrer, morarenter m.v.

Fra : Nico de Jong

Dato : 21-02-05 07:54

> [...]
> den underlødig, men jeg kan da godt se at forsikringsselskaberne tvinger

Det man kunne gøre, er at lave en fakturabelåningsordning med sin bank, når
det drejer sig om f.eks. forsikringskunder. Da jeg brugte den model, var det
sådan at man fik 80% af fakturabeløbet indenfor et par dage. De 20% fik man
når kunden havde betalt. Såvidt jeg husker var der et gebyr på 1% af
fakturabeløbet, da banken jo reelt låner dig pengene, men det skal
sammenholdes med det det plejer at "koste" med kontantrabat, oftest 3%.

Nico

Fra : alexbo

Dato : 21-02-05 12:29

"Habit" skrev

> [...]
> den underlødig, men jeg kan da godt se at forsikringsselskaberne tvinger

Der er da hverken noget underlødigt eller kreativt i at indregne
financeringsomkostninger i et tilbud, eller at fakturere dem separat.
Nogle fakturerer kørsel særskilt, andre indregner det i prisen.
Nogle fakturerer miljøomkostninger andre indregner dem.

Financering er en omkostning, om man vil indregne den i prisen på linie med
husleje og varme, eller fakturere særskilt som kørsel, er op til een selv.

Hvorfor finder du det underlødigt at få dækket sin financering?

mvh
Alex Christensen

Fra : Habit

Dato : 22-02-05 21:53

At jeg finder det underlødigt kan jeg godt give flere eksempler på, men jeg
vil ikke bruge tid på at medtage alle.
Den vigtigste er at det er et fordyrende element du påtegner din faktura,
UDEN at du reelt ved om kunden gør "brug" af det som der reelt betales for.
Herved kan jeg som en biting jo også nævne at du måske netop ligger så meget
ekstra på regningen at du måske ikke får ordren, men de ter en helt anden
historie. At du tager mere for dit arbejde end du ellers ville gøre,
bevirker jo at du gør forskel på et af dine kundesegmenter, og selv om jeg
ikke er specielt glad for forsikringsselskaberne, så finder jeg det forkert
at udhænge en hel gruppe, på grund af at nogle ikke opfører sig korrekt. Det
samme gælder jo al anden form for diskrimination. osv.

Fra : MAndersen

Dato : 21-02-05 12:25

> [...]
> mening tog for høj en pris. Det er måske kun "problemer" når det er til

Kan du ikke bare fakturere kunden? Dermed er det jo kundens problem, at få
inddrevet pengene fra sit forsikringsselskab.
Samtidig bliver erstatningen underlagt forsikringsaftaleloven, hvor
forsikringsselskabet skal betale senest 14 dage efter skadens afslutning,
jf. FAL§24.

MAndersen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-02-05 13:20

"MAndersen" <ikke@nogen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Samtidig bliver erstatningen underlagt forsikringsaftaleloven, hvor
> forsikringsselskabet skal betale senest 14 dage efter skadens afslutning,

Jeg syntes det er nogen temmelig kortsigtede løsninger I kommer op med.

Kunden skulle vel gerne vælge samme håndværker næste gang han skal have
noget lavet. Mon ikke han vil blive godt knotten, hvis han pludselig får en
faktura når han forventer at det er en sag mellem forsikringsselskabet og
håndværkeren?

Det burde være en formsag at dække likviditetsproblemerne med kassekreditten
når man står med en faktura i hånden (i hvert fald når fakturaen er udstedte
til en så stabil "kunde" som et forsikringsselskab).

PS: Hvilke betalingsbetingelser får et forsikringsselskab? Stormen var 8.
januar 2005 og spørgsmålet er oprettet 19. februar 2005

Fra : Habit

Dato : 22-02-05 21:59

Øhhhhhh umiddelbart lyder det ikke som om du er en selvstændig der er vant
til at sende fakturaer eller......

Din replik her lyder mærkværdig i mine ører.............., men uddyb gerne

mvjh

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-02-05 12:30

> Øhhhhhh umiddelbart lyder det ikke som om du er en selvstændig der er vant
> til at sende fakturaer eller......
>
> Din replik her lyder mærkværdig i mine ører.............., men uddyb gerne

Kan du ikke lokkes til at svarer under det det du svarer på. Det er lidt
svært at se hvad og hvem din kommentart går på.

Du tager fejl. Jeg er selvstændig og har været det de sidste 13 år. Derfor
ved jeg også at det er vigtigt at behandler kunderne ordentligt, så de
kommer igen og igen.
Det gør man ikke, hvis man begynder at sende en faktura til en kunde, der
forventer at det er en sag mellem håndværkeren og forsikringsselskabet.
Hvordan ville du selv opleve situationen, hvis Jensen fik en regning for et
stykke arbejde der er bestilt af Pedersen? Jeg tror du ville blive tosset på
regningens afsender, altså håndværksmesteren. Man kan ikke bare sende en
regning til en anden fordi ordreangiveren ikke betaler til tiden. Man er
sikker på at ødelægge sin forretning og det holder ikke juridisk.

Og til din anden kommentar (som du bringer som et nyt indlæg):

"Øhhh kender du nogen der giver gratis kassekredit??????"

Nej, det gør jeg ikke, men det er kassekreditten man anvender hvis der er
likviditetsproblemer.

PS: "hhhhh", ".....", ".............", "hh" og "?????" fik jeg til overs
efter at have læst dine indlæg.

Fra : Habit

Dato : 22-02-05 22:05

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-02-05 13:26

MAndersen wrote:
> [...]
> Samtidig bliver erstatningen underlagt forsikringsaftaleloven, hvor
> forsikringsselskabet skal betale senest 14 dage efter skadens afslutning,

14 dage efter skadens afslutning? Eller mener du 14 dage efter at
håndværkeren har afsluttet reperationen af skaden?

JonB

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 21-02-05 14:51

> [...]
> Samtidig bliver erstatningen underlagt forsikringsaftaleloven, hvor
> forsikringsselskabet skal betale senest 14 dage efter skadens afslutning,

Det kan man ikke, da reparationerne er udført i en aftale mellem håndværker
og forsikringsselskab. Kunden er ikke ubetydelig i denne sammenhæng - men
det er ikke ham, der har bestilt arbejdet - og derfor heller ikke ham, der
skal bringes i klemme.

/Flemming U

Fra : MAndersen

Dato : 21-02-05 16:40

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er ikke ham, der har bestilt arbejdet - og derfor heller ikke ham, der

Hvis det er privatskader til måske flere hundrede tusinde kroner, kan jeg se
problemet ved at fakturere kunden.
Hvis det er småskader, kan jeg ikke se det, og det vil vel også lette
administrationen for forsikringsselskabet, som ikke efterfølgende skal sende
opkrævning på selvrisiko.

Er det erhvervsskader, er det vel den mest naturlige vej, at fakturere
kunden, da han alligevel selv skal afregne moms og selvrisiko.

Jeg beder mine kunder betale regningerne, og videresende faktura til
selskabet.
Har kunden fået 14 dages betalingsfrist fra håndværkeren, kan han jo sende
regningen videre til selskabet med det samme, påføre knt.nr. så kommer
pengene som oftest ret hurtigt.
Dermed er pengene ofte fremme før kunden selv skal betale.

MAndersen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 21-02-05 16:52

> [...]
> pengene som oftest ret hurtigt.
> Dermed er pengene ofte fremme før kunden selv skal betale.

Hvis det er kunden der ringer og indgår aftalen med dig, så er jeg ganske
enig.

Hvis det er forsikringsselskabet - evt. via taksatoren - der indgår aftalen,
så er fremgangsmåden rent faktisk ikke tilladt. Selskabet har krav på en
modtage en faktura udstedt til dem, og flere selskaber afviser direkte
regninger, der ikke opfylder dette krav.

Og kunden (i forsikringsselskabet) er ikke forpligtet til at betale
regningen - og han vil jo komme til at hænge på den, hvis det af en eller
anden grund viser sig, at selskabet ikke vil acceptere den - beløb, udført
arbejde eller.....

/Flemming U

Fra : Habit

Dato : 22-02-05 22:04

Jeg synes det samme gør sig gældende her som i det forrige indlæg jeg kort
replicerede. Det lyder altså ikke som om du er selvstændig der er vant til
disse sager, ellers skal jeg og flere af mine kolleger ihvertfald doceres.

I alle de tilfælde jeg kender til er det den private kunde der kontakter
entreprenøren. Sideløbende har de så en eller anden form for aftale med et
forsikringsselskab. Hvad disse aftaler indebærer kender jeg intet til og er
sådan set mig uvedkommende.

.....Men jeg er absolut åben for reelle forslag til en anden arbejdsgang, men
det er en forudsætning at der er metoder der er afprøvet af ligesindede I
PRAKSIS.

At sagen sikkert ikke er så ligetil, fremgår jo tydeligt af det omfang
problemet tilsyneladende har i det nordjyske.

mvh

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 23-02-05 12:23

> [...]
> disse sager, ellers skal jeg og flere af mine kolleger ihvertfald doceres.

Hm......kan mere end 30 års erfaring fra forsikringsbranchen bruges her -
hvoraf de fleste har været på ret højt lederniveau, herunder nogle år som
skadechef ??

Jeg forstår godt din indgangsvinkel - men jeg prøver at forklare, hvordan
tingene kan gøres, så du ikke kommer for meget i klemme. Jeg er enig med dig
i, at det er for dårligt at selskaberne ikke betaler hurtigere - men de kan
garanteret stille med en masse gode forklaringer.

Finansieringsomkostninger - ja det kommer du jo ikke duen om, hvis du vil
transportere eller finansiere dine fakturaer. På den anden side, så får du
hurtig betaling, som er det samme som sparede renter på din kassekredit. Og
du får betalingssikkerhed. Og omkostningerne trækker du jo fra i dit
regnskab.

Men....som sagt; Jeg forstår dig, men kan ikke lige andre gode råd end dem
jeg har givet. Og de er altså ikke helt frit opfundet :)

Mit tilbud om at finde navnene på skadecheferne i de sleksber du mangler
penge fra, står ved magt.

/Flemming U

Fra : Habit

Dato : 23-02-05 21:14

Hej
Mange tak for tilbuddet. må jeg evt. kontakte dig senere og gerne direkte på
mail?

Efter at jeg informerede kunde nr. 2 i forgårs om min samtale med advokaten
vedr. inkasso, kom pengene sørme direkte fra forsikringen efter 2
dage.............
Kunden var heldigvis meget forstående og venlig, hvilket man selvf. ikke
altid kan påregne, ved denne fremgangsmåde.

Det var rart så vi alle er fri for den lidt mere kedelige fremgangsmåde.
mvh

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 23-02-05 21:37

> Hej
> Mange tak for tilbuddet. må jeg evt. kontakte dig senere og gerne direkte

> mail?

Ja, du skriver bare når/hvis du har brug for hjælp.

/Flemming U

Fra : Habit

Dato : 22-02-05 21:57

Under alle omstændigheder er det en sag mellem mig og kunden (det siger min
advokat også), så principielt kan jeg være ligeglad. Jeg har 100 % loven i
ryggen til at opkræve gebyrer, morarenter, inkasso m.v.

Jeg er dog langt fra interesseret i dette da det i en vis grad er bad
business og noget bøvl som jeg helst er fri for. Problemet er at kunderne
tror alt går glat, blot de har videregivet fakturaen til selskabet. Dette er
som nævnt ikke tilfældet.

I øvrigt skriver forsikringsoplysningen præcist det samme som du nævner her,
men det kan jeg jo ikke bruge til så meget, når selskaberne tilsyneladende
føler sig hævet over alm moral samt gældende regler.

mvh

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 21-02-05 14:57

> [...]
af
> forsikringsselskaberne i kraft af detaljerede tilbud.

Jeg har læst de kommentarer der er givet, men har lige brug for at spørge
dig om et par ting:

Hvilken betalingsfrist har du sat på dine fakturarer ?? Og er denne frist
efter aftale med taksatoren ??

Hvis der er indgået en klar aftale mellem dig og forsikringsselskabet, og
fakturaerne er i fuld overensstemmelse med det aftalte, hvorfor lægger du

ikke "bare" fakturarerne ned i din bank, og beder dem om at finansiere
dem,
indtil de bliver betalt. De kan jo evt. sende forsikringsselskaberne et
brev
om, at de har fået transport i fakturarerne, og at betaling kun kan ske
med
frigørende virkning til dem, da de er finansieret af banken.

Det er slet ikke unormalt.

Og...hvis alt andet glipper; Så send et brev til selskabets skadechef, og
henvis konkret til de udestående fakturarer og de skadenumre de vedrører -
og bed så om, at der findes en hurtig lønsing.

Hvis du mangler navnene på skadecheferne, så send mig en mail om, hvilke
selskaber det drejer sig om, og om det er privatskader, erhvervsskader
eller
landbrugsskader du har sendt regninger ind på. Så skal jeg finde navnene
til
dig.

/Flemming U

Fra : Habit

Dato : 22-02-05 22:13

Hej
Dine forslag er sikkert velment og jeg skal ærligt indrømme jeg kender ikke
til de bankordninger du nævner, men jeg tvivler MEGET stærkt på at de er
gratis. Og så er vi jo tilbage til problematikken idet det her så vil koste
mig såvel direkte relaterede udgifter for at få de penge der retmæssigt
tilhører mig, men derudover skal jeg bruge en del yderligere tid på
papirarbejde. Så er det stadig lettere og med mindre arbejde for mig, art
sende dem til inkasso jf. gældende lov. -Men det er jo det jeg helst er fri
for, men som jeg af økonomiske årsager føler mig nødsaget til.

Jeg kan dog stadig ikke forstå hvorfor selskaber behøver så lange
betalingstider. De varierer, men der kan i de værste tilfælde jeg kender til
gå næsten 3 mdr. før pengene kommer. -Og det er jo ikke store projekter vi
taler om. Det er typisk skader p+å mellem 5 og 25 tkr.

mvh